Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tinyhouse utan hjul  (läst 7896 gånger)

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
Tinyhouse utan hjul
« skrivet: 14 maj-12 kl 12:05 »
Jag har funderat länge nu på mitt nästa vagnsprojekt. Letat febrilt efter ett bra underrede och nu känner jag bara: Vad ska man med vagn till? Vill man ha en bra kostar den från 10tkr till 30tkr. Bygger man istället ett tinyhouse på plintgrund kan man om man måste flytta det ta en lastbilstransport. Det kommer kosta mindre än att fixa en vagn. Dessutom är det mindre jobb. Min första vagn jag byggde har jag flyttat en gång på tre år liksom. Den kommer flyttas igen nu en sista gång men då kanske den iallafall måste tas på lastbil för det är så långt.

Har man inte plats/lov för en friggebod är vagn såklart fortfarande ett smidigt sätt att komma runt den teknikaliteten men här där jag bor nu får vi bygga 30kvm friggebod utan bygglov så :)

Jag tänker som sagt att man bygger den på plintar så att man enkelt kan ställa en lastbil bredvid och slänga stroppar runt hela kåken och bara lyfta den rakt upp på släpet. Det kommer därför vara väldigt snålt med taköverhäng men det är ju ganska vanligt på tinyhouses iallafall.

Tänkta mått är än så länge 5m*260 utvändigt och med en liten veranda på 1,5m inglasad.
Tankar på det?
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Kawachi

• Allt är möjligt- hela tiden
    • Jämtland
SV: Tinyhouse utan hjul
« Svar #1 skrivet: 14 maj-12 kl 12:19 »
Om det inte behövs bygglov, och du inte har för avsikt att flytta inom de närmaste åren, så varför inte? Frågan är ju då vad det kostar den dagen man verkligen vill flytta på det ??? Kan man göra det själv, eller måste man leja någon utomstående? Har ingen pejl alls på vad sådant kostar om jag ska vara ärlig ;)

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
« Svar #2 skrivet: 14 maj-12 kl 13:17 »
Och så borde det vara lättare att få tillbaka investeringen man gjort i huset om man vill sälja senare. Känns som att marknaden för stugor borde vara större än den för friggebodar på hjul.

Men allt beror som sagt på hur man har tänkt använda sin lilla boning. Det är svårt att leva nomadiskt i ett hus som "inte går att flytta". Sen går det ju alltid att ha både en vanlig stuga och ett hus på hjul om man har svårt att bestämma sig för vad som passar bäst.

Snickarn

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 14 maj-12 kl 17:56 »
Om det inte behövs bygglov, och du inte har för avsikt att flytta inom de närmaste åren, så varför inte? Frågan är ju då vad det kostar den dagen man verkligen vill flytta på det ??? Kan man göra det själv, eller måste man leja någon utomstående? Har ingen pejl alls på vad sådant kostar om jag ska vara ärlig ;)

Nej jag tror inte man kan göra det själv. Eller det är klart man kan om man har tillgång till lastbil med kran men det har nog inte de flesta. Men jag tror inte att kostnaden för flytt blir dyrare än vad underredet kostar och allt mekk med det. Kostar en del att dra en vagn på några ton bakom bilen med så även den kostnaden måste man ju räkna bort för att det ska gå att jämföra.

Vill man leva nomadiskt ska man nog satsa på att skaffa en kraftig bil som man får dra en vagn som väger runt två ton och bygga en lätt vagn. Då har man alla möjligheter att fara runt som man vill. Jag har knappt en bil, den är avställd, så det är inte min tanke. Jag vill bo några år på ett ställe tills jag bestämt mig för vart jag ska bo för lång tid framöver :)
Känner ingen som bor/ har bott i vagn som har flyttat den särskilt mycket.
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.

kurt

« Svar #4 skrivet: 15 maj-12 kl 03:51 »
Om verandan är inglasad, så kan den ju bli lite svårare att lyfta utan att glaset gå sönder.

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 15 maj-12 kl 06:17 »
En bra ide. Poangen med att den ar flyttbar ar ju ocksa att man kan smalla upp den dar man rakar fa lana mark och slipper hela den biten. Vad du skulle kunna gora ar att bygge den hogre, sa att den dagen du behover flytta backar de helt enkelt in slapet under stugan, slar bort plintarna (som du vist nog murat upp med tegel) och kor ivag. Enkelt. Sa slipper du halla pa med trakig markberedning och dranering ocksa. Glasveranda later joxigt. Varfor inte bara smalla upp ett vaxthus over hela stugan? Garna ett demonterbart. Da kan du odla, slippa oroa dig for vaderkanslig stuga och sparar in pengar pa uppvarmning.

Snickarn

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 15 maj-12 kl 09:21 »
Att verandan skulle vara ett problem kan jag inte se, den ingår ju i konstruktionen och trycket från lyftet kommer inte hamna där den är. :)

Att bara kunna backa in under var ju en smart ide men jag vet inte hur man ska få till det rent praktiskt. Då måste man veta lastbilens bredd, höjd osv. Risken är ju att jag får bygga väldigt högt och där stugan kommer få stå skulle det nog uppröra grannarna är jag rädd. Hursomhelst måste den ändå lyftas på plats på nästa ställe så då måste man ändå ha en kran.

Växthus är jag ju lite inne på. Har ju hittat ett för 50.000kr som man kan bo i. Skulle man kobinera det som du säger skulle man få 105kvm inglasad `tomt` med ett tinyhouse på tio kvadratmeter. Då skulle man kunna ha platt tak med om man vill ha en veranda däruppe :)
//Snickarn

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 15 maj-12 kl 09:38 »
Växthus är jag ju lite inne på. Har ju hittat ett för 50.000kr som man kan bo i. Skulle man kobinera det som du säger skulle man få 105kvm inglasad `tomt` med ett tinyhouse på tio kvadratmeter. Då skulle man kunna ha platt tak med om man vill ha en veranda däruppe :)

Det later helt perfekt! Vad vantar du pa? Iofs har jag alltid undrat om man inte bara kan talta i ett vaxthus? Man kan ju ha kamin i ett talt ocksa. Och 50 000kr for ett vaxthus ar antagligen ett bra pris men det borde ga att hitta ett begagnat och fa det betydligt billigare...

Snickarn

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 15 maj-12 kl 10:54 »
Det later helt perfekt! Vad vantar du pa?

Lämplig tomt alternativt lämplig summa pengar  o:)
//Snickarn

Kawachi

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 15 maj-12 kl 10:56 »

Fasen va häftigt :DHojta till när du börjat, kommer då gärna på studiebesök 8) ;D

Snickarn

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 15 maj-12 kl 11:02 »
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/2011/06/27/billigt-vaxthusboende/

Blir nåt liknande det där då fast huset blir smalare och lite längre. Tror det blir bra för då känns det inte så instängt runt huset och blir lättare att röra sig inne i växthuset :)
//Snickarn

Malines här igen

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 15 maj-12 kl 11:02 »
Grannen byggde en vedbod som han sedan flyttade. Efter att ha sett flytten vill jag ge dig råd, som du säkert redan tänkt på:

Stadigare konstruktion än normalt. Viktigt att tvärstaga i regelstommen. Mycket stadigt golv och rejält med isolering i golvet om du ska slippa iskallt golv (för plintgrundens skull).

Väljer du brädtak skulle du kanske kunna göra överhänget "löstagbart" så att du kan få ett  rejält trots att du tänkt flytta med stroppar.

Bra idé! Lycka till!

Huggorm

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 15 maj-12 kl 11:18 »
Upplägget låter ju väldigt likt en vanlig byggbarack, och det är ju ett väl beprövat koncept

jenses

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 15 maj-12 kl 12:07 »
Upplägget låter ju väldigt likt en vanlig byggbarack, och det är ju ett väl beprövat koncept
Så där få man inte säga!  :o
Den fysiska manifestationen i riktiga världen liknar kanske en byggbarack,
men använder man betäckningar som tinyhouse m.m. blir det genast något helt annat
som t.o.m. får pk-stämpeln i alternativsfären.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 15 maj-12 kl 12:18 »
Jag föreställer mig att en sådan byggnad borde kunna göras isärtagbar och därigenom bli lättare att flytta.

tinna.m

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 15 maj-12 kl 12:37 »
Jag föreställer mig att en sådan byggnad borde kunna göras isärtagbar och därigenom bli lättare att flytta.
Lite kul är det ju att väldigt traditionella byggen i knuttimrat, bålverk och korsvirke är lätta (nåja) att ta isär och sen sätta upp igen.
M a o "back to basic" (kan ju inte sägas på svensk, då blir det inte PK.)
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Snickarn

• Dalarna
« Svar #16 skrivet: 15 maj-12 kl 15:40 »
Jag ser ändå en viss skillnad Jenses :)

Jag har tänkt ha 20cm iso i golv och väggar eller kanske lite mer och 30cm iso i taket :)
//Snickarn

jenses

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 15 maj-12 kl 16:35 »
Jag ser ändå en viss skillnad Jenses :)

Ja, det är väl bara att söka  :)
www.tinyhousedesign.com/wp-content/uploads/2009/06/the-field-lab-tiny-house-600x450.jpg

Kawachi

• Jämtland
« Svar #18 skrivet: 15 maj-12 kl 16:49 »

Några fler tankar på det ??? Om man föreställer sig lösa sektioner, hur funkar det då med isolering och få tätt?

Huggorm

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 15 maj-12 kl 17:01 »
Några fler tankar på det ??? Om man föreställer sig lösa sektioner, hur funkar det då med isolering och få tätt?
Man får nog tejpa skarvarna, om inte från början så efter några år och några monteringar

Dela detta:

* Inloggade just nu

827 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser