Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur klär ni er?  (läst 21803 gånger)

dragonstar

• Södermanland
Hur klär ni er?
« skrivet: 16 maj-12 kl 14:45 »
Nu kommer en galen fråga som kan ha hammnat helt fel.

Hur klär ni er? Många är inne är ju Ekologiska och miljömedvetna. Syns det på hur ni klär er och isåfall hur?
Sen undrar jag vart ni köper era kläder och om ni kör dom vart får ni tag på tyget?

Lena i Fjollträsk

• Gäst
SV: Hur klär ni er?
« Svar #1 skrivet: 16 maj-12 kl 14:56 »
Det mest miljömedvetna är väl att köpa så lite som möjligt?

fräsen

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 maj-12 kl 15:21 »
Jag ärver det mesta av mina kläder.
Det jag behöver köpa vill jag helst är öko-tex och så ska det vara bra kvalitet så det håller några år.

Broberg

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 16 maj-12 kl 18:25 »
Jobbekläder eller morgonrock och juggejeans för det mesta.

dragonstar

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 17 maj-12 kl 13:31 »
Mycket av de kläder jag har är väldigt gammla jag tog förut emot kläder av kompi och använde men nu har jag ränsat ut det mästa.
Jag har någar jeans och strumpyxor lite linnen och tjockare tröjor en normal garderåb som sakta men säkert minskar och så byter jag ut mot loppisfynd, saker jag ärver och hantvärk.

LimJans

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 17 maj-12 kl 13:40 »
Jag ärver mycket, nöter det tills det inte går att lappa mer. Eller får reklamplagg av bekanta.
De plagg jag har köpt själv är mellan 5-10 år gamla.

Bolshögsmargit

• Ölänning i ljuv exil på Österlen.
    • Skåne
    • Gittosmat
« Svar #6 skrivet: 17 maj-12 kl 13:45 »
Jag har en flickvän i samma storlek som jag, vilket innebär att vi har gemensam garderob. Och vi har samma smak! Nästan bara klänningar i bra kvalitet, sådana som håller och som är klassiska nog att aldrig bli omoderna. Det är nästan viktigare än ekomärkning för oss. 

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 17 maj-12 kl 13:51 »
Strumpor och kalsingar köper jag nytt, allt annat syr jag själv eller köper på Emmaus second hand.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Vargerik

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 17 maj-12 kl 13:54 »
Jobbet håller med kläder!

Attes matte

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 17 maj-12 kl 14:00 »
Jag är långt ifrån en shopoholic, men jag ser helt "normal" ut. Vanliga märkesjeans, trekkingskor, nån form av t-shirt och en huvtröja eller fleece-tröja och en skaljacka ytterst.
Har inte mycket till över för "bohem-kläder" för egen del. ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #10 skrivet: 17 maj-12 kl 14:23 »
Trodde alla bar "alternativuniformen" som består av gröna säckiga byxor av fjällräventyp, en urtvättad bomullströja, en stickad tröja och kvinnorna har alltid en sjal runt halsen eller som höckle. ;)

Min klädkod är slitstarkt och lätttvättat, så ingen vit siden här inte. Mycket denim och bekväma skor.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #11 skrivet: 17 maj-12 kl 14:35 »
Jobbekläder eller morgonrock och juggejeans för det mesta.
Juggemerca har jag haft en och annan, men vad är juggejeans?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #12 skrivet: 17 maj-12 kl 14:42 »
Här är det allt från kostym till huggarkläder som gäller, och någonstans där"mittimellan" så blir det en hel del jeans och skjorta.
Devisen "Man får vad man betalar för",,,gäller även kläder, så jag håller mig nog till erkänt bra fabrikat även om de är lite dyrare.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #13 skrivet: 17 maj-12 kl 14:49 »
Har inte mycket till över för "bohem-kläder" för egen del. ;)

/Sara

X2  ;D

Midvinter

• Dalarna
« Svar #14 skrivet: 17 maj-12 kl 14:56 »
Jag försöker se så normal ut som möjligt, till skillnad från när jag var yngre vill jag inte alls sticka ut. Men det viktigaste är att kläderna är sköna, praktiska och lättskötta. Och hållbara. Jag hatar shopping, så vill helst ha sånt som varar länge så jag slipper köpa så ofta.

Handlar secondhand eller eko så långt det går. När jag besöker större städer brukar jag ta reda på vad som finns av den slags affärer där, och så kanske jag lyckas tvinga mig själv på shoppingtur då. Annars blir det mest internetshopping. Om det finns intresse kan jag lägga ut länkarna till de affärer jag diggar mest.
Svenska Naturskyddsföreningen har en hemsida där man kan söka efter eko/fairtraide/begagnatbutiker, både "riktiga" och internetbutiker.
Dussinkedjorna som HM, Åhlens, Vero Moda etc. har jag svårt för, men i bland måste man.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #15 skrivet: 17 maj-12 kl 15:01 »
Citera
Jag försöker se så normal ut som möjligt

Dvs. jag tycker det är väldigt fint när andra törs klä sig udda, oavsett om det är bohem, goth, punk eller vad det nu kan tänkas, men för egen del har jag tröttnat på hur fort man blir dömd av andra då. Och så är det lättare att hitta dugliga kläder ifall man slipper tänka på att de måste passa en viss stil. Begagnat är ju oftsa den stilen som modemänniskorna absolut skulle ha för ett litet tag sen, men som de hatar nu, så då blir man ju klädd på det viset när man handlar second hand.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

4-ever

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 17 maj-12 kl 15:05 »
Hemma är det jobbebyxor, modell målarbyxor, eller jeans som är från stenåldern.
T-shirt och sen en tjocketröja på det.
Scarf runt halsen eller som höckle, det blåser alltid som f*n så håret ska bli på plats!
Om jag är utombys någongång så är det jeans och någon form av tröja, fakeconverse skor.
En softschell jacka på det..
Klär mig väl som "folk gör mest"
Ärver mycket och har därmed mycket märkeskläder, men skulle aldrig själv betala för dem! men älskar dem jag får  :P
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

pyromanen

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 17 maj-12 kl 15:08 »
Standard är Haglöfsbyxor.  Först har jag dom på jobbet i 6-8 år, sen blir dom arbetsbyxor hemma 6-8 år och sen blir dom målarbyxor. Trots att dom kostar uppemot 1500 spänn för nya nu så hävdar jag envist att de är oerhört billiga (pr dag i bruk).  Och det är allt annat än slit o släng.  Dom äldsta är 15 år och inte slängda än!
Bomullsodling är inget man behöver stödja mer än nödvendigt.
Barnen hade ärvda kläder när de var små, sonen på 10 har fortfarande ca 80% arvda, då han har turen att ha en kusin vars mamma köper bra kvalité och dumpar påsar hos oss  :D
Har några helt otroliga kängor. Läder. Köpta i en scoutaffär i Köpenhamn 1993. De har jag (överdriver inte) haft på varje dag, ca 200 dagar om året i 19 år nu... och de är långtifrån utslitna.  Får lite bäverfett ett par gångar om året.  Har letat efter affären "spejdersport", men den finns i alla fall inte på samma plats om den ens finns.
Nu har jag berättat om allt det mest präktiga. Sen köper jag annat också - lite allt möjligt. Inbillar mig att jag inte klär mig udda utan smälter i där jag är ungefär.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #18 skrivet: 17 maj-12 kl 15:09 »
Jaja, nån ska ju vara annorlunda här... jag älskar att köpa kläder, går gärna på H&M och köper "billigt skit". Men de har ju faktiskt börjat med ekologisk bomull i lite av sitt i alla fall.

Köpte senast igår ett par skitsnygga Moheda-tofflor i svart lack ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

evamarta

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 17 maj-12 kl 15:17 »
Jag har en flickvän i samma storlek som jag, vilket innebär att vi har gemensam garderob.

Men det där skulle man ju ha tänkt på tidigare!  ;)
Min familj är ju helt fel i dela-kläder-avseende... Förutom att Patrik i Skåneland försöker sno mina raggsockor när jag inte ser...  ::)

Annars älskar jag både att få kläder och ge bort! Det var verkligen länge sen jag köpte nåt nytt till mej själv. Vide (nioåringen) får "nya" kläder från Röda Korset i Hörby. Jättefina barnkläder för 20:- plagget!  :D
evamarta@live.se
0767-933525

Dela detta:

* Inloggade just nu

610 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser