Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med växtval till trädgård  (läst 2988 gånger)

Dreamyn

• Uppland
Hjälp med växtval till trädgård
« skrivet: 23 maj-12 kl 22:02 »
Risken finns ju att jag är lite fel ute i forumdelarna här nu, men jag hoppas på lite hjälp från er där ute.

Jag vill anlägga en liten damm i trädgården, och funderar på vad jag ska runt den. Jag skulle vilja ha ett litet träd som blommar någon gång under säsongen, gärna rosa/lila aktiga blommor, och lite prydnadsbuskar. Är inne på någon tuja och annan barrväxt, men vill ha något med löv också. Men vad odlar man som växer relativt snabbt och inte vill ha flera år på sig att bli lite större? Jag har kollat lite på Magnolia, men blev lätt nedslagen när jag insåg att den vill ha 4 år på sig att etablera sig på sin nya växtplats.
Snälla, kan ni kunniga där ute ge mig något tips på vad jag ska odla? Jag bor i Uppland.

Peppiga Pia

• Skåne
SV: Hjälp med växtval till trädgård
« Svar #1 skrivet: 26 maj-12 kl 15:15 »
När jag läste att du ville ha ett träd med rosa/lila blommor kom jag direkt att tänka på prydnadsapel eller prydnadskörsbär. Är dock osäker på vilka zoner de klarar.. Men de blommar vackert i allafall och får sedan dekorativa, men oätliga frukter.

Prydnadsbuskar finns ju i alla möjliga former. Det finns flädersorter med vackert mörka blad och vitaktiga eller rosa blommor. Finns nog sorter som blir olika stora har jag för mig. Aronia är annars väldigt anspråkslös och vacker, tycker jag. Det finns någon sort som blir ganska stor och odlas mest för bären, sedan finns det svartaronia, tex sorten Tor som mest odlas för prydnad. Får vacker höstfärg på bladen och växer snabbt.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #2 skrivet: 26 maj-12 kl 15:33 »
Planterar du magnolian rätt så kan den blomma redan första våren. I vandrande skugga med lucker torvrik mull. Släng sen dit en tuja och en rhododendron sen någon marktäckare som ex spetsmössa.

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 27 maj-12 kl 01:14 »
Jag hade inte valt någon buske som fäller sina blad..
Det är för att jag inte vill rengöra dammen med håv hela hösten..
En fördel med långsamt växande växter är att man slipper pyssla om och klippa dem så ofta.
Tänk långsiktigt.

Rhododendron låter bra tycker jag.

HippieMama

• Sum ergo sum
    • -
« Svar #4 skrivet: 27 maj-12 kl 02:17 »
Se till att skugga ytan med det du väljer, eller med t ex näckros. Annars får du ett göra med alg-tillväxt...
Fyra år är väl btw ingenting för att få ett fint litet träd   :P
Fred, Kärlek & Kaffe; den heliga treenigheten.
http://youtu.be/BXpdmKELE1k

Dela detta:

* Inloggade just nu

664 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser