Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ladda en elmotor?  (läst 2991 gånger)

fabian

• Gäst
Ladda en elmotor?
« skrivet: 14 jun-12 kl 04:49 »
Snart har jag semester och tänkte ta en gummibåt på vildmarksäventyr om nån månad. Men för att slippa konka på 5 bilbatteri undra jag nu om nån vet om ett bra sätt att kunna ladda upp batteriet ute i vildmarken. Har hört nån stans att de ska finnas nån slags solcellsmatta som man kan rulla ihop för att den inte ska ta så mycket plats . Men har tyvärr inte funnit något ännu. Ska upp i vindel älven och där är väldigt många forsar jag måste passera genom att bära båten så som ni förstår så vill jag ha så lite att bära som möjligt

pontusochlena

• Bohuslän
SV: Ladda en elmotor?
« Svar #1 skrivet: 14 jun-12 kl 06:50 »
Hej.
Har du kollat: http://www.exergon.se/
De kanske har något som passar.
Pontus

fabian

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 14 jun-12 kl 15:07 »
tackar för länken. Nu har jag mailat dem om mina frågor. Får se om de svara

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #3 skrivet: 14 jun-12 kl 15:29 »
Jag har en liknande som denna 13 W dvs drygt 1 A/h. Använder den när jag är ute och campar med husvagnen vilket gör att jag aldrig är utan ström. Klarar att ladda mobil/dator utan problem
Min bästa ägodel är min vedspis!

fabian

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 jun-12 kl 16:17 »
Var inhandlade du den mattan??

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #5 skrivet: 14 jun-12 kl 17:11 »
Var inhandlade du den mattan??

Sedär, missade att klistra in länken http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Volt/Solcellspanel-31632/ fast jag köpte min på Jula. Men det är ju ingen matta utan utfällbar
Min bästa ägodel är min vedspis!

fabian

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 15 jun-12 kl 15:01 »
Ja det kanske räcker med den från biltema då det är ljust dygnet runt här uppe nu. Solcellsfläkten är iallafall inhandlad. Kan väl låta lite överkurs att ha en tältfläkt men vet ju hur grymt varmt det kan bli i ett tält. Och myggen trivs inte när det blåser. Mest därför faktiskt. Ser fram mot resan

MagicHands

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 15 jun-12 kl 21:48 »
verkar som om du har fått hjälp med behovet. pepparmynta ska dessutom hjälpa mot mygg. sedan är det gott i te och på fisken. så kanske ha lite färska blad av det med dig?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #8 skrivet: 15 jun-12 kl 22:03 »
Hmm. Solpanel på 13 W (i bästa fall). Ett 60 Ah bilbatteri kan lagra 60 x 12 = 720 Wh. För att få ett sådant batteri fulladdat (om vi bortser från förluster och sådant) kommer det att gå åt 720 / 13 = 55 timmar i fullt solljus.

Man kan se det på ett annat sätt också. Antag att utombordaren drar 130 W. Då förbrukar den energi ur batteriet 10 gånger fortare än solpanelen kan tillföra energi. Om du kör en timme så behövs det alltså 10 timmars laddning med solpanelen för att återställa den förbrukade energin.

fabian

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 16 jun-12 kl 08:43 »
Har jag inte brottom så kör jag ca 4 timmar i motström på min motor. Tanken är att den ska ladda undertiden jag kör. Så då kan jag köra ca 20 min extra på din uträkning och sen grilla fisken man förhoppningsvis fått. Men nu ska dam med och hon envisas med att vi ska ha bensinmotorn med. Ifall det är mycket strömt på sina ställen. Så det får bli både batteri och bensin vare sig jag vill det eller ej

MagicHands

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 16 jun-12 kl 23:57 »
det hörs att du redan hunnit bli en vis man.(att du lyssnar på din dam dvs)
Mycket nöje med turen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

665 gäster, 3 användare
mrnic, Mashakaks2852, Mashakaks7413

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser