Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hittade vildsvin hängande i träd.. Varför?  (läst 10155 gånger)

Nötis

• Västmanland
Hittade vildsvin hängande i träd.. Varför?
« skrivet: 27 maj-12 kl 22:00 »
Hej!

Hittade idag vid en promenad i skogen ett vildsvin som var upphängt i en snara runt halsen.. Intakt huvud och med flådd överkropp, benen borta, inälvor och sånt låg i en hög under grisen. Grisen var upphängd i ett tjärat träd i närheten av en åtel.

Nu undrar jag såklart varför det hänger där.

Är det någon som vet? Brukar man göra så?

???

kackelmann

• Skåne
SV: Hittade vildsvin hängande i träd.. Varför?
« Svar #1 skrivet: 27 maj-12 kl 22:22 »
Tjuvjakt och svartslakt låter det som. Anmäles till polis..
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 27 maj-12 kl 23:28 »
Vildsvin hänger man upp i bakbenen vanligtvis,när man tagit ur dem får de hänga för mörning några dagar med pälsen kvar på kroppen,vid styckning börjar man med att flå djuret,känns som det mesta var fel med djuret du hitta,troligtvis är det en oätlig galt eller ett kadaver som hängts upp som åtel till kråkfågel..
Fjäderfän och kaniner

Nötis

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 28 maj-12 kl 10:29 »
Grisen hänger kvar idag...

Det verkar ju lite konstigt med en fågelåtel mitt inne i mörkaste bokskogen. Det är i vanliga fall en vildsvinsåtel på platsen. Vågar sig vildsvinen fram igen när kadavret hänger där?

GAVIA ARCTICA

• Love me - love my animals
    • Jämtland
« Svar #4 skrivet: 28 maj-12 kl 10:33 »

Det verkar ju lite konstigt med en fågelåtel mitt inne i mörkaste bokskogen. Det är i vanliga fall en vildsvinsåtel på platsen. Vågar sig vildsvinen fram igen när kadavret hänger där?

Isch! Läbbigt! Jag hoppas bara vildsvinet inte behövde lida innan det dog.
Accepterar jakt, men hatar när djur behöver lida mer än nödvändigt.

//ARCTICA

Rödskägg

• Småland
« Svar #5 skrivet: 28 maj-12 kl 10:34 »
Ser ju rätt slaktad ut.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

grimbart

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 28 maj-12 kl 10:41 »
Nötskrikor går det åtla efter i bokskog,ingen jakt på de nu än på ett tag,bästa vore att gräva ner så man slipper flugodling i värmen, grisar äter det mesta och förmodligen sina egna döda oxå,.
Hade grisen vart slaktad så hade revbenen vart borta för det är det bästa på dem,revbenen ser korpätna ut..
Fjäderfän och kaniner

Rödskägg

• Småland
« Svar #7 skrivet: 28 maj-12 kl 10:46 »
Ser väl snarast ut som någon skurit bort så mycket kött som möjligt på kortast möjliga tid. Kan ge mig den på att om man tittar inuti är filéerna borta. Behöver ju inte vara tjuvjakt/svartslakt för det, en del har tillgång till alldeles för mycket kött.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

grimbart

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 28 maj-12 kl 10:56 »
Jag känner nog inte nån jägare som hänger djuret på det hållet vid slakt, hänger man upp för att åtla så hänger man så för det mesta i matväg är ju på huvud när köttet är taget,meningen är ju att rävar mm ska få jobba för att få en tugga av åteln,och som sagt revbenen är kvar dessutom är det grillsäsong,ingen vettig jägare slänger användbart kött..
Fjäderfän och kaniner

parpen

• Halland
« Svar #9 skrivet: 28 maj-12 kl 11:14 »

Grisarna kommer fram (speciellt) om det hänger ett kadaver på platsen. De äter sina släktingar också om de får chansen. Jag skulle gissa att det är åtlat för räv eller grävling (isåfall jakt utanför lovlig jakttid), eller för vildsvin (lovliga). Anledningen att det är upphängt är antagligen för att kadavret inte skall bli bortsläpat.

Min första tanke var dock att trikinprovet var positivt. Då är ett sätt att bli av med det otjänliga djuret att hänga upp det till fåglarna. Detta hänger dock allt för lågt så att både räv, grävling och gris kommer åt det och därmed också trikinerna. Denna metod är något enklare än att gräva ner eller bränna.

Det är troligen en galt i brunst som inte går att äta eller något annat fel på djuret. En jaktkamrat sköt en gång en gris som när han passade den (tog ur den) stank något vedervärdigt. Inte mycket att spara på.

MVH Pär

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #10 skrivet: 28 maj-12 kl 11:36 »
Ser lite underligt ut, tycker jag.  Om du nu har börjat fotografera, kan du gå tillbaka och ta fler bilder?  Hur ser huvudet ut, finns något spår efter ett dödande skott någon stans?  Revbenen på andra sidan, har det gått in ett skott där nånstans?  Och som sagt, filéerna, är dom kvar?

Kan du ta reda på vem som har jakträtten på markbiten, och fråga henom?  Antingen är det hän som gjort det, eller också borde vederbörande vara mycket intresserad av att få veta mera!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #11 skrivet: 28 maj-12 kl 11:44 »
För mig ser det ut som åtel precis som en del har redan skrivit. Och visst äter räv, grävlning och gris kött och kadaver.. mumms!

Syns inte bra på min skärm men tänderna är jo rätt långa.. eller så kollar man resterna på marken efter pung eller snobb fast man må tycker att sådant försvinner fätt fort från platsen ;)  Tesen att det är en icke ätbart galt har jo sin charm.

Fundering:
Skulle man har hängt ut ett gris med positiv test som alltså anses som icke ätbart av den anledningen?
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Byracka

• -
« Svar #12 skrivet: 28 maj-12 kl 11:50 »
Jag tycker det ser ut som en fältstyckning.
Allt lättillgängligt kött är bortskuret och skälet att man hängt det i huvudet är att då kan man ta bakbenen i ett stycke. Nu hade man kunnat skära bort köttet mellan revbenen också men jägarna kanske har god tillgång eller saknar kunskap och handlag för tillvaratagande.

Sedan om man lämnat det som åtel har jag ingen aning om.

Nötis

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 28 maj-12 kl 12:22 »
Tack för alla svar, intressant med infallsvinklar från folk som är betydligt mer kunniga inom jakt än vad jag är. Jag studerade tyvärr inte djuret allt för närgånget. Kanske tar en till sväng senare idag eller imorgon och dokumenterar mer. Känns slösaktigt med allt kött som sitter kvar och det ser rätt läbbigt ut när det hänger på det där sättet, för en vanlig dödlig. Det känns som att man kliver rakt ut på galgbacken. :o

anders50

• Gäst
hittade..... forts
« Svar #14 skrivet: 28 maj-12 kl 13:43 »
Ser inget märkligt med detta mer än att den som styckat inte vill ha revbenen. Bogar och lår är avlägsnade, kotlettraden är ju väl borttagen. Alltså det bästa enligt skytten är taget på kroppen.

Sen istället för att bara lägga skrovet på marken så har han hängt upp det på detta viset, kanske som åtel som ska räcka längre än om det legat på marken?
På vintern hänger jag upp flådda rävar på liknande sätt till fåglarna, fast då är allt kött kvar!   ;)
« Senast ändrad: 30 maj-12 kl 14:55 av Yrmff »

mysk-åsbomamma

• Uppland
SV: SV: Varför jagas nötskrikor?
« Svar #15 skrivet: 28 maj-12 kl 14:21 »
Hej! Jag undrar också för man gör så?? Har sett att man hängt upp rådjur i ett träd här hemma.  Nu blev jag nyfiken om det finns ngn vettig anledning till detta???

gio

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 08 jun-12 kl 09:35 »
Anledningen förutom att det ska vara lättare att ta bort stekarna kan också vara att det är lättare att dra av skinnet framifrån. Jag har provat det någon gång, men tycker att det är svårare att ta ur den när den hänger som på bilden istället för i bakbenen. Men det är nog mest en övningsfråga.

Även om man lämnar grisen som någon form av åtel så tycker jag att man kan snygga till den lite. Det ser lite makabert ut att bara lämna den i en snara runt halsen. Speciellt i en skog där det går andra än bara jägaren.

Fundersam

• Västmanland
« Svar #17 skrivet: 08 jun-12 kl 15:52 »
Även om man lämnar grisen som någon form av åtel så tycker jag att man kan snygga till den lite. Det ser lite makabert ut att bara lämna den i en snara runt halsen. Speciellt i en skog där det går andra än bara jägaren.

Håller med. Det ser inte alls trevligt ut att lämna den på det sättet den hänger nu. Oavsett vad man lämnar efter sig tycker jag alltid man ska vara noga med att lämna det snyggt efter sig. För min del handlar det både om värdighet för den döda kroppen, samt även att någon annan person inte ska behöva se resterna av kroppen/ innanmätet på det sättet det exponeras på bilden. Det går ju faktiskt att göra en åtel lite mer diskret än så, och även om man tycker det är jobbigare att göra det fint efter sig tycker jag det ingår i ansvaret man har som jägare.  :)

wellelelle

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 08 jun-12 kl 16:39 »
Måste bara säga en sak, så j...a vidrigt!
evatax

kurt

« Svar #19 skrivet: 09 jun-12 kl 06:30 »
Håller med. Det ser inte alls trevligt ut att lämna den på det sättet den hänger nu. Oavsett vad man lämnar efter sig tycker jag alltid man ska vara noga med att lämna det snyggt efter sig. För min del handlar det både om värdighet för den döda kroppen, samt även att någon annan person inte ska behöva se resterna av kroppen/ innanmätet på det sättet det exponeras på bilden. Det går ju faktiskt att göra en åtel lite mer diskret än så, och även om man tycker det är jobbigare att göra det fint efter sig tycker jag det ingår i ansvaret man har som jägare.  :)

När jägarna här kör ut slaktrester, som t ex hudar, i skogen så brukar de hänga upp dem i träd med traktorns skopa. Det ser ju ganska vidrigt ut med alla slaktrester hängandes i träden, men det är väl någon form av ritual.

Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 3 användare
Ollefund, ärt, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser