Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tipps om körsbärsträd  (läst 7762 gånger)

mysk-åsbomamma

• Uppland
tipps om körsbärsträd
« skrivet: 28 maj-12 kl 14:38 »
Hej! Jag har ett självsått körsbärsträd här hemma. Finns det ngt man kan göra för att det ska ge mycket och goda körsbär? Hittade det föra året och då satt det två sura bär på :)   Hur mycke sol behöver ett kötsbärsträd? det växer i en mindre dunge, gallra lite runt om kanske? beskära hur och när?
Tacksam för alla goda råd

kurt

SV: tipps om körsbärsträd
« Svar #1 skrivet: 28 maj-12 kl 16:58 »
Man skall alltid se till att fruktträd inte behöver konkurrera med gräset. Men smaken kommer inte att förändras, och körsbärsträd beskärs traditionellt inte, förutom att ta bort döda grenar.

JFOT

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 29 maj-12 kl 09:15 »
Smaken kan förändras en aning om man ger trädet mer sol och bättre betingelser i övrigt, det blir däremot ingen enorm skillnad och tur är väl det då surkörsbären är minst lika goda som något annat körsbär. Tänker du göra paj, sylt, saft eller torka bären så är surkörsbären enligt mig betydligt bättre.

Vill du ha söta körsbär så röj upp lite mer i dungen och sätt ett nytt träd en bit bort.

kurt

« Svar #3 skrivet: 29 maj-12 kl 10:21 »
Det är väl just det som ofta är problemet, att alla vill ha söta körsbär. Men de är ju inte speciellt användbara till annat än att just äta direkt från trädet!

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 30 maj-12 kl 13:33 »
Kapar tråden lite. Gamla riktigt risiga körsbärsträd, vad kan man göra med dem? Han jag köpte huset av sa att det skulle finnas körsbär här, men jag såg inget förra hösten. Nu var det dock lite blommor i några träd som sträcker sig upp ur den helt igenväxta syrenbärsån, och jag misstänker att det kanske var körsbären. Men, träden är jätterisiga, och det är bara lite blad och blommor högst upp i riset. Dvs, totalt oåtkomliga! Kan man föröka dem på nåt vis? Kapa dem och hoppas att de sätter skott i lämplig höjd? Hur behandlar man dem så att de ger bra med bär?

Lägger in en bild på eländet. Ganska otydlig, men... De träden jag menar är de jätterisiga som kommer ut ur syrenbuskarna.

kurt

« Svar #5 skrivet: 30 maj-12 kl 13:39 »
Det är vanligt att körsbärsträd bara ger frukt kanske vart 3:e år, därför kan det vara bra med olika sorter som blommar vid olika tillfällen osv.

Det är alltid bra att se till att all fruktträd slipper konkurrens från andra växter, både andra träd och gräs runt rötterna. Det går inte att kapa fruktträd och får bär på en lägre höjd, köp i stället sorter som inte blir så höga.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 30 maj-12 kl 13:41 »
Fru Jansson- Jag tycker att det ser ut som rotäkta plommon. Blir små gula eller mörkt lila. De ska se rirga ut och du behöver inte göra något med den förutom att just röjja runt dem och njuta av frukten på sensommaren :)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Jennyt

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 30 maj-12 kl 16:47 »
Jag skriver vidare.... Om dina träd är taggiga, så kan du veta att det är dessa gamla plommen. Om så är fallet kan jag nog med säkerhet säga att du har rotskott runtom stammarna. Gräv upp några stycken och plantera dem där du hellre vill ha dem. Vänta tills du ser att de har tagit sig, då kan du avverka de gamla ;)

Ang. de sura vilda körsbären, så ska nog inte TS ha några som helst förhoppningar om att det blir söta bär. Däremot kan de sura bären med fördel användas till vin och gelé och annat smarrigt. Dessutom har träden ett stort värde för fåglar och om inte annat bara för utséendet. Söta körsbär är ympade och om man är intresserad och flink kan man ju alltid testa att ge sig på ympning. Ympning av Prunus (körsbär och plommon) är dock lite trixigare än äpple.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 30 maj-12 kl 23:22 »
Fru Jansson- Jag tycker att det ser ut som rotäkta plommon. Blir små gula eller mörkt lila. De ska se rirga ut och du behöver inte göra något med den förutom att just röjja runt dem och njuta av frukten på sensommaren :)

Nja. Mörklila plommon har jag en hel massa buskar och träd, som också är gamla och risiga, men med massvis med rotskott. De har dock inte blommat än, vilket träden på bilden har. Därav misstänker jag att de är nåt annat. De har heller inte taggar som plommonen. Jag letade körsbär förra hösten, eftersom förra ägaren sa att det fanns, men jag hittade inga. Därför blev jag lite nyfiken på om dessa kunde vara de omtalade körsbären, då jag såg blommorna. Men... Det liv som finns i de gamla träden verkar finnas högst upp i kronorna. Dvs, ungefär fyra, fem meter upp.. Jag får nog köpa ett nytt träd om jag ska få några körsbär.

Broberg

• Gäst
« Senast ändrad: 30 maj-12 kl 23:36 av Lopt »

Jennyt

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 30 maj-12 kl 23:33 »
konstigt *dumglor på bilden du lagt in* ja,ja eftersom de blommat nu lär det väl visa sig till hösten ;) ;D

..... ja, alltså fru Janssons bild o:)
« Senast ändrad: 30 maj-12 kl 23:35 av Jennyt »

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 02 jun-12 kl 16:02 »
Då är det alltså surkörsbär jag har :)
Ska gallra lite så kanske det blir flera bär. Jag älskar körsbär av alla sorter men de stackarna som kom i höstas var mest kärnor med lite beskt runt  :P  Mycke rotskott är ju bra då kan jag flytta och få fulla trädgården med körsbär :D

Tack för alla svar!
Mvh

Dela detta:

* Inloggade just nu

616 gäster, 3 användare
Nina W, Anders Flix, Ulf Ekman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser