Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Betfor till marsvin  (läst 1653 gånger)

Anna Ho

• Östergötland
Betfor till marsvin
« skrivet: 19 nov-06 kl 16:45 »
Nån som vet om marsvin kan/mår bra av att äta betfor.......

Antar att man ska blöta det som till hästar om man vill prova iaf.

Nån med erfarenhet ???

"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
Re:Betfor till marsvin
« Svar #1 skrivet: 19 nov-06 kl 17:07 »
Hej!

Jag använder bland annat betfor i min blandning till kaninerna. Ger det torrt. Inga problem!
Marsvin brukar ju få ungefär samma mat som kaniner om den är kompletterad med vitamin C.

Edgar

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 19 nov-06 kl 19:24 »
Ok, tack Edgar för svaret, vad använder du mer i blandningen......havre ?? nåt mer....
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #3 skrivet: 19 nov-06 kl 19:31 »
Hej!

I vikt blir det  10 kg havre (hel) 5 kg betfor och 5 kg nötpellets  (typ Rosa energi). Men för marsvin, tänk på att de inte gör sin egen c-vitamin, såsom kaniner gör. De måste få den på annat vis!

Edgar

Dandelia

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 29 apr-07 kl 00:44 »
Kan du förklara varför du gör egen blandning? Är pelletsen otillräckliga? Varför?

/Dandelia

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #5 skrivet: 29 apr-07 kl 01:08 »
Kaninpellets kostar mellan 6-15:-/kilot. Mot havre 1:-/kilot, Rosa 110 kostar typ 3.70/kilot och betfor vet jag inte :-[ Läser man innehåll och näringsanalysen på sina vanliga köpepellets, får man ett hum om vad pelletsen innehåller. Och kan titta efter vad man kan blanda själv.

Man betalar t.ex. helst inte 15:-/kilot för till pellets pressat hö och spannmål.

Dandelia

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 29 apr-07 kl 02:28 »
Hm, så det handlar helt om ekonomi och inte om kaninernas hälsa? Då kan jag lugnt fortsätta med pellets. Inte för att jag är särskilt rik utan för att jag slipper oroa mig för att missa nåt i utfodringen.

/Dandelia
« Senast ändrad: 29 apr-07 kl 02:30 av Dandelia »

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #7 skrivet: 29 apr-07 kl 02:39 »
Neeeee, inte helt. Klart folk har andra anlednngar. Någon kanske vill ha ekologiskt? Någon bättre kvalitét? Egenproducerat? En fjärde kanske strävar efter bra päls inför utställningar. Medans andra bara är snåla :)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #8 skrivet: 05 maj-07 kl 01:08 »
Förresten, när ni pratar om betfor. Menar ni den som ser ut som torkade rivna morötter då? Eller dom pelleterade?

Dela detta:

* Inloggade just nu

1627 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser