Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  alternativt fönsterkitt  (läst 3672 gånger)

davidB

• Västergötland
alternativt fönsterkitt
« skrivet: 23 maj-12 kl 22:52 »
hejsan. Jag har funderat och letat lite om gamla/ny alternativ till kitt av linolja och krita men inte hittat något vettigt.
Jag vet ju att det finns blyinfattning också samt alla nya varianter på tub hos den moderna målerifirman.
Men vad finns det mer för alternativ?

Skulle man kunna använda lera och linolja? kanske trätjära eller något annat?
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

Broberg

• Gäst
SV: alternativt fönsterkitt
« Svar #1 skrivet: 23 maj-12 kl 23:03 »
hejsan. Jag har funderat och letat lite om gamla/ny alternativ till kitt av linolja och krita men inte hittat något vettigt.
Jag vet ju att det finns blyinfattning också samt alla nya varianter på tub hos den moderna målerifirman.
Men vad finns det mer för alternativ?

Skulle man kunna använda lera och linolja? kanske trätjära eller något annat?

Vad är det för fel på linolja och krita då?

Bo

« Svar #2 skrivet: 24 maj-12 kl 05:55 »
Antar att du vill använda ingredienser som du själv kan göra eller köpa billigt. Det kanske går att byta kritan mot vedaska. Kostar inget att pröva.

davidB

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 24 maj-12 kl 22:36 »
Det är väl inget fel på krita och linolja men jag kan inte hitta krita i min närhet.

Nu så är väl ioförsig fönsterglas ett relativt sett sent påhitt så transportmöjligheter för kritan borde existerat samt pressar för linojan.

Men jag var mest nyfiken om man någonstans i världen hadde någon annan variant.
Varför är det just krita man använder.  Lionoljan har jag större förståelse för då det är en olja som "stelnar".
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

Broberg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 24 maj-12 kl 22:41 »
Lera och kokt linolja? Alltså torr pulvriserad lera.

poe5

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 26 maj-12 kl 22:18 »
Såg i Estland att man satt fast fönstren med en trälist i stället, sågad så att den på håll såg ut som en kittlist. Ett ordentligt gammalt fönster med mkt god kvalité.
Kanske ett alternativ...
//pär

Broberg

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 26 maj-12 kl 22:33 »
Såg i Estland att man satt fast fönstren med en trälist i stället, sågad så att den på håll såg ut som en kittlist. Ett ordentligt gammalt fönster med mkt god kvalité.
Kanske ett alternativ...
//pär

Förr körde de med spår i bågen här. Fasat ut från glaset som en kittfals. Bökigt att byta glas..

Granström

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 29 maj-12 kl 19:22 »
linoljekitt är ju helt lysande trevligt att jobba med och billigt om man köper en större hink. Håller länge om man täcker kittet med en plastpåse när man tagit vad man behöver. ska man stifta många fönster kan det va lurt att försöka låna en stiftpistol eller inhandla men kostar en hel del.
varför det är krita i kittet vet jag inte men det är ju en billig ingrediens vissa förespråkar vitpeppar i kittet (inte i stället för krita) för att fåglarna inte ska pika i sig av det. men har själv aldrig haft problem med fåglarna låter man det torka lite så är det nog inga problem   

Dela detta:

* Inloggade just nu

675 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser