Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Upphittad fågel, vad är detta?  (läst 14123 gånger)

Mark Raafuv

• Pappa i oktober
    • Övriga världen
SV: Upphittad fågel, vad är detta?
« Svar #20 skrivet: 31 maj-12 kl 14:00 »
Det där inlägget var korkat, ogenomtänkt och har ingenting med saken att göra.
Ja, okej det var det. I mitt hjärta har djuren lika stor plats som människor. Så Jag hade inte heller kunnat låta en kaninunge vart i ett kattområde...  o:)
Jag gillar arbete, det facinerar mej. Jag kan sitta i timtal och titta på

kackelmann

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 31 maj-12 kl 14:20 »
Intressanta diskussioner!

Vissa menar att man ska låta naturen ha sin gång. Men detta synsätt betyder indirekt att människan står utanför eller vid sidan av naturen om vi inte ska beröra den.
Jag tycker nog att vi är en del av den, och finns möjlighet att hjälpa ett skadat djur som har råkat ut för en onödig olycka tycker jag att vi som empatiska varelser kan göra det.

Fågeln är återbördad till sina föräldrar, provade sätta den på marken och den skuttade bortåt skuggplatser vid husväggarna. Men detta hade inte varit någon lösning om jag hade släppt ut katten igen, då hade jag lika gärna kunnat slå ihjäl fågeln med en hammare på en gång. Skonsammare till och med. Så jag provade sätta den på lagårdstakets fot och den tog sig under ganska mycket besvär hoppandes upp på de gamla grova betongpannorna ända till nocken, där föräldrarna väntade och lockade. Den gick lång tid på nocken, under vilket boet fanns, dock ej i närheten av boet som var kanske 15 meter längre bort på nocken. Men där är ganska många pannor som är ur läge så den hoppade nog in i något annat skrymsle sen, då jag tappade den med blicken efter en halvtimme. Hoppas den klarar sig, föräldrarna matade den i varje fall så länge den satt synlig.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #22 skrivet: 31 maj-12 kl 14:35 »

Vissa menar att man ska låta naturen ha sin gång. Men detta synsätt betyder indirekt att människan står utanför eller vid sidan av naturen om vi inte ska beröra den.
Jag tycker nog att vi är en del av den, och finns möjlighet att hjälpa ett skadat djur som har råkat ut för en onödig olycka tycker jag att vi som empatiska varelser kan göra det.

Fågeln är återbördad till sina föräldrar, provade sätta den på marken och den skuttade bortåt skuggplatser vid husväggarna. Men detta hade inte varit någon lösning om jag hade släppt ut katten igen, då hade jag lika gärna kunnat slå ihjäl fågeln med en hammare på en gång. Skonsammare till och med. Så jag provade sätta den på lagårdstakets fot och den tog sig under ganska mycket besvär hoppandes upp på de gamla grova betongpannorna ända till nocken, där föräldrarna väntade och lockade. Den gick lång tid på nocken, under vilket boet fanns, dock ej i närheten av boet som var kanske 15 meter längre bort på nocken. Men där är ganska många pannor som är ur läge så den hoppade nog in i något annat skrymsle sen, då jag tappade den med blicken efter en halvtimme. Hoppas den klarar sig, föräldrarna matade den i varje fall så länge den satt synlig.
Woho :D +1
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

8zw

• Södermanland
« Svar #23 skrivet: 31 maj-12 kl 15:45 »
Det är bra att den fick komma tillbaka till föräldrarna. Fågelungar har en rätt god chans att klara sig även i områden med mycket rovdjur. Man kan ju inte avliva alla ungar som inte lärt sig flyga än häller bara för att det är skonsammare än om den blir tagen av en katt. De ska ha chansen att hålla sig undan rovdjuren själva så de kan växa upp.

Att gämföra med att sätta ut sina barn på en äng är faktiskt rätt lika på ett sätt. Vi låter ju trots allt barnen gå ut själva när de är stora nog och vi håller koll på dem i början precis som fågelföräldrarna. De kommer för att få mat av föräldrarna också och vi lär dem vad som är farligt t.ex bilar. Precis som fågelungarna får lära sig hålla koll efter katter.
 Tänk om något stort monster skulle komma och kidnappa barnen då bara för att de vill hålla barnen instänga tills de blir vuxna? Bara för att de anser att ni inte håller koll på barnen tillräkligt så de riskerar att bli överkörda/dödade av rovdjur. Trots att ni faktiskt håller koll och skyddar barnen och tar hand om dem på rätt sätt.
Precis som fåglarna gör.
« Senast ändrad: 31 maj-12 kl 15:51 av 8zw »
Påfågelduvor.

Alba

• Södermanland
« Svar #24 skrivet: 31 maj-12 kl 22:04 »

Eller hur!  ;D
Bra jobbat! Jag hoppas också att det ska gå bra. Förhoppningsvis kommer syskonen att göra sällskap med den lilla snart, utanför boet. Så jättebra att föräldrarna lockade och matade!!  :D
I morse såg jag en något större sädesärleunge här hemma, som flög undan.

Jag håller med om att man som människa bör hjälpa till när någon är i nöd. Därefter måste var och en noga överväga vilken åtgärd som är passande, vilka resurser, erfarenheter osv som finns att tillgå. Många vilda djur "vårdas" ihjäl i all välmening av oerfarna/okunniga barn och vuxna.

Personligen anser jag att katter är lika mycket "naturens gång" som bilar. De hör inte hemma i naturen här och småfåglar, ekorrar mfl smådjur stryker med i stor mängd årligen (utan att jag för den skull tycker illa om katter), tyvärr. Man kan inte plocka in alla fågelungar, harpaltar och ekorrungar. Men man kan överväga att hålla katterna inne de här kritiska veckorna.
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Malines här igen

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 31 maj-12 kl 22:08 »
Ja herregud.

Människan sitter alltid inne med moralen tydligen. Vi vet alltidd vad som är bäst, tydlligen.

Min åsikt är att ju mindre vi lägger oss i fågelungars och harpaltars och rådjurs och whatnots liv, destå bättre.

kackelmann

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 01 jun-12 kl 11:31 »
Min åsikt är att ju mindre vi lägger oss i fågelungars och harpaltars och rådjurs och whatnots liv, destå bättre.

Just detta  berörde jag med inlägget ovan, tycker det är ett märkligt sätt att se på dig själv och din roll i naturen omkring dig.

Ska vi människor inte hantera djuren? Om vi inte får, varför ska andra varelser i naturen blanda sig med varandra? Är det fel att katter tar fågelungar eller borde det enligt din logik vara så att någon helt utomstående kraft (gud?) förbjuder katterna att lägga sig i fågelungar och harpaltars liv? Ska alla djurslag leva helt separerade från varandra? Eller menar du att vi människor är helt särskiljda från naturen och djuren, att speciella regler gäller för oss men inte för andra djur?

Jag skulle uppskatta om du utvecklade ditt resonemang. Med ärlig nyfikenhet.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Malines här igen

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 01 jun-12 kl 11:47 »
Just detta  berörde jag med inlägget ovan, tycker det är ett märkligt sätt att se på dig själv och din roll i naturen omkring dig.

Ska vi människor inte hantera djuren? Om vi inte får, varför ska andra varelser i naturen blanda sig med varandra? Är det fel att katter tar fågelungar eller borde det enligt din logik vara så att någon helt utomstående kraft (gud?) förbjuder katterna att lägga sig i fågelungar och harpaltars liv? Ska alla djurslag leva helt separerade från varandra? Eller menar du att vi människor är helt särskiljda från naturen och djuren, att speciella regler gäller för oss men inte för andra djur?

Jag skulle uppskatta om du utvecklade ditt resonemang. Med ärlig nyfikenhet.

Människan menar väl. Eller i alla fall gjorde du det när du tog hand om fågelungen. Roar det en kan man väl hålla på med sånt, men att tycka att det är det enda rätta påstår jag är en disneyverklighet.

Inga djurslag lever separerade från varann. Men nämn en enda djurart som tar hand om en annan djurart för empatins skull. EN.
Visst. Ibland slår det slint även i naturen, finns exempel på leopardmammor som adopterar föräldralösa antilopkid och annat, och krokodiler som är programmerade till att bära allt som är litet och kravlar under en viss tid på året till havet (så för att krokodilernas små hjärnor inte har utrymme för annat än instinkter så bär de även de nykläckta sköldpaddsungarna, dvs maten, till havet).

Vi tycker att vi vet bäst. Evolutionen har skapat oss alla. Anpassa dig, eller dö. Sedan människan började sprida sig som en pest över jorden har vi påverkat evolutionen. Vi är oxå naturen. Vissa djurarter har blivit beroende av människan, vissa bara utnyttjar oss, vissa har spridit sig som en andra pest över jorden tack vare oss...

Vi tar hand om våra tamdjur, för de har vi förstört i sådan utsträckning att de inte klarar sig själva. Men de vilda djuren bör få göra det evolutionen har format dem till. Vi ska inte tro att vi vet bäst vad en fågelunge behöver. Eller en harpalt. Eller ett rådjurskid. Eller ens vargen.

Alba

• Södermanland
« Svar #28 skrivet: 01 jun-12 kl 12:26 »
Jag håller delvis med dig Malines, men bara så tillvida att människor inte bör springa ut i naturen och plocka in vilda djur. Inte stoppa dem i cirkusar, inte plåga dem genom konstig avel osv. En djurupphittare som ständigt återkom när jag var mer aktiv som viltrehabiliterare önskade att alla harpaltar borde tas omhand av oss "för det är så hemskt när skatorna hackar ut deras ögon". Visst är det hemskt om/när det händer men man kan inte ingripa i andras liv på det sättet.

Problemet för mig uppstår när vilda djur råkar illa ut pga mänsklig aktivitet. Fönster, katter, barn, bilar, olja osv. Då anser jag att vi är skyldiga att hjälpa till. Även om det bara handlar om snabb avlivning. Ett underskattat sätt att hjälpa är att försöka förebygga att djur skadar sig på våra grejer. Sätt nät över skorstenar och vattentunnor och särskilt över ev dunkar med spillolja, släng inte farligt skräp och plocka upp farligt skräp andra slängt! Det finns många sätt att förebygga olyckor.

Många vilda djurungar behöver kanske bara lite hjälp på traven, som att sätta upp en måsunge på ett tak när den ramlat ner på Sveavägen i Stockholm. Då kan föräldrarna fortsätta att mata den, ungen slipper bli överkörd/svälta ihjäl/bli nedtrampad av "blinda" människor samt folket slipper bli attackerade av störtdykande måsar. Bara som ett exempel.

Men du menar kanske att hjälpa enstaka individer inte påverkar populationer utan möjligen bara tillför extra lidande för den individen? Så kan man också se det, och så kan det i värsta fall bli. De djur arter som lever i vår närhet är oftast inte utrotningshotade. Man kan se det som att människor som hjälper djur i nöd endast gör det av egoistiska skäl, för att roa sina barn osv. Att det bästa är att låta "naturen ha sin gång", eller att slå ihjäl även om det skulle gått att hjälpa med ganska enkla medel. Jag menar inte att detta är din åsikt, men jag har mött den många gånger. Särskilt när ordet Disney kommer fram... Jag blir aningens provocerad måste jag erkänna  ;)

Min övertygelse är att det lönar sig för samhället att hjälpa andra, människor, vilda djur och tama djur i nöd. Det sprider sig som goda ringar på vattnet. I vårt engagemang att hjälpa söker vi hjälp och träffar andra som kan mer. På så sätt kan vi hjälpa fler på ett bättre sätt och får positiv energi själva! Det låter kanske flummigt men jag har upplevt det många gånger. Inte minst genom att jobba med oljeskadade fåglar.
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Malines här igen

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 01 jun-12 kl 13:34 »
Jag tycker att det är extremt stor skillnad mellan att ingripa vid en miljökatastrof och att plocka in en fågelunge som hoppat från boet.

Kör jag på ett vilt djur med bilen ringer jag polisen och anmäler, sen ser jag om jag kan hitta det själv och beroende på om djuret är svårt skadat eller inte tar jag beslut utifrån det. För att då har JAG kört på djuret, och DÅ är det mitt ansvar.

Däremot är det inte mitt ansvar att rädda djur från min katt, framför allt inte eftersom jag har skaffat katten för att den ska hålla undan de vilda djuren från huset. Och att hålla en utekatt instängd ett par månader för att det är barnkammare ute är lika mycket djurplågeri som att plocka in en fågelunge.

Däremot håller jag helt med dig om att det förebyggande arbetet är a och o. Och detta arbetet är i min mening långt viktigare än att plocka in EN fågelunge.

Vaktlar2012

• Södermanland
« Svar #30 skrivet: 18 jun-12 kl 21:48 »
Varför inte överlämna fågelungen till skansen?
Har du Vaktlar tillsalu och bor i Sthlm? hör av dig :)

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #31 skrivet: 18 jun-12 kl 22:53 »
Varför inte överlämna fågelungen till skansen?
Eller ge den till katten, slutdiskuterat...

Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser