Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skendräktig??  (läst 2163 gånger)

Kerstin Linnea

Skendräktig??
« skrivet: 17 nov-06 kl 12:13 »
Hej jag har en gotlandskanin som börjar bli ganska pestig....
Hon fick "umgås" med en hanne vid samma tillfälle som min andra hona men det bet inte...Den andra honans kull är snart två veckor medans gotlänningen "Agda" bara hoppar omkring med halm i munnen och strular som F-n om nätterna med att kraffsa och "boa" men hon är inte med ungar och någon hanne vill hon inte träffa....Så har nåågon ett tipps vad jag ska göra med mitt lilla surkart ;).Hon har inte fått några ungar förr och är under ett år....Och jag har sett att hon inte har tid att äta så jag är orolig att hon ska magra...

Beorn

Re:Skendräktig??
« Svar #1 skrivet: 17 nov-06 kl 17:09 »
Troligtvis skendräktig.  tom två gånger.. Dvs Det hände inget första gången, och sedan när hon träffa pojke så Trodde hennes kropp att det var dags.
Jag har honor som bara efter 1 parning vänder sig mot hanen och morrar. Å andra sidan så har de ju fått 7-11 ungar 31 dagar senare i allafall.
Samtidigt så skall man vara medveten om att vissa honor faktiskt börjar boa och fixa redan 12-15 dagar efter en lyckad parning utan att det för den skull är skedräktighet (då brukar bona vara klara dag 17 ). Jag har honor som har boet klart vid halvtid.(ej päls)  Det lämnas orört fram till den lyckliga tilldragelsen.
SÅ mitt råd är att bida tiden vänta 35 dagar efter senaste daten och sedan helt enkelt låta henne tillbringa någon vecka eller två med en hane =)

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 17 nov-06 kl 18:10 »
om andra kullen redan är född och två veckor gammlt (?) blir det inga ungar... bara väntar till skendräktigketen går över.. kanske sätta henne med en hane i alla fall nu.  Om de har tillräcklig med plats för att undvika varandra och vänja sig.. så blir det nog ungar sedan efter årsskiftet.

;-)

Eller stoppa henne i gratan om hon ine blir dräktig.

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Kerstin Linnea

« Svar #3 skrivet: 20 nov-06 kl 10:40 »
Hej igen..
Samma natt efter jag skrev inlägget fick honan en kull...
Hon har inte byggt något bo och nu är en unge mager....
Jag tror inte att den överlever men jag hoppas att några överlever :-\.
Är det vanligt att den första kullen inte går så bra.. ???..
Honan är inte för ung och hon var i god kondition vid parningstillfället och har fått  bra foder + lite annat smått och gott....Min andra hona bäddade så fint och slet bort massa päls att boa med vilket Gotlandshonan inte har... :(.
Är det något jag kan ge henne som ökar mjölken ???

Januschka

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 20 nov-06 kl 11:53 »
Hej Kerstin Linnea!

Det är tufft att säga så, men...

om hon som det brukar vara, har fått 5 eller 6 ungar i första kullen, bör hon klara de. Det är inte så kallt än och även om ett unge är minre än syskonen kan det klara sig.

Det är ofta lite problem runt första kullen  men om hon bara blir lite mager och fortsätter dia ungar är det nog inget problem.

Om hon är lika 'dum'  nästa gång (som de inte brukar vara) är det en kel- eller grytkanin, tyvärr.

Lycka till!

Januschka
som just nu har gotlandsungar till salu ;-)

Kerstin Linnea

« Svar #5 skrivet: 21 nov-06 kl 12:20 »
Ja det verkar som den här kullen är körd... :-\
Alla utom två har dött i brist på mjölk och omtanke.....
Jag har kollat honans tuttar och inte sett några tecken på mastit så felet är nog i huvudet... ::)
Jag ska  låta henne träffa killen i vår och om det gå likadant hamnar hon i grytan >:(...
Jag försöker mata dom två som är kvar men det är nog hopplöst...men det är nog för att jag ska kunna känna att jag jort allt jag kunnat...
HM Shit också :(

Januschka

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 21 nov-06 kl 13:00 »
*nickar*

Det är sorgligt.. men knappast en chans att räddar ungarna när de är så små... och det vet du. Har du en annan hona som har ungar i samma ålder? Sedan försöka flyttar de.. ämnet fanns här tidigare.

Januschka

Kerstin Linnea

« Svar #7 skrivet: 22 nov-06 kl 16:33 »
Den sista ungen dog i går kväll och honan ser inte ut att oroa sig nämnvärt...
Jag parar om henne med en annan hanne i vår och om det också går åt fanders så gör jag en gryta på henne... >:(
Ganska lustigt att den "fina" honan med genbank strulat medans min hona köpt för en selma visat sig vara en jättebra mamma ::)
Nåja skam den som ger sig nu ska jag gå och koka grönsakssoppa. :D

Januschka

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 22 nov-06 kl 22:58 »
*ler*

Vaddå fina honan?  Har också såld både hanar och  honor som inte har fungerat.. då blir det ersättning med ett annat djur om det passar och slut. Köparen har visst besvikelsen.. och en bra köttbit extra.  Det finns ju inga garantier på levande varelser även om man välja efter bästa förmågan - och du vet att det kanske finns syskon till din genbankshona som blev sålda utan papper...

Januschka

Kerstin Linnea

« Svar #9 skrivet: 23 nov-06 kl 08:21 »
Det var ingen kritik utan snarare att alla kaniner oavsett papper är fina ;)

Januschka

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 23 nov-06 kl 11:29 »
Kerstin hur som ;-)

Ingen fara, no harm done

Januschka

Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser