Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Modula" slakterier  (läst 42029 gånger)

Neon Knight

• -
SV: "Modula" slakterier
« Svar #200 skrivet: 30 okt-12 kl 10:15 »
Vad den egna arbetstiden kostar i en egen rörelse beror ju helt på vad man skulle tjäna om man gjorde något annat istället. Alternativkostnaden för outnyttjad kapacitet är noll.

Existens!

• Gäst
« Svar #201 skrivet: 30 okt-12 kl 10:18 »
Existens, kan jag anställa dig? Du arbetar ju helt uppenbart helt ideellt.
Presenterar man en kalkyl så måste faktiskt arbetstiden vara medtagen oberoende av vem som utför arbetet. El vatten och ventilation kräver faktiskt behörighet. När det gäller livsmedelslokaler och sjukhusbyggnader även den högre graden av behörighet. De kylaggregat du tagit upp begränsar kapaciteten avsevärt om de ens är godkända för kylning. Arbetarskyddsstyrelsen kräver säkerhetsdörrar vid kyl & frysrum för att förhindra olyckor som att råka bli inlåst i kyl- resp. frysrum.
Att bygga för slakt av djur med besiktningstvång kommer vid godkännande att stoppa all intag av djur som ligger utanför detta krav.
Jobba igenom kalkylen lite mera och lägg till arbetskostnaden också. Är inte helt uppdaterad på timkostnaden i dagsläget men bör ligga på ca 350:-/tim för att täcka sociala kostnader och försäkringar.
Kraven är stränga i dag för att få en anläggning av det här slaget godkänd som livsmedelshantering. Mitt råd är att verkligen få "bygget" förankrat hos berörda myndigheter innan byggstart, annars kan det bli riktigt dyrt.
Lycka till
Gösta

Får ju säga att det ändå var ett ganska lamt försök att förklara en prisskillnad på 500 000.
Arbetstiden jag lägger på bygget får jag ju betalt för just genom skillnaden mot att köpa nyckelfärdigt. Så är det ju alltid, och det är det som är vitsen om man vill spara pengar.
När jag skulle köpa stomme till lagården så fick jag ett pris på 140 000 för stålbalkarna.
Materialpriset visade sig vara 70 000, och jag la ca 100 timmar på att svetsa ihop dom själv. Timlön : 700 kr.

Ett sånt här pyttelitet bygge som det handlar om i det här fallet ( 7x8m ) skulle man ensam bygga på runt 2 månader, om man börjar med att göra grunden, och medan den torkar så skaffar man virke och plåt och annat.

Sen skulle då inte kylarna duga. Fick inte riktigt klart för mig varför. Kyla är ju kyla. Jag har ju dessutom räknat med 2 kylrum, i jämförelse med ett som det är i modulen, såvitt jag kan se.
Finns även färdiga kylrum med aggregat och allt om man nu vill göra det enkelt för sig.
Men då ligger dom på 40 000 kr/ st.

Sen valde jag att bygga med 3 meters takhöjd OM det skulle visa sig att lokalen behöver nyttjas fler timmar för att gå ihop. Då får man ta en diskussion om ytterligare godkännande. Inledningsvis söker man ju för kaniner. Det var väl det tråden handlade om? Men att bygga en lokal med för låg takhöjd är ju i stort sett nybörjarmisstag nummer 1.

Så även om jag nu skulle plussa på lite och hamna på 200 000, så är det ändå en helt annan summa. Och uppenbarligen hade du inte så mycket att anmärka på när det gäller själva bygget. Det gläder mig ju.

Jag vet som sagt att kraven är höga. Men inte på nåt vis omöjliga, om man går metodiskt till väga och bryter ner de komplexa texterna till vad det egentligen står.
Och inte lyssnar på skrämselpropaganda som hela tiden säger : Man får inte göra si eller så!

hajens

• Skåne
« Svar #202 skrivet: 30 okt-12 kl 11:55 »
Gösta...Varför skall man köpa en nyckelfärdig låda för 700.000 kr? Vilka fördelar har det gentemot att lösa det på annat sätt för i betydligt lägre summa? (mycket talar ju för att det går att lösa billigare som många påpekat.)

Varför går du i försvarställning och idiotförklarar folk som ser sig kunna hitta billigare lösningar?

För en företagare i uppstart (och dennes bank) måste det ju gå att motivera prislappen att köpa nyckelfärdigt framför att bygga själv (eller med lejd hjälp). Uppstartskostnaden lär vara det första en nyföretagare börjar modellera med kan man tänka.

För inte kan jag tänka mig att 700.000 är det faktiskta prislappen för att få en sådan här låda byggd och godkänd?
Även om man lägger på 350 kr i arbetstimmar + moms så finns det inte en chans att man kommer upp i arbetstimmar som skulle nå upp till 700.000 + materialet. Dra av Existens 200.000 i material, så har du 500.000 kvar för din låda. Det är  blir drygt 1.400 timmar. Självklart tar det inte någon byggfirma ens i närheten så lång tid (nästan 9 månder på heltid). Således är restenrande del vinst på lådan, inget fel i det. Man jag tror inte man som entrepenör, vill lägga X antal 100.000 i vinst till ett annat bolag om man inte måste. Och i detta fallet måste man nog inte det!?

Men låt säga att summan på 700.000 är oundviklig.
Du kommer man till Ugglans resonemang kring helheten på verksamheten, och som inte går att bortse ifrån. Poster som marknadsföring, försäljning, utfordring, rengöring, kundkontakter, bokföring, tid för avel/inköp finns överhuvudtaget inte med i beräkningarna.

Jag har sett massor med företag som har en produkt som i teorin är bra, men i praktiken så ser verklighten en annan ut. Det räcker lixom inte att ta fram kalla siffror runt låda, inköp, slakttid och sen basera utkomst på det, för gör man det så blir man nog både besviken, utbränd och jävligt fattig.

Att folk måste få disutera detta i ett öppen forum utan ett bli ansatta av den som i det här fallet måste ses som säljande part känns rätt självklart, därför undrar jag hur du tänker när du med näbbar och klor dumförklarar de som räknar annorlunda än du. Inte minst så är det nog precis så man INTE gör om man vill tala för en produkt och få folk att nappa på den.

Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Existens!

• Gäst
« Svar #203 skrivet: 30 okt-12 kl 12:17 »
Det man oftast underskattar är tiden för att marknadsföra och kundkontakter, och tiden att vårda kunder. För det måste man också göra.  Inget säljer sig själv numera.

Jag kan bara snabbt dra hur det gick till när jag beslöt lägga ner grisarna.

Jag visste att jag behövde ha en förtjänst på runt 500 000 per år för att klara gården.
Varje gris gick med 1000 kr i vinst, såld som köttlåda.

Således vet vi då att vi behöver sälja 500 grisar per år. Det är 1000 köttlådor.  10 grisar per vecka, året runt.

Det tar en dag att lasta och köra grisarna till slakteriet. Måndag.
Tisdag ledig.
Onsdag hämta grisarna och köra till styckning.
Onsdag kväll  till torsdag kväll stycka.
Fredag till lördag leverera lådorna.

Jag hade alltså tisdagen och söndagen till att sköta de levande grisarna, sortera och ta fram. Sköta gården. Annonsera, ringa och få tag i 20 nya kunder till veckan därpå.

Det var ett väldigt lätt beslut att lägga ner.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #204 skrivet: 30 okt-12 kl 13:12 »
Mottagningsstall behövs fortfarande,även om kaninerna kan sitta i små fack lagligt i 8h så har jag svårt att tänka mig att alla levereras till kl7 på morgonen,man vill ju gärna börja arbetsdagen tidigt, 3,6min per kanin låter optimistiskt även om gösta säger sig slakta på 2min, jag hade nog räknat 7min per kanin vid uppstart inkl hämtning, sortera slaktrester som skall bli barf och salta skinn mm lär ju inte vara med i 3,6min? Städning och lastning av inkommande kanin och lastning av färdig produkt behöver man tänka på. En tomt till bygget,godkänt vatten kan innebära att en ny brunn med vattenfilter kan behövas,.

Stora problemet är trots allt att det behövs mer kaniner för att tillgodose marknaden,bäst vore att höja inköpspriset så förtjänsten går upp för uppfödarna,få uppfödare får fram 32överlevande ungar per hona och år som dessutom kommer upp i 3,5kg vikt på 16v. Sen vet inte jag om man ska ha 60kaniner i en box på 3x3m för att det ska löna sig,då har man änna missat det fina med kaninuppfödningen med välmående djur..
Fjäderfän och kaniner

Existens!

• Gäst
« Svar #205 skrivet: 30 okt-12 kl 13:22 »
Här är konkurrenterna utomlands..

Investigation: Intensive rabbit farming

hajens

• Skåne
« Svar #206 skrivet: 30 okt-12 kl 13:52 »
tror eftervärlden kommer dömma oss hårt för hur vi valde att producerade vårt kött.
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Gösta

« Svar #207 skrivet: 30 okt-12 kl 17:49 »
Nu har du Existens presenterat ett slakteri för ca 200.000:- inflyttningsklart. Om du klarar detta för den summan så är min absoluta och ärliga rekommendation till dig är följande: Bygg slakterier!
Timpenningen jag nämnde är vad små byggare tar ut. Behöriga installationsfirmor tar ut mellan 600 - 800/tim.
Nu finns det två olika alternativ. Nu är det bara att välja vilket man tror på.
Mitt intresse i tråden gäller enbart att presentera möjligheter till slakt eftersom det är helt uppenbart det största orsaken till att det saknas kaniner på marknaden. Vem som sedan bygger eller säljer möjligheterna är helt ovidkommande.
Har inte grisnäringen en egen tråd??
Gösta

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #208 skrivet: 30 okt-12 kl 21:34 »
nu hänger jag inte riktigt med är existens slakterier modula som kommer färdiga eller i lösvirke ?
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #209 skrivet: 30 okt-12 kl 23:05 »
Här är konkurrenterna utomlands..

Investigation: Intensive rabbit farming

Compassion in world farming förefaller vara något i stil med djurrättsalliansen i Sverige.
Alla minns väl hur deras beskrivning av svensk grisuppfödning.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #210 skrivet: 30 okt-12 kl 23:12 »
nu hänger jag inte riktigt med är existens slakterier modula som kommer färdiga eller i lösvirke ?

Existens förslag förefaller vara materialkostnader för en lokal, byggd på plats.
För att priset ska kunna jämföras med Göstas så måste arbetskostnader tilläggas.

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #211 skrivet: 31 okt-12 kl 08:45 »
hur mycket kan arbetskostnaden för allt tänkas kosta om man som jag inte kan göra något själv?

har produktion kurs
slakt kurs
egen företagar kurs
marknadsföring
skulle kunna lägga 150 000 på slakreri och 25 000- 40 000 kr på kaniner  men om man inte kan bygga själv så är det en glädje kalkyl eller?
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #212 skrivet: 31 okt-12 kl 08:56 »
hur mycket kan arbetskostnaden för allt tänkas kosta om man som jag inte kan göra något själv?
skulle kunna lägga 150 000 på slakreri och 25 000- 40 000 kr på kaniner  men om man inte kan bygga själv så är det en glädje kalkyl eller?
Det är ingen glädjekalkyl, det är en kalkyl för materialkostnader. En realitet när man försöker driva praktisk verksamhet är att man lyckas bäst om man är praktisk. Kanske komplettera kurserna med en snickra/gjuta/fixa-kurs? Eller göra arbetsbyte med andra?

All djurverksamhet bygger på att hålla nere investeringskostnaderna. Det gör man bäst genom att vara händig och fixa själv. "Lönen" för det arbetet blir jättehög, om man räknar på alla räntor, skatter osv som man inte behöver betala när man gör det själv, jämfört med om man lånar pengar (av sig själv eller banken) och betalar någon annan för att göra arbetet.

Jag skulle vilja påstå att det är en förutsättning att man är händig och löser det mesta själv, om man vill bedriva verksamhet på landet. Annars gör man bäst i att satsa på något annat, för risken är stor att man hamnar i stora skulder och får väldigt dålig ekonomi annars.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #213 skrivet: 31 okt-12 kl 09:05 »

har produktion kurs
slakt kurs
egen företagar kurs
marknadsföring

Nej det är inte en glädjekalkyl. Då får du en trave byggmaterial och en hoper beganad, omonterad slakteriinventarier. Gösta och Existens! förslag är svåra att jämföra rakt av. Den ena vill köpa in allt i ett kitt medans den andre vill utnyttja det egna arbetet (tiden) för att starta upp lite mjukt (kapitalmässigt). De har bägge två olika föreställningar om hur verksamheten ska kunna starta. Den förste menar att det går att dra igång för fulla muggar från första dagen och då spelar det inte så stor roll om du grävt ner massa kapital i rörelsen. Den andra är lite försiktig och, enligt principen går det så går det, väljer att chansa med eget arbete och tid som insats istället. Dessa två strategier är inte direkt jämförbara i penningar. Den senare påstår jag är betydligt billigare än den andra men i grund och botten är dessa olika resultat av bedömningen av rörelsens säkerhet och varaktighet. Vem som har bedömt läget bäst får vi bara veta när några vågar chansa  8)

Existens!

• Gäst
« Svar #214 skrivet: 31 okt-12 kl 09:14 »
Ja, mitt förslag bygger ju på att man bygger själv.

Vi har ju två varianter.  Ett helt klart för 700 000, och ett med materialet, för 150-200 000.

Skillnaden är alltså 500 000, och skulle man då lägga 500 timmar på att bygga det, så har man haft 1000 kr/tim i lön för mödan.

Jag tycker helt enkelt att marknaden och förutsättningarna är alldeles för osäkra för att investera enligt det dyra alternativet. Men andra kan ju ha andra kunskaper som jag inte vet om när det gäller marknaden, och då kommer ju saken i ett annat läge.

Men båda byggena handlar ju om att slakta 10 000 kaniner per år, och det är en hel del.

Jag tror ju att risken är ganska stor att man kommer att ligga och harva på 3000 om året kanske, och med 80 kr/kanin i vinst så är det då 240 000 i förtjänst.  För min del är det för lite, men nån annan kan ju säkert tycka det är helt ok.

Yrmff

• Gäst
« Svar #215 skrivet: 31 okt-12 kl 13:22 »
Nu fick tråden leve lite längre!! ;D
Jag har fått in flera anmälningar på inlägg om personpåhopp och dyl,men har i dagsläget konstaterat att kombattanterna på båda sidor är lika goda kålsupare och kanske städar jag i tråden vid tillfälle!!
Som vanligt uppmanar jag dock berörda personer att hålla er till ämnet och inte IQ-bedomma varann,för då kanske jag trots allt ledsnar och slaktar tråden utan godkänt slakteri,mobilt eller ej!!!!  ;)

mvh Y

Nu har jag raderat mm.
Förmodligen uppåt väggarna som vanligt men var nu glada att tråden iallafall finns kvar!!
mvh Y

Gösta

« Svar #216 skrivet: 31 okt-12 kl 14:08 »
Det finns alltid en valmöjlighet. Trots detta så är det slutsumman som är av intresse. Visst, för en händig hantverkare är det säkert möjligt att bygga till en rimlig kostnad. Tyvärr är det ofta så att dessa händiga personer ofta överskattar sin egen förmåga samt tror att allt går mycket fortare än det gör i verkligheten. Med 30 år i byggbranschen och till stor del på villabyggen där husägaren skall göra mesta jobbet själv, har det visat sig bli betydligt dyrare för husägaren. Ofta är det bättre att köpa in tjänster och jobba med det man är bra på i stället. Då tjänar man pengar på sitt eget arbete och får den köpta tjänsten korrekt utförd på en betydligt kortare tid. Sedan inte att förglömma garantidelen och att anläggningen skall bli godkänd. Vidare behövs det behörighet i både el, vent och vvs vilket måste tas med i kostnaderna.
Men som jag skrivit tidigare, jag bygger inga slakterier längre och säljer inga heller. Jag kan förmedla och hjälpa till att anpassa det efter kundens önskemål.
I en gammal tråd har jag lagt ut kostnaderna som var när jag byggde mitt slakteri. Eftersom jag har behörigheter så behövde jag bara leja för chakt och el. Resten gjorde jag själv. Kostnaden där blev 500.000:- exkl. eget arbete. Tog totalt 3 månader att bygga (ca 500 tim) Med indexuppräkning till dagens pris skulle det hamna på ca 650.000:- + eget arbete. Till bygget använde jag inget begagnat material eftersom det dels är svårt att hitta, dels svårt att få att passa in i anläggningen. Vidare så är ju renhetskraven mycket stora för att få hantera livsmedel. Det är ju tråkigt att bygga och sedan inte få anläggningen godkänd på grund av undermånligt material.
Gösta

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #217 skrivet: 31 okt-12 kl 14:18 »
 ??? Mig veterligen krävs ingen behörighet i ventilation eller vvs, bara el.

Sen kan man aldrig lite på att det blir rätt och godkänt bara för att man använder hantverkare. Hantverkare kan många gånger vara dåligt pålästa vad gäller regler som ligger utanför det de vanligen jobbar med. Det byggs inte särskilt många slakterier, så troligen finns det inte så många hantverkare med erfarenhet av just detta.

Oavsett vad som man anlitar hantverkare till måste man själv vara bra påläst och speca ner till minsta detalj hur allting ska göras, annars kommer det troligen att tas genvägar och användas material som man själv inte skulle valt.

Kunskap är nyckeln till framgång, vad man än ger sig in på. Och kunskap bör sökas från många källor och noga vägas samman innan man fattar några viktiga beslut.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Existens!

• Gäst
« Svar #218 skrivet: 31 okt-12 kl 14:26 »
Nej, jag vet inte heller vad det är för behörigheter som syftas på i de fallen, förutom elen då.

Det hade ju varit jätteintressant att se den tråden du hänvisar till Gösta. Länka kanske?  Om inte annat vore det ju roligt att veta hur stort det är, och en enkel ritning.

trassla

• Gäst
« Svar #219 skrivet: 31 okt-12 kl 14:40 »
Bra att det finns lite olika alternativ. Man väljer sju själv vilket som man själv tycker passar. För oss med tummen mitt i handen, så passar naturligtvis Göstas erbjudande bäst, men kan man själv bygga, och kollat upp allt som krävs, så är det ju jättebra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

430 gäster, 4 användare
haakonkarlsson, Tiomilaskogen, Märtha, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser