Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Brun + grå = vit??  (läst 1446 gånger)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Brun + grå = vit??
« skrivet: 20 maj-12 kl 17:53 »
Idag lammade en av våra eftersläntrare, två fina lamm! Men det är en sak som inte stämmer, de är vita....

Mamman är gotlandstacka och hon borde vara betäckt med en gotlandsbagge. Men då är ju vita lamm omöjliga, så det kan inte stämma.

Runt nyår så rymde en av våra blandrasbaggar (texel/finull) in till gotlandstackorna och det hade ju kunnat vara lösningen på gåtan. Om det inte vore för att baggen är brun.

Vitt är ju dominant, vilket brukar betyda att två svarta/mörka djur inte kan få vita lamm. Men stämmer inte det när det gäller bruna djur? När jag tänker efter så är det nog flera mörka tackor i blandrasgruppen som fått vita lamm. Hur funkar det, nån som vet?

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

fiafia

• Östergötland
SV: Brun + grå = vit??
« Svar #1 skrivet: 20 maj-12 kl 18:33 »

Jag tror på att det är rymlingen som är far till lammen. Det stämmer precis bra med dräktighetstiden. Och när det är olika raser inblandade kan det blir lite hur som med färger. Visst säger man att vitt är dominant. Men riktigt så enkelt är det inte. Jag kan tänka mig att det är mer än en gen som är inblandad och att det ser olika ut inom olika raser. Var det inte så att rymlingbaggen dessutom var brun?!, med ena föräldern som är texel (=vit)! Och om vitt nu (alltid) vore dominant så skulle han också varit vit!.

Vartefter som lammen blir äldre kommer du troligen att se på ull/ pälskvalitet och kroppskonformationen att det inte är en gotlandsbagge som är far.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #2 skrivet: 20 maj-12 kl 18:42 »
Gotlandsbaggen är ju inte pappan, det går inte.

När jag tittar i mina listor så har en av mina finullskorsningar (som också är brun) fått ett vitt lamm (samt två svarta) ihop med den bruna baggen. Den bruna baggen har inga renrasig texelpappa, utan både föräldrarna (om jag minns rätt) var korsningar. Eventuellt var mamman renrasig finull.

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #3 skrivet: 20 maj-12 kl 19:42 »
Jag har också en vit tacka med färgade föräldrar, hon är en korsning och fick med svart bagge två bruna lamm men det lustiga är att dom bara är bruna i topparna av ullen (samma som blacka hästar) jag har en fundering på om hon är homozygot för detta och då ger det henne mindre färg i topparna som gör att hon ser vit ut...får hon samma typ av färg på lammen nästa år (bruna eller svarta toppar på ullen) då är jag säker på att min teori stämmer.

jag kommer faktiskt tro stenhårt på det ända till den dag hon får ett enfärgat lamm  o:)
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

siken

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 20 maj-12 kl 22:03 »
Mille,
Det är troligen så att den brune baggen har minst ett arvsanlag för vit färg, eventuellt kan ha två anlag för vitt också. - Trots att han är brun!!

Tycker du det verkar konstigt? Det gjorde jag också en gång i tiden när jag råkade ut för exakt samma sak som du. Även vid det tillfället var brun finull inblandad!

Flertalet av de arvsanlag som styr ullfärg ligger på ett ställe på kromosomerna som kallas A-locus.
Anlag:      ger färgen:
Awt          vit                              är dominant över de andra
Ag            grå (eller gråbrun)
At            "black and tan" (eller brown and tan)
Aa           svart (eller chokladbrun)   är recessiv dvs vikande för alla de andra färgerna.

MEN, det är bara om fåret har anlaget E+ i dubbel uppsättning på ett annat ställe på en annan kromosom, det ställe som kallas E-locus.
Den brune baggen har säkerligen inte två stycken E+anlag, utan det ena anlaget på E locus är istället anlaget Ed.

Anlaget Ed gör att fåret får full utbredning av svart (eller brunt) pigment över hela kroppen (såvida den inte är skäck förstås). Den blir mörk oberoende om anlagen på A-locus kodar för vitt eller grått. Den blir likväl helt svart eller brun.

Den brune baggen har ett  (eller kanske t.o.m. två) anlag för vit, dvs Awt. Sedan har han anlagen Ed och E+. När han då ger anlagen E+ och Awt till sin avkomma så blir den vit.

Lite rörigt, ja, och jag kan medge att det tog ett par år innan jag själv fattade varför mina färgade får fick vita avkommor ibland. Först var jag helt övertygad om att var tjuvbetäckningar, men det visade sig att det var det inte, det var de svarta och bruna finullsbaggarna som nedärvde sina dolda anlag för vit ull.
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #5 skrivet: 20 maj-12 kl 22:50 »
Oj, tack siken!

Lite krångligt men då räknar jag med att det är brune Frank som är pappan. Är det bara finull där det kan bli så eller kan det gälla andra raser också?

siken

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 22 maj-12 kl 21:17 »
Jag vet inte om dominant färg (Ed) finns bland fler raser än finull i Sverige. Utomlands är det en vanlig färg, t.ex. black welsh mountain, holländsk schwartzbles, finsk lantras och ålandsfår, karakul, jakobfår och vissa hebriderfår.

För att färgen skall kunna finnas så krävs det att det varit en obruten linje av svarta eller chokladbruna får i samtliga generationer. Så fort det blir en generation med enbart andra färger än svart eller chokladbrunt så är anlaget Ed borta.  Det gör att färgen inte kan finnas på pälsfår (som är grå) eller de importerade köttraserna (som ju är vita). Möjligen skulle den kunna finnas på värmlandsfår, där både svart och brunt är vanligt. Men om det verkligen finns där vet jag inte.

Är det kanske någon annan på forumet som föder upp värmlandsfår och har fått vita lamm efter färgade föräldrar?
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår

Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 2 användare
LimJans, chpe21

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser