Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Case: Lösa eller stängslade ?  (läst 7080 gånger)

ronnystromberg

  • Inlägg: 51
    • Finland
Case: Lösa eller stängslade ?
« skrivet: 02 jun-12 kl 23:16 »
Börjar med att be om ursäkt för att detta ämne med stängsling tas upp igen. Förklarar detta med att jag är nybörjare, och vill ha lite mera personliga lösningar...

Jag vill också gärna att vi gör detta till ett praktiskt case, där jag föklarar utgångsläget, tar emot kloka kommentarer, samt presenterar en helhetslösning till hösten.

Vi har skaffat våra små getdamer, 3 veckor gamla, och har dem i en liten provisorisk (25 m2) hage med ett litet hus som regnskydd.
Vi skaffade dem av två anledningar: - Landskapsvård (massor av sly) och - Sällskap

Jag undrar nu hur jag ska tänka framöver...

Bakgrundsfakta:

a1. Vi har ca 1,5 hektar med "getesmark" (betesmark ur getperspektiv -> massor av vide- blörk- och alsly, på första bilden syns dock inte slyet)

a2. Vi har en del känsliga (1-5 år gamla äppel/päron/blåbärsbuske etc.) planteringar på den domesticerade delen av tomten (andra bilden)

a3. Vi jobbar båda dag -> borta hemifrån

a4. Vi har ca 100 meter till landsvägen, 200 meter till grannen och ändlös bergig gammelbarrskog bakom huset

a5. Ett hönshus i Leca med en del inneboende befjädrade djur (tredje bilden)

a6. Som säkert de flesta andra, begränsade pengamässiga resurser

Jag har funderat i dessa banor:
b. Stängsling

b1. Ha dem stängslade till 100%, med tex fårnät + eltråd (jag vet vad ni tänker, det går inte, men vi tänker oss 100% i alla fall)
FÖRDEL: vi vet var de är och har kontroll över läget
NACKDEL: dyrt samt längre distans mellan djur och människa (vi har våra fåglar lösa hela dagarna och trivs med det)