Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Garanti på ledlampor?  (läst 3317 gånger)

Sågaren

• Medelpad
Garanti på ledlampor?
« skrivet: 16 maj-12 kl 21:52 »
finns det garanti på led lampor?, dom kostar ju en hel del och sägs hålla i bortåt 20 år så om dom slocknar inom 3 år kan man då få en ny eller vad gäller?.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Garanti på ledlampor?
« Svar #1 skrivet: 16 maj-12 kl 23:02 »
Om du som privatperson köper lampan av en försäljare inom Sverige så gäller sedvanlig reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Om tillverkaren eller säljaren dessutom vill lämna en garanti på lampan får han göra det och i så fall är det han som bestämmer garantivillkoren.

Tänk på att enligt konsumentköplagen får man reklamera varan om den går sönder inom två år (kanske höjt till tre år nu) efter köpet, men det är köparens sak att bevisa att felet måste ha funnits där redan när varan köptes, även om det tog tid innan felet visade sig.

Och naturligtvis gäller ingen garanti/reklamationsrätt alls om en lampa har skadats av yttre åverkan (t ex överspänning pga åska eller fel i elnätet, eller överhettning pga att den har varit monterad i en trång armatur utan värmeavledning).

Malines här igen

• Gäst
SV: Garanti på ledlampor?
« Svar #2 skrivet: 16 maj-12 kl 23:14 »
Jag har börjat ta för vana att skriva på lampan hur länge den "ska" hålla enligt tillverkaren. Än så länge har faktiskt ingen gjort mig besviken.

Dela detta:

* Inloggade just nu

673 gäster, 2 användare
Nataks, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser