Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken odlingszon krävs för självhushållning?  (läst 44052 gånger)

Ankherde

• Får, hund, hästar, höns & ankor ...plus en sambo.
    • Skåne
SV: Vilken odlingszon krävs för självhushållning?
« Svar #40 skrivet: 31 maj-12 kl 13:40 »
Det är antagligen så att det inte finns nån "bästa plats", utan det finns olika platser med olika förutsättningar. Och, det finns faktiskt många goda förutsättningar i norr, trots att många här neråt verkar tro att "där går det inte att odla nåt, för det är så kort säsong".

Min svärfar kommer från det östligaste av Finland, ungefär på Sundsvalls breddgrad, och min svärmor från trakten kring Ånge. För några år sedan flyttade min sambo och jag söderut till Skåne. Ett par år är kanske inte tillräckligt lång tid, men hittills är den stora skillnaden att vårarna och höstarna varit mycket längre här i Skåne. Om det sedan är "bra" eller dåligt, det är inte alls så säkert.

Det vi ville med att flytta hit, det var först och främst att kunna ha djuren ute på bete längre. Och det besannades verkligen. Självhushållning har vi inte startat med. Man hinner inte med allt. Och just den saken är inte det viktigaste. Men jag har ändå en bestämd känsla av att behovet av (kall-) växthus är större för den som vill odla kring Ånge än för den som vill odla i norra Skåne.

Vad jag har märkt, av att bo lite här och var är att skillnaden mellan mälardalen och norrbotten (ja, luleå, jag är inte från allra norraste inlandet), är ungefär tre veckor. Och det är inte så fasligt mycket när det kommer till kritan. Tänker man då skåne så tror jag att det är en kvalificerad gissning att skåne är kanske två veckor före mälardalen. Visst. Det gör skillnad. Men att tro att inte går i norr, eller skulle vara väldigt svårt, det är en myt!

Folk har överlevt i norr som i söder. Utmaningarna är lite olika, bara.

Inom Skåne tycker jag att det verkar vara minst två veckors skillnad mellan slättbygderna i sydvästra Skåne och skogsbygderna här uppe på åsarna åt Småland till.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 31 maj-12 kl 13:55 »
Rent konkret behöver man följande för självhushållning:

Inga skulder.

Odlingsmöjligheter.

Bete om man vill hålla djur.

Slåtteräng om man vill hålla djur.

Kunskap.

Skog till vike och ved.

Dricksvatten.

Hygienvatten.

Har man möjlighet väljer man att bosätta sig på gångavstånd till fiskevatten. (om man inte är vegetarian)

Alla dessa förutsättningar finns i i stort sett hela landet med allt norr om trädgränsen som undantag.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #42 skrivet: 31 maj-12 kl 15:11 »
Jag tror de viktigaste resurserna för självhushållning är:
* Att man själv är någorlunda frisk eller åtminstone att någon/några/de flesta i ens familj/hushåll är det.
* Ett fungerande lokalsamhälle, där man kan hjälpas åt. Självhushållning för en by, trakt eller annan mer eller mindre lokal gemenskap är mycket mer realistisk än för en gård eller ett hushåll. Troligen även mer givande mänskligt sett, t ex socialt och kulturellt. Särskilt om det handlar om uthålligt självhushåll tror jag lokalt samarbete är nödvändigt.
* En bit mark som man äger eller på annat sätt disponerar på bra villkor, så man inte kan bli vräkt därifrån (om man fullgör rimliga skyldigheter)
* En någorlunda frisk miljö, som inte är alltför extrem. Helst inte glaciär eller öken.
* Fungerande skydd mot brottslighet, t ex rövarband eller lurendrejare som vill lura till sig ens mark. Detta förutsätter normalt sett en fungerande rättsordning och därmed ett fungerande samhälle. Detta må sen vara lokalt eller centralt ordnat.
* Frihet från orimlig (orättfäridig) uttaxering, expropriation, lagstiftning eller myndighetsutövning. Detta förutsätter ett fungerande samhälle med fungerande rättsordning, rimliga mänskliga rättigheter och helst någon form av fungerande demokrati.

En rimlig slutsats av detta är att man är beroende av sitt samhälle och sin miljö och gör klokt i att försöka bidra konstruktivt till dem mer än man belastar dem.

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #43 skrivet: 31 maj-12 kl 20:10 »

Wow, kul!!

Vilken massa intressanta svar.  Låter jättepositivt att det funkar så bra även långt norrut. Då behöver jag inte per automatik avfärda fastigheter i Zon 7 (här är förresten en bra karta) vilket är lysande eftersom många billigare fastigheter ligger i Zon 6 - 7.

Med skogen i Norr och öppet åt söder, gärna nedför mot syd om jag förstår rätt, ett växthus på 10-20 m2 samt kunskap, redskap och nån (helst några) att dela jobbet med skulle man alltså kunna klara sig ganska bra och få fram det mesta man behöver på egen hand.

Många intressanta infallsvinklar, om behovet av rättsystem, nyttan av fiske, olika längd inte bara på växtsäsong utan även betessäsong, mindre skadedjur m.m. Det blir mycket att tänka på, speciellt som man behöver någon form av inkomst för att klara många saker. Det (om pengar) skulle kunna bli ämne för en ny tråd (bland alla andra ;D  "Hur mycket pengar behöver man?") - och det blev det.

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Humle

• Västerbotten
« Svar #44 skrivet: 31 maj-12 kl 22:49 »
Rent konkret behöver man följande för självhushållning:

Inga skulder.

Odlingsmöjligheter.

Bete om man vill hålla djur.

Slåtteräng om man vill hålla djur.

Kunskap.

Skog till vike och ved.

Dricksvatten.

Hygienvatten.

Har man möjlighet väljer man att bosätta sig på gångavstånd till fiskevatten. (om man inte är vegetarian)

Alla dessa förutsättningar finns i i stort sett hela landet med allt norr om trädgränsen som undantag.
Man kan sammanfatta det med att man måste vara jävligt tät och enklaste sättet är väl att man föds av rika föräldrar? Alternativt jobbar med välbetalt jobb tills man är 65 och då går över till att börja vara självförsörjande...
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

krikav

• Hälsingland
« Svar #45 skrivet: 31 maj-12 kl 23:38 »
Man kan sammanfatta det med att man måste vara jävligt tät och enklaste sättet är väl att man föds av rika föräldrar? Alternativt jobbar med välbetalt jobb tills man är 65 och då går över till att börja vara självförsörjande...

Det behövs verkligen inte.
Det är bara att leva billigt och spara mycket, då har man råd att köpa en halvkass gård någonstans ute på vishan.
Givetvis får man slita tills man är 65 (och säkert längre) om man samtidigt som man sparar ska köpa villa, köpa nya bilar, skaffa ungar och åka till thailand och segla jorden runt.
Livet handlar om prioriteringar.

Tjänar du 15k i månaden och spenderar 5k på förnödigheter så har du sparat ihop till en liten gård på 4 år.

torpjens

• Södermanland
« Svar #46 skrivet: 31 maj-12 kl 23:38 »

Jag håller inte med. Jag argumenterar emot det i en tråd i det ämnet: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=135133.msg1264287#msg1264287

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #47 skrivet: 01 jun-12 kl 07:20 »
TS: vill bara tipsa att du läser på om djupbäddar, det kanske inte är nått för dig när du läst lite men kanske är det det.
Jag och min man odlar i djupbädd men vi har bara hunnit med potatis eftersom vi bara bott här ett år men i år blir det mer.
med djupbädd så behöver man inte stor plats då växterna växer på djupet iställer för att breda ut sig (man kan sätta dom tätare)
tex så fick vi all potatis vi behövde (med den mängd vi äter om vi bara skulle äta potatis behöver vi kanske 2 bäddar mer) på 3 bäddar (1,5x6m)
och just nu skänker vi bort potatis till folk som hjälper oss för vi har väl hälften kvar (vi är van vid pasta m.m så första halvåret åt vi inte så mkt potatis)
vi använder djupsängsmetoden delvis för at efter den är grävd (eller före om man orkar) behöver man ingen traktor till den, den sparar plats så vi kan slå hö på resten av legda och eftersom dom står så tätt behöver man inte vattna/rensaogräs lika mkt ;D

vi räknar på att vi ska klara oss på 7-9 bäddar (nån ska ju vila varje år) men då köper ju vi tex sojabönor, mjölk, havre, vete m.m men det andra kan man ju odla på vanligt vis.

däremot kan jag inte lova att det funkar på dig men ett tips om vad man kan läsa om  :-[

idalinda

« Svar #48 skrivet: 07 jun-12 kl 00:10 »
Rent överlevnadsmässigt klarar man vitamin och mineralbehovet med ägg och vinbär.
Men det blir kanske lite knasigt på längden.

Vi bor och odlar i en vanlig villaområde ( tomten ser ut som en kolonilott),
men drömmer om " landet" .
Våra stora funderingar går kring rent vatten. Egna brunnar är ingen garanti för rent vatten idag
då många gifter har sjunkit i odlingsmarker och börjar nå brunnar.
En gård i skogen... men har dom besprutat även skogar med " något" nuförtiden...???

Lika så funderar vi kring skadedjur( vildsvin, rådjur, sork, sniglar...) Hur mycket kostar det att skydda sig
mot alla dessa? Går det fullt ut överhuvudtaget?

EmilP

• Skåne
« Svar #49 skrivet: 07 jun-12 kl 00:44 »

"Man kan sammanfatta det med att man måste vara jävligt tät och enklaste sättet är väl att man föds av rika föräldrar? Alternativt jobbar med välbetalt jobb tills man är 65 och då går över till att börja vara självförsörjande..."

Håller med torpjens, det där stämmer inte... läs tråden han hänvisar till!

Fundersam

• Västmanland
« Svar #50 skrivet: 07 jun-12 kl 00:49 »
Mitt torp ligger vid en glänta, helt omgivet av skog. Vattnet i min brunn var utmärkt senast jag lämnade in ett prov för annalys. Läget är högt, nästan vid toppen av en dalgång och det vatten som jag får ner till mig är från ett berg jag har bakom torpet och brunnen. Är risken för otjänligt vatten större vid en lägre placering av vattenkällan möjligen?

Skadedjur går väl att skydda sig mot till viss del. Sniglar inbillar jag mig är svårast. Rådjuren tycker jag inte är något bekymmer, och det lilla sorkarna äter får de ta.  :)
Skulle vildsvinen bli ett bekymmer så skulle jag sätta upp elstängsel. Hjälpte inte det så blev det ett nattpass med bössan!  8)

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #51 skrivet: 09 jun-12 kl 22:01 »
Det går att vara i princip självhushållande överallt.  I princip de enda i Sverige nu levande som i obruten följd praktiserat självhushåll är samerna.

Läs också gärna O.P Petterssons bok "En nybyggares dagliga leverne" ur bokklubben.

Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

torpjens

• Södermanland
« Svar #52 skrivet: 09 jun-12 kl 22:14 »
Tack för all återkoppling!

Verkar som att alla landskap har sina fördelar. Om du som läser detta fick ett litet torp med 20 ha skog och 5 ha åker var som helst i Sverige, var skulle du vilja att det låg - med hänsyn taget endast till odlingsmöjligheterna? Är det något speciellt som gör att du svarar som du gör?

Vänligen
Jens

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #53 skrivet: 09 jun-12 kl 22:23 »
Det går inte att bara ta hänsyn till odlingsmöjligheterna. Det är som att välja partner efter utseende. Och även om min man är fin att se på, så har han andra viktigare kvaliteer ;-)
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

torpjens

• Södermanland
« Svar #54 skrivet: 09 jun-12 kl 23:11 »
Det går inte att bara ta hänsyn till odlingsmöjligheterna.

Ok, men om du bortser från möjligheten att få jobb, ditt nuvarande sociala umgänge och ... (vet inte) var skulle du då ploppa ned torpet och varför?

Vänligen
Jens

Existens?

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 09 jun-12 kl 23:15 »
Tack för all återkoppling!

Verkar som att alla landskap har sina fördelar. Om du som läser detta fick ett litet torp med 20 ha skog och 5 ha åker var som helst i Sverige, var skulle du vilja att det låg - med hänsyn taget endast till odlingsmöjligheterna? Är det något speciellt som gör att du svarar som du gör?

Vänligen
Jens

Det var en knepig fördelning mellan åker och skog för en självhushållare tycker jag ju. Men jag skulle välja södra halland/nordvästra skåne för odlingens skull. För att få en lång odlingssäsong och kort period då jag måste leva på lager.

torpjens

• Södermanland
« Svar #56 skrivet: 10 jun-12 kl 00:02 »
Det var en knepig fördelning mellan åker och skog för en självhushållare tycker jag ju.

Berätta mer! Varför?

Jag tänker mig att med 20 ha skog får man tillräcklig årlig återväxt för att kunna plocka till brännved, snickerier samt en ringa försäljning. Med 5 ha åker tänker jag mig att man klarar behovet av människomat för 2-4 personer samt vall och havre till hästar. Var har jag tänkt fel?

Vänligen
Jens

kbh

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 10 jun-12 kl 00:15 »

Berätta mer! Varför?

Jag tänker mig att med 20 ha skog får man tillräcklig årlig återväxt för att kunna plocka till brännved, snickerier samt en ringa försäljning. Med 5 ha åker tänker jag mig att man klarar behovet av människomat för 2-4 personer samt vall och havre till hästar. Var har jag tänkt fel?

Vänligen
Jens
Till hur många hästar och vilken typ?  Och glöm inte att du bör kunna lägga om vissa valar vart tredje- femte år .
« Senast ändrad: 10 jun-12 kl 00:21 av Dbs »

Existens?

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 10 jun-12 kl 00:19 »

Berätta mer! Varför?

Vänligen
Jens

Du har gått på myten om att man klarar sig med så lite mark. Då får du slopa stora djur, som hästar mm. 5 ha är inte mycket när det ska börja samlas foder, dessutom troligen utan gödsling i nån större utsträckning. Då är det ju gräöngödsling som gäller, och då försvinner några ha hela tiden till det.
Dessutom är ju 20 ha skog inte direkt gratis..

torpjens

• Södermanland
« Svar #59 skrivet: 10 jun-12 kl 00:23 »
Till hur många hästar och vilken typ?  Och glöm inte att du bör kunna lägga om vissa valar vart tredje- femte år .

Den första frågan får du svara på Dbs. Två hästar som passar att arbeta framför plogen, i skogen och då och då framför en lätt persontransportvagn. Nordsvenskar av brukstyp? Ardenner? Fjordingar?

Jag tänkte att man delar upp de 5 hektaren i 5 delar och gör en femårig växtföljd med stor andel vall. Eller så delar man den i 7 delar och gör en sjuårig växtföljd. Vall, vall, vall, havre, vete, baljväxter, råg (?).

Vänligen
Jens

Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser