Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Upphittad fågel, vad är detta?  (läst 14085 gånger)

kackelmann

• Skåne
Upphittad fågel, vad är detta?
« skrivet: 29 maj-12 kl 11:24 »
Hittade en fågelunge på gården igår, har bon med talgoxe och sädesärlor som jag känner till men denna verkar inte vara nåt av dem.
Någon som känner igen vad det kan vara? Den är pigg, äter och sover på natten. Ger ifrån sig ett "tjirp" då och då.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

fastfrusen

• -
SV: Upphittad fågel, vad är detta?
« Svar #1 skrivet: 29 maj-12 kl 12:25 »
det första som dök upp i mitt huvud var gök. Den skulle ju ha kunnat ramla ner från något av de andra boen?
försöker googla bilder. Men det är svårt att se. Det finns altså ingen ornitolog bakom detta påstående. ;)

Jag är spänd på vad du kommer fram till!
Söt är den ju i alla fall den lilla!  :D
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Korpen

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 29 maj-12 kl 12:34 »
Hejsan!
Jag skulle tro det är en liten trastunge.

Hoppas den klarar sig!

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 29 maj-12 kl 13:07 »
björktrast?
Fjäderfän och kaniner

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #4 skrivet: 29 maj-12 kl 14:07 »
björktrast?

Björktrastungar i ungefär samma utvecklingsfas är visserligen lika den i originalposten, men verkar ha kortare stjärt:

Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

kackelmann

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 29 maj-12 kl 15:52 »
Två till bilder, den är inte lik en vuxen björktrast i färgen.
Växande fåglar kan väl ändra färg lite så det vet man ju inte säkert då.. men där är inget brunt alls.
Tyckte den var mest lik en stenskvätta i nån bildsamling, förutom att en vuxen stenskvätta har ett markerat svart parti runt ögonen vilket denna unge inte har.
Ja vem vet. Om två veckor borde den vara vuxen, får se om det blir en annan färg på det hela då!

kackelmann

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 29 maj-12 kl 18:46 »
Hade den ute på gården nu och den kommunicerar helt klart med ett sädesärlepar, så nog är det en sädesärla. Ansiktet lurade mig men det är väl ungfågeldräkten som byts ut sen. Tyvärr är boet ända uppe vid nocken och jag har inte möjlighet att hiva upp den där, även om föräldrarna verkade så angelägna... så den får växa den sista veckan eller två nere i köket.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #7 skrivet: 29 maj-12 kl 20:25 »
En vän till mig ger detta rådet : Bästa om ni kan stänga in fågeln i någon bur med hönsnät som tak så att föräldrarna kan komma och mata på backen ..utan att kråkor och katter kommer åt. Annars är det värt att försöka ta in den...eller låta naturen ha sin gång.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Alba

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 29 maj-12 kl 22:29 »
Det ser ut som en sädesärla. När ungarna vuxit klart i boet och det blir för trångt, hoppar de ut. Då är det 1-2 veckor kvar tills de kan flyga. Under tiden hoppar de på marken och matas av föräldrarna. Det är en klart en sårbar tid, då många ungar stryker med. Katter är ett gissel...

Det är svårt att se i vilket skick ungen är på bilden. Kan den hoppa eller verkar den ha skadat sig? Om ungen är oskadd, kan hoppa fram själv och kommunicerar med sina föräldrar skulle jag släppa ut den intill lämpligt buskage. Men på morgonen, inte nu. Vänta tills ungen låter och se om den får svar och släpp den. Bevaka på håll för att försäkra dig om att föräldrarna matar ungen, och håll ev katter inne. Minst 30 min bevakning på avstånd behövs för att veta om ungen matas.

Du som bor i Skåne kan också kontakta någon av KFV för rådgivning:
http://www.kfv-riks.se/default.asp?itemID=169&itemTitle=Medlemmar

Ett alternativ är att föda upp den för hand. Men bara så du vet krävs tillstånd för det, om du har den mer än 48 timmar. Det bästa är alltid att föräldrarna tar hand om ungen, så om föräldrar finns och kommunicerar med ungen bör man anstränga sig så långt som möjligt för att återförena dem!

Lycka till!  :)
« Senast ändrad: 29 maj-12 kl 22:42 av Alba »
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Broberg

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 29 maj-12 kl 22:36 »
Bur som föräldrar kommer in i, men inte katter? Inte lätt att låsa in grannars katter..

Varför man nu inte kan ge fan i vilda djurs ungar överhuvudtaget... Fick man ju lära sig i småskolan..
« Senast ändrad: 29 maj-12 kl 22:39 av Lopt »

Alba

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 29 maj-12 kl 22:43 »
Såg dina andra bilder nu. Jag tycker ungen ser stor nog ut för att vara en "flygtränare". Även om jag tycker att det är lite tidigt. Du har inte sett syskonen ute på gården?
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

kackelmann

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 30 maj-12 kl 08:20 »
Såg dina andra bilder nu. Jag tycker ungen ser stor nog ut för att vara en "flygtränare". Även om jag tycker att det är lite tidigt. Du har inte sett syskonen ute på gården?

De andra ungarna är i boet och skriker för högan sky när föräldrarna kommer med mat.
Det är nog uteslutet att släppa den på marken, katterna runt gården ger en markbunden fågel ett par minuters livslängd..

8zw

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 30 maj-12 kl 20:44 »
Det ser helt klar ut att vara en sädersäla och den är stor nog att ha lämnat boet själv. Som sagt är det helt normalt och du borde lämna den ifred. Visst kanske den blir uppäten av katter men det är fullt naturligt och inte kan du ta ifrån föräldrarna alla ungarna bara för att de 'kan' bli uppätna.
Är massor av fågelungar som dör på grund av att människor tar in dem i tron att de har trillat ur boet fast de egentligen är stora nog att ha hoppat ur. Ungarna kan inte flyga den första tiden.
Så sätt ut den i en buske så föräldrarna kan fortsätta ta hand om den istället. Det mår ungen bäst av.
Påfågelduvor.

Alba

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 30 maj-12 kl 22:37 »
De andra ungarna är i boet och skriker för högan sky när föräldrarna kommer med mat.
Det är nog uteslutet att släppa den på marken, katterna runt gården ger en markbunden fågel ett par minuters livslängd..
Det är ett dilemma, jag vet! Personligen tycker jag inte heller det är schysst att släppa den till katterna om syskonen är kvar i boet. Det är inte uteslutet att föräldrarna kan ta tillbaks ungen när de andra hoppar ur. Ni kanske kan klura på om ni kan ha den i en bur så att föräldrarna kan kommunicera med ungen? I alla fall dagtid. Hålla undan lösa katter ett tag? Det känns lite långsökt att de kommer att mata ungen genom ett galler, men mycket är vunnet för ungen om den kan återförenas med de andra om ett par dagar. Hoppas ni klarar att få i den en massa mat tills dess, de äter mycket och växer fort!

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #14 skrivet: 31 maj-12 kl 10:13 »
Sädersärla ja. Och som de flesta redan skrivit så hoppar/knuffas som ur boet redan innan dom är flygga. De flesta fågelungar gör så.
Jag skulle inte sätta tillbaka den om det är ett kattätt område, antingen hade jag ring viltrehab eller så hade jag låst in mig i en skrubb med pansarväggar och tagit hand om den själv tills den är utsättningsklar. Att ta hand om den själv kräver dock kunskap, ska den släppas ut får den ju inte vara tam.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

8zw

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 31 maj-12 kl 11:34 »
Men man ska absolut inte ta in ungarna bara för att det finns katter. Det är olagligt och är bara stressande för både föräldrarna och ungarna. Ungarna äter inte självmant så menar du på allvar att det är bättre att ta dem ifrån sina föräldrar och tvångsmata dem? Det är föräldrarna som ska sköta ungarnas uppväxt och vissa ungar kommer bli mat åt andra djur.
Det blir inte bättre av att man föder upp de själv för de kan endå bli uppätna så fort de sätts ut även om de kan flyga. Även vuxna fåglar blir mat åt andra djur.
Ungen själv vill inget hällre än att kunna få komma tillbaka till sina föräldrar så fort som möjligt.
Föds de upp inne har de inte fått lära sig hitta egen mat, de har inte fått träna vingarna ordentligt som de skulle kunna göra ute och föräldrarna kommer inte ta tillbaka ungarna om man haft de inne för länge.
Det är så världen funkar och man kan inte springa runt och plocka in alla djur och ha de inlåsta för att skydda dem från att bli uppätna.
Det enda man gör när man tar in ungar är att stressa dem och indirekt plåga dem även om man vill väl. Men det är inte på något sätt bra för ungen att man tar in dem.
Ringer du ett viltrehab kommer de säga till dig att sätta ut ungen där du hittade den.

Just nu finns tusentals ungar som inte kan flyga i sverige. Har själv stött på ett par stycken och de klarar sig fint. Det tar bara några dagar innan de kan flyga upp till grenar.
Påfågelduvor.

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #16 skrivet: 31 maj-12 kl 12:00 »
Rödmarkera gärna texten där jag påstår att det är bättre att ta hand om fågelungar än att deras föräldrar ska mata dom.
Jag tycker bara det är idiotiskt att sätta ut en fågelunge i ett område med mycket katter, är som menat att den ska dö :P. Släng in en försvarslös kaninunge hos vargarna på kolmården samtidigt. :P

Du kan inte jämnföra en vuxen fågel med en fågelunge, vuxna fåglar kan också bli mat. MEN vuxna fåglar har en chans att ta sig undan med vingarna, det har inte en stackars fågelunge.
Enligt ett program som jag såg på Animal planet så glömmer fåglar sina ungar redan efter 1-2 dygn efter de försvunnit, om det gäller alla fågelarter eller bara vissa vet jag inte. Men kanske är värt att tänka på innan man sätter ut ungen igen...

Hur menar du nu? Du vet inte vilka förutsättningar TS har. Hon kanske har exakt samma förutsättningar som ett viltrehab? Flygvoljär? Bra mat? Erfaranhet? DU kan omöjligt säga att fågelungen inte kommer kunna släppas ut igen.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.

8zw

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 31 maj-12 kl 12:19 »
Jo men det är onödigt att ta in en unge som har sina föräldrar som matar dem. Även om risken finns att den blir kattmat så tycker jag det inte är en anledning att ta in dem. Ska man plocka in alla ungar som inte kan flyga än?
Även om man har kunskap, voljär och allt som krävs för att ta hand om ungarna så är det dumt att gå och plocka in dem för att förhindra dem från att bli kattmat. Ungarna mår endå bättre av att få vara ute med sina föräldrar än att vara i en bur och bli matade av människor. De lär sig flyga väldigt snabbt ute och katter kommer inte vara någon störe fara. Visst en eller annan av ungarna kommer dö men det är naturligt. De dör av katter, skator, kråkor, vattendrag, mm och även många stryker med på grund av människor som tar in dem.
Finns massor av katter och skator här där jag bor också och fågelungarna klarar sig bra endå.
Såklart ska man inte kasta ut ungen framför en katt precis. Sätt den i en buske istället och håll koll om föräldrarna tar tillbaka den eller om det är för sent.
Jag anser inte att man är erfaren om fåglar om man plockar in fågelungar som det inte är något fel på alls, de har sina föräldrar som tar hand om dem. Erfarna personer vet att man ska lämna dem ifred om de inte är skadade.
Påfågelduvor.

Gille

• -
« Svar #18 skrivet: 31 maj-12 kl 12:25 »
Vi är människor, vi hyser empati. Därför vill vi värna om de små.
Bur lät bra (föräldrarna matar väl genom gallret). Om det går att ordna.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #19 skrivet: 31 maj-12 kl 12:29 »
Vi är människor, vi hyser empati. Därför vill vi värna om de små.
Bur lät bra (föräldrarna matar väl genom gallret). Om det går att ordna.
+1

Dela detta:

* Inloggade just nu

1786 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser