Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mygg  (läst 7295 gånger)

ronnystromberg

• Finland
Mygg
« skrivet: 10 jun-12 kl 19:39 »
Dessa förb@£~\$€¤} mygg! Jag tror att all världens myggproduktion sker vid oss, ber djupt om ursäkt för det  :P
En plåga för folk, men främst för fä som inte riktigt kan försvara sig...

Hur skyddar ni era getter från dessa otyg (förutom att ge dem möjlighet att få skydd inomhus, jag har bara vind/regnskydd), kemikalier?

Ronny

Hippievagnen

• Västergötland
SV: Mygg
« Svar #1 skrivet: 10 jun-12 kl 22:06 »
Kanske kan man hänga upp myggnät vid ingång till vindskyddet?
Jag hade tidigare köldridå till getternas gethus under vintern mot skydd för kyla och det höll ju flugor och annan skit ute också, så det funkar säkert också bra mot mygg. Men myggnät är nog billigare. :)

Annars får du väl kleta in dom i myggmedel, eller nån hembrygd lösning som inte myggen gillar.

Mot knott har jag just nu Switch Pour On under prövning. Än så länge tycker jag det funkar bra. Mot mygg kanske det också ska funka.. Det är i alla fall den enklaste lösningen. Bara att hälla på lite Switch varannan-var fjärde vecka.

Själv tar jag in mina getter i stallet på kvällen. De älskar sin nattabox :)

Beisla

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 11 jun-12 kl 13:09 »
Visst är "Switch Pour On" framtaget för hästar egentligen? Fast det kanske är därför du håller på att prova det, återkom gärna med resultat. Jag sneglade på det när jag beställde från Timotej &Andersen sist, men skippade det just eftersom det var till häst.

Till hunden har jag nu bärnsten och tänkte utvärdera det efter sommaren. Förr om åren har han haft "Hund&katt-deo" från Prob.serien (örter och tjära tror jag det var). Det fungerade hyfsat. Kanske 10 fästingar på en sommar. Fast han avskydde lukten, så därav mitt test av bärnsten istället.

Tror faktiskt jag ska ta och leta upp vad som är kvar av deon och spraya på getterna, det kanske håller flygfäna borta, om den invasionen dyker upp.
Bor tillsammans med en amstaff, katter, getter, barn, kaniner, man, bin.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 11 jun-12 kl 17:03 »
Bärnsten?  Hur ska den funka?  Eller är det nåt som heter så, utan att vara bärnsten?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 11 jun-12 kl 17:38 »
Visst är "Switch Pour On" framtaget för hästar egentligen? Fast det kanske är därför du håller på att prova det, återkom gärna med resultat. Jag sneglade på det när jag beställde från Timotej &Andersen sist, men skippade det just eftersom det var till häst.

Japp, det är bara registrerat och godkänt för häst. Men har hittat källor på nätet att man kan använda det till getter om man dubblar dosen.
Än så länge kan jag nämna att det har varit fungerande mot löss som en av getterna hade när hon kom hit. Tre behandlingstillfällen med cirka en veckas mellanrum verkade lagom enligt veterinär som jag ringde i samband med behandlingen. Det enda man måste tänka på då är att doseringen till getter är lite annorlunda. Man ska dubbla dosen som står på baksidan av paketet. Alltså 2 ml per 5 kg kroppsvikt, istället för 1ml. Detta har jag inga väldigt säkra källor på, bara luddiga internetkällor, men det ska tydligen vara tillverkarens egna råd. Och det fungerade ju mot lössen.

Beisla

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 11 jun-12 kl 22:01 »
Hippievagnen:Okej! Vad bra att veta!  :)

Trollmor: Hunden har faktiskt ett väldigt snyggt bärnstenshalsband på sig. "Stenarna" sitter med distanser i grupper om två  eller tre stycken. Ska tydligen "ladda" hunden lite mer på något sätt så att den blir lite repellerande mot fästingar. Låter hur konstigt som helst, jag vet, men jag har träffat en del som svär på att det fungerar. Så jag testar. Sen är det tydligen vissa pälslag det funkar bättre på, sämre på riktigt långhåriga stod det i papprena som var med halsbandet. 150 spänn skulle jag i vilket fall som helst lagt på fästingskydd, så om inte annat har han en snygg accessoar nu...

Mimie

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 11 jun-12 kl 22:14 »
Jag köpte ett sådant där bärnstenshalsband till min katt för att testa.
Hmmm. Katten vägrar ha halsband över huvud taget. Vad tänkte jag med?
Har också hört att det ska fungera. Men nu har jag ett snyggt armband i alla fall!
Synd att det inte fungerar på människor. Om  man inte är väldigt hårig då förstås.

Beisla

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 11 jun-12 kl 22:26 »
Pannband!? ;D

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #8 skrivet: 12 jun-12 kl 07:28 »
Ett mörkt och relativt tätt vindskydd kan hjälpa- till en del men man kommer nog inte ifrån att Flusa - som åter finns på marknaden, också tillåter djuren att beta utan mygg, knott, och bremsar samt flugor!
/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

• -
« Svar #9 skrivet: 12 jun-12 kl 07:31 »
Du menar nog bromsar.

Tösen

• Småland
« Svar #10 skrivet: 12 jun-12 kl 07:43 »
Jag lägger in en brasklapp här ::) ..Switch Pour On har försäljningsförbud från och med den 30 juni, så passa på att köpa ni som vill ha! :O
Det blir vad du gör det till!

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 12 jun-12 kl 09:15 »
Ett mörkt och relativt tätt vindskydd kan hjälpa- till en del men man kommer nog inte ifrån att Flusa - som åter finns på marknaden, också tillåter djuren att beta utan mygg, knott, och bremsar samt flugor!
/Tt

Flusa finns åter på marknaden? Har de ändrat på försäljningsförbudet av nån anledning? Bara att applådera i såfall :)

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #12 skrivet: 13 jun-12 kl 21:23 »
Du menar nog bromsar.

Nej! Inga bromsar vare sig av skivtyp eller med kåpa- utan just Bremsar alltså i Västra Götalands Regionen förkommande flygande insekter av stickfluge-typ av varierande storlek, vilka alla orsakar husdjuren onödigt lidande!
/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

korpnina

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 13 jun-12 kl 21:47 »
kanske ot, men switch pour on är väl supergiftigt?
kan knappast användas till mjölkproducerande getter väl?

Trollmor

• -
« Svar #14 skrivet: 13 jun-12 kl 22:21 »
Nej! Inga bromsar vare sig av skivtyp eller med kåpa- utan just Bremsar alltså i Västra Götalands Regionen förkommande flygande insekter av stickfluge-typ av varierande storlek, vilka alla orsakar husdjuren onödigt lidande!
/Tt
Broms = något som hindrar framfart, eller en elak stor fluga
Brems = en snodd runt (hästens) nos, som dras åt och ger så stor smärta att djuret inte törs röra sig

kanske ot, men switch pour on är väl supergiftigt?
Tja, nån anledning måste det väl vara att både den och "djungeloljan" förbjöds?
« Senast ändrad: 13 jun-12 kl 22:23 av Trollmor »

anders50

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 13 jun-12 kl 22:26 »
Kivas inte nu tomtar och troll! 

Bremsar finns visst! Även i Småland!  Flygande stickande elakingar....

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #16 skrivet: 14 jun-12 kl 14:54 »
att Flusa - som åter finns på marknaden, också tillåter djuren att beta utan mygg, knott, och bremsar samt flugor!
/Tt
Gör det ??? det vore ju jättebra men vart har du läst det ???

DESSUTOM ÄR DET FEL!  det finns INTE åter på marknaden.
« Senast ändrad: 17 jun-12 kl 12:52 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 14 jun-12 kl 15:22 »
Nej Switch ska inte användas till mjölkproducerande getter för humankonsumtion. Det är ju inte ens godkänt för getter så karenstiden är helt okänd.

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #18 skrivet: 14 jun-12 kl 15:47 »
Är inte Flusa ännu giftigare än Switch pour on? Ialla fall gjorde jag misstaget att behandla hästarna med Flusa och de fick reaktioner av det, så det gör jag aldrig om.
Vågar inte använda det till getterna även om de kanske är ganska tåliga av sig, iallafall mig toka, Elsa, som i förrgår när jag vände ryggen till, drack stora klunkar av myggmedlet jag blandat iordning till hästarna i en liten hink. RB 86 + vatten. Kanske ville hon behandla sig själv eftersom inte matte gjort det?  >:D Hon mår ialla fall bra och jag har inte märkt någonting konstigt med henne. :-[

Trollmor

• -
« Svar #19 skrivet: 14 jun-12 kl 18:26 »
Men Elsa!  :o  Voffo göör du på dette viset?  Är det inte nog att Vera mådde dåligt i ett helt år, utan nu ska du förgifta dig!  Måtte nu detta gå bra ...

Brems - broms:

Tydligen finns det dialektala skillnader i språkbruk, men så här har jag lärt mig:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Brems
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=3436042
http://www.ne.se/brems
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bromsar
http://www.bioresurs.uu.se/myller/stad/bromsar.htm

Dela detta:

* Inloggade just nu

677 gäster, 1 användare
pohlare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser