Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ÄR detta??  (läst 1970 gånger)

LillaY

• Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
Vad ÄR detta??
« skrivet: 12 jun-12 kl 19:38 »
Nyss hittade jag ett skinnägg ute. Hinnan var sprucken, så det hade runnit ut gula och vita, men sen var det som blodigt slem också. Och strax intill låg denna konstiga "kula", stor som en femkrona ungefär. Eftersom skinnet var sönder så vet jag liksom inte om allt legat inuti eller om det är två olika delar. Men vad ÄR det?
Jag skar isär kulan och det rann bara äggula ut ur den, och lite blod.

Ingen av hönorna ser konstig ut i rumpan och alla verkar normala i beteendet än så länge. Någon som sett nåt sånt här förut?
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

Paradisgården

• Västergötland
SV: Vad ÄR detta??
« Svar #1 skrivet: 12 jun-12 kl 20:01 »
Märkligt.. Ser ut som jag föreställer mig att en gula där fostret växt ser ut, det ser ju ut som det är blodådror runt gulan.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

LillaY

• Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #2 skrivet: 12 jun-12 kl 20:20 »
Ja, det ser ju verkligen ut så...men kan det ha börjat utvecklas inne i hönan då? Har ägget på något vis suttit fast ett tag? Hittade inget i klumpen som såg ut som ett foster, men det var mycket kladd så jag vet inte. Blodådror var där iaf.
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 12 jun-12 kl 23:14 »
Ser ut som en follikel ("blivande äggulan") som släppt och bara åkt rakt igenom "äggmakarsystemet" ... ???
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 12 jun-12 kl 23:14 »
Follikel?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 12 jun-12 kl 23:18 »
http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84ggbl%C3%A5sa

Fast denna var väldigt röd/blodsprängd ... Fast kanske därför det bara gått igenom utan att mogna klart, att något var tokigt? ???
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 12 jun-12 kl 23:32 »
Jaja, sån ja :-[. Men hur stor var den LillaY?

LillaY

• Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #7 skrivet: 13 jun-12 kl 04:47 »
Aha ja...ser ju väldigt lika ut!
Den var ungefär lika stor som en äggula.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #8 skrivet: 13 jun-12 kl 08:42 »
Jag skulle nog klassa det som lite haveri i äggfabriken. Det är förmodligen en engångsföreteelse men håll extra koll på hönan och hennes värpbeteende den närmaste tiden så inget annat ligger bakom.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

LillaY

• Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #9 skrivet: 13 jun-12 kl 09:48 »
Jag skulle nog klassa det som lite haveri i äggfabriken. Det är förmodligen en engångsföreteelse men håll extra koll på hönan och hennes värpbeteende den närmaste tiden så inget annat ligger bakom.

Ja, jag går runt och kikar på dom allihopa nu, då jag inte vet vem det var som klämde ur sej det här ;D Hoppas det bara var nåt tillfälligt iaf :) 

Dela detta:

* Inloggade just nu

750 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser