Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Badrum av okänd kvalitet och skaderisk?  (läst 1105 gånger)

Midvinter

• Dalarna
Badrum av okänd kvalitet och skaderisk?
« skrivet: 17 maj-12 kl 14:39 »
Sitter här och undrar om jag lägga bud eller inte. Det som får mig att tveka är:

- Saknas papper på att badrumet är proffesionellt utfört.
- 2 hårtunna prickor i kaklet på golvet, den ena gangska lång.
- Dushområdet och därmed golvbrunnen ligger på ett extra lager med kakelplattor, alltså lite högre än resten av golvet. Det extra lagret verkar vara lagt en stund efter själva huvudrenoveringen.
- Sån där vägghängd toa med vattenbehållaren inbyggd i en låda, gör det svårt att upptäcka och åtgärda evt. lekasj och andra problem.

I övrigt verkar det se fint och frächt ut, och svaret var ok när dom mätte fukt (hur dom nu gjorde det)

Det jag undrar är: 
Ifall toan eller tvättmaskinen börjar läcka, kommer vattnet att rinna ner i golvbrunnen eller ut i vardagsrummet då?
Hur stora vattenskador kan det bli när badet ligger i bottenvåningen, på betonggrund och med väggar av lecablock?
Kan leca och betong ta skada av vatten?
Vad kan dölja sig under det extra lagret med kakelplattor i dushen, varför har man valt att lägga dit det?

Alla ni kunniga därute, vad tänker ni om detta, och hur hade ni gjort? Hade ni bjudit, och i så fall, hade ni justerat ner summan pga. badet?

Det är inte så gott om centralt beliggna ettor med stor tomt (=odla grönsaker, JIPPIII!) så jag känner mig lite på...
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

malarmaster

• Gäst
SV: Badrum av okänd kvalitet och skaderisk?
« Svar #1 skrivet: 17 maj-12 kl 15:39 »
uppenbart är att badrummet inte uppfyller godkänd standard.
1. fall mot golvbrunn saknas.
2. sprickor i golvbeläggning.(kan indikera rörelse i golvet,hur är tätskiktet under??
fler frågor att ta ställning till,befintlig golvbrunn,ålder? (före -90 ej godkänd)
vad finns som tätskikt under plattorna?(händer att fuskare lägger plattor på gammal bef. plastmatta,förbjudet)

betong och leca suger fukt,risk för fuktspridning med åtföljande mögelpåväxt i angränsande utrymmen.
handlar det om mycket pengar,be en yrkesman att titta på badrummet alt. pruta kostnaden för en renovering,(allt mellan 50-100 tusen)
försäkringsbolag tar inga vattenskador om renoveringen inte uppfyller branschkraven. ulf

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 maj-12 kl 15:41 »
Jag håller med, det är rätt uppenbart att badrummet behöver göras om, så lägg ett bud med det i åtanke.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 17 maj-12 kl 18:44 »
Tack för snabba, hjälpsamma svar!

Golvbrunnen är garanterat yngre än -90. Badrummet gjordes om för en 10-12 år sen, och om de extra kakelplattorna las på efter det, så måste ju brunnen också ha satts dit efteråt. Inne i själva dushen är det fall mot brunnen, men från resten av badrummet lagar ju det extra lagret med kakelplattor en kant uppåt.

Säljaren har inte bott där särskilt länge själv och verkade inte veta så mycket, men när hon köpte spårade hon upp han som renoverade badrummet. Han hävdar att det är professionellt gjort, men det finns ju inga papper på det så då är det svårt att ta seriöst.

Ska ta era råd och pruta. Bara det att jag tvivlar på att andra budgivare kommer att se något annat än att snyggt och modernt kakel, och bjuda därefter, men suck, jaja... då är det väl så då.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Dela detta:

* Inloggade just nu

673 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser