Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Katter och kaniner  (läst 9033 gånger)

videvi

• Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
Katter och kaniner
« skrivet: 16 maj-12 kl 15:40 »
Vet ni om fullvuxna kaniner ses som potentiellt byte ur en katts perspektiv?
Eller är de för stora?

Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Katter och kaniner
« Svar #1 skrivet: 16 maj-12 kl 17:34 »
Det är ingen fara med kaniner som är vuxna,kaninungar däremot äter de gärna
Fjäderfän och kaniner

Tant Jansson

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 16 maj-12 kl 22:54 »
Nja... Här styr nog mer vikten än åldern på maten. :)
Elsa väger nästan fem kilo. Och plockar harar i den storleken.
Tant inte fru, om jag får be. :D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 16 maj-12 kl 22:59 »
Haft en katt som tog en fullvuxen vit lanthane en gång.  :-\ Medan en annan katt vi hade rörde knappt en mus. Så varierar väll beroende på individ, vet inte hur vanligt det är dock med katter som ger sig på fullvuxna stora kaniner... Men förekommer, ja.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Gösta

« Svar #4 skrivet: 21 maj-12 kl 17:52 »
Det går utmärkt att lära katten att kaniner inte är lovligt byte. jag har haft kaniner och katter i över 30 år nu. har aldrig hänt att någon av mina katter rört någon kanin.
Gösta

Malines här igen

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 21 maj-12 kl 17:59 »
Det beror nog på katten det, om det går att lära eller inte. Min lilla honkatt släpar hem byten som är i storlek med henne själv, men kaninerna (gotländska) är större än henne så de vuxna rör hon inte. Däremot ungarna. De måste vara kattsäkrade.

Det tog min katt 3 månader att lära sig hur kattluckan fungerade, så ngt hopp om att lära henne låta bli kaniner har jag inte.

Evve.o

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 21 maj-12 kl 18:09 »
Min katt han tar hand om kaninerna som sina bebysar.
Han brukar sova hos dem.
Men de är konstigt för han äter små söta harungar

videvi

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 21 maj-12 kl 21:35 »
Jag får väl bara hoppas att katterna är av den lite mesigare sorten.
För det är inte bara mina katter det gäller. Grannens är här hela tiden också för att vi tydligen har godare kattmat.

Så summa sumarum 11 st potentiella kanindräpare.
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

Njorun

• Norrbotten
    • Njorun's Kaniner
« Svar #8 skrivet: 22 maj-12 kl 07:48 »
Min katt kommer hem med både möss , ekorrar och lekatter. Men har bryr sig inte om vare sig höns, vaktlar eller kaniner. När Sigge gråhund 8 år, pensioneraes från skogen och kom till oss tog det ca två månader för honom att sluta fräsa. Nu är de kompisar de med. Tror dina kaniner är säkra från din egen katt, grannens katter ser dem troligen som lovligt byte. Innan vi fick nya grannar hade jag grannkatten strykandes runt hönsen dagligen.
Njorun's Kaniner & Hantverk   www.njorun.se

hajens

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 22 maj-12 kl 08:24 »
betyder detta att ni har era kaniner lössläppta? Sticker dem inte då?

Har nyss tagit hand om en sällskapskanin med tillhörande stor bur. Tog ut honom i ett koppel, till katternas stora förtjusning. En an kattorna smög sig fram och naffsade lite, så det vara bara att ta in kattorna. Men hursom så verkar det inte vara en bra idé att ha kaniner helt lösa, eller?
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Fridur

• Letar efter ett nytt arbete!
    • Halland
« Svar #10 skrivet: 22 maj-12 kl 08:42 »
betyder detta att ni har era kaniner lössläppta? Sticker dem inte då?

Har nyss tagit hand om en sällskapskanin med tillhörande stor bur. Tog ut honom i ett koppel, till katternas stora förtjusning. En an kattorna smög sig fram och naffsade lite, så det vara bara att ta in kattorna. Men hursom så verkar det inte vara en bra idé att ha kaniner helt lösa, eller?

Jag har alltid haft mina kaniner lösa på tomten, har funkat fint! Fast nu har jag bara hanar, när jag var barn blev det ruskit mycket halvfabrikat ;D De två små jag har nu kommer att bli stora killar, så mina katter är jag inte orolig för, därimot grannskapets hundar... ::)
Men jag kommer att ha lite gamla betongrör liggandes på tomten som skydd, om de inte hinner in i sina burar.
Bor på landet med sambo, katter, kaniner, vaktlar och Höns! Letar efter en gård att fylla med allehanda djur :)

hajens

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 22 maj-12 kl 09:44 »
Jag har alltid haft mina kaniner lösa på tomten, har funkat fint! Fast nu har jag bara hanar, när jag var barn blev det ruskit mycket halvfabrikat ;D De två små jag har nu kommer att bli stora killar, så mina katter är jag inte orolig för, därimot grannskapets hundar... ::)
Men jag kommer att ha lite gamla betongrör liggandes på tomten som skydd, om de inte hinner in i sina burar.

det betyder alltså att de hoppar in i sin bur igen när de tycker det är dags för detta!?
Kanske skall ställa ner kaninen i markhöjd och låta honom hoppa runt fritt då. Tycker halva idén med djur faller när man måste ha dem i burar och inhägnader, dessutom är det fult.
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

sisel

• Småland
« Svar #12 skrivet: 22 maj-12 kl 20:02 »

Det är inte alltid katten som är problemet. 700 gram hermelinkanin med svår hybris kan vara väldigt revirhävdande!  ;D

Å andra sidan kan det också vara så här fridfullt.  :-*

Min erfarenhet är precis som många andra har sagt, att de lär känna varandra. Jag har belgiska harar i ett stort hägn utomhus och där går mina tre katter ut och in som de vill. Vid ett tillfälle kom en annan katt in och hararna blev då märkbart skärrade. Jag tycker det är väldigt intressant att de känner igen varandra över artgränserna trots att varken katt eller kanin är flockdjur.
De små hermelinkaninerna är väldigt tama och kan iofs springa fritt på tomten, men det går bara under uppsikt för blir de skrämda av något, kan deras flyktbeteende trigga igång katterna.

Blåsippan

• Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
« Svar #13 skrivet: 27 maj-12 kl 21:19 »
Jag har det omvända problemet.  Katterna går in i lösdriftsboxen här jag är där, och de behandlar kaninerna som vilka familjemedlemmar som helst.  Hunden också.  Men ...  när jag hittade en hel musfamilj i höförrådet, och hämtade en av katterna - då flydde katten hals över huvud!  Stackarn, trodde tydligen att även mössen var "mina" ...
Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!

Fridur

• Letar efter ett nytt arbete!
    • Halland
« Svar #14 skrivet: 29 maj-12 kl 14:08 »
det betyder alltså att de hoppar in i sin bur igen när de tycker det är dags för detta!?
Kanske skall ställa ner kaninen i markhöjd och låta honom hoppa runt fritt då. Tycker halva idén med djur faller när man måste ha dem i burar och inhägnader, dessutom är det fult.
Ja, de hoppar in och ut som de vill, när de är stora nog, men nu har jag broblem med att de skrämmer hönorna  ;D
De hoppar och skuttar rakt in i hönorna som skriker och flaxar, killarna verkar gilla att de rör på sig.
Men det har blivit ruskit rörigt på tomten....
Bor på landet med sambo, katter, kaniner, vaktlar och Höns! Letar efter en gård att fylla med allehanda djur :)

videvi

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 30 maj-12 kl 07:58 »
Nu kan jag svara på min egen fråga.  ;D

En kanin har smitit ut och har glatt skuttat omkring här i en vecka nu.

Och av alla 13 katter som rör sig på vår gårdsplan (nej, dom flesta är inte mina utan grannens och de verkar tycka det är trevligt att hänga här) så har bara en visat intresse för kaninen.
Det är en ung katt som leker med allt som rör sig.
Kan väl säga att kaninen inte brydde sig så värst mycket i katten.  Skuttade ett litet tag i måttligt tempo. Sen satte den sig och åt.

Kaninen är något större än katten, båda är helt svarta. Såg lite kul ut. Skulle ärligt talat inte förvåna mig om kaninen en dag jagar katten. De verkar gilla att busa de med.

Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 1 användare
_hugo_

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser