Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Kaninspråk"  (läst 4907 gånger)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
"Kaninspråk"
« skrivet: 30 maj-12 kl 08:00 »
Igår såg jag att en kaninhona viftade snabbt på svansen från sida till sida. Hon gjorde det bara när hanen skuttade efter henne och ville på. Men varje gång så slutade han jaga när hon viftade på lilla stumpen. Betyder detta "Nej nej, jag vill inte" eller möjligen "Jag är redan dräktig"?
« Senast ändrad: 30 maj-12 kl 08:35 av Helena R »
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: "Kaninspråk"
« Svar #1 skrivet: 30 maj-12 kl 08:26 »
Honorna brukar knorra när de redan är dräktiga,hur de gör med svansen har jag inte tänkt på annat än att de lyfter den när de är villiga.. Hanarna brukar stampa i marken när de vill att honan ska flytta sig så de kommer åt,honor som inte är villiga brukar springa undan och ofta kan hanar bli sura och bita tussar ifrån honan så det är bra att övervaka mötet..
Fjäderfän och kaniner

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 30 maj-12 kl 08:37 »
Uppenbarligen säger hon något iaf eftersom hanen slutar jaga. Vore kul att veta om nån annan sett detta.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 30 maj-12 kl 09:44 »
Uppenbarligen säger hon något iaf eftersom hanen slutar jaga. Vore kul att veta om nån annan sett detta.

Cola gjorde så igår. Utan hane i buren. Förhoppningsvis är hon dräktig. Hon har då surnat till rejält sista dagarna, och var lite tjurig när jag skulle flytta hennes bur (betesbur, så hon får nytt gräs).

MorAnna

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 03 jun-12 kl 11:52 »
Svansviftandet har jag tyvärr ingen kommentar på, men jag måste bara påpeka - angående knorrandet - att jag hade en 1-årig unghona gotlandskanin som knorrade av bara tusan varje gång jag satte in henne hos den hane jag hade tänkt ut åt henne. Varje dag samma sak i en dryg veckas tid. Högljutt knorrande och bara sprang undan. Och hon var garanterat inte dräktig innan eftersom det här var första "dejten" jag utsatte henne för... Så hon fick förstås komma tillbaka till sin egen bur på direkten. En dag satte jag istället över henne till min andra gotlandshane efteråt, bara för att se om det var samma sak där. Och visserligen kunde man höra ett svagt knorr från henne där också, men sen lät hon sig raskt paras ett par gånger...! (Och hane nr 2 har väldigt tydliga parningar - han faller ikull och skriker högt...!)
Av detta drog jag slutsatsen att hane nr 1 helt enkelt inte var "snygg nog", eller nåt sånt...!

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 03 maj-13 kl 21:32 »
Gammal tråd men nytt beteende: min kanin som lever fritt på gården brukar ibland följa efter mig och så hoppar hon ett par varv runt mig. Ibland hoppar hon iväg några meter men kommer tillbaka och ringar in mig igen. Jag har funderat på om hon försöker få mig att följa med henne. Men idag fattade jag... Det måste vara en leksignal! Hon rullade sig i jorden, skuttade hit och dit och lekte och ringade in mig om vart annat. När jag äntligen fattade och "skuttade" jag med :-[ blev hon som ännu mera upprymd och tokglad! :D
« Senast ändrad: 04 maj-13 kl 07:16 av Helena R »

sisel

• Småland
« Svar #6 skrivet: 03 maj-13 kl 23:45 »

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 04 maj-13 kl 05:49 »
Gammal tråd men nytt beteende: min kanin som lever fritt på gården brukar ibland följa efter mig och så hoppas hon ett par varv runt mig. Ibland hoppas hon iväg några meter men kommer tillbaka och ringar in mig igen. Jag har funderat på om hon försöker få mig att följa med henne. Men idag fattade jag... Det måste vara en leksignal! Hon rullade sig i jorden, skuttade hit och dit och lekte och ringade in mig om vart annat. När jag äntligen fattade och "skuttade" jag med :-[ blev hon som ännu mera upprymd och tokglad! :D
Och jag som trodde att det var nå avancerade försök att fälla mig för att kolla om jag har nåt gott i fickorna :-) ibland är det hopplöst att gå genom hägnen man får gå sakta sakta. :-)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 04 maj-13 kl 07:29 »
http://language.rabbitspeak.com/
 :)
Tack för länken! Läste under Play att cirklandet är en inbjudan till dans. Så min tolkning var inte så fel. :) Jag kunde tyvärr inte kopiera men himla kul sida!

Neya

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 12 maj-13 kl 00:11 »
Cirklandet håller min kanin Majja på med hela tiden och när hon hoppar iväg nån meter och sedan tittar tillbaka på mig så vill hon bli jagad (på ett särskilt sätt). Jag brukar härma ibland och cirkla henne och sen gå iväg lite, stanna och titta på henne och då brukar hon jaga mig. När hon ruskar på bröstet/huvudet så gör jag detsamma, för det brukar vara en signal att "jag är glad, är du också det?". Generellt har jag kommit fram till att det funkar väldigt bra att härmas. Då brukar i alla fall Majja bli toknöjd. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser