Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken odlingszon krävs för självhushållning?  (läst 44154 gånger)

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Vilken odlingszon krävs för självhushållning?
« skrivet: 26 maj-12 kl 14:08 »
Hej!

Om jag vill försöka bli delvis självförsörjande så måste jag kunna odla grönsaker och kanske lite äpplen. Ni som är både odlare och självhushållningsintresserade kanske kan ta en funderare på vad man egentligen behöver odla och vilken odlingszon som krävs för att det ska fungera hyfsat.

Jag förstår att Zon 1 är bäst, men där är också fastigheterna dyra. Jag tittar f.n. kring västernorrland och jämtland. Kan det funka tro?

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Elmi

• Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
SV: Vilken odlingszon krävs för självhushållning?
« Svar #1 skrivet: 26 maj-12 kl 15:12 »
Har odlat i skåne zon 1, stockholm zon 3-4 och Dalarna zon 5-6.

Skåne kan man tro är det enklaste och mest effektiva MEN där fanns helt oväntade och jobbiga problem som gjorde arbetet oerhört krävande:
vildsvin, vind och sork. Har aldrig grävt så mycket i hela mitt liv, hopplöshetskänslan låg många gånger nära till hands. Man lägger ju ner sin själ i de där landen, och det blir så nedslående att göra om igen och igen. Blev det inte sabbat av vildsvin så blåste småplantorna sönder eller regnade bort. Tror jag sådde morötter tre-fyra gånger första året.

Dalarna och Stockholm innebär en lite kortare säsong, men eftersom vädret är stabilare och mindre stormigt än skåne så har jag upplevt att resultatet i mängd grönsaker i slutänden blir detsamma eller bättre, dessutom med mindre arbetsinsats,  i de "nordligare" zonerna. Vanliga grönsaker som sallad, broccoli, kål, potatis, bönor osv ser jag fördelar med att inte odla i skåne, medan känsligare varelser som aprikoser, magnolia, kronärtskockor, kiwi osv behöver värmen.

Det bästa odlingsåret har varit i stockholm, vi var två engagerade som hjälptes åt och kunde då börja skörda en del i juni, och hade grönsaker ända till november. Lagringsmöjligheter saknades, så även potatis och morötter som man annars lagrar konsumerades direkt. Det vare en kolonilott på 100 m2.

Viktigare än odlingszon är vad du vill odla, hur mycket tid du kan lägga ner och läget på gården, om det blåser eller inte, om det finns sork eller inte, om det finns vildsvin eller inte, om det finns rådjur eller inte, om du har tillgång till vatten och hjälp eller inte.

Så jämtland/västernorrland ja absolut om du gillar mat som trivs där.
Det man vill är ibland något annat än det som är.

torpjens

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 26 maj-12 kl 15:29 »

Hej, tack för fint svar!

Så jämtland/västernorrland ja absolut om du gillar mat som trivs där.

;D  Vad trivs där? Jag tänker mest på näring, att täcka behoven av fett, kolhydrater, vitaminer och spårämnen.  :-\  För djuren behövs väl lite spannmål, för oss människor krävs spannmål, potatis, kålrötter och grönsaker så att vitamin- och spårämnesbehov täcks till 80%.

Alltså, ni fattar inte hur lite jag vet.  :o  Jag vill bo så att jag klarar att bli 80% självförsörjande på mat räknat i näringsvärde. Måste ha köttdjur (annan diskussion, vet det men det är faktum) för proteiner, de måste då få mat odlad åt sig och dessutom måste jag och resten av de som bor där få växter så att vi klarar att täcka 80% av RDI av allt man får via växter om man äter husmanskost. Det är alltså en vision eller ett mål. Vad det blir i praktiken är en annan sak.  ;)

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

fröken rufsatufsa

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 26 maj-12 kl 15:43 »
Tänk på vad du äter nu? VAD vill du odla själv och hur mycket kött vill du äta? Sen är det bara att räkna.. ;)

Tänk på att på alla ställen i Sverige som varit bebodda sedan länge har det förekommit självförsörjning till största delen. Sen skiljer det sig vad man ätit och odlat i olika delar av landet. Hö kan man slå på de flesta ställen. Att då välja djur som till största delen lever på hö är en bra ide, kaniner, får?? De behöver bära säd till dräktiga honor, just innan de ska föda. Vill du äta säd? I så fall behöver du troligen häst eller traktor att bruka marken med. I norr har man mer levt på korn och råg, medan det är vanligare med vete och havre söder ut.

Jag har odlat i zon 3, samt 4-5, har dock inte varit självförsörjande på mjölkprodukter eller säd. I söder fanns mer kållarver.. sen beror det ju mycket på jorden vad som funkar bra att odla. Det kanske gör lika mycket som vilken zon det är.

Jag tror man får bosätta sig där man vill bo och sedan jobba så gott man kan efter förutsättningarna som finns där. Människor har bott i norra Sverige länge och det kan du med om du vill. Tror dock det går åt mer mark till samma skörd längre norr ut? Har jag rätt eller fel? Somrarna är ju annars ljusare i norr....
Dagen idag är en märkvärdig sak- evighet fram och evighet bak :)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #4 skrivet: 26 maj-12 kl 16:13 »
Sen måste det ju vara GOTT också, det räcker inte med att man får rätt näring...  ;)

Jag odlar i zon 4, det mesta går bra även om man för förså de allra känsligaste grödorna. Men nästan allt går bra, med lite pyssel, även kokbönor. Vill du absolut odla sådana så är nog zon 4 ungefär gränsen, även om man alltid kan trixa med växthus och sånt.

Om man tänker på näring så är det ju bra med många olika sorter. Rotfrukter, ärter och bönor mättar. Gröna blad är inte mycket mat, men fullsmockat med nyttigheter. Pumpa och vintersquash är en A-vitaminbomb som håller sig långt in på våren. O.s.v.

Vill du ha lite kött ibland eller ska det stå på bordet varenda dag? Det styr ju vilka och hur många djur du behöver. Inledningsvis är det antagligen lättast att satsa på små djur och mycket grönsaker/rotfrukter/baljväxter för att sedan skaffa större djur om du vill.

Titta gärna historiskt på de platser du funderar kring. Den berättar mycket om vad som fungerar bra i ett område. Här i Sjuhärad har man haft små åkerlappar och kålgårdar, men stora slåtterängar och betesmarker. Man satsade mer på djur än på sädesodling och sålde boskapsprodukter för att köpa säd och andra vegetabilier (självhushållningen "förr i världen" är delvis en myt...).  Mycket mjölkprodukter, fisk och tunnbröd med ärtmjöl i i min barndoms Jämtland är förstås inte en slump. För att bara ta ett par exempel.

torpjens

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 26 maj-12 kl 16:32 »
Hej!

Av prisskäl tittar jag mest på Västernorrland och Jämtland. Till rimligt pris verkar man kunna hamna på zon 4-6 men i värsta fall zon 7. Jag kan inte äta vare sig mjölkprodukter eller baljväxter (blir kräkig och dan av proteinerna) så jag räknar med 1 kg kött/person och vecka.

Jag har inte kommit så långt att jag tittar på några specifika platser. Snarare så att jag försöker ringa in vilka län eller kommuner som är rimliga i avvägningen mellan pris och odlingsbarhet. Kanske måste sökandet utökas till Värmland, Gävleborg och Dalarna också. I norra Norrlands inland är ju priserna finfina men där är odlingszonen 7 eller 8 så det går antagligen bort. Söder om linjen genom Gävle och Mora samt närmast Norge är priserna orimliga, liksom längs stora delar av kusten. I det som blir kvar är frågan då hur stor hänsyn man ska ta till odlingszonen.

Vänligen
Jens

Edit: Mora...

tinaw

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 26 maj-12 kl 20:41 »
Jag har ingen riktig ork att räkna eller nåt att backa upp mina argument med, men min erfarenhet säger mig att zon 5 funkar med lite pyssel, men det är bra mycket roligare att odla i zon 4...

Tänk på att det lokala läget gör stor skillnad. Ligger marken på en sluttning och vätter den i så fall åt söder? Grattis! Finns det en hyfsad sjö alldeles nära? Gör odlingsklimatet bättre.  En hel del kan man göra själv, söderväggar och vindskydd. Rekommenderar en bok i köksodling från biblioteket och ett stort lass tålamod i att prova och prova igen. Samt lantraskaniner för köttet. :-D

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 26 maj-12 kl 20:44 »
Det finns billiga ställen i Skaraborg också, särskilt Töreboda kommun - zon 3.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #8 skrivet: 26 maj-12 kl 20:46 »
Marks kommun, södra (gamla) Älvsborgs län har dragit till sig en hel del alternativare. Helt OK huspriser vad jag förstår och dito självhushållningsmöjligheter.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #9 skrivet: 26 maj-12 kl 21:16 »
Välkommen till Jämtland!! (lite i förskott då)

Här har vi bra jordar och långa långa ljusa sommarnätter. Potatis, morötter och liknande - inga problem, persikor lite kinkigare troligen (fast vem vill leva på persikor??). Det finns bra (finska t ex) äppelsorter som är härdiga här också.

Allt går, det är ibland bara en lite större utmaning när man bor här ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #10 skrivet: 26 maj-12 kl 21:20 »
Har inte människor i gågna tider levat på självhushåll i varierande omfattning och på varierande sätt från Treriksröset till Smygehuk? Uppblandat med byteshandel och efterhand penningekonomi. Odlingszonen (eller varför inte bördigheten och klimatet) påverkar nog mest hur tätt människorna kan bo, om de ska leva på s.k. självhushåll.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #11 skrivet: 26 maj-12 kl 21:26 »
Har inte människor i gågna tider levat på självhushåll i varierande omfattning och på varierande sätt från Treriksröset till Smygehuk? Uppblandat med byteshandel och efterhand penningekonomi. Odlingszonen (eller varför inte bördigheten och klimatet) påverkar nog mest hur tätt människorna kan bo, om de ska leva på s.k. självhushåll.

Givetvis. Fast man har såklart odlat/producerat/jagat/fiskat/ätit ganska olika saker...

Attes matte

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 26 maj-12 kl 22:51 »
Här i Jämtland slipper man också mördarsniglarna. ;)

Potatis, morötter, palsternacka, blomkål, brysselkål, rödbetor, grönkål, zucchini, vintersquash, lök av alla sorter, persilja, dill, gräslök, timjan, rosmarin, rabarber, äpplen, surkörsbär, vinbär, krusbär, aronia, hallon, jordgubbar, blåbär...
Växthus för tomater, gurka, chili, paprika och basilika tex...
Det går att leva gott på odlingen i Jämtland!  ;D

Det jag känner att jag kan sakna är möjligheten att ha plommon... Det hade varit jäkligt gott...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

kanka

• Västerbotten
« Svar #13 skrivet: 26 maj-12 kl 23:10 »
Bor nu i zon 5, har tidigare bott i zon 7.
Du ska inte stirra dig blind på zon utan det beror mycket på i vilket läge
den mark ligger som du ska odla på.
De flesta rotsaker går att odla i zon 7, vinbär, hallon och jordgubbar går också bra.
Fruktträd har det varit lite sämre med men det har kommit ganska många nya sorter som
klarar även den zonen.
Tomater, chili, paprika, blomkål, vitkål, purjo, gurka och sånt får man fördriva några veckor inne.
Det går alldeles utmärkt att vara till stor del självhushållande även i zon 7.
För övrigt är det korn och havre som odlas här uppe, men jag vet att de även odlat vete här,
kan kanske vara nån sort som inte finns längre.
Somrarna här uppe är det ljust dygnet runt, så det växer så det knakar.
Ett kallväxthus kan förlänga perioden flera veckor.
Sen finns det ju massor med bär i skogen, blåbär, lingon, hallon och hjortron.
Hälsningar från torpet
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Elmi

• Dalarna
« Svar #14 skrivet: 26 maj-12 kl 23:56 »
Hej!

Av prisskäl tittar jag mest på Västernorrland och Jämtland. Till rimligt pris verkar man kunna hamna på zon 4-6 men i värsta fall zon 7. Jag kan inte äta vare sig mjölkprodukter eller baljväxter (blir kräkig och dan av proteinerna) så jag räknar med 1 kg kött/person och vecka.

Jag har inte kommit så långt att jag tittar på några specifika platser. Snarare så att jag försöker ringa in vilka län eller kommuner som är rimliga i avvägningen mellan pris och odlingsbarhet. Kanske måste sökandet utökas till Värmland, Gävleborg och Dalarna också. I norra Norrlands inland är ju priserna finfina men där är odlingszonen 7 eller 8 så det går antagligen bort. Söder om linjen genom Gävle och Mora samt närmast Norge är priserna orimliga, liksom längs stora delar av kusten. I det som blir kvar är frågan då hur stor hänsyn man ska ta till odlingszonen.

Tror det skulle gå mycket enklare om du känner efter vad du längtar efter. Vatten, skog, fjäll, odlingslandskap?!?! Hem? RÄtta känslan? Odla går alltid, lite olika saker, men så att du klarar dig är helt rimligt i nästan hela landet.

Svårare än att odla är att nära sina relationer och sitt sammanhang. Där har jag valt fel ett par gånger, och vis av erfarenhet råder jag dig att välja från hjärtat snarare än efter uträkningen om vad som borde vara bra. Det blir ändå fel, om du egentligen längtar till något annat.

Känns det du längtar efter ouppnåoeligt, så se vad du kan göra åt saken, vad du kan kompromissa med och vad som är viktigare än helt nödvändigt. Längtar du till tystnad spelar det ingen roll hur fantastiskt billig marken intill motorvägen är, du kommer inte må bra där ändå. Är du supersocial är det osannolikt att du mår bra 20 mil från närmsta granne, är du lat behöver du se till att bo i närheten av någon som kan fixa saker de dagar du känner för att göra annat än stapla ved, fixa staket och rensa ogräs.

Ju ärligare man är inför sig själv om sin längtan, desto mer sannolikt är det att man genomför ett smart drag som håller i längden.

Ditt ställe finns där, ni har bara inte träffats än:-)

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #15 skrivet: 27 maj-12 kl 15:06 »
Här i Jämtland slipper man också mördarsniglarna. ;)

Potatis, morötter, palsternacka, blomkål, brysselkål, rödbetor, grönkål, zucchini, vintersquash, lök av alla sorter, persilja, dill, gräslök, timjan, rosmarin, rabarber, äpplen, surkörsbär, vinbär, krusbär, aronia, hallon, jordgubbar, blåbär...
Växthus för tomater, gurka, chili, paprika och basilika tex...
Det går att leva gott på odlingen i Jämtland!  ;D

Det jag känner att jag kan sakna är möjligheten att ha plommon... Det hade varit jäkligt gott...

/Sara

Omöjligt borde det inte vara med plommon, här i Västerbotten hittade jag ett förvildat ett troligen av liknande typ som de som säljs som Tuna-plommon. De var lite sura men plommonmarmeladen blev kunglig!
elliha.blogspot.com

Existens?

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 27 maj-12 kl 15:20 »
Tycker nog också att det är viktigare att du trivs på stället du ska bo. Man ska ju leva också, inte bara överleva.

Sen går det inte att bara titta på en zon-karta och tänka att där funkar det och det. Det lokala klimatet kan variera högst avsevärt. Se upp med låglänta partier i närheten av skog, där du får vårfrost som kan knäcka blommor just när dom är känsligast. Högre lägen är bättre på det viset då kalluften 'rinner' av.
Norrsluttningar gör ingen odlare glad, medan en södersluttning 100 meter därifrån kan funka ypperligt.

Se till så det finns vatten i närheten. Ska du ha nån chans att kunna styra dina odlingar istället för att dom styr dig, så måste du kunna vattna.

Sen övrigt klimat kan man ju alltid styra med odlingstunnlar och liknande.

Elmi

• Dalarna
« Svar #17 skrivet: 27 maj-12 kl 17:25 »
Hej!

Om jag vill försöka bli
delvis självförsörjande
så måste jag kunna odla grönsaker och kanske lite äpplen.

Ni som är både odlare och självhushållningsintresserade
kanske
kan ta en funderare på
vad man egentligen behöver odla
och vilken odlingszon som krävs för att det ska fungera hyfsat.

Jag förstår att Zon 1 är bäst,
men där är också fastigheterna dyra. Jag tittar f.n. kring västernorrland och jämtland.

Kan det funka tro?

Vänligen
Jens

För att det ska funka så behöver du ta reda på om det är att leva självförsörjande som du vill.
Eller om det är något annat du längtar efter. Oavsett odlingzon är det viktigt att älska sin mark, sitt vatten, sitt grävande och det aldrig färdiga projekt som det livet innebär.

Att leva det livet behöver vara målet, livet där allt är föränderligt och det alltid finns något att fixa med.

Det går inte att nå en plats eller en situation där det "är färdigt", finns inget NU är det bra. För strax efter det perfekta ögonblicket så läcker grunden eller pannan går sönder eller det haglar i maj så att alla hjärtbladsplantor dör. Då behöver man ha resurser *inom* sig att göra det en gång till, och man måste ge sig ut för att hämta in getterna kl 3 kl 8 kl 12 och kl 17, varje dag om de gillar att vara på andra sidan staketet och dina nyplanterade granar ska ha en chans att bli stora.

Det handlar alltså inte om vilken odlingszon som är bäst, det handlar om hur du tycker om att spendera din tid. Oavsett odlingszon.

kram till dig, det kommer bli hur bra som helst!

torpjens

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 27 maj-12 kl 18:54 »
Hej!

Kanske dags att knoppa av tråden till något på Ljugarbänken eller så, jag hamnar långt från odling av grönsaker i mina tankar. Jag har startat en tråd på ljugarbänken för att inte bli för OT. Jag skulle uppskatta att få diskutera vidare om vad som driver mig - och er andra - där istället: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=134833.msg1261316#msg1261316

Vänligen
Jens

torpjens

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 27 maj-12 kl 23:50 »
...och i denna tråd fortsätter jag att tjata om vilken zon som är rimlig.  ::)

I första hand basföda för överlevnad men får jag önska mer än så blir hela listan (snodd från http://www.alternativ.nu/index.php?topic=134330.msg1255898#msg1255898) ungefär såhär:
  • Vete
  • Havre
  • Råg
  • Raps? (Främst för oljan)
  • Potatis (vit drottning om möjligt)
  • Kålrötter
  • Broccoli
  • Vitkål
  • Morötter
  • Palsternacka
  • Gul lök, vitlök, purjolök
  • Persilja
  • Dill
  • Hallon
  • Äpplen
  • Jordgubbar
  • Bärbuskar
  • Rabarber
  • Pepparrot
Räknar med tillgång till växthus så även
  • Tomater
  • Någon citrus om möjligt.
  • Chili eller peppar av något slag.
Vad behöver jag då för växtzon, eller vilka blir klart svåra?

Nån frågade om kött. Jag kan inte käka baljväxter så jag måste ha kött så det måste gå att odla mat så att jag kan få loss 1 kg kött/vecka och person ungefär.

Några undrar vad jag vill, det blir lite OT men helt kort: Stillhet, avskildhet, skog, filosofera, roddbåt, göra nytta som syns, några schyssta människor så man kan hjälpas åt med saker utan att man för den skull ska bo i samma hus.  Typ...

Vänligen
Jens

Edit: Förtydligande om växthus
« Senast ändrad: 28 maj-12 kl 00:22 av torpjens »

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser