Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Modula" slakterier  (läst 42877 gånger)

Gösta

SV: "Modula" slakterier
« Svar #80 skrivet: 28 aug-12 kl 18:21 »
Grimbart, om vi tar lita allvar i resonemanget nu en stund...
Jag har läst igenom olika inlägg om uppfödningar. Vad handlar det om? Jo oftast är det tydligen Gotlandskaniner vilka är för små och växer för långsamt. Dessutom tar de flesta tydligen 1 - 2 kullar per år. Ingen utslagning på honor med små kullar. Inget kraftfoder utom möjligen lite havre.
Rent ut sagt hur i H-E ska de kunna få ekonomi i sin uppfödning????
Kapitalet (avelsdjuren) måste jobba för att förränta sig eller hur?
Vill man bara ha lite kött för egen del och ev. sälja några till bekanta så är det naturligtvis ok, men blanda inte in ekonomi i detta!
Visst, det tar tid att bygga upp en anläggning och det ska det göra för att lyckas, men sätt ribban där du vill ha den och jobba mot det målet. Väldigt enkel matematik!
Gösta

Existens!

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #81 skrivet: 28 aug-12 kl 18:25 »
Ja, det linda och jag har ifrågasatt är inte att det går att driva ett slakteri lönsamt. Utan det faktum som du själv konstaterar Gösta. Att det inte finns djur. Och det beror ju på problemen i det ledet. Utan djur inget slakteri. Vad gör du för att få in de 100 djur per månad som fattas? Höjer priset?  Du har ju ändå en verksamhet som troligen är betald. Att råda någon att satsa 700 000 i ett slakteri när inte ens du har djur känns lite konstigt.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #82 skrivet: 28 aug-12 kl 18:27 »
Det är ju där det skiter sig,jobba 10år med aveln för att få till djur som ger 8*4ungar per år.. Ska slakteriet vara tomt så länge?
Fjäderfän och kaniner

Gösta

« Svar #83 skrivet: 28 aug-12 kl 18:45 »
Kurvan har vänt och om någon månad är jag uppe i min kvot igen. Detta via kontaktnätet i föreningen.
Visst det är moment 22 men om alla sitter och tycker synd om sig själva så händer ingenting. Hur tror ni efterfrågan på kaniner såg ut 1982? Betydligt sämre än i dag det kan jag lova er. Personligen tror jag att lösningen är samarbete eller kanske ännu hellre sammangående mellan flera personer där någon, några är duktiga på uppfödning, någon, några kan slakt och ytterligare någon duktig försäljare. Finns dessa kunskaper så går det relativt snabbt att starta upp, men återigen, det är viljan som måste till för att lyckas!
Nu slutar jag skriva för i dag. Lite trött efter gårdagens slakt och dagens styckning
Väl mött i morgon! o:)
Gösta

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #84 skrivet: 28 aug-12 kl 18:59 »
Om jag betalar 30 kr per kg kanske jag får in Göstas 400  >:D ;D
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #85 skrivet: 28 aug-12 kl 19:45 »
Om jag betalar 30 kr per kg kanske jag får in Göstas 400  >:D ;D

Och betalar du ännu mer får du förmodligen ännu fler.

Jag förstår inte resonemanget med dålig lönsamhet i uppfödningen. Man får ju jobba för det, men täckningsbidrag på 25 -30  kr per kanin vad gäller uppfödningen är  definitivt ingen omöjlighet. Så hade jag det. Men det förutsätter arbete och tankeverksamhet. Om man saknar någon av dessa två förutsättningar, går det fort att få förlust. Så har jag haft det i något år, eftersom jag tänkt på annat, nämligen prostatacancer.

Gösta

« Svar #86 skrivet: 01 sep-12 kl 13:16 »
Det går inte att få lönsamhet i ett slakteri om det bara används 3-4 dagar/månad om du skall räkna in de fasta kostnaderna och investeringskostnaderna. Finns ingen kalkyl som då går med vinst.
Gränsen går någonstans då vid ca 5000 slaktdjur/år (ca 780.000:-)
Lån på 900.000:- (slakteri och kringkostnader)
Ränta 4% -36.000:-
Amortering på 15 år 60.000:-
Driftkostnad (el, sophämtning o dyl.) 10.000:-
Summa/år första året= 106.000:-
Resultat brutto 780.000:- minus 106.000:- = 674.000:-
Arbetstid ca 950 timmar
Timlön brutto 674.000 delat med 950 timmar =709:-/tim
Sociala kostnader 34% - 241:- =709:- - 241:- = 468:-/tim
Skatt ca 30% på 468:- =140:-
Netto efter skatt vid full belåning 328:-/tim
Omräknat i årslön blir det 1.800 timmar x 328:- = 590.000:- i netto/år
Gösta

Existens!

• Gäst
« Svar #87 skrivet: 01 sep-12 kl 13:33 »
Hur fick du fram siffran 780 000?  Det blir 156 kr/kanin om du tar 5000 stycken som du sa.
I ett inlägg på första sidan här skrev du att grossistpris är runt 93 kr/kanin.

Det har också talats om vinster på 30-40 kr per kg kött, vilket skulle bli upp till 80 kr per kanin.

Är detta exempel alltså för en uppfödare som har egna kaniner och de 156 kronorna är ett bruttopris för hela kaninen?

Vill inte verka kritisk, men undrar bara lite eftersom det hela tiden kommer nya siffror, det blir lite förvillande.
« Senast ändrad: 01 sep-12 kl 13:45 av Existens! »

Gösta

« Svar #88 skrivet: 01 sep-12 kl 14:00 »
Men bäste Existens, du måste skilja på kilo och antal. En kanin = 1,75 kg kött (ca)
Gösta

Existens!

• Gäst
« Svar #89 skrivet: 01 sep-12 kl 14:37 »
Bästa Gösta, jag försöker så gott det går att hålla en trevlig och saklig ton mot dig utan att vara nedlåtande. Allt för att inte anklagas för att vara negativ och tråkig.  Men om du hellre vill så kan jag såga dina kalkyler sönder och samman.  Men jag känner mig generös idag och ger dig en chans till att reda ut alla siffror du spottar ur dig.  Så, vad räknar du för vinst per kanin i genomsnitt?  Vilket inköpspris per kg och vilket utpris.  Tre enkla nyckeltal.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #90 skrivet: 01 sep-12 kl 17:34 »
Ja, det linda och jag har ifrågasatt är inte att det går att driva ett slakteri lönsamt. Utan det faktum som du själv konstaterar Gösta. Att det inte finns djur. Och det beror ju på problemen i det ledet. Utan djur inget slakteri. Vad gör du för att få in de 100 djur per månad som fattas? Höjer priset?  Du har ju ändå en verksamhet som troligen är betald. Att råda någon att satsa 700 000 i ett slakteri när inte ens du har djur känns lite konstigt.

hej,

här uppe i västerbotten finns det inga slakterier att skicka djuren till... det är ett moment 22... inga djur ingen slakteri, ingen slakteri ingen satsning på djuren....  om någon skulle ta chansen och inse möjligheterna istället för problem skulle det andra lösa sig. Jag är själv mitt i en satsning på en bärodling och biodling men under tiden har jag fått fälla träd och fräsa stubbar för att dra in lite pengar, när den är etablerad tänker jag satsa på en slakteri till just kaniner samt en större uppfödning, men det ligger som sagt några år bort. Att bara se problem är det säkraste sätt att misslyckas.

varje problem har en möjlighet  och varje möjlighet har ett problem ....

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Existens!

• Gäst
« Svar #91 skrivet: 01 sep-12 kl 17:49 »
Jo jag vet att det är lätt att man uppfattas som en som letar problem när man ifrågasätter.  Själv har jag fått plocka ner skog för 300 000 för att rädda ekonomin efter en satsning på kött. Så det är inte så att jag inte prövat.  Tycker absolut du ska bygga ett slakteri om du ser en marknad. Men jag tycker inte du ska lägga 700 000 på 30 kvadratmeter.
« Senast ändrad: 01 sep-12 kl 17:51 av Existens! »

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #92 skrivet: 01 sep-12 kl 18:20 »
Göstas kalkyl avser uppenbarligen slakteriets intäkter i sålt kött, minus kapital- och driftkostnader.

Den håller säkert, om kaninerna hoppar in genom dörren gratis.
Jag ser ingen kostnad för inköp av slaktdjur (eller uppfödning av egna djur).

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #93 skrivet: 01 sep-12 kl 20:04 »
Driftskostnad 10000kr är det räknat på ett år?
Fjäderfän och kaniner

Gösta

« Svar #94 skrivet: 02 sep-12 kl 11:07 »
Oj, jag glömde lägga in uppfödningskostnaden!
Blir så när man inte läser igenom ordentligt men det finns ju flera på forumet som är bra på detta.
Jag hoppade också över biinkomsterna.
Här tror jag att det mesta är med:
Slakt av 5000 kaniner på livvikt 3,5 kg ger en slaktvikt på följande: 5000 x 3,5 x 0,55 = 9625kg Samlingspris grossist, detaljhandel, restaurang och privatpersoner hamnar på ca 93:-
9625 x 93:- =ca895.000:-
BARF ca 1200 kg x 20:- = 24.000:-
10% råskinn = 5000 x 10% = 500 st x 25:- = 12.500:-
Suma brutto blir då ca 930.000:-
Avgår:
Uppfödning av 5000 x 30:- = 150.000:-
El, sopor, förpackningar mm=  50.000:-
Kostnader = 200.000:-
Resultat 895.000:- - 200.000:- = 695.000:- på årsbasis.
Detta skall räcka till fasta kostnader, investeringar samt arbetskostnader
Detta är en driftskalkyl på insatt kapital (avelsdjur) för att se vad resultatet blir och om verksamheten då hamnar på en ur egen synpunkt acceptabel nivå.
Naturligtvis påverkas den av den kvalité som insatta kapitalet håller samt utgående varors kvalité
Gösta

Existens!

• Gäst
« Svar #95 skrivet: 02 sep-12 kl 11:39 »
Tack för förtydligandet! Det som förvirrade mig var detta du skrev på första sidan, där jag tolkade det som att det var en kropp som kostar 93 kronor. Men det är alltså kilopriset.

Ca 698.000:- exkl. moms. Det motsvarar ca 7.500 kaninkroppar sålda till grossistpris.

Det jag reagerar på är kostnaden för en lokal med mycket begränsat användningsområde. Jag köper argumentet att den går att flytta om man upphör, men ett andrahandsvärde är ju väldigt svårt att räkna ut.
En del i tråden verkar tro att det handlar om ett mobilt slakteri, men det är det ju inte riktigt. Inte som fågelslakterierna som byggs på en lastbil och körs runt för att slakta höns.

En lokal på 50 m2 med 3 meters takhöjd, helkaklad och isolerad, bygger man ju ganska enkelt för 100 000 om man är lite företagsam. Sen tillkommer då lite bänkar och en kyl. Att få det godkänt kommer inte att vara nåt problem. En granne här fick nyligen sin lokal godkänd, och den är minst 200 m2 och har kostat nåt på 200 000..

Vill man sen lägga av så kan man ha nytta av lokalen till annat, och har inte bundit upp ett stort kapital i lokalen.

Så det jag frågar mig är om det verkligen är motiverat att lägga upp ytterligare 550 000 bara för att få en anläggning som går att flytta?

Gösta

« Svar #96 skrivet: 02 sep-12 kl 12:22 »
Det är upp till var och en att själv avgöra vad och var man vill satsa.
Finns många verksamheter där investeringskostnaden är hög och användningstiden är låg. T. ex en skördetröska. Används 2-3 veckor/år och kostar ett par miljoner. Det finns ju lie ;D
Svinhus ca 10 - 15 miljoner...
Men som sagt för en händig hantverkare som har en byggnad gratis är det naturligtvis möjligt att göra det billigare. Frågan är bara varför över huvud taget bygga eftersom lönsamheten är så låg enligt vissa på forumet. Det är ju till och med arbetsamt att både föda upp kaniner och att slakta dessa ::)
Gösta

Existens!

• Gäst
« Svar #97 skrivet: 02 sep-12 kl 13:35 »
Nja, den ifrågasatta lönsamheten är ju mest på uppfödningen efter vad det låter. och skulle nu lönsamheten i slaktdelen vara så hög som du säger, så lär ju inte uppfödarna nöja sig med det pris som erbjuds idag. Kakan måste ju fördelas hyfsat jämt om det ska finnas tillgång på djur.

Gösta

« Svar #98 skrivet: 02 sep-12 kl 16:24 »
Fördelningen kan verka snedfördelad men du glömmer satsningen på 700.000 som krävs för slakteriet.
Vissa personer vill heller inte slakta själva. Tycker inte om att ta livet av kaninerna. De har ju möjligheten att få hjälp med legoslakt och sedan sälja köttet vidare själva.
En hona "ger" ju dock ca 2.200:-/år genom sina ungar minus uppfödningskostnaden som i mindre anläggningar brukar ligga på styvt hälften. Enkelt brukar man räkna ca 1.000:-/hona/år i täckningsbidrag. (livvikt 3,5 kg)
Tar du sedan tillbaka köttet så tillkommer en kostnad per kanin på ca 30:-/st i snitt (hälften hela hälften styckade) Kostnaden blir nu ca 65:-/kanin. exkl. transport.
Om nu uppfödaren säljer köttet till konsument blir "vinsten" enligt nedan:
1,75 kg x 120:- x 4 ungar = 840:- + 1,6 kg (går bort lite vid styckning) x 160:- x 4=1024:- Summa 840:- + 1024 = 1.864:- i avkastning per hona och år.
Kräver naturligtvis dels att du har kunder, dels att du har förstklassiga djur.
Vill man så kan man 8)
Gösta

Gösta

« Svar #99 skrivet: 02 sep-12 kl 16:43 »
Blev lite fel i uträkningen. Summan vid försäljning är ju naturligtvis x 4 eftersom jag bara tog med en kull
1,75 kg x 120:- x 16 ungar =3.360:-
1,6 kg x 160:- x 16 ungar = 4.096:- (går bort lite vid styckning)
Summa avkastning från en hona blir då 3.360:- + 4.096 = 7456:-
Kostnader i uppfödning, slakt, styckning = 65:-/st x 32 st = 2.080:-
Täckningsbidrag = 5.376:-
Det gäller att hålla reda på kull och antal kullar! :-[
Ber om ursäkt för felaktiga uppgifter!!!
Gösta

Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 3 användare
Smålandstokarna, ärt, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser