Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Case: Lösa eller stängslade ?  (läst 7080 gånger)

ronnystromberg

  • Inlägg: 51
    • Finland
Case: Lösa eller stängslade ?
« skrivet: 02 jun-12 kl 23:16 »
Börjar med att be om ursäkt för att detta ämne med stängsling tas upp igen. Förklarar detta med att jag är nybörjare, och vill ha lite mera personliga lösningar...

Jag vill också gärna att vi gör detta till ett praktiskt case, där jag föklarar utgångsläget, tar emot kloka kommentarer, samt presenterar en helhetslösning till hösten.

Vi har skaffat våra små getdamer, 3 veckor gamla, och har dem i en liten provisorisk (25 m2) hage med ett litet hus som regnskydd.
Vi skaffade dem av två anledningar: - Landskapsvård (massor av sly) och - Sällskap

Jag undrar nu hur jag ska tänka framöver...

Bakgrundsfakta:

a1. Vi har ca 1,5 hektar med "getesmark" (betesmark ur getperspektiv -> massor av vide- blörk- och alsly, på första bilden syns dock inte slyet)

a2. Vi har en del känsliga (1-5 år gamla äppel/päron/blåbärsbuske etc.) planteringar på den domesticerade delen av tomten (andra bilden)

a3. Vi jobbar båda dag -> borta hemifrån

a4. Vi har ca 100 meter till landsvägen, 200 meter till grannen och ändlös bergig gammelbarrskog bakom huset

a5. Ett hönshus i Leca med en del inneboende befjädrade djur (tredje bilden)

a6. Som säkert de flesta andra, begränsade pengamässiga resurser

Jag har funderat i dessa banor:
b. Stängsling

b1. Ha dem stängslade till 100%, med tex fårnät + eltråd (jag vet vad ni tänker, det går inte, men vi tänker oss 100% i alla fall)
FÖRDEL: vi vet var de är och har kontroll över läget
NACKDEL: dyrt samt längre distans mellan djur och människa (vi har våra fåglar lösa hela dagarna och trivs med det)

b2. Ha dem stängslade bakom endast eltråd, och ha dem lösa när vi är hemma (låsa in dem när det blir kväll eller vi är borta hemifrån)
FÖRDEL: billigt alternativ, lätt att flytta vid behov
NACKDEL: Vana med att få vara lösa och bland människor gör att de hur som helst inte kommer att trivas/hållas där de ska när vi är borta -> de rymmer dagtid på jakt efter husse/matte och äter upp allt både hos oss och grannen som ens luktar människa ?

b3. Ha dem 100% lösa med tillgång till allt de vill ha
FÖRDEL: djurnära och mycket billigt
NACKDEL: de rymmer till grannen/ut på vägen och/eller äter upp allt i vår trädgård

I vilket fall som helst utnyttjar jag gärna "getesmarkerna" vi har.

c. Boende
c1. Bygga ut hönshuset med stock
FÖRDEL: Utnyttjar värmen och får en vägg gratis
NACKDEL: Blanda höns/ankor/vaktlar med klövdjur (funderar eventuellt på ett par får om vi hittar en bra lösning)-> sjukdomar sprids?

c2. Bygga ett fristående stall, ca 20 m2
FÖRDEL: Blir enkom för getter (får?)
NACKDEL: dyrt, behöver extra värme (det kan bli -25- 30 grader på vintern)?

Mycket tacksam för svar och eventuellt en fortsatt diskussion !

Hälsningar: Ronny från svenskspråkiga Finland
« Senast ändrad: 02 jun-12 kl 23:20 av ronnystromberg »

Jogar

  • Gäst
SV: Case: Lösa eller stängslade ?
« Svar #1 skrivet: 02 jun-12 kl 23:39 »
Hej!  Kan inte hjälpa dig men hoppas det är ok att jag halkar med i denna tråden och ev. kommer med egna frågor. Jag har nämligen precis liknande situation. Med skillnad att jag inte skaffat getter. Än.  :)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3929
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Case: Lösa eller stängslade ?
« Svar #2 skrivet: 03 jun-12 kl 16:03 »
Här var det strukturerade funderingar :) !

Lite respons på några av dina punkter:

a2: Börja med att skyddshägna trädgården, hur ni än kommer att ha det med getterna och deras beten, är det aldrig fel att skydda trädgården och dess växter. Det är inte bara getter och fjäderfän som kan orsaka problem om de är lösa, jag tänker även på ex.vis rådjur eller för den delen om någon granne har nötkreatur, de kan förstöra mycket i en trädgård!
Någon form av snyggt staket som passar in i omgivningarna, eventuellt kompletterat med eltrådar på utsidan. Kanske 140-150 cm högt kan utgöra gott skydd?

a5: Snyggt hönshus :) !

b1: Går alldeles utmärkt att hägna med fårnät+eltråd, så länge getterna trivs med varann och sina hagar. Du har säkert hört diverse skräckhistorier om getter som rymmer genom alla stängsel utom 3 meter höga betongmurar med taggtråd överst...kan säga såhär: Getter tar ingen skit, trivs de inte så sticker de oavsett stängsel - trivs de är de mycket lätta att stängsla in.

b2: Mina gettjejer går för närvarande på enbart 3 eltrådar, dygnet om, veckan lång. Har ni rovdjur där ni bor är det lämpligt att ta in de små killingarna på nätterna oavsett stängsel.

b3: Att ha dem lösa utan övervakning när ni är på jobbet är inte att rekommendera, de har inget trafikvett och ni har vägen nära, de kan gå hem till grannarna och kalasa på deras trädgård eller söka sällskap och så vidare. Att promenera med dem lösa eller i koppel när ni är hos dem går däremot mycket bra, förr i tiden hade de ju barnen till att valla getter.

Har ni funderat på elnät? Visserligen dyrare än fårnät, men å andra sidan är det flyttbart så en kan ha getterna att beta var som helst. Nackdelen är att det är inte viltsäkert, har ni mycket älg eller rådjur (eller för den delen varg och björn?) kommer de att springa rätt igenom nätet och välta ner det.

c1: Finns säkert någon förgjordad EU-bestämmelse som förbjuder det. Men ska ni bygga till hönshuset går det ju att ha getterna i en del som är avskild av heltäckande vägg, då kommer förstås inte getterna kunna värma fåglarna.

c2: Funkar ju det med, men det är lite extra spring att ha en ytterligare byggnad att gå till 2 gånger om dagen, är nog mer rationellt att ha allt samlat. Glöm inte att räkna med plats att lagra vinterns grovfoder (hö). Nu är inte era getkillingar fullvuxna till vintern, men om vi räknar på fullvuxna getter förbrukar de c:a 2 kg hö per person x 2 getter x 200 dagar=800 kg hö. Ska ni ha hårdpressade småbalar t ex väger dessa 15 kg per styck ungefär, drygt 53 balar. Löshö, om de ska äta det, tar lite mera plats. Dessutom vill ni säkert ha utrymme att torka sly så de har att äta på vintern.

Lycka till :) !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

GAVIA ARCTICA

  • Inlägg: 247
  • Love me - love my animals
    • Jämtland
SV: Case: Lösa eller stängslade ?
« Svar #3 skrivet: 03 jun-12 kl 16:10 »
Hej!  Kan inte hjälpa dig men hoppas det är ok att jag halkar med i denna tråden och ev. kommer med egna frågor. Jag har nämligen precis liknande situation. Med skillnad att jag inte skaffat getter. Än.  :)

Även jag halkar gärna med i denna tråd. Har också liknande funderingar!

//ARCTICA

ronnystromberg

  • Inlägg: 51
    • Finland
SV: Case: Lösa eller stängslade ?
« Svar #4 skrivet: 03 jun-12 kl 16:55 »
Hej, jo halka på i diskussionen bara!

b1: Går alldeles utmärkt att hägna med fårnät+eltråd, så länge getterna trivs med varann och sina hagar. Du har säkert hört diverse skräckhistorier om getter som rymmer genom alla stängsel utom 3 meter höga betongmurar med taggtråd överst...kan säga såhär: Getter tar ingen skit, trivs de inte så sticker de oavsett stängsel - trivs de är de mycket lätta att stängsla in.

b2: Mina gettjejer går för närvarande på enbart 3 eltrådar, dygnet om, veckan lång. Har ni rovdjur där ni bor är det lämpligt att ta in de små killingarna på nätterna oavsett stängsel.

b3: Att ha dem lösa utan övervakning när ni är på jobbet är inte att rekommendera, de har inget trafikvett och ni har vägen nära, de kan gå hem till grannarna och kalasa på deras trädgård eller söka sällskap och så vidare. Att promenera med dem lösa eller i koppel när ni är hos dem går däremot mycket bra, förr i tiden hade de ju barnen till att valla getter.

Yep, att de smiter oberoende av stängsel har jag också förstått. Så man borde då fokusera på deras trivsel, och flytta fokus bort från stängselproblematiken. Detta har nämnts 100-tals gånger här på forumet, men vad betyder det egentligen? Vad väger tyngre för en get: mat, sysselsättning eller närhet till människor?

- Mat, det borde finnas hos oss i mängder (om inte getterna får smak för mera "ädel" mat)
- Sysselsättning kan man fixa i form av stenar, stockhopar etc.
- Närhet då? Om vi nu när de är små matar dem, gosar med dem och visar dem att vi är en del av deras gäng, kommer de att med all makt söka vår närhet som vuxna också? I så fall har vi missat på en punkt i strävan att skapa en lättstängslad get. Vi hade dem lösa på vår gräsmatta idag när vi var ute, och det gillade de verkligen, men frågan är om vi biter oss själva i svansen med att tillåta trädgårdsbeteende?

Har ni funderat på elnät? Visserligen dyrare än fårnät, men å andra sidan är det flyttbart så en kan ha getterna att beta var som helst. Nackdelen är att det är inte viltsäkert, har ni mycket älg eller rådjur (eller för den delen varg och björn?) kommer de att springa rätt igenom nätet och välta ner det.
Nä, elnät är jag lite rädd för, av någon anledning... Säkert rädslan att de fastnar med hornen och får en stötdusch.

Nu är inte era getkillingar fullvuxna till vintern, men om vi räknar på fullvuxna getter förbrukar de c:a 2 kg hö per person x 2 getter x 200 dagar=800 kg hö. Ska ni ha hårdpressade småbalar t ex väger dessa 15 kg per styck ungefär, drygt 53 balar.
Tack för kalkylen, har lite funderat på åtgång.

Gällande kostnader, har jag grovt räknat med:
- enbart fårnät 120 cm, 200 meter för ca 500 Euro (ca 4500 kronor)
- fårnät 120 cm + två trådar el, 200 meter för ca 800 Euro(ca 7000 kronor)
- enbart elnät, 3-4 trådar, 200 meter för ca 400 Euro (ca 3500 kronor). El blir billigare per meter ju större hage man gör.
- högre nät eller elnät har jag inte räknat på, eftersom jag inte tror att de kommer att bli aktuella

Ronny

AnimalMediators

  • Inlägg: 0
    • Södermanland
    • Let us save our planet. net
SV: Case: Lösa eller stängslade ?
« Svar #5 skrivet: 04 jun-12 kl 21:41 »
jag har hittils haft 5 get-tjejer och 5 höner samt tupp.
Nu har getterna blivid 16 stycken.
De bor hittils alla i mitt häst-box-stall.
Ihop med hästar/kor - för att det är det ända stallet som fanns p8 g8rden hittils.
Olika raser i olika boxar först8ss, men alla verkar trivas med de andra djurens sällskap.
Hur som helst, jag har för m8nga hästar för att fortsätta med denna lösning i längden 8var aldrig tänkt som l8ngsiktigt variant heller)=>

Tänkte som du med värmen till hönsen och ville sänka kostnader till byggnad(er) och plats8tg8ng.
Dessutom har tack vare getternas hoppninsförm8ga/hönsen som flyger dessa 2 arter hamnad i samma boxe ibland och verkar inte störas av varann, inte ens äggen bliv förstörda.
Har nu gett ett kombinerad höns/get-hus i uppdrag till skolans bygg-programm.
Hönsen i överv8ningen och getter i nederv8ningen.

Och här kommer min särskild kluriga ide som jag är mäkta stolt över:
golvet som skiljer b8da arter kan köras in (som en köksl8da),
s8 att en vanlig vuxen människa kan g8 i mittg8ngen (med benen i get-stallet och överkroppen i hönshuset (först8r ni vad jag menar?) och kan mocka b8das stall utan att behöva krypa.
(jag har mockat en hel vinter v8rat provisoriska getstallt---krypandes och jag var hög-gravid d8 - aldrig mera!)

b8da har egna ing8ng (hönsen med en trappa vid utsidan till ett fönster högt upp)
och getterna en svängdörr i deras del av stallet (nedre delen) som de kan använde som de vill
sen finns det ocks8 en liten trappa upp fr8n get-delen till höns-delen ifa n8t höns g8r in hos getterna och sväng-dörren sl8r igenom (den är nog för tung f a en höna ska kunna öppna den, men getterna kan detta lätt)...

Ett hospis i Schweiz frågade de (...) som just var i färd med att dö om de möjligen ångrade något (...) Den vanligaste ångern var att de tillbringat för lite tid med sina barn/sin familj (...) Ångerns röda tråd (för båda könen) var att de levt upp till samhällets önskningar snarare än till sina egna

arivle

  • Inlägg: 67
    • Halland
SV: Case: Lösa eller stängslade ?
« Svar #6 skrivet: 05 jun-12 kl 14:06 »
Jo jag säger bara stängsla in den "fina delen av trädgården"! Bärbuskar och fruktträd kommer de antagligen äta upp och sedan skala. Det är mitt tips.
Men det kommer nog bli väldigt snyggt när allt sly försvinner i hagen :)
--Liten shih-tzu korsing, blandrashöns, orpington, blomme och svenska lantrasgetter--

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Case: Lösa eller stängslade ?
« Svar #7 skrivet: 05 jun-12 kl 14:19 »
Släpp inte ut dom fritt...
Getter gillar äventyr - och om hemma är trist och tråkigt - även om där finns gott att äta så kan grannens växter vara mycket roligare...och vips så har man en grinig granne - och med fog skulle jag säga.
Jag hade 3 ha bete med allt getter kunde önska sig - men grannens 3-åriga frukträd var goda - och kostade mig en slant. Och när dom väl börjat gå ut så var det kört. Som tur var så var det bara 2 killingar som var friherrar.
Jag har också haft getter i vardagsrummet ätande krukväxter - altandörrn var öppen, jag har jobbat med getter som klättrat på bilar OCH barnvagnar.
Jobbets frukträd hade 1,5 m höga, 4 kvm stora hägn runt sig, trästaket med högt fårnät - en sugen get kan sträcka sig lååååångt.

Så ha dom i en säker hage och se till att de har roligt därinne - klättermöjligheter, sly, saker att putta på osv.
//Luff

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3929
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Case: Lösa eller stängslade ?
« Svar #8 skrivet: 05 jun-12 kl 14:37 »
Närhet då? Om vi nu när de är små matar dem, gosar med dem och visar dem att vi är en del av deras gäng, kommer de att med all makt söka vår närhet som vuxna också? I så fall har vi missat på en punkt i strävan att skapa en lättstängslad get. Vi hade dem lösa på vår gräsmatta idag när vi var ute, och det gillade de verkligen, men frågan är om vi biter oss själva i svansen med att tillåta trädgårdsbeteende?
Så länge de trivs med varandra kommer de att vara "huvudflocken" så att säga, ni människor kommer att vara uppskattade besökare och vänner, men troligen inte en del av getflocken. De kommer att vilja ha daglig kontakt med er, men förhoppningsvis inte rymma, om de trivs med varandra och den getesmark (underbart ord!) de får :) !

Din stängselkalkyl kan jag inte säga något om eftersom jag inte känner till prisläget på dylika grejer i Finland. Men en idé: Ni har 1,5 ha getesmark, det blir 100 x 150 meter, alltså 500 m stängsel runtom. Sätt upp fårnät+eltrådar runt hela getesmarken, och använd sedan eltrådar på plaststolp för att dela upp den stora hagen i mindre delar att flytta getterna mellan så de kan beta av en bit i taget.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Hellstrom

  • Inlägg: 3
    • Skåne
SV: Case: Lösa eller stängslade ?
« Svar #9 skrivet: 06 jun-12 kl 21:35 »
Har för mig att man inte får stänga in getter med fårnät pga. risk att de fastnar med hornen. Är inte helt hundra, lag eller inte så tycker jag inte det är någon bra ide. Absolut inte med ström i !  Sen kan jag säga att getter är hyffsat okänsliga för ström. Som någon tidigare sa: Trivs de inte i sitt hägn så kommer de heller inte att stanna där. Men det är å andra sidan inte så svårt att se till att de trivs.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3929
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Case: Lösa eller stängslade ?
« Svar #10 skrivet: 07 jun-12 kl 08:38 »
Det är tillåtet att stängsla getter med fårnät, elnät och t o m taggtråd! Även om det naturligtvis inte är lämpligt med taggtråd.
Fårnätet sätter en inte ström i, det skulle det inte vara någon vits med eftersom det ligger emot marken och är uppmärlat på trästolpar - tjuvjordar så det står härliga till, m a o. Däremot går det att ha fårnät ihop med en eller flera eltrådar, då ska eltrådarna sättas på stolparna med distansisolatorer som sticker ut en bit (15 cm ska avståndet vara mellan nät och eltråd, säger Jordbruksverket), så eltråden aldrig kommer emot nätet. Det går oxå att sätta eltråd över nätet så getterna inte klättrar över.
Elnät har jag använt ett bra tag nu, i stort sett utan bekymmer (satte upp en bockhage där det tydligen var ett viltstråk och fick ägna ett antal tidiga morgnar åt att resa upp nersprunget nät, dock respekterade bockarna nätet även när det låg ner, och höll sig snällt i sin hage). Förutsättningen för att de inte ska trassla in sig i nätet är att en har bra med ström på, så att de får sig en kyss när de kommer fram och nosar på nätet, när de har gjort det en eller två gånger försöker de inte trassla sig igenom, jag lovar. Horn eller ej.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

GAVIA ARCTICA

  • Inlägg: 247
  • Love me - love my animals
    • Jämtland
SV: Case: Lösa eller stängslade ?
« Svar #11 skrivet: 07 jun-12 kl 22:59 »
När det gäller hägn för getterna, kan man stängsla med Gunnebostängsel och komplettera med en eltråd över stängslet?

//ARCTICA

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3929
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Case: Lösa eller stängslade ?
« Svar #12 skrivet: 08 jun-12 kl 06:57 »
Visst kan en stängsla med Gunnebonät (men är inte det dyrare än fårnät?) och eltråd. Eftersom det är mer finmaskigt minskar det risken för killingrymningar ;) .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Ruztan

  • Inlägg: 108
  • ★ halvgammal, helförvirrad, lagomgalen, småtokig!
    • Småland
SV: Case: Lösa eller stängslade ?
« Svar #13 skrivet: 08 jun-12 kl 11:16 »
jag har hittils haft 5 get-tjejer och 5 höner samt tupp.
Har nu gett ett kombinerad höns/get-hus i uppdrag till skolans bygg-programm.
Hönsen i överv8ningen och getter i nederv8ningen.

Jag klurar ju också på att kombinera höns med getter i min byggnad och vet du om det är tillåtet att ha höns och getter tillsammans?  I  gamla ladugårdar har ju alla djur oftast en egen hörna; gris/kalvboxar, ko-uppställningen, höns-del och så spiltor för hästar. Men tycker att det alltid är i samma byggnad utan skyddade väggar emellan. Det verkar ju ha gått bra...?

Om man nu får ha det så så blev ju din tanke med två våningar förbaskat intressant när man som jag har lite snålt om plats och med alla idér jag hittar här och på övriga nätet så skulle jag behöva en byggnad på 200 kvm tror jag och jag kommer aldrig bli klar och redo för djur den här sommaren för hela huvudet bara sprudlar av strålande planer!  ;D
--------------------------------------
http://

ronnystromberg

  • Inlägg: 51
    • Finland
SV: Case: Lösa eller stängslade ?
« Svar #14 skrivet: 15 jun-12 kl 21:23 »
Hej igen!

Detta har beslutats gällande våra två getter:

Hagen:
Vi börjar med att hägna in 50 x 50 m (i år, pengarna ska också räcka till ett boende) med 120 cm fårnät. Funkar inte det, dubblar/tredubblar vi hagen till nästa år och förstärker med eltråd. De ska INTE gå lösa.

Boende, alternativ 1:
Vi tänkte börja bygga ett fristående uthus, ca 12 m2.
Tänkte inte ha något golv, utan anlägger en djupströbädd direkt på marken.
För att inte förstöra panelen eller skada stommen redan första vintern tänkte jag bygga på lite högre betongpelare, ca 40-50 cm från marken, och isolera bädden med ett varv höbalar på utsidan.
På insidan sätter jag vattenfast skiva från marken till ca 50 cm ovanför den uppskattade maximala bäddhöjden.
Bindvarvet görs av impregnerat virke (100x100), stommen av vanlig 50x100 resten av vanlig panel (22x120) som behandlas med någon skyddsolja eller tjärblandning.

Några tankar som slår er såhär genast? Fel, förslag till förenklingar?

Boende, alternativ 2:
Jag har också lite tokiga tankar att bygga med höbalar, har någon erfarenheter och tips?

Ronny

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3929
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Case: Lösa eller stängslade ?
« Svar #15 skrivet: 16 jun-12 kl 16:45 »
Hmmm...

Hagen: Bör vara flera hagar, så getterna får betesväxling. Att hägna med enbart fårnät...tja, det kan gå bra, men risken är stor att madamerna försöker klättra över, bara för att de kan  ;) . Kombinera gärna med minst en eltråd.

Boende alt 1: Ska du ha två unggetter på djupströbädd på 12 kvm, kommer inte bädden bli så djup som 50 cm. Bädden bygger getterna själva av det hö de inte äter upp, så det troligaste är att den blir högst ett par dm hög. Risken om du låter ströbädden ligga direkt på marken är att den kommer suga åt sig av markfukt och ev markkyla, och det är inte bra. Har du möjlighet att göra någon form av golv, exempelvis betong, är det bättre.
Hur har du tänkt förvara hö och ev kraftfoder i anslutning till gethuset?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Sussilo

  • Gäst
SV: Case: Lösa eller stängslade ?
« Svar #16 skrivet: 16 jun-12 kl 17:30 »
Hagen:
Vi börjar med att hägna in (...) med 120 cm fårnät. Funkar inte det, dubblar/tredubblar vi hagen till nästa år och förstärker med eltråd. De ska INTE gå lösa.

Boende, alternativ 1:
Vi tänkte börja bygga ett fristående uthus, ca 12 m2.
Tänkte inte ha något golv, utan anlägger en djupströbädd direkt på marken.
Några tankar som slår er såhär genast? Fel, förslag till förenklingar?

Ronny

Stängsel i hagar: Det är bl.a. så här det går fel och lätt resulterar i rymmargetter som blir omöjliga att hålla på rätt sida om stängslet. Lär getterna från början att stängsel/nät/trådar ska man inte gå i närheten av, dvs komplettera nätet från början med ett par eltrådar med rejält med kräm i. Att bygga på stänglset allteftersom getterna lär sig att ta sig ut är värdelöst enl min uppfattning. De blir då bara mer och mer uppfinningsrika för det gåår ju att ta sig ut - det har de lärt sig.

Golv: Ett betonggolv är bäst. Annars kan ett rejält lager grovt grus som dränerar användas under ströbädden.

ronnystromberg

  • Inlägg: 51
    • Finland
SV: Case: Lösa eller stängslade ?
« Svar #17 skrivet: 16 jun-12 kl 18:03 »
Tack Sussilo/Skräptanten för era kommentarer  :)

Hagen:
Ni verkar vara av samma åsikt gällande stängslingen. Jag ska färdigställa det trevliga arbetet att sätta ut stängsel (på 100 m rullar, 60-70 kg/rulle) med en arme av mygg som hjälpreda. Jag fixade ett enkelt spännverktyg att dra efter traktorn, tyvärr är det väldigt svåråtkomlig slyterräng. Senare i höst ska jag se om jag ändå kompletterar med el.

Boende alt. 1:
Jag tänkte skjutsa in halm på hösten upp till ca. 50 cm, resten får arbeta sig upp under vintern, men jag antar att det inte ökar så mycket eftersom de säkerligen trampar ner halmen ytterligare. Höet/halmen förvaras i ett stall i närheten.
Ett alternativ är också att övervintra dem i det stallet när det är som kallast, men det är lång väg att kånka vatten 2-3 ggr/dag.

Ni verkar också vara överens om betonggolv. Är det nödvändigt om underlaget är tjock lager med halm? Jag kan tänka mig att köra in ett par dm grovt grus för att bryta kapilläreffekten. Betonggolv vill jag ogärna börja med, jag tänker lite på kommande generationer som hamnar att leva med en betongkaka, men är kanske mest lat  :P

Ronny

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3929
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Case: Lösa eller stängslade ?
« Svar #18 skrivet: 16 jun-12 kl 20:59 »
Hagen: Sätt upp eltråd redan nu, när du ändå är ute och bråkar med myggen!

Boende alt 1: Ojojoj, det skulle se ut det, släppa in två unggetter i ett stall där det ligger en halvmeter halm, de skulle ju få vada fram :o !
För egen del har jag alltid varit enbart tacksam när jag kommit till en lagård där det finns ett redigt, lättstädat betonggolv.
Att förvara foder i samma byggnad som djuren finns är det smidigaste, om du har möjlighet till det. Själva kölden är ingen fara för getterna, det är fukt och drag som gör att de kan fara illa, men du kanske vill ha dem inne hos dina fjäderfän för att de ska generera värme där?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

GAVIA ARCTICA

  • Inlägg: 247
  • Love me - love my animals
    • Jämtland
SV: Case: Lösa eller stängslade ?
« Svar #19 skrivet: 16 jun-12 kl 21:11 »
Hagen: Sätt upp eltråd redan nu, när du ändå är ute och bråkar med myggen!

Boende alt 1: Ojojoj, det skulle se ut det, släppa in två unggetter i ett stall där det ligger en halvmeter halm, de skulle ju få vada fram :o !
För egen del har jag alltid varit enbart tacksam när jag kommit till en lagård där det finns ett redigt, lättstädat betonggolv.
Att förvara foder i samma byggnad som djuren finns är det smidigaste, om du har möjlighet till det. Själva kölden är ingen fara för getterna, det är fukt och drag som gör att de kan fara illa, men du kanske vill ha dem inne hos dina fjäderfän för att de ska generera värme där?

Förlåt ronnystromberg att jag tränger mig på i tråden, men när ni skriver om foder så har jag en fråga:
Kan man förvara getfoder i ett utrymme året runt som inte är uppvärmt? Jag hade tänkt ha mina getter så att de kan gå in och ut ur stallet direkt till/från hagen. Att använda stallet istället för vindskydd. Skulle det fungera att ha fodret i samma utrymme (men i en box intill)? Tänker att det kanske blir för fuktigt när getterna är därinne emellanåt?

//ARCTICA


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

446 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser