Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var köper man halmbalar?  (läst 12001 gånger)

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
Var köper man halmbalar?
« skrivet: 16 nov-06 kl 23:03 »
Har goda vänner som flyttat till södra Dalarna och skulle vilja köpa 2 halmbalar (400 kg) till sina djur. Kan någon ge ett råd vart de skall vända sig.
Deras internet fungerar inte, varför jag lovat hjälpa dem.

Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

leinad

Re:Var köper man halmbalar?
« Svar #1 skrivet: 16 nov-06 kl 23:18 »
Närmsta bonde... bara åka upp på gården, ringa på och fråga. Har denna ej så är det bara åka till nästa...

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #2 skrivet: 17 nov-06 kl 04:45 »
Ge dina vänner tipset att kolla kvaliteen på Halmen noga...
Det är mycket mögelskadad Halm i omlopp i år  :-\

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #3 skrivet: 17 nov-06 kl 17:46 »
vill bara säga att 400 g halm balar ..... hum... väldigt ovanligt med så tunga halm balar...

då är det inte rund balar i allafall...
möjligen stora fyrkantsbalar...

Rundbalar med halm brukar oftast väga runt 150- 200 kg...
 halm är lättare än ensilage...dessutom torr... vilket gör att den inte går att packa lika hårt som grönfoder...

Tyvärr är det nog så att iår är det MYCKET ont om halm... pga av vädret... under året... först torka- vilket gav väldigt kort halm och sedan mycket regn under skörden så mycket halm blev förstörd...

Men hör med någon bonde som sagt...

Kolla i tex ATL en lantbrukstidning, finns även på nätet, lantbruksnet.... blocket.. osv...

2 stor balar kan du köra på släpvagn.. så då kan du ju ev åka en bit söder ut om du får napp.. tex utanför uppsala enköping oav...

Lycka till säger jag som nu ströar min sista halm bal och inte heller vet vart man ska få tag på fler...

Här har bönderna byggt om till ungdjuren för att det är halm brist...
gör om djupströbäddar till ligg bås och ströar med spån....
 :-\
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 17 nov-06 kl 20:16 »
Ja, det är ont om halm. Jag tackar gud att ett lastbilslass 24 meters med 4 kantsbalar. Har halva kvar men snålar med det och kompletterar med gamla hösilga balar från förra året. Tvivlar på att det kommer räcka till våren. har 26 kor nu som kräver en del, samt grisarna, getterna.  :-\
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 17 nov-06 kl 23:36 »
Tack för goda råd!

Och - gimskogen - jag menade naturligtvis att två balar tillsammans väger ca 400 kg  ;)

Förstår att det nog kan bli knepigt att få tag på halm i år  :-\

Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #6 skrivet: 21 nov-06 kl 00:23 »
Jag bara ville tala om detta med halmens vikt så ingen försöker lura dig... :)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Holma_gord

• HolmaGården
« Svar #7 skrivet: 23 nov-06 kl 15:40 »
Jag är väldigt lycklig i år med halmen vi fick bra halm och inte mögelskador
« Senast ändrad: 23 nov-06 kl 15:40 av Holma_gord »
Ny uppfödare av limousiner.Tar tacksamt imot erfarenheter av Limousiner

ninna

« Svar #8 skrivet: 17 dec-06 kl 10:39 »
vill tipsa om vart du kan ringa och köpa halm om du har möjlighet att hämta med transport t.ex i västmanland Sala ring 0224-17171 hon har rundbal

Falin

• -
« Svar #9 skrivet: 19 dec-06 kl 10:19 »
Ett annat tips är att kolla med foderförsäljare, även såna som säljer ensilage och hö. De brukar ha koll och kontakter i området!

Vi har ironiskt nog gott om kanonfin halm i år, som vi inte kommer att göra av med själva.... Synd att vi bor i "fel" landsände!  ;)

Gesunden

• Jämtland
    • Norrbete
« Svar #10 skrivet: 26 dec-06 kl 21:29 »
Förra året köpte vi som tur var ett helt lass, bil och släp, genom Maskinring Enköping-Håbo. Halmen var bra och räcker än. Deras tel.nr är 0171-31490.

Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser