Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rostskydd firmabilar  (läst 1010 gånger)

malarmaster

• Gäst
rostskydd firmabilar
« skrivet: 26 maj-12 kl 20:02 »
tittar efter en begagnad skåpbil typ kangoo,caddy,berlingo/peugeot typ c.a årsm 99-03,prislapp max 20.gärna diesel
min fråga gäller rostskydd,kangoo tycks rosta friskt vissa årsmodeller,likaså caddy.
läser man olika tester får man olika svar angående rostskydd. finns här några ägare till ovanstående som kan ge synpunkter? ulf

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: rostskydd firmabilar
« Svar #1 skrivet: 26 maj-12 kl 20:32 »
Tittar också efter en annan servicebil. Kan tänka mej lite dyrare också, beroende på vad man får för pengarna. Men!! Jag är inte van vid någon större värdeminskning. 
Dyra reparationer och höga drifts- o underhålls-kostnader aktar jag mig också för. Det är ingen prestation att ruinera sig på dåliga bilaffärer. Kör faktiskt för 21 kr/mil, totalt och gör INGET åt bilen själv.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

torbjorn

• Medelpad
SV: rostskydd firmabilar
« Svar #2 skrivet: 27 maj-12 kl 23:01 »
Det enda jag har personlig erfarenhet av är Renault Express (alltså föregångaren till Kangoo). Den har inget vidare rostskydd, motsvarar väl hur Renaults personbilar var på 80-talet och början av 90-talet. Det positiva i sammanhanget är väl att bakdörrarna är av plast.

Åtminstone när det gäller personbilar så gjorde Renault en rejäl uppryckning omkring '99-00, men jag vet inte om samma sak inträffade på transportbilssidan. Renault är ju för övrigt identiskt med Nissan när det gäller transportbilar på den europeiska marknaden.

Sen ska man ju komma ihåg att det finns minst tre olika aspekter på rostskydd, och samma bil behöver inte nödvändigtvis vara bra på alla punkter.
1) Lacken bör sitta fast så bra att det inte är risk för underrostning och "fläcktyfus" även om bilen får stenskott som inte åtgärdas.
2) Det bör finnas rostskydd i hålrum, plåtfalsar etc redan från fabrik. Det är inte bra om den rostskyddsbehandlingen görs först hos importör eller kanske inte förrän bilen har satts i trafik, dels blir rostskyddsbehandlingen troligen inte gjord under lika kontrollerade former som på fabrik och dels finns det risk att rostangrepp redan har hunnit börja om bilen har utsatts för fuktig miljö (t ex om den har stått uppställd i en export/importhamn under en stormperiod).
3) Utvändig underredsbehandling bör vara grundligt gjord och omfatta även delar som är fastskruvade i underredet (framvagnsbalk, dragkrok etc). Den bör vara gjord med något medel som inte flagnar av med tiden och som inte riskerar att bli hårt och sprött av kontakt med t ex olja eller tunnflytande rostskyddsmedel (detta var ett stort problem med de PVC-massor som användes på 70- och 80-talet).

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 1 användare
Power4you

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser