Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hömängd och vattenfråga.  (läst 2009 gånger)

Malines här igen

• Gäst
Hömängd och vattenfråga.
« skrivet: 31 maj-12 kl 12:33 »
Hej!

Om mina gotlandskaniner får enbart hö under vinterhalvåret, hur mycket räknar man då på i mängd per dag ungefär?

Och fråga 2: Mina kaniner är nu i betesburar. De dricker inget vatten alls. Inte ens varma och torra dagar. Detta betyder alltså, som jag tolkar det, att de får i sig allt vatten de behöver från betet?
« Senast ändrad: 31 maj-12 kl 13:07 av Malines här igen »

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hömängd och vattenfråga.
« Svar #1 skrivet: 31 maj-12 kl 13:02 »
fråga 2:  uppenbarligen 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

NirsOrs

• Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
« Svar #2 skrivet: 31 maj-12 kl 19:45 »
Det är jättesvårt att säga med hömängden, men testa dig fram så ser du ju så småningom hur mycket var och en äter. Eller kommer du ha flera i lag? Fast då är det ju egentligen samma sak, lämnar de mycket har du gett dem för mycket, är det helt tomt kan du ha gett dem för lite. Jag vill att det alltid ska vara lite hö kvar i buren dagen efter, då tycker jag att de får ganska lagom mängd.

Ja, absolut. Vid sådana tillfällen märker man ju hur mycket vätska gräs innehåller.
Hundägare, kaninägare, bokmal, spinnerska, tjej, samlare, tecknare, datanörd, kaninuppfödare, fotograf, klippare, rosa älskare, pianist. Också är jag lite galen emellanåt.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 31 maj-12 kl 20:08 »
En bal på ca22kg brukar räcka till 10vuxna gottisar per vecka,det blir 2,2kg per kanin i veckan,men sen får de havre,ogräs och pinnar med. Det går mer under tiden då de har ungar. Vissa kaniner gnager mest ner höet i bitar,men fri tillgång brukar de ha.
Fjäderfän och kaniner

UddaJämt

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 17 jun-12 kl 00:55 »
Oj, vad mina äter mindre än dina, Grimbart. En 10-kilos bal brukar räcka i knappt tre veckor här för mina tre gotlänningar. Då går de på halm, får kvistar och lite korn vid högtidligare tillfällen eller 1-2 dl per dag om de har kull och har dåligt hull. Nu på sommaren får de knappt hö alls utan går ute i betesburar dygnet runt som jag får flytta varannan dag.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 17 jun-12 kl 07:08 »
Oj, vad mina äter mindre än dina, Grimbart. En 10-kilos bal brukar räcka i knappt tre veckor här för mina tre gotlänningar. Då går de på halm, får kvistar och lite korn vid högtidligare tillfällen eller 1-2 dl per dag om de har kull och har dåligt hull. Nu på sommaren får de knappt hö alls utan går ute i betesburar dygnet runt som jag får flytta varannan dag.
3 kaniner i 3 veckor blir samma som 9 kaniner i en vecka. Grimbarts 10 kaniner äter alltså lika mycket som dina 9, så dina äter lite mer  ;)  ;D.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Elin G

• Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
« Svar #6 skrivet: 17 jun-12 kl 09:27 »
3 kaniner i 3 veckor blir samma som 9 kaniner i en vecka. Grimbarts 10 kaniner äter alltså lika mycket som dina 9, så dina äter lite mer  ;)  ;D.
Då har du nog antingen räknat eller läst fel, för grimbarts balar väger ju mer än dubbelt så mycket ;)
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 17 jun-12 kl 11:58 »
Då har du nog antingen räknat eller läst fel, för grimbarts balar väger ju mer än dubbelt så mycket ;)
Hoppsan, jag missade de olika vikterna på höbalarna. Men hur mycket hö de äter beror ju på höets kvalitet, och vad de har tillgängligt för övrigt. Har man en fin halm så äter de en hel del av den.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 17 jun-12 kl 15:09 »
Konsumtionen varierar kolossalt mellan olika individer. Lindas storätare Ocke trycker utan vidare i sig ett halvt kilo hö om dagen. Grimbarts ca 3 hg per kanin och dag låter som ett rimligt genomsnitt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 1 användare
Borellhelena

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser