Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  dagliga vegetariska recept  (läst 8441 gånger)

WannaB

• Vill så mycket, kan så lite...
Re:dagliga vegetariska recept
« Svar #20 skrivet: 20 mar-07 kl 08:58 »
Har precis skrivit ut hela tråden. ;D
Och ska väl också bidra då. ;)

Jag brukar t ex göra vegetarisk lasagne. Jag köper faktiskt lasagneplattor, och följer bara instruktionerna där, men fixar egen sås och "färs".

I såsen brukar jag har dinkelmjöl, mjölk, lite salt och smältost. Jättesmarrigt. (Använder alltid indiansalt.)

Som färs tar jag vad jag har och kommer på. ;D Hackad vitkål, lök och vitlök (ev även solrosfrön) går bra att fräsa upp lite hastigt i olja med salt och pepparmix. Sen kan man blanda det med tomatkross och kryddor/buljong/vad man föredrar. Man kan även ha i t ex ärtor eller majs. Som kryddor använder jag oftast paprikapulver, torkade och smulade nässlor, ibland oregano (om jag känner för det), basilika och pepparmix.

Sen raddar man bara färs, lasagneplattor, färs, sås, lasagneplattor, färs, sås, lasagneplattor, sås och massa riven ost. Och kastar i ugnen. Tider och grader minns jag inte, men köper man lasagneplattor står det på paketet. Och gör man egna lasagneplattor behöver det ju inte vara så länge i ugnen.

Keso kan man också ha med i lasagnen, eller ha vid sidan om när man serverar.

Det är också gott med sallad till lasagnen. Har man inte ärtor i lasagnen kan man gott ha dem i salladen tillsammans med salladsblad, fetaost och lök.
Mumsfilibabba. ;)
Det är inte lätt att vara profet i eget land, men det är inte så illa att vara bydåre heller.

WannaB

« Svar #21 skrivet: 20 mar-07 kl 09:04 »
En god morotssoppa kan man göra genom att riva eller mixa morot och lök och vitlök, fräsa det snabbt i olja och kryddor/buljong (enligt smak) och sen tillsätta tomatkross och lite vatten. (Ja, jag är också hemsk, mäter aldrig upp ingredienser...)
Dethär grundreceptet kan varieras i det oändliga. Man kan ha i fler grönsaker (potatis eller majs el dyl) eller också kan man slänga i linser eller bönor (om man som jag har färdigkokta infrysta). Man kan skippa vattnet i grundreceptet och t ex ha i kikärter och använda röran till t ex ris eller qinoa... Låt fantasin flöda! ;)
Det är inte lätt att vara profet i eget land, men det är inte så illa att vara bydåre heller.

Alva

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 20 mar-07 kl 09:20 »
Den där morotssoppan lät väldigt god WannaB.
Men nu undrar jag om det är någon här som har goda recept utan lök och vitlök ?
Älskar alla sorters lök och har haft det som en hörnsten i all min matlagning. Magen tål det tyvärr inte längre  :'(.
Konstigt nog tål jag x-hot chili, piri-piri och liknande i pulverform.
Tycker att det är någon sorts lök i nästan alla recept.
Och har lite svårt att hitta på något som ersätter löken i smak, men faktiskt också i konsistens.

Så snälla, goooda recept utan lök , någon..?

WannaB

« Svar #23 skrivet: 20 mar-07 kl 09:29 »
 :o Vilken mardröm att sluta tåla lök! Stackare!  :'(
I konsistens kanske squash ligger nära? Om man använder skalet också, då. Men smaken? Hmmm... tål att tänkas på. Kan du äta torkad lök? Har sett iaf torkad gräslök nånstans, man kanske kunde försöka kombinera squash och nån slags torkad lök om det funkar? *spånar vilt* Så då kunde du eventuellt bara ersätta löken med det i befintliga recept om det funkar?
« Senast ändrad: 20 mar-07 kl 09:30 av WannaB »

Alva

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 20 mar-07 kl 10:10 »
Javisst är det ! Det låter lite fånigt först men när man tänker efter så är det tillomed rätt besvärligt.
Och dessutom hatar jag verkligen att vara en sådan som alltid frågar vad som är i maten och inte kan äta det eller det.
Nej, torkad fungerar inte heller.
Någon enstaka gång kan kokt slinka igenom, rå är ett mycket kärt minne blott.
Visst är det svårt att komma på smaklig mat utan all lök !?
Squash kan ju gå, men smaken... Använder en del äpple i grytor , det tjocka till och så gillar jag lite sött mot det starka.

WannaB

« Svar #25 skrivet: 20 mar-07 kl 11:13 »
Jaaa-a du.  :'( Om inte torkat funkar heller så blir det onekligen svårt!
Detdär med att vara "besvärlig" känner jag iofs igen. ;) Har ju varit vegetarian i snart 20 år. ;D
Löksmak utan lök.... *funderar*

Eulalia

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 20 mar-07 kl 11:56 »
det finns en växt som heter löktrav, och som namnet insinuerar så smakar den lök.
Men den är inte lök, så du kanske tål den bättre.
Kan det vara nåt?

passar på att även slå ett slag för några andra ätliga ogräs, nu när våren kommer:

http://wwwb.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,179974,00.html
« Senast ändrad: 20 mar-07 kl 12:05 av Eulalia »

Alva

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 20 mar-07 kl 12:44 »
Tack för tipset Eulalia , definitivt värt att testa.
Skall kolla länken senare också.
Kul med ätligt ogräs.
Passar härmed på att slå ett slag för den hatade Kirskålen  ;D.
Den är ju så god. Och väldigt nyttig dessutom !
Trevlig att ha i bröddegen också.
Tack för att ni klurar lite å mina vägnar  :)

Svarta Fåret

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 21 mar-07 kl 08:56 »
 :) Hej!
Jag äter ofta vegetariskt eftersom min dotter är vegeterian. Så här kan en vanlig måltid se ut hos oss:

Vi tittar i kylskåpet vad vi har i grönsaksväg och änvänder det till en wok. Det kan t.ex vara:

Blomkål  (buketter)
Broccoli  (buketter)
Morot     ( stavar)
Paprika   ( fyrkantiga rätt stora bitar)

Hetta upp en panna och häll i lite olja, gärna olivolja. Börja med att steka/woka blomkål och broccoli. Ha hög värme och rör om ofta. Lägg efter ett par tre minuter i morötterna. Efter ytterligare ett par minuter läggs paprikan i. Efter en minut eller två är det klart. Man får prova sig fram hur länge man vill steka/woka grönsakerna. Drr beror på hur mjuka man vill ha dem. Sedan kan man salta och peppra om man vill. Man kan hälla i några droppar soja. Det blir gott att klippa en färsk örtkrydda över. Till detta serveras ris och en kall sås. Kall sås:

Måtten är svåra här för det beror på hur många man är.

2-3 dl Turkisk yoghurt
salt och peppar efter smak
2-3 tsk curry
1 msk färsk örtkrydda

Blanda allt i en skål och smaka dig fram hur mycket du ska ha av kryddorna i. Ibland lägger jag hackade nötter i också, t.ex mandel (oskalad) eller cashew.

Det finns väldigt många sätt att variera denna rätten på. Man tar vad man har och testar olika kryddor när man känner för det. Vi tycker också att det är en lätt rätt att göra för riset sköter sig självt och grönsakerna och såsen går snabbt. Lycka till!  :D   / MVH Mia

Elin G

• Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
« Svar #29 skrivet: 02 apr-07 kl 20:32 »
Ett supermumsigt tips är
Rotsakspytt med kikärter och feta
Tärna 1 kg blandade rotsaker, lägg i långpanna. Tillsätt 3-4 dl kokta kikärter (en avrunnen burk för den som planerat dåligt). Häll över ½ dl olivolja. Sätt in i ugnen 250 grader ca 20 min, rör då och då.
Vispa ihop ½ dl olivolja, saft av en citron, örtsalt och timjan. Tärna en bit fetaost. Blanda i dressingen och fetan när pytten är klar.
Allra godast blir pytten om man får med både jordärtskockor och rötbetor bland rotsakerna, men vad som helst funkar.
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #30 skrivet: 02 apr-07 kl 21:55 »
Och en rejäl bit rotselleri!

Eulalia

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 10 apr-07 kl 20:38 »
flyttad...piuhhh, nära ögat!

Gjorde igår libanesiska fatayer, det är små spenatpiroger
MUAAAH !!! <--- kyssPåFingerTopparna

Superenkelt recept, snabbt att svänga ihop
receptet tog jag från aftonbladet.se, och gjorde halv sats.
Mina ungar som avskyr spenat åt dessa med god aptit och kunde absolut tänka sig att äta dem igen.
Jag hade ingen sumak.

Spenatpiroger
(Recept Elias Alekji)
  Ca 40–50 st

Ingredienser:
  Deg
  1 kg vetemjöl
  1,5 dl matolja
  2 msk smör
  2 msk socker
  2 msk salt
  6 dl vatten
  1 ägg
  6 g jäst

Fyllning:
  1 kg färsk spenat
  5 gula lökar
  1 dl färskpressad citronjuice
  1 dl olivolja
  1,5 tsk spiskummin
  3 msk summak
  1,5 tsk chilipulver
  salt

Så här gör du:
  Eftersom fyllningen innehåller citronsaft kan summak uteslutas.
  Finhacka spenaten och löken. Blanda ihop alla ingredienser till fyllningen.

(sen läste jag i ett annat recept, att spenaten skulle förvällas först, och löken stekas lite..Då hade jag redan blandat allt, inkl. citron, så jag förvällde det ihopblandat. Det blev kanon!)

Blanda ihop deg-ingredienserna. Degen ska arbetas i minst 15 minuter. Forma degen till stora bollar och låt jäsa i 20 minuter Kavla de jästa degbollarna till ca 2 mm tjocklek. Skär ut cirklar ur degen; ca 8 cm i diameter (använd gärna ett stort glas eller en rund pepparkaksform att stansa ut cirklarna med).
  Lägg en klick fyllning i mitten av degcirkeln, vik ihop degen över fyllningen till en trekantig pirog, tryck ihop kanterna. Lägg pirogerna på en smord plåt och pensla dem med ägg. Grädda ca 20 minuter i 250 grader. Serveras varma eller kalla.

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #32 skrivet: 05 jun-07 kl 23:31 »
Kände för att putta upp denna tråd :)

Ytterligare en egenhändig komponerad, enkel & god Spraka-recept:

Pastagratäng med pesto & svarta bönor

Koka önskad mängd pasta (penne eller skruvar), lägg i en ugnsform och blanda med några teskedar pesto, en försvarlig mängd vitlök, lite salt och små svarta bönor ur en burk... strö över parmensan och lite vanlig riven ost ( te x gouda). Gratinera i ugnen 15-20 minuter.
Why be normal when you can be yourself?

Månvind

• Gäst
Quinoasallad
« Svar #33 skrivet: 21 jun-07 kl 23:33 »
Quinoasallad

Koka 2 dl. quinoa i någon minut, häll av vattnet och tillsätt nytt vatten, koka upp på nytt och koka i ca 10 minuter. (anvisningar finns även på paketet)

Grilla el. stek 1 st. squash i skivor. Skär sen dessa i kvartar.

Lägg ett gäng soltorkade tomater i uppkokt vatten 20-30 minuter för att mjuka upp dem. Skär el. klipp sedan i småbitar.

Ta några deciliter kokta sojabönor.

Skölj och klipp/hacka en lämplig mängd ruccolasallad.

Skölj och hacka några kvistar citronmeliss.

Finhacka 1-2 st. rödlökar.

Finhacka några kvistar persilja.

Dela ett gäng körsbärstomater.

Blanda samman grönsaker och quinoa försiktigt.

Vispa sen ihop följande dressing:

Ca 0.5 dl. kallpressad rapsolja, ekologisk

1-2 msk. vitvinsvinäger

1-2 pressade vitlökar

salt, peppar, ev. örtkryddor.

Häll över dressingen och låt gärna salladen stå och dra över natten. Den här salladen håller några dagar i kylskåp och är perfekt att bjuda på vid tex en buffé.

Du kan såklart variera grönsakerna efter vad du har hemma. Nygrillad halloumiost kan vara gott till.

Dela detta:

* Inloggade just nu

763 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser