Enda gången jag behöver värme är ju de kalla månaderna, så solpanel kanske inte är den bästa lösningen... Hmmm.... 
Jag har en luft/luft-värmepump från 2004 (Panasonic) som klarar sig bra ner till ca -10, och klarade sig hjälpligt när det i vintras kröp ner mot -15, -20. Skulle tro att det är ganska normala värden, det måste ju finnas "något" att ta av - tekniken blir förvisso bättre, men de mest avancerade lär inte vara de billigaste. De kallaste dagarna var det helt klart skönt att kunna komplementelda! Det går definitivt att hitta värmepumpar för i storleksordningen tiotusen, men betalar man 300 kr/mån för all el så är det nog tveksamt om det betalar sig ekonomiskt i alla fall.
Om en värmepump skulle hålla i tio år
och få ner din elförbrukning till noll (vilket naturligtvis inte är realistiskt) så skulle du kunna betala ca 35000 för den och få det att gå ungefär på ett ut (oaktat alternativa investeringsmöjligheter men också oaktat elprisets framtida utveckling). Om uppvärmningen står för halva förbrukningen och en luftvärmepump får ner den delen till hälften (mer rimligt) så kan du med samma tekniska livslängd helt plötsligt inte betala mer än ungefär 8000-9000 för värmepumpen (inklusive eventuell installation) utan att det blir dyrare med en värmepump.
Även om du räknar in kostnaden för ved så är det tveksamt om ekonomin blir bättre med en värmepump i ditt fall, eftersom du har så låg elförbrukning redan idag.
Och som någon sa, direktverkande elelement är direktverkande elelement, och kilowatt är kilowatt. Det går liksom inte att göra så mycket i den änden.

Å andra sidan, med ett elpris på 1,50-2,50 kr/kWh är det nog en bra affär.
2,50 kr/kWh?!

Jag betalar nästan exakt kronan jämnt till elhandelsbolaget (band för några veckor sen priset på fem år), eller kanske 1,60 kr/kWh
totalt (medräknat kostnaden för elabonnemang och leverans, utslaget på min beräknade förbrukning). Och då valde jag ändå inte det absolut billigaste avtalet jag hade kunnat få, jag hade nog utan större problem kunnat komma undan ytterligare en 20-öring lägre per kWh om jag hade sett enbart till priset men jag tyckte att det fanns även andra aspekter som var viktiga.