Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skönlitteratur?  (läst 2867 gånger)

Tamara

• Övriga världen
Skönlitteratur?
« skrivet: 24 maj-12 kl 12:46 »
Hej!
Är det någon här som kan rekommendera böcker av svenska eller norska författare om personer som lämnar samhället/civilisationen och beger sig ut i vildmarken eller skapar ett nytt (alternativt) samhälle?
Ett stort tack på förhand.

kurt

SV: Skönlitteratur?
« Svar #1 skrivet: 14 jun-12 kl 07:12 »
Finska? Väinö Linnas trilogi "Här under polstjärnan "

Sedan tycker jag ju att O.P. Petterssons bok "Nybyggares dagliga leverne" nästan är skriven som en skönlitterär bok.

http://www.alternativ.nu/shop/item_list.php?maingroup=%C5ters%20bokklubb&secondgroup=Levnadsskildringar

Tamara

• Övriga världen
« Svar #2 skrivet: 15 jun-12 kl 17:35 »
Tack! Ska ta mig en närmare titt på dem!

Drömmaren

• Närke
« Svar #3 skrivet: 29 jun-12 kl 19:50 »
Har tyvärr inte tips på böcker om folk som lämnat civilisationen, men mina absoluta favoritböcker är en serie på fyra böcker om Folket på Innhaug. Författaren är norska Anne-Karin Elstad, första boken heter Gården i dalen (finns även en stor tjock med alla fyra i som heter just Folket på Innhaug).

Handlar om människorna på en gård i Norge i början på 1800-talet.

Tamara

• Övriga världen
« Svar #4 skrivet: 05 jul-12 kl 09:27 »
Låter spännande! Tack så mycket.

Sponny

• Star Wars-nörd, modellbyggare men i övrigt normal.
    • Blekinge
« Svar #5 skrivet: 12 jul-12 kl 11:56 »
En finsk till kanske? Om man gillar böcker med humor och som kanske inte är helt trovärdiga.

Världens bästa by av Arto Paasilinna.

Kyrkobrännaren Asser Toropainen ger på dödsbädden sin sonson Eemeli ett uppdrag: han ska grunda en Dödskyrkostiftelse och bygga en ny kyrka som kompensation för de kyrkor Asser har bränt ner i sina dar.
Eemeli fullföljer sitt uppdrag. Den magnifika stockkyrkan i Sotkamos utmarker lockar snart till sig alla möjliga slags människor och efter hand växer ett särpräglat litet samhälle upp omkring kyrkan.
Finland för en tynande tillvaro. Runtom i världen smälter småkrigen samman till ett världskrig. Även om livet i den lilla kyrkosocknen vid sjön Ukonjärvi präglas av betydligt mer rim och reson än krigsfronterna, får Eemeli gott om svårlösta problem på halsen.
Homer Simpson: Att försöka är det första steget mot misslyckande." Och jag ger mig inte, vad är det för fel på mig....

Tamara

• Övriga världen
« Svar #6 skrivet: 20 jul-12 kl 17:20 »
Ja just det! Honom har jag hört talas om. Boken låter rolig. :) Tackar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser