Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur varmt ska en sjuk höna ha?  (läst 2528 gånger)

GAVIA ARCTICA

• Love me - love my animals
    • Jämtland
Hur varmt ska en sjuk höna ha?
« skrivet: 09 jun-12 kl 11:44 »
Hittade en av mina hybridhöns i ett rede igår kväll (hon brukar annars sitta på pinnen med de andra hönsen).
Imorse låg hon fortfarande kvar där och jag kunde röra vid henne utan att hon knappt reagerade. Hon har ögonen halvslutna och har bajsat där hon ligger. Avföringen är lite lösare än vanligt. :(

Nu har jag tagit in henne i badrummet, där jag kan ha ett element på så hon får varmt och ganska mörkt (inte helt mörkt). Har även masserat krävan lite. Jag vet inte hur den ska kännas, men om hon är dålig så borde hon inte ha flyttat sig från reded sedan igår kväll och i så fall heller inte ätit och i så fall borde väl krävan vara tom vid det här laget? Jag vet inte heller hur mycket jag ska massera. Funderade på att försöka droppa i henne lite matolja, men lästa någonstans att en veterinär sagt att det är bättre med recinolja (som jag naturligtvis inte har hemma och inte kan köpa en lördag som denna ...). Ska jag fortsätta massera krävan då och då under dagen?

Hur varmt är lagom för en sjuk höna?

Tacksam för svar
//ARCTICA
« Senast ändrad: 09 jun-12 kl 11:46 av GAVIA ARCTICA »

sonja på slätten

• Halland
SV: Hur varmt ska en sjuk höna ha?
« Svar #1 skrivet: 09 jun-12 kl 11:54 »

Är hon så apatisk som du skrev, är hon troligen döende.
 Att krävan är full kan bero på att hela matsmältningsapparaten står still.
 Kolla om hon bajsar.
Annars, beträffande värme, om de har för varmt flämtar de.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

GAVIA ARCTICA

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 09 jun-12 kl 17:29 »
Efter att ha gett den sjuka hönan vatten med honung och lite salt i under förmiddagen och en bit in på eftermiddagen så såg jag att hon blev svagare och svagare. Kammen började förlora sin röda färg och hon öppnade nästan inte ögonen när jag hanterade henne. Jag tittade på hennes kloak och såg att det rann äggvitaktig vätska. Det var också en stor pöl med vätska under korgen där jag hade "bäddat" åt henne i ett varmt och varmt utrymme.

Tog då beslutet att avliva henne. Kan med stolthet säga att jag gjorde det bättre denna gången än den första gången jag avlivade en höna. Det är hemskt. Inte något jag vill göra om, men samtidigt vet jag att jag klarar det om jag måste. Jag tänkte hela tiden att alternativet var att låta henne självdö ... Och så grym vill jag inte vara.

Nu har fyra av mina värphybrider blivit tvungna att avlivas på 5 månader  :(
Trist. Men jag hoppas jag får behålla resten av dem (4 st).

//ARCTICA

henrietta70

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 09 jun-12 kl 22:26 »
Tråkigt - känner med dig!

Det KAN ha varit äggledarinflammation.
MYCKET vanligt bland hybriderna.

Hur gamla är dina?

Jag hade 4 stycken fyra åringar som vi tog över med huset i november.
En har jag fått avliva. Hon ahde hela bukhålan full med gulgrumlig vätska.
En har precis haft äggledarnflammation. Har behandlat men när det kommer tillbaka (hoppas ju att det dröjer dock) så  avlivar jag henne direkt.

Hon blev dålig en dag. Hängig. Men var ute med de andra. Hon har aldrig haft flytningar av nån sort.
På kvällen satte jag upp värmelampa ovanför pinnarna - hon satt där.
På morgonen flyttade jag lampan så hon kunde ligga under den om hon ville - men det gjorde hon inte - hon var ute med de andra och hade återhämtat sig.
Gjorde samma sak med lampan två nätter till. Kände att det kunde vara äggledarinflammation och skaffade Terramycin.
Efter 5 dagar med antibiotika kom det ut ett skinnägg. Friskt. Dagen efter det kom det ut nåt som inte liknade ett ägg alls. Som en klump av koagulerat ägg gula. Den var hård på ytan men ihålig och inuti fanns rutten vattnig vita med gula småprickar (gulan) i.
Hon är pigg sedan värmebehandlingen.

Men med äggledarinflammation är det så att det kommer oftast tillbaka. Alltid kanske?
Så nästa gång får hon somna in.
Och förmodligen kommer något liknande hända med de två andra... =O(

GAVIA ARCTICA

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 09 jun-12 kl 22:42 »
Tråkigt - känner med dig!

Det KAN ha varit äggledarinflammation.
MYCKET vanligt bland hybriderna.

Hur gamla är dina?

Jag hade 4 stycken fyra åringar som vi tog över med huset i november.
En har jag fått avliva. Hon ahde hela bukhålan full med gulgrumlig vätska.
En har precis haft äggledarnflammation. Har behandlat men när det kommer tillbaka (hoppas ju att det dröjer dock) så  avlivar jag henne direkt.

Hon blev dålig en dag. Hängig. Men var ute med de andra. Hon har aldrig haft flytningar av nån sort.
På kvällen satte jag upp värmelampa ovanför pinnarna - hon satt där.
På morgonen flyttade jag lampan så hon kunde ligga under den om hon ville - men det gjorde hon inte - hon var ute med de andra och hade återhämtat sig.
Gjorde samma sak med lampan två nätter till. Kände att det kunde vara äggledarinflammation och skaffade Terramycin.
Efter 5 dagar med antibiotika kom det ut ett skinnägg. Friskt. Dagen efter det kom det ut nåt som inte liknade ett ägg alls. Som en klump av koagulerat ägg gula. Den var hård på ytan men ihålig och inuti fanns rutten vattnig vita med gula småprickar (gulan) i.
Hon är pigg sedan värmebehandlingen.

Men med äggledarinflammation är det så att det kommer oftast tillbaka. Alltid kanske?
Så nästa gång får hon somna in.
Och förmodligen kommer något liknande hända med de två andra... =O(

Ja, visst är det hemskt hur vi människor avlar och utnyttjar djuren på ett så osunt sätt.  :(
Mina hybridhöns var 1,5 år när jag köpte dem i februari. Håller tummarna för att du får behålla dina hybrider länge än!

//ARCTICA

burhönan

« Svar #5 skrivet: 09 jun-12 kl 23:41 »
Har 9st vita,vackra och välmående  hybrider från 2005!Alla hybrider är inte defekta och om så är så dör de iaf efter att ha fått uppleva dagsljus,solljus,dag/natt och så mkt mer.......och vi med dom!

GAVIA ARCTICA

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 10 jun-12 kl 23:37 »
Har 9st vita,vackra och välmående  hybrider från 2005!Alla hybrider är inte defekta och om så är så dör de iaf efter att ha fått uppleva dagsljus,solljus,dag/natt och så mkt mer.......och vi med dom!

Måste bara få svara på ditt inlägg Burhönan:
Något bland det finaste jag upplevt i livet var när jag släppte ut dessa hybridhöns för första gången. Det var en solig vårdag och när dom vågade sig ut så lade dom sig ner i gräset och på gruset och gnuggade halsen och huvudet mot marken. Jag satt en bit ifrån med tårar i ögonen! Som dom njöt! I början förstod dom inte när tuppen kallade på dem när han hittade något smaskigt som han ville visa hönsen. Men jag har en höna som kommer från en bonde (tror hon är en Hedemorahöna). Hon visste ju vad tuppen menade och efter cirka 2-3 veckor så förstod hybridhönsen också när tuppen lockade  :)

Jag håller med dig om att det är mycket värt att ge dessa krakar en chans att få uppleva hur bra det kan vara. Men det är hemskt jobbigt att behöva se dem bli sjuka, försöka göra en bedömning om dom lider eller inte och sedan kanske bli tvungen att avliva.  :-\

Mvh
ARCTICA

Dela detta:

* Inloggade just nu

683 gäster, 2 användare (1 dolda)
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser