Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Erfarenheter av hackor, bladhacka, jordhacka etc  (läst 19631 gånger)

vebu

• Jämtland
Erfarenheter av hackor, bladhacka, jordhacka etc
« skrivet: 23 maj-12 kl 13:42 »
Hej!

Vad vet ni om att arbeta med hackor och bra inköpsställen?

Hittade en sida denluckrajorden.se som säljer hackor av olika slag. Det verkar som att de är skonsamma och effektiva verktyg. Har ni testat?

Den gamla flåhackan finns tydligen inte längre i handeln. Själv har jag en hacka som kallas fyllhammare. Den var mycket bra till att flytta på gårdsgrus och lägga ut ogräsmattor och sedan flytta tillbaka gruset. Kändes inte särskilt tungt eller svårt.

Fascineras av alla gamla dräneringsdiken/ krondiken och tydligen var flåhackan ett bra verktyg för att gräva med. Någon som vet mer?
Nybliven torpägare med jord och skog. Skulle vilja odla gränsrovor.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Erfarenheter av hackor, bladhacka, jordhacka etc
« Svar #1 skrivet: 26 maj-12 kl 14:24 »
Här är en bild på alla mina hackor.

De jag använder mest är de två längst till vänster. En hacka för att rensa med och en kultivator.

Jag har köpt 4 av dem på bild. Hjulhackan med tillbehör, vipphackan och fjäderbladshackan vid hjulhackan. Resten har jag "ärvt" på ett eller annat sätt. Upphittat på gården eller fått.

« Senast ändrad: 26 maj-12 kl 14:26 av sɹǝpuɐ »

Fundersam

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 27 maj-12 kl 04:47 »
Jag kan inte bidra med något i ämnet förutom att instämma i att flåhackan ser väldigt användbar ut. Min senaste terapi består av att få fart på de gamla dräneringsdiken jag har runt torpet. På de flesta ställen är det endast igensatt av mossa, löv, grenar mm. På andra krävs det tuffare tag då det vuxit upp stora träd.

Jag har hittills använt potatishackan samt en spade, vilket fungerat bra. Har dock fått nys på ett redskap kallat krafse (tror jag) som ser användbart ut för ändamålet.  :)

reuben

• Småland
    • Närproducerat i Kalmar AB
« Svar #3 skrivet: 27 maj-12 kl 07:10 »
Jag har gamla potatishackor som jag dagligen använder i trädgården. Fantastiskt bra redskap! Precisions- eller krafthackning, det går lika bra. Mycket smidigt och man tröttar inte ut sig så lätt. Rekommenderas!
Bor utanför Påryd med sambo, 40 höns, ankor, gäss, kattor, hundar, gute- och texelfår och en växande Linderödsbesättning. För första gången på snart 30 år utan hästar...

Lasse46

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 27 maj-12 kl 21:41 »
Den gamla flåhackan finns tydligen inte längre i handeln.

Här http://www.esska.se/esska_se_s/flaahacka-ekskaft-1350-mm-med-svanhals-ideal-.html finns en länk till ett företag som säljer bl a flåhackor.

Lasse

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #5 skrivet: 27 maj-12 kl 21:58 »
Denna finns på Biltema. Vet dock inte hur kvalitén är http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Tradgardverktyg/Redskap/Norsk-krafse-14056/
Min bästa ägodel är min vedspis!

Broberg

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 27 maj-12 kl 22:33 »
Hade jag bara fått ha en hacka, så hade det varit en pärhacka. Använder min gamla ständigt.

Monteringen av bladen på de där engelska ser bra ut och lär inte börja glappa. Lika som på korpar.

Angående pärhackor i handeln, med bladet fästat med ett rundjärn som går in i skaftet, så är de värdelösa.

vebu

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 28 maj-12 kl 11:25 »
Hej!

Har precis fått svar av ESSKA men säljaren trodde att deras flåhacka hade för klent skaft för att t.ex forsla ut en djupströbädd och rensa diken. Ändå väger hackan drygt ett kilo. Esska verkar vara tyskt så kanske är deras hackor på lager där och svåra att känna på...

Infästningen på denluckrajordens hackor verkar vara traditionell och enligt dig Lopt så funkar det på korpar. Får se om jag hittar en flåhacka idag på loppis för att prova på.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #8 skrivet: 28 maj-12 kl 12:41 »
Denna finns på Biltema. Vet dock inte hur kvalitén är http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Tradgardverktyg/Redskap/Norsk-krafse-14056/

Haha. Norgehackor! Sådana använder vi flitigt i jobbet för att rensa av stora ytor. Perfekta att dra undan jord, grus, slagg och annat jox med.

I köksträdgården funkar de bra till att jämna av ytor, sprida ut gödsel/kompost, dra upp såfåror eller kupa potatis. Hur kvaliteten på just Biltemas hackor är har jag ingen aning om, dock...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 28 maj-12 kl 12:52 »
Jag kollade på en sån där i förra veckan och tyckte den verkade klen. Visserligen finns det några pressningar som är tänkta att styva upp den, men plåten är tunn och "hornen" torde böja sig rätt omgående om man använder den i vår lera.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #10 skrivet: 28 maj-12 kl 13:39 »
Jag kollade på en sån där i förra veckan och tyckte den verkade klen. Visserligen finns det några pressningar som är tänkta att styva upp den, men plåten är tunn och "hornen" torde böja sig rätt omgående om man använder den i vår lera.

De vi har på jobbet är väldigt tåliga och funkar även i styv lera. Men de är inte från Biltema, tror vi köper dem från Norge nånstans,

Fundersam

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 28 maj-12 kl 23:27 »
De finns ju även att köpa på Swedol såg jag. Har inte tittat på den i verkligheten men utan att sticka ut hakan allt för mycket borde den vara rejälare än den som saluförs på biltema, om det inte är samma tillverkare förstås...  :)

http://handla.swedol.se/shop/showItemList.asp?IT3=376

Broberg

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 28 maj-12 kl 23:48 »
Såg ett program från något östland för många år sedan, där massor av gubbar gick i bredd och vände om jorden med hackor på vidsträckta fält. Så gjorde man här också förr. Så länge man inte är i behov utav plog så borde hackor vara det optimala, miljövänliga alternativet.
Hade fordom folk inte haft hackor, utan enbart spadar och grepar att bruka som det görs av trädgårdstyper idag, så hade befolkningsmängden varit mindre.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #13 skrivet: 29 maj-12 kl 00:03 »
ESSKA har fler hackor. En del ser mer robusta ut. Dock svårt att säga från ett foto. Vikten är kanske väl låg. En hacka ska dock inte vara för tung i huvudet, för det frestar på ryggen, och den blir svårare att svinga.
http://www.esska.se/esska_se_s/bladhackor-hackor.html

Annars håller jag på fyllhammaren som ett bra universalredskap som även klarar lättare flåhackning. Blir det tyngre flåhackning föredrar jag oftast jordfräs, spade eller täckodling. Eller traktor med plog om det finns att tillgå.

Fyllhammaren använder jag även till potatiskupning, bäddformning, jämna ut vildsvinsskador, dikesgrävning (ihop med spade), dikesrensing m.m.

Närmare bestämt tycker jag om Karlstad redskaps fyllhammare. Den finns på foto här ihop med deras krafse (som jag inte prövat):
http://karlstadredskap.se/category/tradgardanlaggning/specialredskap-tradgardanlaggning/

Fiskars fyllhammare har jag bara känt på i butik. För tung och fel vinkel tycker jag, i alla för mina användningar. Typiskt Fiskars ... klumpdesign. Det enda vettiga de har verkar vara från företag de köpt in, t ex Wedevåg och Zinck Lysbro.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #14 skrivet: 29 maj-12 kl 00:30 »
Vebu, flåhackans huvudsakliga användning är att flå av grässvål, alltså att bryta ny odlingsmark och annan grövre (o)gräshackning. Andra användningar känner jag inte till men de kan finnas. De användningar du talar om kanske inte är perfekta för flåhackan?

Fundersam

• Västmanland
« Svar #15 skrivet: 29 maj-12 kl 02:22 »
En sån fyllhammare ska jag leta upp och känna på. Karlstad reskap är det märke Swedol säljer där jag hittade krafsen. Och jag ser nu att de har även fyllhammaren i sortimentet.  :D

Tack för tipset!  :)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #16 skrivet: 29 maj-12 kl 06:54 »
Såg ett program från något östland för många år sedan, där massor av gubbar gick i bredd och vände om jorden med hackor på vidsträckta fält. Så gjorde man här också förr. Så länge man inte är i behov utav plog så borde hackor vara det optimala, miljövänliga alternativet.
Hade fordom folk inte haft hackor, utan enbart spadar och grepar att bruka som det görs av trädgårdstyper idag, så hade befolkningsmängden varit mindre.

Ja, det kallas ju inte för hackebruk utan anledning. Och resultatet kan bli hackerör:)

vebu

• Jämtland
« Svar #17 skrivet: 30 maj-12 kl 08:20 »
Vebu, flåhackans huvudsakliga användning är att flå av grässvål, alltså att bryta ny odlingsmark och annan grövre (o)gräshackning. Andra användningar känner jag inte till men de kan finnas. De användningar du talar om kanske inte är perfekta för flåhackan?

Intressant med alla synpunkter! Utifrån dina inlägg Anders är det bara att konstatera att handlaget är en viktig del av verktyget. Du använder verkligen Karlstads fyllhammare på många sätt som det förmodligen det inte var tänkt. För mig är en fyllhammare en handdriven grusflyttare och " tillslätare" men så har jag en Fiskars också :). Hackan har en annan ergonomi med mer huggande och dragande till skillnad från en spade som är mer bända och lyfta. För min rygg som är rätt svag skulle en hacka förmodligen verka stärkande och handverktyg inbjuder till korta pauser, hänga på skaftet ;D till skillnad från motordrivet där åtminstone jag kör tills det är dags för att tanka.

Krafsen verkar också intressant. Att den dessutom används i jobbet av dig ChristinaR visar att den är funktionell. Kolla gärna vilket fabrikat det är och lägg till här.

Visst är det praktiskt att leja bort grävning och skaffa motoriserat speciellt för en skrivbordsgubbe som mig. Men det kostar och det känns bättre att klara sig själv och det är något särskilt med "lågtekniska" lösningar på problem, tycker jag.

I byn där jag växte upp, hade den farbrorn som var bäst på att hugga kastved ett uttryck när det gällde arbete: " de e jamnan som drar". Dvs det är det idoga och jämna arbetet som ger resultat, häftiga ryck och ansträngning fungerar inte. I det ligger också att man "ställer" för sig, tar sig tid att organisera jobbet t.ex vedkapning och klyvning så att det går som en dans. Vedklyven, vedhögen och vedtraven ska placeras så effektivt som möjligt. Dessutom hör det till att "ta minuter" korta pauser, kanske för att hästen skulle få äta litet hö men också så att kroppen fick litet återhämtning. 

vebu

• Jämtland
« Svar #18 skrivet: 11 jun-12 kl 08:35 »
Nu har jag satt potatis med den nyinköpta fyllhammaren från Karlstads redskap. Det är bara att instämma med Anders Skarlind att den är överlägsen Fiskars modell för olika sorters hackjobb. Men kroppen fick sig en genomkörare iaf :P Men det behöver jag inför slåttern med hässjning.

Hittade också http://www.harmantaonta.fi/kuokat.html med många intressanta hackor och även andra handverktyg. Är det någon som kan finska som skulle kunna kommentera vilka sorts hackor det är fråga om? Har skrivit till dem på svenska och engelska men inte fått svar.

krikav

• Hälsingland
« Svar #19 skrivet: 27 jun-12 kl 11:31 »
www.denluckrajorden.se verkar ha fina hackor.
Har mailat dem och frågat om man kan få hackor med längre skaft. (Skaften är 120cm, jag skulle gärna vilja ha skaft på uppemot 2m)

Hittade lite intressant information här med:
http://www.easydigging.com/Ergonomic/Long_handled_tools.html

Håller helt klart med om att det är något speciellt med handverktyg! Man blir mycket mer involverad i arbetet tycker jag. =)

vebu, jag gillade verkligen din historia om gubben!
Jag säger nu "dä ä jämnan som drar" åt allt och alla, inte minst mig själv. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

773 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser