Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalkben  (läst 5765 gånger)

Kopparkastrullen

• Rätt använt är livet långt nog..
    • Södermanland
    • Drakankan
Kalkben
« skrivet: 05 jun-12 kl 16:23 »
Hade besök av två väldigt kompetenta tjejer som upptäckte att mina höns hade kalkben  :( Alla har inte angripits men eftersom det är ett kvalster så får jag ju smörja allihopa. Har googlat mycket på detta och många säger att man även ska bada benen i antingen såpavatten eller lite diskmedel o vatten. Ja sen finns det tenutex o en massa annat. Men varför ska man köpa en massa medikamenter om det funkar med vanligt diskmedel? Stod åxå att man då skulle ta en diskborste o borsta lite försiktigt på benen. Är detta då en engångsgrej? Att man tvättar benen och sen bara smörjer? Man kan enligt all info jag hittat både använda hästsalva skillingaryd, samt hovfett o ja i princip vilken fet salva som helst. Smörjandet ska tydligen ske hela benet, in under fjädrarna, inga öppna delar av benet får vara osmort. Och göra så tills benen är bra.
Någon som vet hur lång tid det tar på ett ungefär? Dom är inte rysligt angripna, tack och lov och inte alla.
Läste också att antingen får man högtrycka hönshuset, eller så skulle det räcka att flytta hönsen ca 2 v till annan plats och sedan ta tillbaka dom, för kvalstren kan inte leva så länge utanför värddjuret. Tänkte det skulle vara enklast att göra så. Då vet man ju garanterat att allt är dött!
Har jag rätt i detta eller är det någon som har något att tillägga? Måste benen tvättas innan smörjningen? Tvättar man varje gång då eller bara första gången? Smörja varje kväll räcker det? Enklast då när dom "somnat", annars är dom ju inte så enkla att hantera. Mina höns är visserligen lugna o snälla (leghorn/lomankorsning med betoning på loman) och är sällskapliga. Men från att vara det till att lugnt ligga still o få benen ompysslade är ju lite annat.
Någon som vet om det smittar till ankor? Jag har rouenankor och dom bor på samma place.
Har märkt att en del kommenterar lite elakt på det här forumet, så det är med bävan i hjärtat jag skriver här...Vill inte ha kommentarer från den som inte är intresserad av att hjälpa till med frågeställningen.
Mina djur mår bra för övrigt och går utomhus o pickar mest hela dagarna. Tacksam för svar från seriösa som vill hjälpa till.

Anna

• -
SV: Kalkben
« Svar #1 skrivet: 05 jun-12 kl 17:16 »
Jag skrev också och undrade i samma ämne förra veckan och blev hjälpt i en tråd. Jag körde varianten att doppa hela benen i en burk med vanlig rapsolja. Köpte aldrig hem job för jag förstod inte vilken variant från apoteket det skulle vara. Köpte dock hem tenutex som jag tänkte smörja på nån kväll. Jag har redan märkt skillnad på mina, men gissar att jag måste upprepa behandlingen vid några tillfällen för att de ska bli bra.

Ger folk kommentarer kanske det är för att de tycker att det redan finns femtioelva trådar i ämnet, men fråga kan man ju alltid göra och folk kan ju som sagt låta bli att svara.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Kopparkastrullen

• Södermanland
    • Drakankan
« Svar #2 skrivet: 05 jun-12 kl 17:29 »
Ger folk kommentarer kanske det är för att de tycker att det redan finns femtioelva trådar i ämnet, men fråga kan man ju alltid göra och folk kan ju som sagt låta bli att svara.
[/quote]

Hejsan. Tack för ditt inlägg. Ja det verkar ju enklare att bara doppa ner deras ben än att hålla på att bada o smörja. Iaf när man har ett gäng. Det jag menade med att jag ville ha seriösa svar var helt enkelt för jag suttit o läst lite olika inlägg o ibland är folk otroligt elaka och sätter igång att skriva en himla massa dumt. Oftast handlar det om okunskap och då blir man ju inte behjälpt av att någon hoppar på en. Men förhoppningsvis slipper jag vara med om något sånt, det vore ytterst otrevligt. Finns lika många åsikter om hur man ska sköta sina djur som det finns djur o alla kan inte ha rätt o alla kan inte ha fel. Klart jag kan leta efter svaren här i forumet, men jag var lite "lat" o skrev ett eget inlägg helt enkelt  ;D

Rotmos

• Västergötland
    • Bonstorp Naturprodukter
« Svar #3 skrivet: 05 jun-12 kl 18:45 »
Jag hörde (faktiskt idag) att man skulle kunna ha tjära i oljan som man doppar benen i. Det var kanske ett dumt tips, men kolla det iallafall... Kan ju vara bra.

Och vilken olja skulle inte spela någon roll. Oljan täpper till porerna. Det gäller ju löss också :)
På gården finns värmlandsfår, linderödsvin och hedemorahöns :)

TheoA

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 06 jun-12 kl 21:48 »
Kan man först doppa benen i olja och kanske tjära och sen borsta lite med en tandborste så att det kommer in under "fjällen" på benen?
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

Xoot

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 06 jun-12 kl 22:04 »
Vad är det som är fel med Skillingaryd hästsalva/hovsalva?

Menar ni riktig tjära?
Då kan ni lika gärna göra som man gjorde förr istället.

Smajsan

• -
« Svar #6 skrivet: 06 jun-12 kl 22:15 »
Vad är det som är fel med Skillingaryd hästsalva/hovsalva?

Menar ni riktig tjära?
Då kan ni lika gärna göra som man gjorde förr istället.
Citera
OK! intressant...hur gjorde man då "förr i tiden?" jag har 2 stycken tuppar som har fått kalkben, jag vill så gärna göra deras ben fina igen.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Leifem

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 06 jun-12 kl 22:57 »
Ett sätt som är enklare än att doppa benen på höna efter höna... ;)
 Tunna ut trätjära med matolja, men inte mer än den blir sprutbar i en såndär uppumpbar sprayflaska.
När hönsen "nattsatt" sej på pinnarna så se till att det är släckt, o med bara pannlampa är det lätt att göra vad man skall.
Jag upptäckte att det räckte med att sticka handen under mellan höns o sittpinne, då ställde de sej upp på raka ben ( de flesta iaf..) men vågade inte flyga ner i mörkret!  Duscha då både ben OCH sittpinnar. Smidigt, o lätt att upprepa 2-3 ggr med några dgr emellan. Lite klafsigt om händerna kanske, men det funkade bra. Tycker inte det kletade på hönsen heller. Sprutar ju bara ben/pinnar, o det suger snabbt in i alla gömställen. Effektivt är det iaf..
Lycka till !

Smajsan

• -
« Svar #8 skrivet: 06 jun-12 kl 23:25 »
Tack för de goda "gamla" råden! Jag ska köpa tjära i morgon. :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

TheoA

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 07 jun-12 kl 22:40 »
Jag skall prova med höna för höna och doppa benen i en burk med rapsolja och lite trätjära. Sen så pensla samma röra på pinnarna.
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

Kopparkastrullen

• Södermanland
    • Drakankan
« Svar #10 skrivet: 10 jun-12 kl 14:43 »
Hittade en mycket bra artikel på SVA http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Fjaderfa/Parasiter-hos-fjaderfa1/Fotskabbkalkben/ angående kalkben. Enligt dom ska man överväga att avliva svårt angripna höns. Man ska helst inte avla vidare på dom iaf, för de kan genetiskt föra över en extra känslighet mot att få denna parasit. Hursomhelst så skriver dom att man ska borsta och tvätta benen med vatten+såpa eller vatten+diskmedel. Sedan ska man smörja in benen med fet salva. Vilken som helst, hovfett, vaselin, skillingaryds salva, ja vilken fet salva som helst, för att kväva kvalstret. Sedan ska man upprepa behandlingen minst varannan vecka tills benen är fina. Vid varje behandling ska ströbädden bytas. ALLA höns ska behandlas! Även om det bara är en eller ett fåtal som är angripna så är detta ett kvalster och sprids via ströbädden eller direktkontakt. Kvalstret överlever inte länge utanför värddjuret så om man behandlar o samtidigt byter ströbädden så är snart nog kvalstrena döda. Det är väldigt vanligt att hobbyflockar o småskaliga värphönsflockar drabbas. Så det beror inte på att man sköter sina djur dåligt på något vis.
Parasiten är ett kvalster som borrar gånger under huden och lägger ägg. Det är väldigt smärtsamt för hönsen och det kan dessutom ge deformerade tår och amputerade tår(de faller helt sonika av!) Vi har två höns som är väldigt hårt angripna, en av dom är ett par år gammal. Tyvärr kan äldre höns bli hårt angripna.
Vi har bytt plats på hönsen för att på så vis sanera hönshuset, men nu vet vi ju att vi egentligen inte behövt göra det, utan bara byta ströbädden. Så tips för er som inte har möjlighet att byta plats på dom, se till att byta ut allt strö varje gång du behandlar helt enkelt!
Vi har hittills använt rapsolja som vi värmt lite i micron tillsammans med hovtjära från hööks. Om man inte värmer det så blandas det inte utan oljan är för sig o tjäran för sig. Det blir en ganska tjock smet som vi med svamp kletar in benen med. Jag har alltid plasthandskar på mig så jag slipper tjäran själv.
Läs gärna mer på sva. Har bilder på våra höns som är svårast angripna, alla har inte lika mycket, utan bara lite lite ..Titta på min blogg:http://drakankan.thecas.se så ser ni bilder..

Kopparkastrullen

• Södermanland
    • Drakankan
« Svar #11 skrivet: 10 jun-12 kl 15:46 »
JO en sak till...vi gör alltid detta sent på kvällen när hönsen nattat sig. Tar på mig pannlampan och så tar vi dom en o en från pinnarna där dom sitter o sover. Inga som helst problem då, dom håller sig lugna och börjar inte flyga omkring. Att försöka sig på detta dagtid kräver väldigt tama höns :) Och varför stressa upp dom i onödan? Det går hur bra som helst att göra detta kvällstid o dom blir inte ett dugg uppjagade, inte tuppen heller, för han blir ju annars stressad av att man jagar hans hönor.

Rookie

• -
« Svar #12 skrivet: 10 jun-12 kl 17:51 »
Har Dv Cochin och undrar om de är kalk ben mina har. De är inte så att deras fötter inte är gula och släta hela livet utan att de faktiskt blir lite gråare och lite mer slitna med åren?

Rookie

• -
« Svar #13 skrivet: 10 jun-12 kl 17:52 »
Var köper man tjära?

Martin-77

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 10 jun-12 kl 18:09 »
Var köper man tjära?
Brukar finnas på färgaffären, annars testa med järnhandeln, ÖB, eller liknande. Eller varför inte fixa egen... ;)
Samlar kraft...........
En vacker dag blir det av :O)

Broberg

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 10 jun-12 kl 18:17 »
Ett sätt som är enklare än att doppa benen på höna efter höna... ;)
 Tunna ut trätjära med matolja, men inte mer än den blir sprutbar i en såndär uppumpbar sprayflaska.
När hönsen "nattsatt" sej på pinnarna så se till att det är släckt, o med bara pannlampa är det lätt att göra vad man skall.
Jag upptäckte att det räckte med att sticka handen under mellan höns o sittpinne, då ställde de sej upp på raka ben ( de flesta iaf..) men vågade inte flyga ner i mörkret!  Duscha då både ben OCH sittpinnar. Smidigt, o lätt att upprepa 2-3 ggr med några dgr emellan. Lite klafsigt om händerna kanske, men det funkade bra. Tycker inte det kletade på hönsen heller. Sprutar ju bara ben/pinnar, o det suger snabbt in i alla gömställen. Effektivt är det iaf..
Lycka till !

Bra tips. Ska lägga i minnesarkivet.
Har bara smörjt på tjäran på benen med en pensel innan, fast det funkar bra det också.

Viopet

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 10 jun-12 kl 20:55 »
Är det någon som testat matolja och tea tree oil. Vore ju smidigt om man kunde blanda även det i en sprayflaska och spruta på.
Köpte tea tree oil för inte så länge sedan just för detta ändamål men inte testat än.

Kopparkastrullen

• Södermanland
    • Drakankan
« Svar #17 skrivet: 10 jun-12 kl 22:17 »
Var köper man tjära?

I en hästbutik kan du köpa hovtjära som man använder på hästars hovar, på undersidan för att bekämpa röta som hästar kan få. Den tjäran är rätt lättflytande och är lätt att blanda med matolja (måste dock värmas lite i micro för att blandas) Kostar 89 kr för en burk på Hööks som räcker länge. På Odal finns tjära att köpa men på vårt odal fanns bara typ 3 liters förpackning att köpa. Blir betydligt billigare att köpa hovtjära.

Broberg

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 11 jun-12 kl 09:13 »
I en hästbutik kan du köpa hovtjära som man använder på hästars hovar, på undersidan för att bekämpa röta som hästar kan få. Den tjäran är rätt lättflytande och är lätt att blanda med matolja (måste dock värmas lite i micro för att blandas) Kostar 89 kr för en burk på Hööks som räcker länge. På Odal finns tjära att köpa men på vårt odal fanns bara typ 3 liters förpackning att köpa. Blir betydligt billigare att köpa hovtjära.

Och här: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Ovrigt/Akta-tratjara-361140/

Meija

• Alf
    • Småland
« Svar #19 skrivet: 11 jun-12 kl 09:52 »
Jag tycker iaf att det låter lidrigast för hönsen med matolja plus lite jod i att doppa benen i.Själv visste jag inte om detta.Så jag tog tass salva för hundar med tjära och smorde  i grön burk som vi hade hemma.Efter att först ha tvättat med grönsåpa vatten gnuggade försiktigt med tandborste.Det fungerade efter fyra behandlingar.Och då var mina svårt angripna.Ja har hört att tenutex och fästing medel kan ge hönsen div anfall?!Lycka till/Merja :-\
Man,tonårs dotter hund två katter.Tuppen Lukas Brahma och han har en älsklingshöna Fjortiz blandis svart liten ettrig sak.Tuppen Alf troligen Brahmavit och grå och Ivar Brahma.Plus nu även tre blandis hönor till.Sju kycklingar.Sju ägg på gång.Ett litet gult hus med vita knutar i skogen.Med stor tomt

Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 3 användare (1 dolda)
donderboss, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser