Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Effektivt värpande rashöns?  (läst 2312 gånger)

Hennie

• Uppland
Effektivt värpande rashöns?
« skrivet: 17 maj-12 kl 10:53 »
Har en grupp med lite blandade hönor där basen utgörs av värphybriderna Bovans. Dessa har plikttroget värpt hela vintern medan Araguanerna och Ölänningarna tagit ett långt vinteruppehåll. Skulla gärna byta ut värphybriderna (de har varit lite klena, av fem höns som köptes som ettåringar för ett år sedan har två dött av sjukdom och en avlivats p g a taskig attityd) mot någon rashöna men en hög, jämn produktion känns viktigt.

Finns det någon annan ras som ger en hög, jämn produktion, även under vintern (typ mer än 300 ägg/år)?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Effektivt värpande rashöns?
« Svar #1 skrivet: 17 maj-12 kl 11:25 »
Skulle möjligtvis vara vit Leghorn från någon gammal produktionslinje. Utöver et så finns det inte många raser som värper 300ägg/år...
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #2 skrivet: 17 maj-12 kl 11:40 »
Våra fyra bruna lohmann var visserligen värphybrider, men verkade ha robust hälsa. Vid två tillfällen var det en som burrade upp sig och gick runt och såg sjuk ut, för att sedan lägga ett skinnägg (ägg utan skal), men i övrigt var det pigga och krya i 1,5 år tills räven tog dem. De värpte ett ägg var varje dag vi hade dem.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Hennie

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 17 maj-12 kl 12:08 »
Ok, 300 ägg/år är kanske lite mycket begärt... Fem ägg/vecka känns kanske rimligare då. Det blir 250 ägg/år. Någon ras som kommer i närheten av det?

Henrik Petersson: Hade du dina Lohmann från det att de var kycklingar? Jag köpte mina begagnade från hönseriet, kanske blir klenare och mer utslitna då?

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #4 skrivet: 17 maj-12 kl 12:36 »
Henrik Petersson: Hade du dina Lohmann från det att de var kycklingar? Jag köpte mina begagnade från hönseriet, kanske blir klenare och mer utslitna då?

Nja, de var inte kycklingar, men de var precis fullvuxna och hade inte varit i produktion. 16 veckor har jag för mig de var. Så ja, jag tror definitivt det kan vara skillnaden.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 17 maj-12 kl 13:13 »
DET ÄR BARA HYBRIDER SOM KOMMER UPP I SÅ MÅNGA ÄGG/ÅR.
"Vanliga" hönor lägger inte ett ägg om dagen .
Hedemorahöns

Attes matte

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 17 maj-12 kl 13:26 »
Derco, är det en hybrid eller en ras?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 17 maj-12 kl 13:44 »
Derco, är det en hybrid eller en ras?

Derco är en svensk tung värphybrid.
(Korsning mellan raserna Rhode Island Red och White Plymouth Rock).
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Skytten

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 17 maj-12 kl 13:57 »
Jag har haft både vaktlar, ankor och "vanliga" höns som kommit upp i 300 ägg, oftast blir det förståss mindre. Eftersom hönsen fick rugga och även värpa ett år till. så blir det mindre andra året i ANTAL, men väg äggen, så skiljer det inte så mycket viktmässigt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 17 maj-12 kl 14:01 »
DET ÄR BARA HYBRIDER SOM KOMMER UPP I SÅ MÅNGA ÄGG/ÅR.
"Vanliga" hönor lägger inte ett ägg om dagen .
Nja, vanliga hönor lägger inte ett ägg om dagen året runt. Men det gör knappast värphybrider heller om man håller dem frigående utan extra ljus eller värme.

Men det finns flera hönsraser, åtminstone vissa linjer eller individer, som snittar på över 6 ägg i veckan under den varma årstiden. Mina isbarer gör det, och de värper även hyfsat på vintern sitt första år, men inte lika bra de följande åren. Det samma gällde för FFF när jag hade sådana, och det finns flera andra raser som värper så bra.

Jag har faktiskt haft individer av såväl ankor, gäss som höns, som utan att jag gett dem extra ljus (har inte el i deras olika hus) eller mixtra med antalet dygn, ändå lyckats värpa 8 ägg på en vecka, och det mer än en gång.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Hennie

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 18 maj-12 kl 10:05 »
Tack för tipset på isbarerna. Ska genast läsa in mig. Det viktigaste för mig är att de inte lägger av helt på vintern utan fortsätter värpa. 5-6 ägg på sommaren och 3-4 på vintern hade varit toppen.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #11 skrivet: 18 maj-12 kl 10:16 »
Annars ser man till att ha unga hönor som är värpklara på hösten... då kan de ju värpa fint på vintern om de får lite ljustillskott.  ;)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 1 användare
addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser