Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Element  (läst 14859 gånger)

Hundens Husse

• Västergötland
SV: Element
« Svar #40 skrivet: 17 maj-12 kl 22:39 »
Enda gången jag behöver värme är ju de kalla månaderna, så solpanel kanske inte är den bästa lösningen... Hmmm....  ???

Jag har en luft/luft-värmepump från 2004 (Panasonic) som klarar sig bra ner till ca -10, och klarade sig hjälpligt när det i vintras kröp ner mot -15, -20. Skulle tro att det är ganska normala värden, det måste ju finnas "något" att ta av - tekniken blir förvisso bättre, men de mest avancerade lär inte vara de billigaste. De kallaste dagarna var det helt klart skönt att kunna komplementelda! Det går definitivt att hitta värmepumpar för i storleksordningen tiotusen, men betalar man 300 kr/mån för all el så är det nog tveksamt om det betalar sig ekonomiskt i alla fall.

Om en värmepump skulle hålla i tio år och få ner din elförbrukning till noll (vilket naturligtvis inte är realistiskt) så skulle du kunna betala ca 35000 för den och få det att gå ungefär på ett ut (oaktat alternativa investeringsmöjligheter men också oaktat elprisets framtida utveckling). Om uppvärmningen står för halva förbrukningen och en luftvärmepump får ner den delen till hälften (mer rimligt) så kan du med samma tekniska livslängd helt plötsligt inte betala mer än ungefär 8000-9000 för värmepumpen (inklusive eventuell installation) utan att det blir dyrare med en värmepump.

Även om du räknar in kostnaden för ved så är det tveksamt om ekonomin blir bättre med en värmepump i ditt fall, eftersom du har så låg elförbrukning redan idag.

Och som någon sa, direktverkande elelement är direktverkande elelement, och kilowatt är kilowatt. Det går liksom inte att göra så mycket i den änden. :)

Å andra sidan, med ett elpris på 1,50-2,50 kr/kWh är det nog en bra affär.

2,50 kr/kWh?!  :o Jag betalar nästan exakt kronan jämnt till elhandelsbolaget (band för några veckor sen priset på fem år), eller kanske 1,60 kr/kWh totalt (medräknat kostnaden för elabonnemang och leverans, utslaget på min beräknade förbrukning). Och då valde jag ändå inte det absolut billigaste avtalet jag hade kunnat få, jag hade nog utan större problem kunnat komma undan ytterligare en 20-öring lägre per kWh om jag hade sett enbart till priset men jag tyckte att det fanns även andra aspekter som var viktiga.
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #41 skrivet: 17 maj-12 kl 23:05 »
eller kanske 1,60 kr/kWh totalt (medräknat kostnaden för elabonnemang och leverans, utslaget på min beräknade förbrukning).

Jupp. Själv har jag köpt in mig i vindkraft och ligger väl ungefär som du. Min poäng var i alla fall att om man - som du säger - tittar på totalkostnaden så är det svårt att komma under ca 1,50 kr/kWh och inte svårt att komma upp till 2,50, även om man skippar fasta delen och bara tittar på förbrukning + överföringsavgift.

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

beckstern

• Halland
« Svar #42 skrivet: 17 maj-12 kl 23:42 »
har kastat ut dom gamla elelementen...luktar ju brännt..dom eju en liten brandfara!...köpt oljeelement på jula...men visst drar dom lika mycket...en kw är en kw...men oljeelement lagrar ju lite mer och funkar jämnare...sen eldar jag pellets från byggmax i en pelletskorg i kakelugnarna och häller en skvätt i vedspisen oxå för jag e lite lat för o gå och hämta ved....
har oxå en solfläkt som blåser in varmluft...funkar ner till -20 grader...väsnas lite men jag eju inte hemma på dagarna så det gör inget..."gratis" värme värmer ju gött!
den höjjer tempen 3 grader..så om jag har 20 grader i köket så blir det 23 efter några timmar typ...

beckstern

• Halland
« Svar #43 skrivet: 17 maj-12 kl 23:52 »
kör oxå en panasonic luftluft....outstanding....ger värme ner till typ -17...1kw in 4.5kw ut....gött med värme...kostade 7900 på sitcop

Skytten

• Skåne
« Svar #44 skrivet: 20 maj-12 kl 17:33 »
Strömmen bli när man räknar allt, dyrare per kilowatt timme, ju mindre man använder.  Jag snålar visst på ström, men efter en viss gräns, gör man inte det om det medför merarbete. En strömräkning på 500 kronor kan innehålla el för 70 kronor, och då har man nått liksom till vägs ände.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Hundens Husse

• Västergötland
« Svar #45 skrivet: 20 maj-12 kl 22:12 »
Strömmen bli när man räknar allt, dyrare per kilowatt timme, ju mindre man använder.

Har totalsumman en fast komponent så blir det så, ja, det går liksom inte att komma ifrån. Det ligger lite i begreppet "fast avgift" att när totalsumman blir mindre så blir den fasta delen större i jämförelse. Men använder man inte mer än 50-75 kWh i månaden (vilket utslaget på hela månaden blir i storleksordningen 70-100 W, och den där elen för 70 kr som du nämner) så är det faktiskt ofta fullt realistiskt att gå helt off-grid om man inte har saker som behöver extrema toppeffekter momentant.
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

Skytten

• Skåne
« Svar #46 skrivet: 21 maj-12 kl 11:45 »
Jo jag kan behöva toppeffekter, har en del maskiner som kan dra lite ström, men de används inte mer än då och då.
En elmotor är bättre och billigare i drift än ångmaskiner och dieselmotorer. Någon apparat har jag motor till, såsom den större klyven, enklare att ta den till en död bamsealm än att kasa hem hela stammen, eller de uppsågade bitarna med för den delen.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser