Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mina värphöns dör  (läst 1279 gånger)

Katarina/Sandsmon

• -
Mina värphöns dör
« skrivet: 11 jun-12 kl 15:52 »
Hej!
Köpte förra året 13 st vita värphöns från hönseri som skulle byta ut sin besättning. De gick hos mig hela sommaren och mådde prima. Under vintern har jag haft dem inhysta på en gård som har massa olika raser. Men under vintern dog mina en efter en. När jag hämta dem så var de bara sju. Nu har jag haft dem hemma i fyra-fem veckor och under denna tid har ytterligare tre dött.
De är hur pigga som helst, plötsligt börjar de kura ihop sig och se lite hängiga ut och på mindre än ett dygn är de döda.
Hösens på den andra gården har inte alls varit sjuka och nu undrar jag om denna ras är särskilt känslig, är avlade så att de inte blir äldre än 30 månader, eller om de har någon sjuka som bara drabbar denna vita värpras?

Någon som känner igen detta fenomen?

Katarina

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Mina värphöns dör
« Svar #1 skrivet: 11 jun-12 kl 16:50 »
Värphybrider får lätt äggledarinflamation, så många av dem lever inte ett år efter att man hämtat dem från hönseriet, då håller de ju på att rugga efter att ha värpt massor i ett år.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ölandstoken

• Öland
« Svar #2 skrivet: 11 jun-12 kl 17:18 »
Värphybrider blir nog tyvärr inte så gamla.
För snart 2 år sedan kom en kompis med 2 gamla värphöns till mig.Veckan efter skulle dessa gått till slakt.
Den ena fick jag ta bort för ett par månader sedan för hon var mycket dålig.Den andra har jag kvar men jag tycker hon börjar tackla av.Jag tror inte att hon blir så gammal hon heller.

Ek

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 11 jun-12 kl 21:06 »
Värphybrider har ju levt skyddade från alla "normala" hönssjukdomar igenerationer. Inte så konstigt att dom dör för alla möjliga banala sjukdomar. Den naturliga gallringen är satt ur spel. Undrar hur det blir efter ytterligare 100 hönsgenerationer...

TuppenRut

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 12 jun-12 kl 10:05 »
Skicka in de döda till SVA. Som många tidigare påpekat så dör många. Hos oss har dödligheten varit som högst ganska snart efter infytt för att därefter hålla sig ganska låg. Vid äggledarinflammation tycker jag att förloppet brukar vara mer utdraget, men höns visar ju sällan att de är sjuka förän de är halvdöda iofs.

En obduktion(som skall vara kostnadsfri) kan utesluta en massa saker och ev. påvisa en dödsorsak. Ring din veterinär eller SVA.

Dela detta:

* Inloggade just nu

651 gäster, 3 användare
mulle mullvad, KJE, Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser