Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En vit duva gick in i min lägenhet...  (läst 20686 gånger)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: En vit duva gick in i min lägenhet...
« Svar #20 skrivet: 20 maj-12 kl 22:52 »
Strands Gård: Hur stora cirklar måste jag leta i "Om någon släppt ut den så bör den ändå hålla sig runt hemmet, eftersom de har så bra orienteringsförmåga" ?
Har den flygit vilse kan den vara lååååångt hemifrån.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

mymlan65

• Småland
« Svar #21 skrivet: 20 maj-12 kl 22:56 »
Vi hade en stackare som landade här en gång, mitt i småland mellan Vetlanda och Växjö.
Som tur var hade den ring, så vi kunde hitta var den kom ifrån, -Borås....... ;D
Ägaren hade otroligt nog en dotter som delvis arbetade i Växjö, så hon kunde ta med den hem.
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

Flemming

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 20 maj-12 kl 23:08 »
En av mina grannar har en Dansk brevduva på jobbet i Malmö
Danskarna ville inte ha den tillbaka...
Fågeln har bosatt sig på taket och kommer ingåendes när dom öppnar ett fönster,äter gärna på skrivbordet...

Duvan verkar ha gjort godnatt under köksbordet,den ligger precis under elementet men det är nog kallt för vi har haft över tjugo grader ute under dagen...
Om en liten stund skall jag också göra godnatt för det skall jobbas i morgon.
Duvan får stanna inne i natt och under dagen när jag jobbar,vill inte att grannens katt hoppar över och får sig en duvstek...
Jag ger fågeln allt vad den kan äta innan jag kör iväg och under lunchen kommer jag he och kollar...
Nu har jag ingen möjlighet att läsa forumet på jobbet (internetförbud) men när jag åter är hemma,då läser jag vad ni har skrivit !

Flemming
Gör mig glad - Skjut alla djurplågare
Skänker pengar till Djurrättsalliansen,WSPA - World Society for the Protection of Animals ,Världsnaturfonden - WWF,Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige.

Broberg

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 20 maj-12 kl 23:10 »
Se till att den kan dra iväg igen när den piggnat till bara. Om den vill...

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 20 maj-12 kl 23:11 »
Det finns en brevduveförening i Svedala som heter Svedala BK skickar dej ett PM.

Vällingen kan man anv. en gummi blåsa som man har till att skölja öronen med. Man ger dom hårda fröer som vete,korn, ärtor, undulat frö blandningar osv. Hårda fröer är vad man bjuder sina duvor på hemma på slaget och endel kan ge dom även lite bröd för att dom ska ha en viss vana vid det. Skulle jag t.ex. ge mina duvor mjuk majs skulle dom inte äta det, tror faktiskt att den hårda majsen som är lättsmält tas upp bättre. Gula ärter är hårdsmälta för dom och då går det åt mer vatten.
  Är man med i en brevduveförening har man sina duvor märkta men sedan finns det dom som har brevduvor utan att vara anslutna till Svenska Brevduveförbundet eller Rasduveförbundet där man köper sina ringar.
Brevduvan kan ha kommit långt ifrån, Kanske Danmark, Tyskland, Polen osv

Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Flemming

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 20 maj-12 kl 23:24 »
Lopt: Dörren har varit öppen det mesta av dygnet,stängde den när duvan kom in vid 5-tiden på morgonen och öppnade åter vid 10.

Lars :Tack för infon,just nu är ögonen väldigt trötta,jag "vakade" fram till klockan var 03:30 ifall duvan "behövde" mig...
Läste ditt pm !

Kollar i morgon om jag kan hittad föreningen.

Tack och godnatt till er alla !

Flemming
Skänker pengar till Djurrättsalliansen,WSPA - World Society for the Protection of Animals ,Världsnaturfonden - WWF,Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige.

Broberg

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 20 maj-12 kl 23:27 »
Lopt: Dörren har varit öppen det mesta av dygnet,stängde den när duvan kom in vid 5-tiden på morgonen och öppnade åter vid 10.

:)

Marielle

• Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
« Svar #27 skrivet: 20 maj-12 kl 23:43 »
Jg skulle säga att det är en sk. " skrattduva". En sådan som var omåttligt populär för många år sedan, var och varannan zooaffär sålde dem . Jag hade en för mååånga år sedan, riktigt mysig fågel . Väldigt lätt att få tam !  Den vanligaste sorten av skrattduva är beigeaktig med " ring" runt halsen.
Googla på skrattduva får du se. Ska bli spännande att få höra om du får fram vilken art det ...

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #28 skrivet: 21 maj-12 kl 00:27 »
Det är absolut ingen skrattduva  :) Titta på näbben. Här är en skrattduva. Näbben är lång och smal:

Här är en brevduva, den har exakt samma vita "kuddar" vid näbben som duvan TS hittat:

PÅ bilden nedan kan ni se en närbild på en blå/grå brevduva och ts vita duva till höger. Ser ni "kuddarna"? :)
« Senast ändrad: 21 maj-12 kl 00:32 av Strands Gård »
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Flemming

• Skåne
« Svar #29 skrivet: 21 maj-12 kl 06:12 »
Kort uppdatering !
Duvan lever och den har sovit/vilat under matbordet hela natten.
Verkar inte som den vill äta majsen men gillade tydligen "raketbränslet" som är vatten med druvsocker.
Lite druvsocker hade börjat torka och det slöks utan problem.
När den var klar med drickat,då gick den raka vägen förbi allt annat ätbart...
Nu står den vid vardagsrumsdörren och tittar,vilket den har gjort många gånger förut...
Den verkar lite uttråkad men ögonen och fjädrarna är oförändrad fin.
Ny mat och dricka är severad !

Återkommer under dagen !

Sussilo

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 21 maj-12 kl 07:05 »
Bara en tanke, behöver den sand, snäckskal osv för matsmältningen? Men som sagt, jag vet inget om dessa fåglar.

Marielle

• Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
« Svar #31 skrivet: 21 maj-12 kl 08:07 »
Det är absolut ingen skrattduva  :) Titta på näbben. Här är en skrattduva. Näbben är lång och smal:

Här är en brevduva, den har exakt samma vita "kuddar" vid näbben som duvan TS hittat:

PÅ bilden nedan kan ni se en närbild på en blå/grå brevduva och ts vita duva till höger. Ser ni "kuddarna"? :)

Jag såg det också, när jag väl lyckats klicka upp så bilden blev större  ;D

Flemming

• Skåne
« Svar #32 skrivet: 21 maj-12 kl 20:18 »
Goda nyheter !!!
Jag fick två namn av Lars på Solbacken och en av dessa namn FK (vet inte om han vill ha sitt namn på siten) nappade direkt.
Han var i Svedala när jag ringde honom och kursen ställdes direkt om till mig...
FK som har haft tävlingsduvor förut men har gått ner till att ha 4-5 stycken duvor som sällskap,tittade igenom duvan och konstaterade föjande.
Lite röd i halsen,loppor eller var det lös i fjädrarna,bröstbenet syntes väldigt mycket (skall tydligen bara vara en antydan) levern var förmodligen inte i bästa form eftersom den har fortsatt att sk*ta grönt med gulgröna pölar.
Den var inte uppburrad,hade nya fjädrar på gång (10 st just nu) den svarta klumpen på den ena klon är avföring,då duvan tydligen har levt ett liv i smutsig miljö.
Han skall ge den antibiotika och vad som nu behövs...
Vilken ras det är var väldigt osäkert,så det får vi väl leva med...
Lovar även att återkomma med hur det går för duvan,vilket jag lägger ut här på siten !

Jag köpte skalade gula ärtor nu till kvällen och dom slank ner utan problem och FK sa att den hade mat i krävan,vilket naturligtvis var positivt.
Druvsockret i vatten blev också populärt medan allt annat fick kalla näbben av duvan.

Till sist hoppas jag att ni vill hålla tummarna för duvan,den var ganska så avmagrad och förmodligen hade den slutat sina dagar denna vecka,om den inte hade fått hjälp  :'(

Tack till er alla som på något sätt har hjälp mig och duvan framåt i livet.

Flemming

Alba

• Södermanland
« Svar #33 skrivet: 21 maj-12 kl 23:15 »
Då håller vi tummarna för att det går bra för den vita duvan! Enligt min erfarenhet blir avföringen grönaktig när en duva svälter. Den kan dricka men är för svag för att äta. Magen kommer så klart i olag. Finns ingen bakomliggande sjukdom så brukar det gå bra att få igång den igen om den får hjälp med att äta, eller att man ser till att den dricker och erbjuder mat, som du gjort!

Tack för att du hjälpte duvan!  :D
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #34 skrivet: 21 maj-12 kl 23:52 »
Jag följer detta med spänning och håller tummarna! :)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Sussilo

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 22 maj-12 kl 06:35 »
Tack för att vi får läsa om dina erfarenheter i fågelvärlden, Flemming! Du skriver så naturligt, vänligt och intressant. Fortsätt  :)!

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #36 skrivet: 22 maj-12 kl 07:00 »
Det är som en saga. En vit duva är ju väldigt symboliskt dessutom  :) Jag hoppas verkligen att den repar sig, du gör ett fantastiskt jobb. Lycka till och jag följer med spänning  :)

Flemming

• Skåne
« Svar #37 skrivet: 29 maj-12 kl 18:59 »
Sorgliga nyheter !

Den vita duvan har flugit till himlen…

Har precis pratat med FK som tog omhand duvan.
Han gav den Baytril och den verkade komma igen men på kvällen dagen efter hittade han den avliden.
Enligt honom var duvan väldigt avmagrad och den gröna avföringen var absolut inte okej.
Han var tveksam om den hade kunnat räddas,även om jag hade fått kontakt med honom under lördagen,då duvan kom hit till mig.
Mannen och dottern har gett den en fin begravning i deras trädgård !

Vila i frid du vita vän,hoppas vi någon gång åter får träffas…

Flemming
« Senast ändrad: 29 maj-12 kl 19:24 av Flemming »

Sussilo

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 01 jun-12 kl 05:51 »
Tråkigt, men duvan hade maximal tur som hamnade hos dig som ordnade så bra för den. Nu fick den ett lugnt slut. Jag känner på mig att fler fåglar/djur kommer att hitta till dig.......

Flemming

• Skåne
« Svar #39 skrivet: 03 jun-12 kl 23:54 »
Tråkigt, men duvan hade maximal tur som hamnade hos dig som ordnade så bra för den. Nu fick den ett lugnt slut. Jag känner på mig att fler fåglar/djur kommer att hitta till dig.......

Visst hade den tur men det hade varit trevligt om den klarat sig, å´andra sidan,en vit duva i det "vilda" hade snart varit en uppäten duva...
Begriper fortfarande inte hur den hittade till mig,känns lite som om någon har placerat den på trappan.

"Jag känner på mig att fler fåglar/djur kommer att hitta till dig" efter duvan har det endast varit en katt som vill ha kvarterets två ankor men än lever ankisarna...
Hittar/dyker det upp något,då berättar jag det på forumet,så att alla kan hjälpa till med djuret !!!

Flemming

Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 2 användare (1 dolda)
MitchellAb

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser