Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför står det formatera på min digitalkamera?  (läst 1298 gånger)

wellelelle

• Skåne
Varför står det formatera på min digitalkamera?
« skrivet: 08 jun-12 kl 09:39 »
Varför står det formatera när jag sätter på min digitalkamera? Den låses helt och hållet. Minneskortet är utbytt. Vad kan man göra?
evatax

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
SV: Varför står det formatera på min digitalkamera?
« Svar #1 skrivet: 08 jun-12 kl 09:42 »
Jag brukar formatera min kamera varenda gång jag raderar bilder så att hela kameran töms på all gammal bildinfo. Lärde mig det på foto A i skolan.
Kommer du in i någo meny så att du kan välja formatera?

Kan du koppla in den i datorn och formatera via datorn. Låter konstigt men jag kan inte så mycket.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #2 skrivet: 08 jun-12 kl 09:57 »
Stoppar man in ett nytt kort kan man behöva formatera om kortet. Det innebär kortet raderas och det skapas ett nytt filsystem som kameran kan användas för att lagra bilder.

Det kan också tänkas att kortet är trasigt eller av en felaktig typ som inte fungerar ihop med kameran fullt ut. Då kan det också komma en uppmaning om att formatera om kortet.

Precis som Neinor är inne på kan det vara bra att göra lite då och då, för det tar bort fel och skräpfiler och annat som kan ta upp plats. Men man förlorar allt som kanske fanns på kortet innan.

Kameran har säkert en funktion i menyerna som kan formatera om kortet. Kolla i manualen eller leta i menyerna.

Om det inte fungerar kan du använda en kartläsare i datorn för att se om du kan hitta fel på kortet den vägen.

wellelelle

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 08 jun-12 kl 16:42 »
Tack för hjälpen, ska fortsätta prova mej fram  :)
evatax

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 08 jun-12 kl 22:41 »
Oftast brukar nya minneskort vara formaterade med filsystemet FAT32, som ska fungera ihop med de flesta digitalkameror, men det kan ju tänkas att det har levererats oformaterat eller formaterat med något annat filsystem (kanske det modernare NTFS).

Uppochner-anders' tips om att använda en kortläsare i datorn är mycket bra. Då kan du dels kolla om datorn kan läsa minneskortet och eventuella filer på det, och genom att kolla egenskaper för kortet kan du se om det är formaterat och i så fall med vilket filsystem.

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser