Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Besvär av skator som tar kycklingar och ägg!  (läst 10429 gånger)

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
Besvär av skator som tar kycklingar och ägg!
« skrivet: 17 maj-12 kl 14:55 »
Undrar om någon har en idé eller ritning på en skatfälla?
Vi är så himla trötta på äggtjuvarna och inatt har skatorna tagit 7st 6veckors kycklingar! Det känns som måttet är rågat nu!
Tackar på förhand!
Marika
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Besvär av skator som tar kycklingar och ägg!
« Svar #1 skrivet: 17 maj-12 kl 15:01 »
Du får hägna bättre  ;)
Lämplig fälla är kråkbåset och ritning finns på naturvårdsverkets hemsida,använd handskar vid vittjningen för kråkfåglar är näbbvassa,.
Fjäderfän och kaniner

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 17 maj-12 kl 15:07 »
 ??? hur tar sig skatorna in i ditt hönshus på nätterna.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Tännlappen

• -
« Svar #3 skrivet: 17 maj-12 kl 15:24 »
Hmmm...låter mysko med nattaktiva skator...

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 17 maj-12 kl 15:32 »
det är ljust redan vid 4,det är natten då..
Fjäderfän och kaniner

Tännlappen

• -
« Svar #5 skrivet: 17 maj-12 kl 16:17 »
...Då är det gryning,dagen gryr nattmörkret försvinner och naturens varelser börjar sitt födosökande. Har man som TS kycklingar måste dom skyddas med finmaskigt nät i början.

vårlängtan

• Småland
« Svar #6 skrivet: 17 maj-12 kl 16:25 »
Det kan ju vara andra djur med, ekorre, råttor eller vessla.
Njuter av värme och allt det gröna!

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
« Svar #7 skrivet: 17 maj-12 kl 17:04 »
Vi har ett mellanrum mellan marken och dörrens nederkant som går in i ladan. Där tar sig skator in.
Vi har tre uteburar som är gjorda i ett mycket stort skjul. Så där finns ett tak men en glipa på en halvmeter mellan nät och taket. 2 av burarna har nätat tak, till den sista räckte inte nätet och vi har haft utan i 2 år nu.

I morse när jag kom ut såg jag att det låg två döda kycklingar på marken i uteburen, en uppe på en regel och ett huvud. Inne i hönshuset låg två döda. Utav 8 kycklingar fanns bara en överlevande och tre var helt försvunna.
Skatan måste alltså ha gått upp (eller flugit upp) på en spång till hönshuset som är på ca 1.80 cm höjd! Den luckan brukar vara öppen alltid så de kan gå ut och in som de vill.
De får också gå ut var tredje dag i full frihet... inte kycklingarna ännu, nu känns det som man knappt vågar släppa dem fria överhuvudtaget! Och det är det vi tycker är viktigt!
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #8 skrivet: 17 maj-12 kl 17:16 »
Det är bara att gratulera att ni kunnat ha det så i två år, utan att något hänt. Ett hönshus behöver va ordentligt tillslutet om inget ska hända förr eller senare. Inga hål större än ett par cm nattetid.

Fast här lever höns, skator kråkor hund, katt i symbios. Skator och kråkor vaktar och larmar om något är på gång samt jagar höken så den inte kommer till slag. En kyckling har i o f s försvunnit på dagen.

Nattetid är hönsen väl instängda! Inga glipor på flera centimeter.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Tännlappen

• -
« Svar #9 skrivet: 17 maj-12 kl 17:43 »
Sedan ska man tänka på att skillnaden mellan maskinkläckta och naturligt kläckta med original hönsmamma,dom med hönsmamma har ett relativt bra skydd med sin mamma,medans maskinkläckta är helt utan skydd.Säkerligen nödvändigt med en finmaskig bur till dom maskinkläckta på natten.Går bra att även göra en liten rasthage med finmaskigt nät.

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #10 skrivet: 17 maj-12 kl 20:19 »
Döda en skata och häng upp så försvinner resten, jag har provat och det funkade tills räven tog den döda skatan! Plus att du måste sätta bättre nät, och inga glipor!!!!!!

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #11 skrivet: 21 maj-12 kl 21:29 »
Varför hålla på och döda skatorna? "Don´t kill nothing you ain´t gonna eat!" sa Crocodile Dundee...
Bättre att skydda sina hönsvänner istället, där skator kommer in kan säkert andra rovdjur också klämma sig in.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

skarmyra

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 21 maj-12 kl 21:46 »
jag håller helt med Skräptanten! Du får gärda bättre, däruppe kanske det kan räcka med ett bärnät, 30kr på biltema, det håller skatorna ute från våra små.
sembrar una planta es crear una vida

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 21 maj-12 kl 22:09 »
Jag har provat att hänga upp en död skata, det har ingen effekt. Nät, tätt sådant, är det enda som hjälper.

shelale

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 21 maj-12 kl 22:42 »
Vilken tur jag har som har såna "snälla" skator. I min trädgård låter de mina kycklingar vara trots att mamma skata o pappa skata har en kull ungar i andra hörnet av vår trädgård där våra sex veckors kycklingar får springa fritt. 

Byracka

• -
« Svar #15 skrivet: 21 maj-12 kl 23:09 »
Jag har provat att hänga upp en död skata, det har ingen effekt. Nät, tätt sådant, är det enda som hjälper.

Nu har jag svårt att tro att den döda upphängda skatan tjuvade vare sig ägg eller kycklingar.

Tilda-Hilda

• Det är som det är, och det blir som det blir.
    • Småland
« Svar #16 skrivet: 18 jul-12 kl 22:38 »
Våra skator går in i hönshuset på dagen och snor äggen. En vecka höll jag dem borta genom att ha Radio P1 på hög volym inne hönshuset, nu har jag byggt en gång in i hönsgårde och just nu verkar de inte gå in å sno äggen i alla fall. Kycklingarna bor i egen kuppe väl nätad och är skyddade inne i hönshuset. Jag öppnar ca 8-9 och stänger ca 19 och de större går fritt ute på dagarna.
Man, två ungar, katt, hund och islandshäst. Fattas bara några hönor sen är allt perfekt!

Rödskägg

• Småland
« Svar #17 skrivet: 18 jul-12 kl 23:23 »
Skator är eländiga jävla äggtjuvar. Men de listiga rackarna tål bly dåligt. Det tar alldeles för lång tid här att förklara hur de tog si in via takfot mellan olika takmaterial och andra konstruktioner för att döda kycklingar. Men de tar dessutom äggen för ruvande höns. Men att skjuta en ger effekt ett tag och möda länge. De är inte heller helt enkla att ta i fälla, radio funkar en stund. Bäst var där vi bodde förut, inga bofasta skator och försökte de så small det. Vad jag inte förstår är varför någon skulle fånga i fälla utan att avliva.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Tännlappen

• -
« Svar #18 skrivet: 19 jul-12 kl 00:30 »
...Skator är inget problem...trevliga,vackra och roliga,intressanta fåglar,kul att studera...har man problem med dom beror det på att man har ett felbyggt hönshus,kanske typ hundkoja... har själv gott om skator och vill ha det,även gott om kajor och kråkor...aldrig tagit några ägg...skulle dom göra det må det vara förlåtet...som sagt har man inte bättre intelligens att man kan skydda sina höns ägg från skator får man ta en funderare,försöka höja sin iq om möjligt,kolla sitt kanske felbyggda hönshus.......

nordik

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 19 jul-12 kl 01:20 »
.22 lr med hålspets kulor är den bästa lösning både djurvänlig och snabb...

Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser