Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Storlek på hus i betesbur?  (läst 2488 gånger)

Dalton

• Dalsland
Storlek på hus i betesbur?
« skrivet: 31 maj-12 kl 08:50 »
 Hittar inte riktigt det jag söker i forumet.

Planen är uppfödning av gotlandskaniner för eget konsumtionsbehov. Kullen/kullarna delas då upp i varsin betesbur för honor respektive hanar. Så långt är jag med. Men, storleken på betesburarna? Jag kan ju givetvis inte göra en till varje enligt Jordbruksverkets krav utan tänkte ha dem i större burar ihop i ett par månader. Och då undrar jag - de vill ju säkerligen ha ett litet hus att krypa in i, hur stort behöver det vara för att ett gäng små gottisar skall trivas däri? Vill ju inte att det skall ta för stor plats av själva betet men jag vill ju heller absolut inte att de skall trängas och kivas om att få plats. Givetvis förstår jag att det beror på hur många det blir i varje bur ;) men för ca tre - fyra stycken eller så?

Det finns ju flera som föder upp kaniner med samma syfte här på forumet så det måste ju finnas många bra tankar och idéer hoppas jag. :)

Gösta

SV: Storlek på hus i betesbur?
« Svar #1 skrivet: 31 maj-12 kl 10:12 »
Samtliga kaniner i betesburen skall få plats samtidigt i bolådan. Tänk på att de blir större hela tiden så du bygger med tanke på detta, annars får du byta efter ett tag. Tänk också på att bolådan inte ska stå direkt på marken. Ett par reglar 2" x2" brukar räcka att lägga under.
Gösta

Malines här igen

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 31 maj-12 kl 10:15 »
Gör man dem lösa går det ju som sagt att byta vartefter kaninerna växer. Det krävs ju inga jättteavancerade lösningar.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 31 maj-12 kl 10:28 »
Kan bolådan vara för stor?
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #4 skrivet: 31 maj-12 kl 10:28 »
Det är bara att följa djurskyddslagens föreskrifter. Där står det minimimått per djur i grupphållning och är anpassat efter storlek. De ska också ha tillgång till en hylla som de både kan sitta på och under. Hyllan ska vara så stor att alla kaniner i buren får plats på den samtidigt.

Du behöver inte bygga separata burar. Ett alternativ om det hela ska vara flyttbart är ju att använda sig av kompostgaller och då lägga ett nät under. Då blir det lätt att flytta. Och hyllan är ju också lätt att göra flyttbar.

Lycka till  :)

Dalton

• Dalsland
« Svar #5 skrivet: 31 maj-12 kl 16:13 »
Tack för alla svaren. :)

Varför jag inte vill använda mig av kompostgallerburar är för att jag tycker att det blir lite väl rangligt och ostabilt för natten. Inte för att jag har några större rovdjur smygande på tomten men man vet ju aldrig...
Just nu sitter de två stycken små bedårande söta åttaveckorsgottisar ute i min nybyggda betesbur på 2 kvm. (Nästan, 2,0 x 0,95 måste väl vara okej.)
Har inte byggt något hus än så just nu står det bara en sån där transportbur för katt med massa halm i som tillfälligt hus.

Förra året byggde jag en bur på 6 kvm, den var otroligt uppskattad av kaninerna men inte helt förvånande så var det ett monster att flytta på.  :-[ Huset som stod i då var även det lite väl tilltaget och hade antagligen stått emot ett mindre kärnvapenkrig - och vägde ett halvt ton...
Så nu tänkte jag försöka göra det aaaningens smidigare då. :)  Det är alltså burar som bara kommer användas under sommarhalvåret, de kommer flyttas runt på gräsmattan och i dem kommer det bo små kaniner på tillväxt för att på hösten hamna i frysen.
Ni som föder upp till slakt på liknande sätt, har ni alltså hus som ni byter ut varefter kaninerna växer? Eller kör ni många mindre burar med max två - tre stycken i varje? Eller hur gör ni?

NirsOrs

• Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
« Svar #6 skrivet: 31 maj-12 kl 19:41 »
Nä, kompostgallerburar till gotlandskaniner är inget jag rekommenderar heller. Minns sommaren jag fick springa och jaga kaninungar i bara nattlinne ::) Dock var de bara 50% gottisar, men pappa gottis var också en duktig rymmare (hoppade, klättrade och grävde sig ut och då bodde han i en stabil utegård ::) ).

Jag skulle ha haft ett större hus på en gång, som även passar när kaninerna är äldre. Då slipper du bygga många hus.
Sedan med hanar så finns ju risken att de kan bli könsmogna snabbt och då måste de ha egen betesbur. Vet dock inte hur gottisarna är, men själv har jag raser som varierar från 2 till 4, 5 månader innan de blir könsmogna.
Hundägare, kaninägare, bokmal, spinnerska, tjej, samlare, tecknare, datanörd, kaninuppfödare, fotograf, klippare, rosa älskare, pianist. Också är jag lite galen emellanåt.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 31 maj-12 kl 20:21 »
Förlåt att jag kapar tråden lite...  :-[

Jag tänkte bygga bolåda av pall med två pallkragar på och ett lock. Detta tänkte jag sen ställa mitt inne i en större hage. Därför undrade jag... kan bolådan bli för stor så kaninerna inte trivs där?
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Fiat

• -
« Svar #8 skrivet: 31 maj-12 kl 21:58 »
Såg på ett ställe at dom hade en hage bestående av 2st 25m elnät. Och i där stod hus av halvpallar som kaninerna kunde gå in i och även under pallen, verkade funka bra sålänge man inte har för många rovdjur.
Fiat....

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 02 jun-12 kl 09:02 »
Vill du bygga lättviktigt men ändå säkert ligger nog maxmåttet på ca 1*3m. I den får du lagligt ha 12 kaniner som väger under 3kg...

Men jag hade nog haft max 5 på den ytan.

Jag har inga ordentliga bohus i sommarburar, det blir bara bajslådor. Däremot vindskydd på sidorna, regntätt tak och hylla + rör. Och grupphållning = hellre flera gömställen än större gömställen.
//Lina

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #10 skrivet: 02 jun-12 kl 09:33 »
Jag är kanske lite krånglig  ::) Men jag använder mig av kompostgaller. Bär hela gänget (just nu 11 stycken) in och ut morgon och kväll till betesburar/de vanliga burarna. Har ingen botten men tak och solskydd. De sitter en och en i ett sett om 4 kompostgaller. Flyttar betesburarna varje dag och lämnar kaninerna aldrig ute om jag inte är hemma. Lite pyssel men en lösning som fungerar rätt bra här.
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Harriet S

« Svar #11 skrivet: 02 jun-12 kl 14:44 »
Till mina uteungar har jag haft komposthagar av 2x2 kompostgaller klädda med kycklingnät utanpå. runt kanten på utsidan har jag lagt vedträn emot så det blivit helt tätt. Jag har haft ca 5 ungar i varje sån hage med ett trähus på ca 50x50 cm. Ser man till att dom har mat och lite grenar är de varken flyktförsök eller bråk. Tyvärr använder dock varenda ung-grupp sina hus till toaletter så det är sällan helt torrt och mysigt i dom...

Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser