Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovera krypgrund  (läst 9317 gånger)

Vasa81

• Västergötland
Renovera krypgrund
« skrivet: 20 maj-12 kl 10:38 »
Timrathus flyttat till platsen 1910 som isolerades på 60 i golvet.

De sista tio åren har det kallställts. Detta har givit konsekvensen med rötta i krypgrunds taket, isolering och bjälkar. (detta är inget konstigt)
Denna "gården" är byggd på sämre mark "mosse" som man dränerats och dränerats.
Runt själva huset är det det mer eller mindre ytberg. Så det går inte att dränera på ordinarie vis.

Men nu till frågan: Nu när vi har börjat riva upp golv osv. Tips på hur skall jag bygga upp grunden för att kunna ha ett hus som klarar kallställning i perioder???

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Renovera krypgrund
« Svar #1 skrivet: 21 maj-12 kl 17:26 »
Visa gärna bild på krypgrunden. Är den ventilerad eller är det kanske rent av en torpargrund?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Sophie på Södergården

• Småland
    • Södergården
« Svar #2 skrivet: 21 maj-12 kl 17:52 »
Om den renoverades på 60-talet gissar jag att det var en del ohälsosamt för äldre hus inblandat. Glasull/mineralull och plast kanske? Om huset ska stå kallställt delar av året så bygg upp bjälklaget med en ny blindbotten av brädor (blindbotten är taket du pratar om) Dessa klär du invändigt med vindpapp och sen i med någon form av ekologisk isolering som kan ta upp och avge fukt. Jag hade valt en blandning av sågspån och kutterspån vilket det troligen varit från början. Vi har fyllt på detta i samtliga våra golv i vårt hus från början av 1900-talet och fast vi "bara" har mellan 15 och 20 cm spån så har vi inte kalla golv och vi bor året runt här. Vi har en ventilerad torpargrund/krypgrund. Tvärtemot vad man tror ska man ha ventilerna öppna under den torra årstiden vilket är vintern och senvintern men stänga igen när luftfuktigheten ökar framåt sommaren och hösten.
På Södergården renoverar vi för att gårdens hus återigen ska se ut som när de byggdes mellan 1840 och 1909. Vi är intresserade av byggnadsvård och använder oss i så stor utsträckning som möljigt av traditionella material och metoder.
http://www.sodergarden.wordpress.com

Vasa81

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 21 maj-12 kl 21:43 »
Man använde glasull men ingen plast. Ventilationen har varit överdimisionerad med ca 25-30% efter de råd på nätet jag hittat. Problemet har kommit sig av att ingen har eldat på 10år och att marken/grunden/blindbotten inte fått torka upp. (murstocken varit som en svamp)

(det är tjejens släkt ställe och ingen hade tänkt på konsekvenserna av kalllställning, de hade planerat att sätta in kök nu i juni, tog mig 3sekunder att konstatera att det fanns en rutten grund. Har läst någon kurs om fukt och ventilation så är ingen överaskning)

Avståndet mellan blindbotten och marken är 40-50cm. För litet för att kunna jobba i.

Tittar väll på 2 olika alternativ.

1: gräva ut, återfylla med singel, lägga plast på marken. Lägga jordrör som kan man kan starta fläkt i, när luftfuktigheten blir för hög. Sedan bygga upp golvet som idag, men absolut ingen plastmatta på golven.

2: Fylla upp hela grunden med singel. Cellplast, cellplast mellan reglarna osv.

Något av detta som är helt fel tanke?
(miljöpåverkan är inte avgörande, utan funktionen är avgörande)

Broberg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 21 maj-12 kl 22:04 »
Bästa funktionen får du av helt diffusionsöppet rakt igenom hela konstruktionen och ventilerad grund. En plastmatta eller en modern, tät färg eller lack kan räcka för att sabba allt. Inte ett endaste golvskivmaterial ens, för då behöver du ha värme på.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 21 maj-12 kl 22:59 »
Man använde glasull men ingen plast. Ventilationen har varit överdimisionerad med ca 25-30% efter de råd på nätet jag hittat. Problemet har kommit sig av att ingen har eldat på 10år och att marken/grunden/blindbotten inte fått torka upp. (murstocken varit som en svamp)

(det är tjejens släkt ställe och ingen hade tänkt på konsekvenserna av kalllställning, de hade planerat att sätta in kök nu i juni, tog mig 3sekunder att konstatera att det fanns en rutten grund. Har läst någon kurs om fukt och ventilation så är ingen överaskning)

Avståndet mellan blindbotten och marken är 40-50cm. För litet för att kunna jobba i.

Tittar väll på 2 olika alternativ.

1: gräva ut, återfylla med singel, lägga plast på marken. Lägga jordrör som kan man kan starta fläkt i, när luftfuktigheten blir för hög. Sedan bygga upp golvet som idag, men absolut ingen plastmatta på golven.

2: Fylla upp hela grunden med singel. Cellplast, cellplast mellan reglarna osv.

Något av detta som är helt fel tanke?
(miljöpåverkan är inte avgörande, utan funktionen är avgörande)

Inget av alternativen är bra. Om det ligger skräp eller annat material som kan ruttna i krypgrunden så avlägsna det. Ta bort allt som har med plast att göra och mineralull och annat skit. Byt ut det som är dåligt, gör sedan som skrevs ovan. Ny blindbotten, vindpapp och ekoisolering. Inga skivor, ingen lack, ingen plast på golvet. Se till att det ventileras i krypgrunden på vintern och är stängt på sommaren.

Vasa81

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 22 maj-12 kl 00:19 »
Jag hade hållt med dig om detta hade varit en normal torp grund renovering.

Men detta är ett specielt läge med ytberg och gammal moss mark. Detta gör att det inte går att dränera bort vattnet på ett överkomligt sätt utan att större spräng arbete.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #7 skrivet: 22 maj-12 kl 07:25 »
Står det vatten under huset?

Rödskägg

• Småland
« Svar #8 skrivet: 22 maj-12 kl 07:45 »
Fyll upp med singel, cellplast och gjut en platta.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 22 maj-12 kl 08:00 »
Det finns inte en chans att ouppvärmd torpargrund på så fuktig mark som här beskrivs kommer att klara sig från att ruttna igen. Rödskäggs förslag med gjuten platta tror jag mer på.

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #10 skrivet: 22 maj-12 kl 09:16 »
Ett större timmerhus (2 vånings) står på en stengrund "torpargrund" antar jag.  En av grundgolvbjälkarna som håller husets nedre ram har ramlat ner på insidan.  I princip blåser det rakt in och motsvarande rum hänger ned.

Huset står på lerjord. Tidigare fanns det diken som dränerade men nu är det gräsmattor.  Ett ihållande regn ligger kvar på gräsmattorna.   

Fråga om huset:  Vad göra ?

Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Broberg

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 22 maj-12 kl 17:38 »
Är ventilationen tillräcklig så kan man ha en swimmingpöl under huset om man vill. Bara förångad fukt ventileras bort och inte tvingas upp i bjälklaget i stora mängder, kontinuerligt.

Broberg

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 22 maj-12 kl 17:41 »
Ett större timmerhus (2 vånings) står på en stengrund "torpargrund" antar jag.  En av grundgolvbjälkarna som håller husets nedre ram har ramlat ner på insidan.  I princip blåser det rakt in och motsvarande rum hänger ned.

Huset står på lerjord. Tidigare fanns det diken som dränerade men nu är det gräsmattor.  Ett ihållande regn ligger kvar på gräsmattorna.   

Fråga om huset:  Vad göra ?

Bilder underlättar?

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #13 skrivet: 23 maj-12 kl 15:55 »
Bilder underlättar?
...ingen har kommit så långt än.  Jag har ringt diverse länstyrelser Dala-Gävle och länsmuseer i båda och fått fram 3 företag som sysslar med dyligt.  Få se vad "nya" BRF styrelsen tänker göra. Gamla tänkte antagligen sälja i befintligt skick.  Kan bli dyrt och ödedigert för nya styrelsen och oss boende  :-\
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Sågaren

• Medelpad
« Svar #14 skrivet: 23 maj-12 kl 16:26 »
bara ventilationen är tillräcklig kan du ha vatten stående i månader under huset utan att nått händer det hadde vi  här hos oss, under halva lillstugan var det en gammal plats för gödsel och varje vår var det ca 1meter vatten där utan att bostadsdelen angreps av röta och mögel.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

poe5

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 26 maj-12 kl 21:55 »
Jag har ett gammalt torp, sönderrenoverat (av muraren som cementla de skånska kyrkorna för en femti år sedan). Ett skogstorp med kallmurad grund och mark som har hög vattenhalt pga tätt spärrskikt i marken strax under marknivån. Huser från ca 1900.
Här håller jag på  att prova en "egen" metod nu.  Grävde ur grunden, la in lecakulor för fem sex sju år sedan. Sen la jag på golv och isolering (tyvärr stenull), med cirka en halv meter luft ner till lecan. För två år sedan stängde jag luftintagen och har satt en evakueringsfläkt som skapar ett svagt undertryck och krypgrunden tar in luft uppe ifrån huset.
Än så länge tycks det fungera.
Det jag ville försöka med var att först bryta vattentransporten och lecan skall ha en kapilärbrytande förmåga, därför den. Sen hittade jag metoden att sätta krypgrunden i undertryck i en lärobok om fukt och byggande. (Vandrande fukt Strålande värme. Så fungerar hus)
Huset är kallställt hela vintern då jag i stället har satsat på (kompressor)avfuktare (en i varje rum) som går ner till +10 grader. Därunder så slår en värmekabel på som går längs ytterväggen, 10W/m totalt 250 watt.
Skulle gärna lagt in en trygghetsvakt i krypgrunden, men då det inte går att krypa där och där är stenar som ligger som stöd härs och tvärs, har jag gett upp, Sen så skall jag nog sälja hela rasket om ett år...
Men  själva metoden tycks funka. Men använd INTE samma isolering, använd något som kan hantera fukttransporten! Plast skulle jag inte heller vilja ha i ett gammalt hus...

//pär

Vasa81

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 28 maj-12 kl 08:50 »
Trådskaparen här:

I lördags när vi bröt upp golvet i en del av huset som inte renoverades på 60talet fick vi oss en överaskning.
(60talet minirallull, drog in vatten osv)

Golvet var uppbyggt med nerifrån: krypgrund/torpgrund, stockreglar, bakhovsgolv (1910) som ligger kukat, JORD som isolering, ilagda lösa stockreglar som det spontade golvet hade spikats i. (sedan låg det en plastmatta)

Detta blev för oss en stor överaskning, med jord.
Men 1,5timme sedan var det ut skyfflat.

............................................

Det har i beslutats att gräva ut och återfylla med singel med "plastmatta".
Borra upp fler ventiler.

poe5

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 28 maj-12 kl 18:42 »
Det låter som en mullbänkisolering. Borde ni inte satsa på något som isolerar lite mer samt kan hantera fuktvandring, som torv ;-) eller mer modern variant som cellulosaisolering?!
 Singel bör vara lika dålig fukthanterare som mineralull, men helt usel värmeisolerare, men god ljudisolerare.

Vasa81

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 28 maj-12 kl 21:19 »
Just nu argumenterar våran "brandtekniker" i renoverings gruppen för att vi bara skall sätta cellplast mellan reglarna där efter.

Broberg

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 28 maj-12 kl 21:38 »
Det låter som en mullbänkisolering. Borde ni inte satsa på något som isolerar lite mer samt kan hantera fuktvandring, som torv ;-) eller mer modern variant som cellulosaisolering?!
 Singel bör vara lika dålig fukthanterare som mineralull, men helt usel värmeisolerare, men god ljudisolerare.

Fast kryp/torpargrund skrivs det. Det visar ju på att det är ett bjälklag med luft under en trossbotten.

Hänger inte heller med på konstruktionerna i denna tråden..

Bilder?

Dela detta:

* Inloggade just nu

1029 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser