Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Element  (läst 14890 gånger)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Element
« Svar #20 skrivet: 16 maj-12 kl 22:59 »
Men jag ÄLSKAR min öppna spis... Eller som jag kallar den : wide screen tv  ;D

Den värmer stugan bra... När jag är hemma....

Lurar ändå på hur många år jag måste ha en värmepump, för att det ska löna sig... Gör av med total-el max 300 kr/mån... Inkluderar spis mm.. En luftvärmepump har ju livslängd.. Vilket gör att jsg motsätter mig den... Tror inte att jag i längden tjänat på en sådan   ???

En sån sis ska man inte älska, man ska älska FRAMFÖR den! :D
Du säger att det bara går åt 300 spänn el i månaden..........Duschar du aldrig?  :o Det är vad varmvattnet brukar kosta till en 2-barnsfamilj. (ej tonåringar) Nej i så fall går det inte ihop sig med NÅGON sorts värme-installation.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Broberg

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 16 maj-12 kl 22:59 »
Min är relativt ny... Men värmer som faaaaaaaaan när jag eldar... Dock är värmebehållningen inget vidare... Eller  ???... Jag sover gott på natten och småhuttrar på morgonen... Eldar nu, ca 5grader ute. Tror jag har ca 22 grader inne nu.... Imorgon bitti ca 15.... Fullgott för mig  :)

Det blir inte bättre med en kasset, köksspis, eller annan järngrej, så fortsätt du att glädjas åt din öppna spis.

Vattenloppan

• Närke
« Svar #22 skrivet: 16 maj-12 kl 23:05 »
En sån sis ska man inte älska, man ska älska FRAMFÖR den! :D
Du säger att det bara går åt 300 spänn el i månaden..........Duschar du aldrig?  :o Det är vad varmvattnet brukar kosta till en 2-barnsfamilj. (ej tonåringar) Nej i så fall går det inte ihop sig med NÅGON sorts värme-installation.

Mums, älska framför hopas jag få testa  ;D

Har inget vatten... Bara en sommardusch installerad, med solcell o 12V-dusch... Duschar hos familj/jobbet under de kalla månaderna...  :)
Bor, med två kissar, där skogsvägen tar slut i ett litet torp. Har el men inget vatten, det fungerar alldeles utmärkt :)
Hoppas lyckas fylla jordkällaren med hemodlat :)

Vattenloppan

• Närke
« Svar #23 skrivet: 16 maj-12 kl 23:07 »
Det blir inte bättre med en kasset, köksspis, eller annan järngrej, så fortsätt du att glädjas åt din öppna spis.

Ska göta så...  :)
Bor, med två kissar, där skogsvägen tar slut i ett litet torp. Har el men inget vatten, det fungerar alldeles utmärkt :)

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #24 skrivet: 16 maj-12 kl 23:09 »

Jag undrar om det stämmer? Jag tror att en insats kan göra att det går åt mindre ved men att den inte gör att värmen stannar längre.

Om Vattenloppan har en elkostnad på 300 kr/mån = 3600 kr/år och vi antar att 1/2 av detta är för värme = 1.800 kr/år och en värmepump kostar 17.000 samt sparar (rimligt) 2/3 av elförbrukningen så skulle hon alltså spara in 1.200 kr/år på en sådan. Återbetalningstiden på den blir då (utan hänsyn till räntor, alternativa placeringar eller ändringar i elpris) 17.000/1.200 = 14 år. Så först efter 14 år lönar den sig jämfört med att fortsätta med el - en tveksam investering i mitt tycke.

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Broberg

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 16 maj-12 kl 23:13 »

Jag undrar om det stämmer? Jag tror att en insats kan göra att det går åt mindre ved men att den inte gör att värmen stannar längre.

Om Vattenloppan har en elkostnad på 300 kr/mån = 3600 kr/år och vi antar att 1/2 av detta är för värme = 1.800 kr/år och en värmepump kostar 17.000 samt sparar (rimligt) 2/3 av elförbrukningen så skulle hon alltså spara in 1.200 kr/år på en sådan. Återbetalningstiden på den blir då (utan hänsyn till räntor, alternativa placeringar eller ändringar i elpris) 17.000/1.200 = 14 år. Så först efter 14 år lönar den sig jämfört med att fortsätta med el - en tveksam investering i mitt tycke.

Vänligen
Jens

Det vedminskningen gör antagligen också att det inte blir den där explosiva direktuppvärmningen, samt att trevlighetsfaktorn typ försvinner.

"Egen härd, är guld värd".

Det är 40 kvadrat. Ett par kubik ved hit eller dit..

Vattenloppan

• Närke
« Svar #26 skrivet: 16 maj-12 kl 23:14 »

Vänligen
Jens

Lite så jag tänkt när jag skrev att en sådan anläggning inte var intressant.... Tack för tydliga siffror  :) Skönt att få det bekräftat....

Vattenloppan

• Närke
« Svar #27 skrivet: 16 maj-12 kl 23:18 »
Det vedminskningen gör antagligen också att det inte blir den där explosiva direktuppvärmningen, samt att trevlighetsfaktorn typ försvinner.

"Egen härd, är guld värd".

Det är 40 kvadrat. Ett par kubik ved hit eller dit..

Hehe... Helt rätt.. Håller mig nog till det jag har....  :)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #28 skrivet: 16 maj-12 kl 23:18 »

Går det att mata en köksspis med såna mängder ved som en öppen spis kräver på tomgång? Näe du, men säckset blir bättre! :-[ Å när det brunnit ut ska man va väck för då drar det så man får hålla fast björnfällen.

Å så sparar man MAX. 60% med en värmepump.....i BÄSTA fall. Kalkylera inte mer än 50. Då tar den ännu längre tid att betala.

"el-o-ved" blir nog bäst.
« Senast ändrad: 16 maj-12 kl 23:22 av ToA »

Broberg

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 16 maj-12 kl 23:38 »
Går det att mata en köksspis med såna mängder ved som en öppen spis kräver på tomgång? Näe du, men säckset blir bättre! :-[ Å när det brunnit ut ska man va väck för då drar det så man får hålla fast björnfällen.

Vet inte vad för öppna spisar du har erfarenhet av, men de jag har av har spjäll som man kan reglera.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #30 skrivet: 17 maj-12 kl 13:58 »
Vet inte vad för öppna spisar du har erfarenhet av, men de jag har av har spjäll som man kan reglera.
Med spjäll och utan spjäll. Vet ett rum man fick rotera sig igenom p.g.a. vinddrag. ;D Det är därför de inte blir varma i sig själva, det går ut så mycket mer än förbränningsluften. Lika mycke kall luft måste komma in utifrån.

Ska kolla med Erik hur mycke ved han sparar med sin kassett! Han tänder bara i pannan när han ska bada numera och det är inte så ofta..........  ::)

Skytten

• Skåne
« Svar #31 skrivet: 17 maj-12 kl 14:04 »
Direktel är vad det är, inga nya bättre element finns som kan spara på el. Alla element skapar värme, med eller utan olja i dem. Bara om sk "nattaxa" finns kan det löna sig att lagra elvärme.

Luftvärmepumpar kan man skaffa för 5000:- och de betalar tillbaka fort.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #32 skrivet: 17 maj-12 kl 16:36 »
Ja de betalar tillbaka fort, de billiga värmepumparna som man "installerar" själv. Men hur länge?  ::)

Skytten

• Skåne
« Svar #33 skrivet: 17 maj-12 kl 17:45 »
Min gick i sex år, kanske kan den lagas, men jag har inte undersökt det. 
Värmepumpen är bra när det inte är för kallt, den stänger av sig själv när man eldar i pannan.
Varmvatten ger den ju inte, så om jag behöver mer än några liter varmvatten får jag elda.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #34 skrivet: 17 maj-12 kl 18:29 »
Min gick i sex år, kanske kan den lagas, men jag har inte undersökt det. 
Värmepumpen är bra när det inte är för kallt, den stänger av sig själv när man eldar i pannan.
Varmvatten ger den ju inte, så om jag behöver mer än några liter varmvatten får jag elda.
DÅ gick den ihop sig. Har en bekant som berömde sin egen han installerat själv i kanske två år. Sen var det tyst och när jag tittade hängde där en annan. *s* En riktig.
Här är det vedeldning som gäller också. Har haft el-värmen avstängd 3  år. Förra eldningssäsongen gick det åt 10 kubik kapat, klyvt och travat. I vinter har det gått åt 6. Contura plåtkamin med inbyggd fläkt. Tror den heter C 550.  ::)

Sänkte elförbrukningen från 16-17 000 till 5500 kWh.

Skytten

• Skåne
« Svar #35 skrivet: 17 maj-12 kl 19:04 »
Direktel är inget vidare, jag har även kopplat av elpatronen i pannan, då varmvattnet sommartid blev dyr, gick nog på 1000 i månaden, trots att jag inte förbrukar så mycket. 5-6000 kwh per år går åt till annat, beroende om jag använder maskiner mycket eller mindre.

Kan tänka mig att ett litet hus i ett plan, kan värmas hyfsat billigt med el. Med återvunnen frånluftsvärme har jag det att det går på mindre än 15000  kwh/år. Har man då annat för sig än hugga ved så är det överkomligt.

Jag bor i ett gammalt stort hus med  inredd vind, skulle aldrig kunna värma detta med direktel.  I vintras var det relativt milt, men som vanligt alltid blåst. 30 kubik ved har gått åt.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #36 skrivet: 17 maj-12 kl 20:43 »
Direktel är inget vidare, jag har även kopplat av elpatronen i pannan, då varmvattnet sommartid blev dyr, gick nog på 1000 i månaden, trots att jag inte förbrukar så mycket. 5-6000 kwh per år går åt till annat, beroende om jag använder maskiner mycket eller mindre.

Kan tänka mig att ett litet hus i ett plan, kan värmas hyfsat billigt med el. Med återvunnen frånluftsvärme har jag det att det går på mindre än 15000  kwh/år. Har man då annat för sig än hugga ved så är det överkomligt.

Jag bor i ett gammalt stort hus med  inredd vind, skulle aldrig kunna värma detta med direktel.  I vintras var det relativt milt, men som vanligt alltid blåst. 30 kubik ved har gått åt.

El-patron i pannan blir dyrt om inte grejerna är i ordning. Varmvattnet till en normalfamilj beräknas kosta 3500/år med en elektrisk varmvattenberedare eller Acc.tank med elpatron.

FTX-don är bra! Allra helst om man gräver ner 2x20 meter Ø100 plaströr en meter i marken till inluften. Då kommer det aldrig in minusgrader till FTX-donet.

30 kubik ved! Inte BARA till öppna sisen väl? Eller är de så innihälvitta vedhungriga?

Skytten

• Skåne
« Svar #37 skrivet: 17 maj-12 kl 20:48 »
Nej för tusan en panna som ska klara av 185 kvm bostadsyta.

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #38 skrivet: 17 maj-12 kl 21:20 »

FTX-don är bra! Allra helst om man gräver ner 2x20 meter Ø100 plaströr en meter i marken till inluften. Då kommer det aldrig in minusgrader till FTX-donet.

Det tycker jag är en smart idé men jag undrar hur de rören ser ut efter 4-5 år? Blir det inte mögel och annat äckel i dem?

Sen tror jag inte att FTX är så bra i gamla hus, det med undertryck och varm skorstensstock...

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #39 skrivet: 17 maj-12 kl 22:01 »
Det tycker jag är en smart idé men jag undrar hur de rören ser ut efter 4-5 år? Blir det inte mögel och annat äckel i dem?
Sen tror jag inte att FTX är så bra i gamla hus, det med undertryck och varm skorstensstock...
Vänligen
Jens

Har aldrig hört något om mögel i sånna rör, det är ju ganska konstant värme........men kanske värt att utforska.
Ja i ett hus med självdrag behöver man ju bara luft in och ett filter....."tänktente på de".

Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 1 användare
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser