Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hittade vildsvin hängande i träd.. Varför?  (läst 10123 gånger)

GAVIA ARCTICA

• Love me - love my animals
    • Jämtland
SV: Hittade vildsvin hängande i träd.. Varför?
« Svar #20 skrivet: 09 jun-12 kl 08:52 »
Håller med. Det ser inte alls trevligt ut att lämna den på det sättet den hänger nu. Oavsett vad man lämnar efter sig tycker jag alltid man ska vara noga med att lämna det snyggt efter sig. För min del handlar det både om värdighet för den döda kroppen, samt även att någon annan person inte ska behöva se resterna av kroppen/ innanmätet på det sättet det exponeras på bilden. Det går ju faktiskt att göra en åtel lite mer diskret än så, och även om man tycker det är jobbigare att göra det fint efter sig tycker jag det ingår i ansvaret man har som jägare.  :)

Precis min åsikt också!
//ARCTICA

JFOT

• Östergötland
« Svar #21 skrivet: 09 jun-12 kl 11:53 »
När jägarna här kör ut slaktrester, som t ex hudar, i skogen så brukar de hänga upp dem i träd med traktorns skopa. Det ser ju ganska vidrigt ut med alla slaktrester hängandes i träden, men det är väl någon form av ritual.

En del matar fåglarna med importerade fågelfrön och kokosnötter meden jägarna i de fallet utnyttjar spill som annars skulle gå till tippen. Jag vet inte vilket som är värst?

Maddie

• Uppland
« Svar #22 skrivet: 09 jun-12 kl 12:37 »
Vad märkligt  :o
Här tar jägarna alla skjutna djuren med till vilt slakteriet på en gård, där slaktas det och hängs i kylrum...styckas och fördelas i jaktlaget..
Slakt avfallet grävs ner....
Här hänger aldrig några djur i träden  ???

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 09 jun-12 kl 13:05 »
Hej!

Hittade idag vid en promenad i skogen ett vildsvin som var upphängt i en snara runt halsen.. Intakt huvud och med flådd överkropp, benen borta, inälvor och sånt låg i en hög under grisen. Grisen var upphängd i ett tjärat träd i närheten av en åtel.

Nu undrar jag såklart varför det hänger där.

Är det någon som vet? Brukar man göra så?

???

Verkar konstigt. jag vet ingen som skulle gör så???????
Möjligen kan man hänga upp en skalle eller något för att locka mård, men inte vid denna årstiden och inte så att det syns tydligt

Yrmff

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 09 jun-12 kl 17:01 »

Man kan ju åtla lite mer diskret iallafall, eftersom "vanligt" folk inte fattar att kadavret utgör ett smörgåsbord som gynnar massor av arter och som då inte heller fögiftar grundvatten och dyligt...

mvh Y

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #25 skrivet: 10 jun-12 kl 18:36 »
Har trådskaparen lyckats forska i vem som har jakträtten på marken i fråga?  Jag tycker denne / denna borde ettdera veta vad som hänt, eller vara mycket intresserad av att ta sig en titt på eländet!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

443 gäster, 2 användare
jeno0038, johber

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser