Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför jagas nötskrikor?  (läst 8795 gånger)

Nötis

• Västmanland
Varför jagas nötskrikor?
« skrivet: 28 maj-12 kl 12:41 »
Nötskrikor går det åtla efter i bokskog,ingen jakt på de nu än på ett tag,bästa vore att gräva ner så man slipper flugodling i värmen, grisar äter det mesta och förmodligen sina egna döda oxå,.
Hade grisen vart slaktad så hade revbenen vart borta för det är det bästa på dem,revbenen ser korpätna ut..

Varför jagar man nötskrikor förresten? Kan väl knappast vara för köttets skull..

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Varför jagas nötskrikor?
« Svar #1 skrivet: 28 maj-12 kl 13:22 »
Trikinsmittat hänger man knappast upp..
Nötskrikor jagas för kött och för att de är boplundrare, 45% av orrbona rövas av nötskrikor.
Fjäderfän och kaniner

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #2 skrivet: 28 maj-12 kl 14:27 »
Nötskrikor jagas för kött och för att de är boplundrare, 45% av orrbona rövas av nötskrikor.
Det är skogsbruket som har decimerat orrbeståndet, sen jagar man nötskrikor och ger dem skulden   ::)

grimbart

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 28 maj-12 kl 15:36 »
Det är skogsbruket som har decimerat orrbeståndet, sen jagar man nötskrikor och ger dem skulden   ::)
Det har utförts tester som kommit fram till resultatet,. Skogsbruk påverkar säkert också.
Hänger man upp ett skinn på vintern så har småfåglar mycket mat,anledningen att man binder fast djuret är att det varar längre,räven får bara småflisor som fåglarna hackat loss,vid mårdfällor är det bra med ett skinn som lockar småfågel och doftar mat..
Fjäderfän och kaniner

LasseDalom

• -
« Svar #4 skrivet: 30 maj-12 kl 10:34 »
Citat från: grimbart
45% av orrbona rövas av nötskrikor.

En siffra som inte alls stämmer. Nötskrikor jagas i enlighet med gammal rovdjurshatartradition. "Allt som inte är av nyttas skall utrotas".

grimbart

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 30 maj-12 kl 10:57 »
En siffra som inte alls stämmer. Nötskrikor jagas i enlighet med gammal rovdjurshatartradition. "Allt som inte är av nyttas skall utrotas".
Det är inte jag som gjort testerna,övriga predatorer påverkar orrbestånd,att nötskrikan tar en större del av äggen beror på att de lever i skog och finns i mycket stort antal om du jämför med räv,grävling korp mm. Nötskrikan är en jaktlig resurs med mörkt fint kött som med fördel steks med kantareller och grädde,de blå vingpennorna är fina flugbindningsfjädrar och som bete och apportvilt är nötskrikan fin. Nötskrikan har ett stort värde då den sprider ekollon och ingen vill utrota den. Jakt sker med balanserade uttag för att säkerställa fortsatt jakt och livskraft på stammarna.
Fjäderfän och kaniner

Rödskägg

• Småland
« Svar #6 skrivet: 30 maj-12 kl 11:39 »
Så är även den tråd förvandlad till jaktdisskussion
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Yrmff

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 30 maj-12 kl 15:07 »
Tråden är ett resultat av en delning !!
Allt blajblaj kommer raderas!
Inget jaktens vara eller icke vara tack!!

mvh Y

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 06 jun-12 kl 12:57 »
Nötskrika är redigt gott, vill jag inflika!

Körven

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 07 jun-12 kl 10:46 »
Nötskrika är redigt gott, vill jag inflika!

För många herrans år sedan så gick jag armens övelevnaskurs,där fick jag lära mig att man inte skulle äta Nötskrikor.Detta pga av parasiter som dom skulle vara smittade med.
Det kanske var dom primitiva förhållandena i fält,som gjorde dom mindre känliga som mat.Antagligen så är det inte så lätt att vänta på att fågeln skall bli genomstekt när magen knorrar.
Jag skall provsmaka om jag skjuter någon mer,annars så har det blivit vingarna man tagit vara på.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Yrmff

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 09 jun-12 kl 17:14 »

Jag har tänkt att anlägga en åtel här nere i bokskogen och hoppas då på ett gäng av dessa (lovliga) kramsfåglar!!

Naturligtvis ska dessa vid tillfälle också avnjutas  :)

mvh Y

http://trynetillknorr.taffel.se/2010/05/26/recept-kramsfagel-i-egen-jus/

kurt

« Svar #11 skrivet: 09 jun-12 kl 18:57 »
Ja, att finna en åtel för nötskrika är ju lätt. Men för älgen hade jag problem att få till en effektiv åtel. Men kombinationen saltsten + kraftfoder visade sig vara effektivt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

386 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser