Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ros'evin  (läst 2095 gånger)

Vattenloppan

• Närke
Ros'evin
« skrivet: 20 maj-12 kl 21:27 »
Då jag inte har bär och frukt ännu.... Jobbar på det dock.... Så har jag nu köpt en vinsats  :)

Misstänker att detta inte kommer bli helt ok men..... Jag ska nu prova att tillsätta förra årets, frysta, jordgubbar och lite rabarber... Hmmm, kan man göra så?  ???

Om någon testat något liknande, så skriv gärna och berätta om resultatet  :)
Bor, med två kissar, där skogsvägen tar slut i ett litet torp. Har el men inget vatten, det fungerar alldeles utmärkt :)
Hoppas lyckas fylla jordkällaren med hemodlat :)

Malines här igen

• Gäst
SV: Ros'evin
« Svar #1 skrivet: 20 maj-12 kl 21:35 »
Provade i min mycket gröna ungdom. Snabbsats vin + lingon från morsans frys. Det blev... fest. Men så jäkla gott kan jag nog inte påstå att det var. Å andra sidan var inte det det viktigaste på den tiden.  :-[

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 21 maj-12 kl 13:35 »
Kommer nog att bli fin-fint. Ett läskande vin att dricka kallt i sommar.

Sila bort frukt och bär efter 5-7 dagar och fram tills dess rör eller skaka om varje dag så att bären inte ligger på ytan och riskerar att mögla.

Följ i övrigt instruktionen för vinsatsen så blir det nog bra.

Det absolut viktigaste är att man har stenkoll på hygienen så att man inte får i mer sporer, bakterier och luft än absolut nödvändigt.

Lycka till!

Vattenloppan

• Närke
« Svar #3 skrivet: 21 maj-12 kl 18:09 »
Ja, det är värt ett försök iaf  :)
Kommer sätta vinet imorgon, för jag har inte tillräckligt med vatten hemma nu  :)
Bor, med två kissar, där skogsvägen tar slut i ett litet torp. Har el men inget vatten, det fungerar alldeles utmärkt :)

Delling

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 29 jun-12 kl 01:44 »
Ett tips är röda vinbär. Hade ett sånt överflöd förra sommaren att jag saftade ur 30 liter och tillsatte starkvinsjäst, med förhoppning om att kunna eftersöta fram ett dessertvin. Tillsatte lite sötare bär i mixen också (jordgubbar och körsbär) för att väga upp vinbärens syra. Det blev rätt strävt ändå i slutändan, men med överraskande klar rosékaraktär. Blandat med 7-Up är det oumbärligt för hängmattedagar.
"Si l'on sait exactement ce qu'on va faire, ā quoi bon le faire?"

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 29 jun-12 kl 02:50 »
Ett tips är röda vinbär. Hade ett sånt överflöd förra sommaren att jag saftade ur 30 liter och tillsatte starkvinsjäst, med förhoppning om att kunna eftersöta fram ett dessertvin. Tillsatte lite sötare bär i mixen också (jordgubbar och körsbär) för att väga upp vinbärens syra. Det blev rätt strävt ändå i slutändan, men med överraskande klar rosékaraktär. Blandat med 7-Up är det oumbärligt för hängmattedagar.

Aah... det klassiska galimucho-tricket! 7up sa blir det rose, Coca Cola sa blir det gottgott! Coca Cola kan radda vilket skrapvin som helst, oavsett om det kostade 15kr pa bodegan sa blir det drickbart med lite bubbligt brunt sockervatten. Bra tips!  ;D

Vattenloppan

• Närke
« Svar #6 skrivet: 29 jun-12 kl 18:40 »

Låter smaskens... Minus drickan då  :D

Mitt vin är klart... Det blev faktiskt helt ok... Ser dock fram emot bärskördarna - då rackarns ska det göras finvin :)

hustran

« Svar #7 skrivet: 29 jun-12 kl 18:52 »
Ett par klasar fläder gör susen.  ;D

Vattenloppan

• Närke
« Svar #8 skrivet: 01 jul-12 kl 20:02 »
Ett par klasar fläder gör susen.  ;D

Mums... Tyvärr saknar jag fläder... Men det finns på min fixa-lista  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

686 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser