Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Minska utgifter och leva livet, hur gör ni?  (läst 12893 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Minska utgifter och leva livet, hur gör ni?
« Svar #20 skrivet: 22 maj-12 kl 22:26 »
Tyvärr? Menar du att det är synd att din man inte lät dig konsumera för mer än ni tjänade ihop? Det låter som om du redan kan anmäla dig till lyxfällan.

Mitt råd är enkelt: Ta tillbaka din man eller skaffa en ny omedelbart. Ni har förmodligen haft en jobbig period men jag kan garantera dig att det är ingenting jämfört med det helvete som väntar dig som arbetslös ensamstående mamma med 4 barn.

Några exempel på extra kostnader du har som singel/frånskild jämfört med att leva i par:

* Resor till och från pappan. Även om ni kör halva vägen vardera så blir det en hel del. Antag att ni bor 10 mil ifrån varandra och byter barn vartannat veckoslut. Du kör då 5 mil ToR för lämna barnen och 5 mil ToR för att hämta barnen, totalt 20 mil varannan vecka eller 40 mil i månaden, En bil kostar 15-40 kr/mil beroende på bilmodell och hur mycket du mekar själv, men jag antar att du inte mekar alls så vi säger minst 20 kr/mil. Det kostar alltså er 800 kr i månaden vardera att köra barn fram och tillbaks i sverige.

* Hela kostnaden för huset/lägenheten du bor i. Jag sparar 3000 kr/mån bara i boendekostnad på att ha blivit sambo igen.

* Alla kostnader för sådant som din man gjorde tidigare: Laga bilen, rensa avloppet, laga datorer, fixa värmepannan, byta väggkontakter, gräva hål, bygga möbler, klippa gräset etc. Hantverkare kostar från 500 kr per timme och uppåt.

Är du möjligtvis "mig"s ex?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

mig

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 22 maj-12 kl 22:28 »
Är du möjligtvis "mig"s ex?

Nää, tror inte det  ;D

Jennyt

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 22 maj-12 kl 22:58 »
Hehehe...min tanke oxå ;D

ville egentligen bara tipsa om tvättnötter, om du inte redan använder det ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Broberg

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 22 maj-12 kl 23:06 »
Hehehe...min tanke oxå ;D

ville egentligen bara tipsa om tvättnötter, om du inte redan använder det ;)

Enbart vatten är billigare att tvätta i då:

Citera
Ingen av bollarna
eller nötterna tvättar
renare än vanligt
vatten, som har
tvätteff ektivitet 1.

http://www.radron.se/Upload/Pdf%20tidningen/radron_10_2011_tvattbollar.pdf

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #24 skrivet: 22 maj-12 kl 23:24 »
För att kunna hjälpa behöver vi ju veta vart pengarna går :-).

Med 4 barn misstänker jag att maten är dyr... Provat att dumpstra?
//Lina

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #25 skrivet: 23 maj-12 kl 06:59 »
* Hela kostnaden för huset/lägenheten du bor i. Jag sparar 3000 kr/mån bara i boendekostnad på att ha blivit sambo igen.
Hoppas du inte har talat om för henom att du ser relationen som "halverad boendekostnad". Tips: Säg nåt lagom smörigt om kärlek istället...
* Alla kostnader för sådant som din man gjorde tidigare: Laga bilen, rensa avloppet, laga datorer, fixa värmepannan, byta väggkontakter, gräva hål, bygga möbler, klippa gräset etc. Hantverkare kostar från 500 kr per timme och uppåt.
Har fått uppfattningen att mig:s karl inte gjorde allt det där...
Jag är själv inte man, men jag kan göra alla de uppräknade sakerna, utom mer komplicerade bilreparationer och bygga möbler ser jag ingen anledning till. Kanske borde fakturera min make 500 kronor i timmen så fort jag gör något, då :P ...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

evamarta

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 23 maj-12 kl 08:06 »
Vissa karlar kostar en massa pengar att hålla igång, så den största besparingen kanske redan är gjord 8) ...(några kronor på plussidan!)
Har du barnen mer än 60% av tiden ska din exman betala underhåll för dem, Försäkringskassans hemsida vet mer (trillar in mer på plussidan!)...sagda sida kan oxå upplysa om din rätt till bostadsbidrag som ensamstående mamma med blygsam inkomst (ännu mera plus!). Eftersom du har 4 barn kan du säkert alla klassiska spartrixen redan; second hand-grejer, byta tjänster med släkt&vänner, baka eget bröd...(plus, plus, plus). Naturligtvis ska du och exet turas om att skjutsa barnen om det är så långt att åka, annars blir det inte rättvist.

Passa på att göra sånt som du haft svårt att göra när du levt med din exgubbe, låt barnen se en mamma som mår gott!

Go girl!
/en föredetta ensamstående morsa

Åh, den var fin, den! :-)

(lite tårögd, nästan)

En sambo är bra att ha, men det måste inte vara en parrelation för det. Du kanske kan hitta nån som bor mot mat och husrum? Det betyder hur mycket som helst med en annan vuxen i hemmet. Nån som är hemma när de äldre kommer från skolan, någon som har diskat, nån som passar den lilla medan du gör ett kort ärende, nån som bara är där och livar upp... Det är guld värt, alltså! Annonsera här på Alternativ, vet jag.

Dumpstring är en helt lysande försörjningsform, men se upp för socialtjänsten! Försök att samarbeta med andra om det. Låna ut bilen, till exempel, till någon dumpstrare som inte har egna barn!

Apropå ungarna och resor hit och dit: Jag mina barns pappa delade på barnen, det vill säga sönerna flyttade med mig och dottern bodde kvar med sin pappa. På så sätt fick de varsin intakt familj och ett permanent hem, istället för att flyttas fram och tillbaka. (Jag är ingen stor fan av det här varannan vecka-systemet.) Minuset blir att ungarna inte delar samma vardag, men de blir ju desto gladare när de träffas på skolloven, tröstar vi oss med. Sådant ogenomtänkt prat som att jag skulle ha övergivit min dotter lyssnar jag inte på. Det är bara nån gammal konservativ könsrollsfälla, eftersom ingen har påpekat att pappan övergav sina söner!! ::)

Kostnaden för detta arrangemang blir dessvärre också ganska stor, eftersom ungarna ändå måste resa fram och tillbaka för att träffa varandra och den andra förälderna på skolloven... Det har varit vår tyngsta utgift i över fem år. :-P Men vi har tidigt försökt trimma barnen att resa själva. Sparar jättemycket, både tid och pengar.  :)
evamarta@live.se
0767-933525

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #27 skrivet: 23 maj-12 kl 08:36 »
Hej Ja du har fått många bra tipps redan...
Soppa kan man göra av det mesta och är billig mättande mat. Jag gjorde nässel soppa för första gången i mitt liv, ett önskemål fr min son Det blev en hitt, kosta 2 buljongtärningar, en lök och el för att koka :) Loppis är både roligt och ekonomiskt (om man bara köper det man faktiskt behöver)
Gå igenom alla abonemang är bra, det brukar oftast finnas billigare alternativ.
Det finns mycke gratis nöjen för barn och vuxna. Och naturen har ju mycket både gott och roligt att bjuda på.
Men steg ett är att göra ngn form av kalkyl så du vet vad du har att röra dej med.

Unna dej själv ngt kul då och då, när barnen är hos pappan, så du laddar baterierna!

Lycka till!

mig

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 23 maj-12 kl 14:08 »
Åh, den var fin, den! :-)

(lite tårögd, nästan)

En sambo är bra att ha, men det måste inte vara en parrelation för det. Du kanske kan hitta nån som bor mot mat och husrum? Det betyder hur mycket som helst med en annan vuxen i hemmet. Nån som är hemma när de äldre kommer från skolan, någon som har diskat, nån som passar den lilla medan du gör ett kort ärende, nån som bara är där och livar upp... Det är guld värt, alltså! Annonsera här på Alternativ, vet jag.

Dumpstring är en helt lysande försörjningsform, men se upp för socialtjänsten! Försök att samarbeta med andra om det. Låna ut bilen, till exempel, till någon dumpstrare som inte har egna barn!

Apropå ungarna och resor hit och dit: Jag mina barns pappa delade på barnen, det vill säga sönerna flyttade med mig och dottern bodde kvar med sin pappa. På så sätt fick de varsin intakt familj och ett permanent hem, istället för att flyttas fram och tillbaka. (Jag är ingen stor fan av det här varannan vecka-systemet.) Minuset blir att ungarna inte delar samma vardag, men de blir ju desto gladare när de träffas på skolloven, tröstar vi oss med. Sådant ogenomtänkt prat som att jag skulle ha övergivit min dotter lyssnar jag inte på. Det är bara nån gammal konservativ könsrollsfälla, eftersom ingen har påpekat att pappan övergav sina söner!! ::)

Kostnaden för detta arrangemang blir dessvärre också ganska stor, eftersom ungarna ändå måste resa fram och tillbaka för att träffa varandra och den andra förälderna på skolloven... Det har varit vår tyngsta utgift i över fem år. :-P Men vi har tidigt försökt trimma barnen att resa själva. Sparar jättemycket, både tid och pengar.  :)

Om en sambo ska få plats i mitt hus lär det nästan till att vi delar säng, åtminstone sovrum... (och OM jag skulle flytta ihop med någon så vet jag redan vem det skulle vara, fast det är en fråga för framtiden...)

Vad är dumpstring ???

Jag är själv skilsmässobarn som delats från min bror. Vi bodde tillsammans på helgerna, varannan hos mamma och varannan hos pappa. Jag är heller inget fan av varannan vecka, men att dela på syskonen vill jag INTE... Jag har tre syskon, men ingen som jag har någon bra kontakt med. Har liksom inte vuxit upp med någon av dem. Brorsan bodde ju hos mamma och pappas två nya barn var så pass mycket yngre, så jag kan nog nästan betrakta mig som ensambarn. De har ju trots allt trygghet i varandra också. Och när vi nu ska dela på föräldraledigheten blir det ju mer naturligt att de är hos den som inte jobbar, så slipper vi barnomsorgskostnader med.

Kommer ju ha så att jag klarar mig. Har levt betydligt snålare tidigare än nu, men har ändå fått endel tips :)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #29 skrivet: 23 maj-12 kl 14:29 »
Dumpstring = containerdykning = gratis mat.

Framförallt Willys och små Ica-butiker brukar ha bra =).
//Lina

evamarta

• Skåne
evamarta@live.se
0767-933525

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #31 skrivet: 01 jun-12 kl 09:05 »

Det har jag funderat på också att folk kunde ha dumpstrar- samarbete.  Dvs de som har ledig tid och vågar göra det i gruppen samlar in. De som inte har tiden ( eller som jag är lite för fega för att krypa runt i containrar nattetid) kan ställa upp med lagringsplats eller nåt annat som de som är aktiva behöver i utbyte mot att få en del av de insamlade matvarorna. (Nån har kanske en stor frys eller ett stort kök och där kan man tillaga och lagra sånt man tillagar av tex dumpstrade grönsaker- tex man bakar en massa pajer och sedan har gruppen tillgång till paj i kanske flera veckor).
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Sågaren

• Medelpad
« Svar #32 skrivet: 05 jun-12 kl 12:32 »
*gilla*

Tyvärr var han en så där väldigt snål en... som drog in mer pengar än han gjorde av med.. Och vi skjutsar hälften var.. det är 2 mil enkel resa och 3 ggr/vecka... jag lämnar, han skjutsar tillbaks. Bostadsbidrag har jag tänkt, men måste komma till en skrivare först... Blir väl veckans uppgift.

Är inte det positivt att dra in mer än man gör av med man ska aldrig och då menar jag ALDRIG ställa sig i beroendeposition till banken genom onödiga lån.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Bullerybo

• Närke
« Svar #33 skrivet: 11 jun-12 kl 06:40 »

Underhållsbidrag kan du få även om ni har barnen lika mycket var. Då får du motsvarande ett halvt underhållsbelopp per barn från försäkringskassan och barnens pappa får detsamma, fast det minskar beroende på inkomst. Ingen blir betalningskyldig till varandra.

Har ni barn i skolålder kan den som bor längst bort få skolskjuts också, och då kan man ju passa på att göra byten i samband med det så slipper man så mycket körningar.

Minskade utgifter kan man få på massor av sätt. Dumpstring är ju ett bra tips liksom att odla själv och laga från grunden. Barnens kläder och saker kan man till nästan uteslutande köpa på loppis. När man har använt dem klart säljer man dem på nätet (tradera, facebookgrupper eller blocket) där priserna är högre. D får man igen pengarna eller går på plus. Vi köper nästan allt den vägen coh brnen har bra fina kläder i polulära designer och skidor, cyklar osv. av bra kvalitet osv, man märker inte på prylarna att de är begagnade (inte för att det gör mig något men för ungar i en viss ålder kan det ibland vara känsligt kanske).

MEN att minska utgifterna är ju inte det enda sättet att få bättre ekonomi, att öka inkomsterna ger ju bra effekt det med om man har lite tid att lägga ochh tycker dt är skoj. Själv har jag alltid blicvken öppen för bra dealar och småhandlar med lite av varje som drar in pengar på sidan av. Hittar jag något bra loppisfynd som jag vet är värt mer (minst dubbelt) så köper jag det och kränger på Tradera, ibland importerar jag grejjer från Kina via tex DHGate och säljer på nätet, har under föräldraledigheter köpt, renopverat och sålt barnvagnar i rätt stor skala (man tjänar minst en tusenlapp per vagn, ofta mer). När jag drar upp tomatplantor till mig själv drar jag samtidigt upp ett hundratal extra och säljer vidare (inte mycket mer jobb när man ändå måste passa de man har). Sådär håller vi på med allt möjligt. Det känns inte som ett jobb, det är mer ett sätt att leva. Ger några tusen i månaden in varje månad utan större ansträngning.

silverglans

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 18 jun-12 kl 13:47 »

ja hur gör vi? har cirka 30.000kr IN,men bara 8.000kr i totala utgifter på två personer som'bensin,mat,telefon,hyra.
hyra 3.000kr och bensin 2.000kr resten räkningar.vi lever bra.bil och lägenhet avbetalade.
« Senast ändrad: 18 jun-12 kl 17:40 av silverglans »

Despierto

• -
    • Blott Sverige svenska preppers har
« Svar #35 skrivet: 24 jun-12 kl 01:30 »
Något jag brukade göra var att förköpa mig på mat med lång hållbarhet. På så sätt blev de där fattiga månadssluten inte så skrämmande för att jag hade alltid att äta.

Sedan är ju naturens skafferi ett lysande sätt att sätta guldkant på tillvaron. En påse frysta, förvällda kantareller gör lyxmat av den tråkigaste soppa och bär med mjölk blir en fantastisk efterrätt.
Besök Sveriges enda survialistblogg: www.innandetsker.blogspot.com

Sveriges billigaste silvermynt:http://libertysilver.se    2% rabatt med koden "survivalist"

Nina W

• Värmland
« Svar #36 skrivet: 24 jun-12 kl 06:41 »
Klipper du håret på ungarna sjælv? En ettåring skulle kankse till och med jag klara av om den sitter stilla, men dom større? Frissan ær ju dyr. Ær det pojkar eller flickor du har? Flickor brukar stælla stora krav på klæder och det ær status att ha en massa klæder... Ett tips då du dom kommit upp i skolåldern ær att kompisar kan byta klæder med varandra. Førsøk hitta på något som dom kan tjæna lite fickpengar sjælva på då dom blir lite større. Hjælpa pensionærer, samla øverblivit byggmaterial från kontainers och spika ihop fågelholkar och odlingslådor... Barn kan. 
« Senast ändrad: 25 jun-12 kl 00:01 av Nina W »

mig

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 01 jul-12 kl 16:04 »
Massa tips :D

Barnen klipper jag oftast själv, mina småttisar har inte så mycket hår, så först i 2-årsåldern har det varit aktuellt. Tjejen har varit hos frisör 2 ggr i livet (är snart 10) och stora sonen också 2 ggr (är 8 år). Andra sonen bara hemmaklippt och yngsta oklippt :)

Har suttit och räknat lite och får det till 4200:- till räkningar och uppvärmning, 4000:- i månaden till lånen (men då är drygt 2800:- amorteringar).

Får ca 780:- i underhållsstöd för alla fyra (det beräknas ju på inkomsten för 2år sen  :o ) Halva barnbidraget blir ca 2900:- och så lönen och föräldrapenning. Har ännu ej fått besked om jag får något bostadsbidrag eller ej...

Det jag märkt som problem är att vi knappt äter någon mat. Det blir massor över som har en tendens till att bli förstört då barnen bara är hos mig 1-3 dagar och sedan är hos pappan lika länge. Så det måste jag bli bättre på. Tänkte stänga av frysboxen i källaren (som läcker) och istället sätta på den lilla under kylskåpet för att lättare kunna stoppa överbliven mat i frysen istället och också inte få massa frusen mat jag inte vet att jag har...

Att storhandla mat då lönen kommer är annars en jättebra idé, mat måste man ju ha. Skulle nog nästan klara mig en månad på det jag har hemma nu om det kniper. Så är ett annat bra tips att alltid betala räkningar så fort de kommer så man ser hur lite pengar man har och inte blir lurad av att man tror att man har mer...

Köpa och sälja grejer är nåt jag funderat på. Har lärt mig tradera och säljer lite sånt jag inte behöver på fb. Men det har inte gått så jättebra och jag är lite för feg.. men tanken finns där... ska nog försöka utveckla den lite..

silverglans

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 01 jul-12 kl 18:57 »
Är inte det positivt att dra in mer än man gör av med man ska aldrig och då menar jag ALDRIG ställa sig i beroendeposition till banken genom onödiga lån.

jo visst är det det!  :)

MrMarket

• Västergötland
« Svar #39 skrivet: 02 jul-12 kl 12:38 »
Så är ett annat bra tips att alltid betala räkningar så fort de kommer så man ser hur lite pengar man har och inte blir lurad av att man tror att man har mer...

Det verkar vara en dyr metod. Jag betalar mina räkningar så sent som möjligt och förvarar pengarna på ett högräntekonto under tiden. Med dagens låga räntenivåer ger metoden inte så mycket pengar, i mitt fall med räkningar runt 100kkr/år rör det sig om en "utelunch" per år ungefär. Å andra sidan tar det mig kanske tolv minuter extra per år att flytta runt pengarna i internetbanken och tolv minuters jobb för en "utelunch" är okej enligt mig.

Något alla borde göra är att periodisera sina utgifter. Ta till t.ex. hemförsäkringen, den betalar man typiskt per år eller halvår. Sätter jag av 1/12 av summan varje månad så känns inte räkningen lika mycket i plånboken när den ska betalas och jag har fått ränta på pengarna under tiden.

Många företag erbjuder ju numera periodisering av räkningar i form av autogiro. Men inte så sällan är autogiropriset högre än helårspriset, ett fint exempel är en årsprenumeration jag har där man kan betala 3200kr/år eller 295kr/månad = 3540kr/år. Kan man inte betala hela summan på en och samma gång får man vackert finna sig i att priset stiger med 10%.

Att Autogiro även gör att man aldrig vet hur mycket pengar man har på kontot är en historia.
Plan - Do - Check - Act

Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 2 användare (1 dolda)
Numera

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser