Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag och min familj funderar på att skaffa oss några getter!!  (läst 2477 gånger)

esias och troy

• Södermanland
Jag och min familj funderar på att skaffa oss några getter, men vi har ingen erfarenhet av dom..
Vad bör vi tänka på innan vi skaffar getter??

Hellstrom

• Skåne
SV: Jag och min familj funderar på att skaffa oss några getter!!
« Svar #1 skrivet: 06 jun-12 kl 21:23 »
Satsa på ett ordentligt staket om ni inte bor så att de kan gå fritt. Getter är mästare på att rymma, men ger sig sällan iväg så långt.

slainte

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 06 jun-12 kl 22:14 »
Jag antar att du har andra djur. Annars är det första du ska ha ett SE nummer från jordbruksverket.

Har du stora marker så att du kan göra olika hagar? Om man ska ha bockar också är det bra om man kan ha dem åtskilda om man vill vara säker på när killingarna kommer.

Bra staket, jag hade kombinerat fårstängsel och eltrådar på olika höjder. 30 cm, 60 cm och 120 cm men det hindrade inte getterna från att rymma.

Har du någon som kan sköta om dina getter om du måste åka bort?

Hur löser du det med vatten på vintern?

Kommer du köpa foder eller odlar du själv? Jag tror det gick åt ca 2 kg/get hö när jag hade getterna, det mesta hamnade som strö på golvet.... De har en förmåga att bara äta det göttaste.
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

Sussilo

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 12 jun-12 kl 06:27 »
Börja med att läsa så mycket du kan här på gettavlan och ställ frågor. När det blir dax att köpa djuren, välj ett par kastrater.

Grangården

• Farmare i småformat. Djur, odling och medial
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 13 jun-12 kl 10:05 »
 :) Som ovan: bra möjlighet stängsla in getter och ligghall/stallplats. De ska inte kunna skada sig på omgivning, de äter allt så inga giftiga växter eller möjlighet till äta upp plast m m Råd till mat och veterinär. Bra kontakt med bonde för hö och kanske havre m m så det blir billigare. Halm har vi till får, men getterna som äter allt äter upp de så vi har torvmix i deras lega. Ekonomi om det behövs ta in veterinär. Tid och möjlighet till daglig tillsyn och att bygga upp och bevara kontakten med dem. Hjälper bra att få in dagliga rutiner med detta. De ska vara minst 3 djur också för att trivas ihop. Bestäm också om de ska vara sällskap, slyröjare eller ev avlas på innan ni skaffar eran grupp så ni vet vilken kombination ni ska ha och hur de ska bo m m Man ska kunna hålla i dem rejält vid behov för t e x klövvård m m Var lugna och bestämda från början så getterna vet att ni bestämmer och inte börjar stångas. men för sådant har ni en bra sida här  :D Tänka efter före som ni gör är en bra start. Vendela
Grangården

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #5 skrivet: 14 jun-12 kl 17:46 »
Vill ni ha ett gott råd?  Skaffa getter!  De är väldigt trevliga djur!

Vill ni ha ett gott råd till?  Skaffa aldrig getter!!  De är väldigt besvärliga djur!

Egentligen är de lätthanterliga, om man uppfyller deras behov.  Men det kan vara ack så svårt att verkligen uppfylla alla deras behov ...  ::)

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Tuve

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 14 jun-12 kl 18:22 »
Vill ni ha ett gott råd?  Skaffa getter!  De är väldigt trevliga djur!

Vill ni ha ett gott råd till?  Skaffa aldrig getter!!  De är väldigt besvärliga djur!

Egentligen är de lätthanterliga, om man uppfyller deras behov.  Men det kan vara ack så svårt att verkligen uppfylla alla deras behov ...  ::)

Det som Trollmor skriver håller jag till fullo med om, fast när det gäller grisar.
När det gäller getter tycker jag faktiskt inte att de är besvärliga, och då har jag ändå 9 stycken, och har haft getter i fem år snart. Med ett bra staket - fårnät med en låg och en hög eltråd, - har de aldrig rymt utom när jag glömt stänga, eller elen varit avstängd ett längre tag.

Visst kan det vara besvärligt om en killning går snett, eller nån blir sjuk, men det hör ju mer till djurägandets avigsidor oavsett vilket djur man har.

Trollmor

• -
« Svar #7 skrivet: 14 jun-12 kl 18:28 »
Getter tar ingen skit.  Om betet är dåligt, eller sälskapet tråkigt, så går de ut, såvitt du inte har gjort ett Alcatraz ...

Nina W

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 14 jun-12 kl 18:37 »
Jag lyssnade på ett fördrag om getter en gång, och han som höll det sa att om dom rymde så spanade han på dom för att se vem som tog intinativet. De gettern hamnade obönhörligt i vinterfållan (Utbrytningssäker) och på senhösten gick dom till slakt. På så sätt hade han avlat fram en flock som inte var lika rymningsbenägen. Men bra stängsel krävs ju oavsett.

Tuve

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 15 jun-12 kl 06:42 »
Jag har bocken och getterna i hagar intill varann. Vid brunsten har motivation sannerligen inte saknats för dem att rymma in till varann (eftersom jag praktiserar födelsekontroll och inte släpper ihop dem förrän i oktober, och de längtar efter varann redan i augusti). Ändå har detta inte hänt, (med ett undantag som var mitt fel, då grinden var dåligt stängd).
Så jag menar att åtminstone mina getter inte är värst rymningsbenägna, med de staket jag har. Kanske har de, avsiktligt eller ej, avlats fram så tidigare! De är Göingegetter, om nån vill jämföra med andra göingar.
Jag har en get till salu också, på annonssidan, om nån vill prova.

Sussilo

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 15 jun-12 kl 10:19 »
Tycker ryktet om getters rymningsbenägenhet är överdrivet. Lägger man tid på att först lära sig om djurslaget innan man skaffar djuren och sedan stängslar enl djurens behov, blir stängselfrågan inte så svår.

Trollmor

• -
« Svar #11 skrivet: 15 jun-12 kl 11:30 »
Ja, "ett bra bete är bästa stängslet".

Dela detta:

* Inloggade just nu

373 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser