Mille,
Det är troligen så att den brune baggen har minst ett arvsanlag för vit färg, eventuellt kan ha två anlag för vitt också. - Trots att han är brun!!
Tycker du det verkar konstigt? Det gjorde jag också en gång i tiden när jag råkade ut för exakt samma sak som du. Även vid det tillfället var brun finull inblandad!
Flertalet av de arvsanlag som styr ullfärg ligger på ett ställe på kromosomerna som kallas A-locus.
Anlag: ger färgen:
Awt vit är dominant över de andra
Ag grå (eller gråbrun)
At "black and tan" (eller brown and tan)
Aa svart (eller chokladbrun) är recessiv dvs vikande för alla de andra färgerna.
MEN, det är bara om fåret har anlaget E+ i dubbel uppsättning på ett annat ställe på en annan kromosom, det ställe som kallas E-locus.
Den brune baggen har säkerligen inte två stycken E+anlag, utan det ena anlaget på E locus är istället anlaget Ed.
Anlaget Ed gör att fåret får full utbredning av svart (eller brunt) pigment över hela kroppen (såvida den inte är skäck förstås). Den blir mörk oberoende om anlagen på A-locus kodar för vitt eller grått. Den blir likväl helt svart eller brun.
Den brune baggen har ett (eller kanske t.o.m. två) anlag för vit, dvs Awt. Sedan har han anlagen Ed och E+. När han då ger anlagen E+ och Awt till sin avkomma så blir den vit.
Lite rörigt, ja, och jag kan medge att det tog ett par år innan jag själv fattade varför mina färgade får fick vita avkommor ibland. Först var jag helt övertygad om att var tjuvbetäckningar, men det visade sig att det var det inte, det var de svarta och bruna finullsbaggarna som nedärvde sina dolda anlag för vit ull.