Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Letar billig och liten elpump från dunk till rör med spridare för glyfosfat  (läst 5215 gånger)

Xoot

• Gäst
Har dunk och slang ihop med rör som har mindre spridare/munstycken.
Detta kör jag med fyrhjuling, allt sitter på lasträcket.

Behöver komma upp i 3-5bar alla fall.

Någon som har tips? Många pumpar för spolarvätska?
Trist att lägga ut flera hundralappar.
« Senast ändrad: 28 maj-12 kl 23:50 av torbjorn »

torbjorn

• Medelpad
Prova med en strålkastarspolarpump (från någon bil som har högtrycksspolning för strålkastarna, inte strålkastartorkare). Tänk dock på att de pumparna inte är gjorda för kontinuerlig drift, pumpmotorn kan bli överhettad om man kör den oavbrutet på 12 V. Sänk spänningen så mycket som möjligt utan att tryck och flöde blir för dåligt (kanske med en H4-lampa i serie).

Xoot

• Gäst
Prova med en strålkastarspolarpump (från någon bil som har högtrycksspolning för strålkastarna, inte strålkastartorkare). Tänk dock på att de pumparna inte är gjorda för kontinuerlig drift, pumpmotorn kan bli överhettad om man kör den oavbrutet på 12 V. Sänk spänningen så mycket som möjligt utan att tryck och flöde blir för dåligt (kanske med en H4-lampa i serie).

Tack ska utforska det hela. Du vet inget om trycket den levererar? Kan iofs tänka mig 2bar också men då är det kritiskt.
Brukar där sitta en per sida eller där finns två stycken?

torbjorn

• Medelpad
Det brukar bara vara en pump per bil.

Xoot

• Gäst
Det brukar bara vara en pump per bil.

Ska utforska.
Nackdelen är ju den att konstant drift inte är en höjdare. Men det kanske funkar, 25min per omgång.

Räknade på det och pumpen behöver leverera 2.8bar-4bar(mer går också bra).
« Senast ändrad: 28 maj-12 kl 23:51 av torbjorn »

torbjorn

• Medelpad
Jag kan tänka mig att de äldsta högtryckspumparna, som har mycket större motor än de senare, klarar kontinuerlig drift bättre. Den  "stora" typen kan man t ex hitta på VW och Audi från andra halvan av 70-talet.

Xoot

• Gäst
Högtryckstvätt.

Vad tror du om ett banta ner en högtryckstvätt. Skruva ner precis hela apparaten.
Skruva bort, såga bort precis allt förutom inlopp och utlopp ihop med motor.

Borde den inte duga åt 12volt? Blir ju en herrejösses men volten kanske kan begränsa den lite.
Eller den tar död på batteriet direkt? Man kanske kan trycka dit ett motstånd för att hålla den optimal..

torbjorn

• Medelpad
Högtryckstvätt.

Vad tror du om ett banta ner en högtryckstvätt. Skruva ner precis hela apparaten.
Skruva bort, såga bort precis allt förutom inlopp och utlopp ihop med motor.

Borde den inte duga åt 12volt? Blir ju en herrejösses men volten kanske kan begränsa den lite.
Eller den tar död på batteriet direkt? Man kanske kan trycka dit ett motstånd för att hålla den optimal..

Motorn i en högtryckstvätt är vanligtvis en asynkronmotor som kräver växelström för att gå. En del riktigt små och billiga högtryckstvättar har dock en seriemotor som åtminstone teoretiskt sett borde kunna fungera på likström, men 12 V är nog alldeles för lite för att den ska mer än nätt och jämnt röra på sig. Det kan såklart också finnas möjlighet att ordna drift från en lämplig 12 V-motor, beroende på hur pumplager och sånt är ordnat. Om man klarar sig med mindre flöde än runt 10 l/minut som de flesta högtryckstvättar ger, så kan man växla ner den till ett lägre varvtal.
Tryckbegränsning till t ex 3 bar bör man kunna åstadkomma med en klenare fjäder i reglerventilen.

Xoot

• Gäst
Har 5st spridare på rad som alla är reglerbara.
Trycker bara från en sida tyvärr. Borde det gå att strypa spridarna längre bort för att hålla jämn dusch?

Eftersom trycket kommer vara relativt lågt så blir det säkert ojämn dusch annars..

« Senast ändrad: 28 maj-12 kl 23:53 av torbjorn »

Händig Man

• Gäst
kolla med någon som trimmar bilar, eller skotrar
« Senast ändrad: 28 maj-12 kl 23:54 av torbjorn »

torbjorn

• Medelpad
kolla med någon som trimmar bilar, eller skotrar

Menar du att man skulle använda någon form av bränslepump? Sådana blir inte långlivade om man använder dem för att pumpa en vattenhaltig blandning.
« Senast ändrad: 28 maj-12 kl 23:54 av torbjorn »

torbjorn

• Medelpad
Med anledning av inkomna klagomål har jag plockat bort en del referenser till ett mindre sympatiskt kemiföretag och ett av dess varumärken ur tråden.

Xoot

• Gäst
Varför får jag som trådskapare inte använda mig av ordet roundup som beskrivning inför användandet?
Hela tråden har ju redigerats ihop med rubriken..
« Senast ändrad: 29 maj-12 kl 01:20 av Xoot »

Ulric Eriksson

• Gäst
Skall det ändras kan det ju ändras till glyfosat.

Existens?

• Gäst
Varför får jag som trådskapare inte använda mig av ordet roundup som beskrivning inför användandet?
Hela tråden har ju redigerats ihop med rubriken..

Förmodligen för att Roundup är ett varumärke, medan glyfosat är namnet på innehållet. Finns ju andra märken med samma innehåll.

Hur mycket är det du ska köra, hur brett? Hur många spridare?  Jag byggde en liten ramp med 3 spridare som täckte knappt en meter för att kunna köra mellan raderna i en jordgubbsodling. Den kopplade jag till en vanlig ryggspruta och det funkade fint.
Ingen av de pumpar som hittills nämnts i tråden kommer att hålla nån längre stund. Dom är ju byggda för kort, intensiv drift, möjligen då undantaget bränslepumpar.  Har du ingen möjlighet att koppla in dig på fyrhjulingen på nåt vis med nån rem nånstans eller ett kraftuttag? Gamla hardi-pumpar, som är avsedda för ändamålet, ligger väl drösvis på lantbruksskrotar.
Hur stor tank behöver du? Kanske ginge det att trycksätta den med en kompressor istället, så behöver du aldrig pumpa nån vätska.

Xoot

• Gäst
Röret är ungefär 1.2m brett och har 5st spridare i form av trädgårdsslangsmunstycken(stavas?).
Dessa kan jag ställa in sprutbilden på mellan var och en. Även kompensera där sprutbilden blir lägre.

Först snöade jag in på trycket men att kunna jämna sprutbilden mellan varje spridare kompenserar nog.

Tanken till liknande apparater som säljes numera för ATV är på 70liter och då kan man köra mer än 30min.
Jag har två tankar. En prova-på-are på 10liter som är en hink med lock ihop med fäste i botten, sen en 25liters.

Läser in lite för stunden på en helt annan pump som är perfekt på många vis förutom strömförbrukningen.
2,3L/min - 2,8bar 9,1Amp. Men man ska nog inte ta för givet att man kan köra med originalbatteri ändå.

Hur reagerar en pump överlag om man tvingar den till att stopp-köra med vatten i ledningarna?
Alltså stryper spridarbilden men låter pumpen hålla samma tryck sen tidigare?

Kan eventuellt ordna bilder i dagarna.

Roundup.

Existens?

• Gäst
Du måste ju ha en överströmningsventil, så du ligger på samma tryck hela tiden, och det som inte går åt till spridarna går i retur till tanken. Men det är nog lätt att hitta nån. Man behöver nog ha så pass tryck så det finns 'över' annars kommer det alltid att bli ojämnt i spridarna.    Men jag tycker vattenförbrukningen låter enorm... I vanliga fall ligger man ju på 200 liter per hektar när man sprutar. 300 liter om man har dåliga grejer, och 150 med det modernaste.. Jag har plaströr med monterade 'riktiga' spridare som du kunde få om du vill, dom ska ändå slängas.

Xoot

• Gäst
Du måste ju ha en överströmningsventil, så du ligger på samma tryck hela tiden, och det som inte går åt till spridarna går i retur till tanken. Men det är nog lätt att hitta nån. Man behöver nog ha så pass tryck så det finns 'över' annars kommer det alltid att bli ojämnt i spridarna.    Men jag tycker vattenförbrukningen låter enorm... I vanliga fall ligger man ju på 200 liter per hektar när man sprutar. 300 liter om man har dåliga grejer, och 150 med det modernaste.. Jag har plaströr med monterade 'riktiga' spridare som du kunde få om du vill, dom ska ändå slängas.

Ja, det riskerar ju att bli lite sådär med trycket om överströmningsventilen inte finns.
Men man kanske kunde använda ännu en slang med spridare för trädgård, påkrängd slang och åter till tanken?
Då kan man själv sjystera den dessutom men också stänga av den helt. Det känns rätt bra, eller är det bara jag?

Det är så trist att kameran gick i marken men ska försöka lösa det och ta några bilder i dagarna.

Ja men detta röret låter intressant. Hur långt är det och hur många spridare är det på längden?
Kan vara intresserad, bor i Båstad. Slänger gärna över lite pengar via nätet om jag kan ha användning för det. :)

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
en annan möjlighet är att använda tryckluft.
en 12 v kompressor med till/frånslag fixar ett jämt tryck i behållaren som dock måste klara trycket.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Xoot

• Gäst
en annan möjlighet är att använda tryckluft.
en 12 v kompressor med till/frånslag fixar ett jämt tryck i behållaren som dock måste klara trycket.

Tänker på sådana billiga, högljudda, för luftmadrasser och liknande.
Du vill inte länka till någon för att ge ett exempel? Hade varit kul att läsa mer om kompressorns detaljer.

Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 2 användare
Nataks, gronesmyg

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser