Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken lantras ska man välja?  (läst 3369 gånger)

mohsart

• Blekinge
Vilken lantras ska man välja?
« skrivet: 22 maj-12 kl 21:51 »
Jag har kikat på http://www.kackel.se/lantras_hons.html men där hittar man i princip bara vikten.
Jag skulle tex vilja veta flygförmåga, lynne, om tuppen är högljudd eller mer diskret...

Eller, vänt på: vilken lantras har tyst tupp, flyger dåligt  och är trevliga?
De behöver inte lägga tokigt mycket ägg eller ruva speciellt mycket, men ska de i grytan är det fint med lite kött på dem (Blomme?)

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Vilken lantras ska man välja?
« Svar #1 skrivet: 22 maj-12 kl 22:05 »
De flesta raser passar in på din beskrivning. Men om jag vore du så skulle jag ta den ras som värkligen behöver hjälp: Orusthönsen. De har minst antal avelsdjur. Prata med genbanksansvarige för rasen så får du veta mer om den. Jag har gotlandshöns och är väldigt nöjd med dem :)
Du ska se att du hittar en ras som passar dig och som passar som handen i handsken!
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #2 skrivet: 23 maj-12 kl 05:45 »
De flesta raser passar in på din beskrivning.

Jasså, verkligen? De flesta lantraser flyger väl bra, har tuppar som gal mycket, och har inte så mycket kött på benen (är små)?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
« Svar #3 skrivet: 23 maj-12 kl 06:40 »
Det där att de flyger mycket missade jag, jag får skylla på att det var sent på kvällen :-[
Men att de gal kan lätt lösas genom att bara ha en tupp, eller genom att tupparna får göra upp om vem som bestämmer.
Jag resonerar som så här när det gäller lantrasernas kött. Våra lantraser har hållit väldigt många generationer med kött, så varför ska jag vara kräsen och vilja ha mer kött? Det räcker med att ha några extra!
Och varför vill du inte att hönsen ska ruva? Det är ju naturligt för dem. Och dessutom grunden för att få kött, om man inte har kläckare. Dessutom finns det inget så sött som kycklingar!
Lycka till med valet
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

mohsart

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 23 maj-12 kl 08:09 »
Nja, de får gärna ruva, men helst inte tokigt mycket, det jag läste om svarthöns fick mig att tänka att de kanske inte är så roliga.
Sedan är de flesta punkter mindre viktiga, jag försöker mest få klart för mig hur de olika raserna är.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 23 maj-12 kl 08:41 »
Av lantraserna så värper blomme bäst,ruvlusten varierar,dvärghönsen brukar flyga över inhägnader lätt,de flesta lantraser är utmärkta hushållshöns, ska du satsa på genbank?annars finns silverudds raserna som också är värda att bevara :)
Fjäderfän och kaniner

Lycka

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 23 maj-12 kl 08:54 »
hedemoran är lugn trevlig finns i många färger.
Lagom i storlek flyger inte bra enligt mitt menande.
Tupparna i stort duktiga att ta hand om sina damer, galer inte spec . mycket
Lägger bra med ägg ruvandet kan det vara lite så och så med.
Goda fodersökare, därför har jag den rasen  :)
Hedemorahöns

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #7 skrivet: 23 maj-12 kl 09:10 »
...om jag vore du så skulle jag ta den ras som värkligen behöver hjälp: Orusthönsen...
Låter som ett vettigt förslag.

Jag har bara (väldigt begränsad) erfarenhet av åsbo, svarthöns och hedemora. Åsbo var inte min grej, jag gav bort dem pga deras hysteriska, flaxiga sätt. Men många andra säger att deras är lugna så jag hade kanske bara otur. Åsbotuppen gol oavbrutet dag som natt. Svarttuppen är lugn och snäll vilket bidrar till att hela flocken blir så lugn och trevlig. Alla svarthöns jag har träffat har varit såna. Åsbohönan värpte mycket bra och ville inte ruva. Svarthönan värpte dåligt och ville inte ruva. Hedemorahönsen värper ganska mycket. Den som värper mest är dessutom fullständigt ruvgalen, lägger sig gång på gång. Nu har hon fått sin vilja fram  ;D
Inga av mina har egentligen flugit någonstans någon gång, men jag skulle gissa att åsbo kan flyga bäst och att det är de som klarar sig bäst undan rovdjur osv.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #8 skrivet: 23 maj-12 kl 09:20 »
Låter som ett vettigt förslag.

Jag har bara (väldigt begränsad) erfarenhet av åsbo, svarthöns och hedemora. Åsbo var inte min grej, jag gav bort dem pga deras hysteriska, flaxiga sätt. Men många andra säger att deras är lugna så jag hade kanske bara otur. Åsbotuppen gol oavbrutet dag som natt. Svarttuppen är lugn och snäll vilket bidrar till att hela flocken blir så lugn och trevlig. Alla svarthöns jag har träffat har varit såna. Åsbohönan värpte mycket bra och ville inte ruva. Svarthönan värpte dåligt och ville inte ruva. Hedemorahönsen värper ganska mycket. Den som värper mest är dessutom fullständigt ruvgalen, lägger sig gång på gång. Nu har hon fått sin vilja fram  ;D
Inga av mina har egentligen flugit någonstans någon gång, men jag skulle gissa att åsbo kan flyga bäst och att det är de som klarar sig bäst undan rovdjur osv.

Instämmer med svarttuppen, baserat på min erfarenhet av en. Dock gillade han att flyga upp på höga saker, speciellt när han skulle gala.

Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 23 maj-12 kl 09:46 »
Hej! Jag har bara erfarenhet av Åsbo och de värkar passa in på vad du INTE vill ha :) Mina är väldigt sociala och snälla men flyger gärna och högt ,ruvar mycket och just nu är det ett himla galande med två tuppar som gal mot varandra dagarna i ända :D

Tuppar och hur hökt, mycke de gal tycker jag verkar lite individuelt. En ensam tupp behöver ju inte gala så mycket för att hävda sig. Men här hemma har jag en tupp med jäll "röst" och en mera dov.

Ja kanske inget du blir så mycke klokare av men ändå....

Lycka till!

Krågedal

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 23 maj-12 kl 12:12 »
Jag kan bara bidra med min erfarenhet av Kindahöns (som jag tror du inte är intresserad av) Då de gärna vill ruva och flera gånger per säsong, men jag blir så lycklig med kycklingar och man ser hönsens naturliga beteende, när de finner egen mat, kollar och varnar för rovdjur, när de föder upp kycklingar och lär dem allt som en höna/ tupp ska kunna. Klart tuppar hörs, men det är charmit. Hönsen hörs också... Men jag tycker det är roligt att bevara denna underbara ras! Vackra färger har de. Har fina tuppar som gärna ligger i redena med, och matar hönorna och kycklingar... Lycka till i ditt val och VÄLKOMEN till denna "gemenskap"!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

MrsB

• Småland
« Svar #11 skrivet: 23 maj-12 kl 18:28 »
Och jag säger som jag brukar Blommehöns naturligtvis   :-*. Mycket mat på tupparna, mina ruvar gärna, mycket goda värpare , lugna samt vackra med olika färger. Tupparna (har ett par stycken) gal inte speciellt mycket. Flyger ogärna.

Ronny

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 23 maj-12 kl 22:25 »
Jag har skrivit det i andra trådar och jag skriver det igen. Det finns statistik för genbankerna sedan många år tillbaka. Det är ingen större skillnad i värpning. Ingen skillnad i temperament utöver det att små höns (tex dvärgar) är rörligare än större raser. Galandet är det nog ingen skillnad på mellan olika raser. Rent spontant råd får bli skånska blommehöns. Är du intresserad av bevande av en lantras så kontakta genbanksansvarig och köp från genbank med intyg. Lycka till.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

mohsart

• Blekinge
« Svar #13 skrivet: 23 maj-12 kl 23:26 »
Tack alla.

/Mats

Have Autism, Will Travel

Dela detta:

* Inloggade just nu

616 gäster, 6 användare
torbjorn, Karlsdotter, pow, peterm, nordictinkerer, Undine

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser