Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En till tråd om att bygga hönshus i gammal bod... Obs! Många nya bilder! :)  (läst 16882 gånger)

blåkullaprinsessan

• Östergötland
Hej!

Jag vill bygga om min ena bod på tomten till hönshus. Det ska tidigare ha varit hönshus där men det är för mer än 20 år sedan. Boden är gammal och har jordgolv. Taket är inte i det bästa skicket men det tycks inte regna in någonstans och marken/golvet är mycket torrt. Dock undrar jag om det går att ha jordgolv eller om det är alldeles för mycket jobb med det. Jag har fri tillgång till halm och funderar på halm direkt på jordgolvet som jag sedan mockar ut. Jag har tänkt sätta upp exempelvis OMD skivor på väggarna.

Behöver jag öppna upp för ett fönster?
Fungerar halm som strö?
Om jordgolv inte är ett alternativ, vad kan ni tipsa mig om för typ av golv?

Gärna också tips på köldtåliga, vänliga höns av gammelsvensk lantbrukstyp... dessutom har jag fyra katter. Hur fungerar det ihop med höns?

Nybörjare som gärna vill lära mig allt! Hoppas ni kan se den bifogade bilderna, förstod inte hur jag lägger till bilder direkt i inlägget. Insidan och utsidan av boden, där hönsgården är tänkt att vara.
« Senast ändrad: 02 aug-12 kl 12:14 av blåkullaprinsessan »
Innehavare av ett litet blått hus på en kulle, några underbara Kindahöns, sex randiga katter, två kaniner, en häst, två bodar, en jordkällare, en äng, en ekbacke och drömmer om en flock fjällkor som det tyvärr inte finns plats för.

blåkullaprinsessan

• Östergötland
SV: En till tråd om att bygga hönshus i gammal bod...
« Svar #1 skrivet: 12 maj-12 kl 17:17 »
Kan tillägga att på utomhusbilden är det den andra mindre dörren som syns som hör till "hönshuset". Den större i förgrunden hör till ett gammalt utedass. :)
Innehavare av ett litet blått hus på en kulle, några underbara Kindahöns, sex randiga katter, två kaniner, en häst, två bodar, en jordkällare, en äng, en ekbacke och drömmer om en flock fjällkor som det tyvärr inte finns plats för.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2 skrivet: 12 maj-12 kl 17:46 »
Om jag haft en gammal bod med jordgolv hade jag lagt minst 10-29 cm sand där. Bara att räfsa upp lortarna sen. Har faktiskt funderat på att ta bort golvet i hönshuset jag har.

Ja du måste ha fönster enligt lag. Vill minnas att hela golvytan ska nås av dagsljus. Själv har jag två fönster. Ett mot öster för gryningsljus och ett åt söder för solvärmen.

Se bara till att ha tätt och hållbart om du har vesslor, iller, mink, grävling, räv eller annat otyg i närheten.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

blåkullaprinsessan

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 12 maj-12 kl 18:10 »
Tack för svar! :)

Sand ska jag kolla upp! Har läst nu att många inte rekommenderar halm då det är svårt att sprätta i... Då får jag ordna för fönster. Det passar fint med ett åt öster och ett mot söder. Platsen för "uterummet" ligger också mot söder.

Har ytterligare en bod med två fönster och betonggolv som kan vara bra som hönshus. Dock hade jag tänkt inreda det som gästrum så vill helst se om den andra boden kan bli hönshus först...

Vad är annars din första tanke när du ser mina bilder?

Xoot

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 12 maj-12 kl 18:18 »
Om du ska ha höns där inne längre än bara under sommaren så gäller det att ligga i inför vintern.
Väggar och tak behöver isoleras. Förmodligen kan du bygga minihöloft och täcka med hö/halm som isolering.

Jag har också jordgolv hos mina höns och ankor. Funkar bra. Särskilt när man spiller ut vatten.
Rinner ut genom jorden ner i stengrunden och vipps så är det borta.

Funderade på strö men eftersom det inte är en fyrkantig yta så blir det bara jobbigt..
Har massa halm på golvet. Ännu mer på vintern. Isolerar ganska bra, för att inte tala om hur bra det suger spillt vatten.

Fyller på med halm varje vecka inne hos hönsen. Inför storstädningen är det slaghacka som gäller för att få upp det.

Tips är också att börja leta bra elkabel som kan ligga ute året runt om där inte finns indragen el.
Har en som ligger intill ladan året om. Ser ut som att du behöver någon värmelampa inför vintern nämligen. ;D

Har lika jävlig lada som du har för hönsen,
så du är välkommen om du har vägarna förbi för att se hur jag löst vinterns köldknäppar om du vill.
« Senast ändrad: 12 maj-12 kl 18:21 av Xoot »

Krågedal

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 12 maj-12 kl 18:47 »
Hej,kul att du också vill ha höns. jag kan hålla med de tidigare! Och  säga att ha gärna el till en värmeplatta och en lampa för hönsen.  Ska du ha någon av "våra"svenska gamla sorter, kolla på www.kackel.se (och välkomen till kacklandets värld), Du behöver inte ha någon extra värme. Bara det är torrt och dragfritt. Det är hönsens favoritplats vid fönstret så sätt du in ett eller två... du ändå behöver byta tak? Låt taket(av plåt) gå ut en meter på den sida luckan är, då kan de vara ute under tak även vid sämre väder...ev ha en sitt pinne ute mot söder?
Själv så har jag Kindahöns, den av lantraserna som ruvar mest! dels bor jag i Kindabyggden, tycker hönsrasen är vacker och variationsrik med alla fina färger, och en del har "ullig" fjäderdräkt, de vill gärna hitta sin mat... Och är bra naturuvare, som är bra mammor och pappor till sina små!
Lycka till med ditt hönsprojekt och fråga bara, vi svarar....
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

blåkullaprinsessan

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 12 maj-12 kl 20:35 »
Vad kul med svar! Tipset om "minihöloft" verkar bra och inte så krångligt. Har annars funderat på att bara spika upp masonit eller liknande på reglarna i taket och lägga isolering i utrymmet emellan reglarna. Tänker nog vänta ett tag med att byta taket... tror det håller någon/några vintrar till...

Värmeplatta... hm... får kolla upp mer om det. El finns i boden mittemot så det är inte svårt att dra en kabel över till "hönsboden".

Vad tror ni annars om tanken att spika OMD skivor på "reglarna" på väggarna. Vad för typ av isolering (om någon?) ska jag lägga inuti väggarna?

Vad gäller fönster behövs det isf dubbelfönster för kylan? Vill gärna ha så köldtåliga hönor som möjligt... har faktiskt funderat på just Kindahöns eftersom jag bor i närheten av trakten. Drömmer om att bli genbanksmedlem...

blåkullaprinsessan

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 12 maj-12 kl 20:41 »
Xoot: du har inga bilder på din "hönslada"? Vill gärna se bilder för att få tips på bra lösningar inför vintern! :)

Xoot

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 12 maj-12 kl 20:42 »
Mitt hönsgolv och tak är bara isolerat med hö/halm under vintern och skillnaden är många plusgrader.
Innanför skivorna du ska ha upp på väggarna funkar valfri isolering från kanske Cheapy eller liknande.

Men viktigast att väggarna är vindtäta. Har du sen en värmekälla och tak-golv är isolerat så klarar du dig.

Xoot

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 12 maj-12 kl 20:53 »
Xoot: du har inga bilder på din "hönslada"? Vill gärna se bilder för att få tips på bra lösningar inför vintern! :)

Utsidan är i princip som din.
Insidan har väggar utav trä, cement, lera och sten. Golvet är som sagt ett jordgolv.

Det är en vanlig lada som är uppdelad. 1/3del är hönshus. Ovanpå höloft fullt med massa hö. Ibland halm.
1-glasfönster. Jäkligaste dagarna under vintern hänges täcken upp där inne på väggarna, och över fönstret.

Dörren däremot är av någon rolig anledning helt perfekt isolerad. Ladan är vindtät.
Oj oj oj vad jag sprungit med fogskum/byggskum för att täta alla möjliga springor.

Ja, det ser alltså ut som fan. ::)
Men där är plusgrader på vintern! Men då är där många hönor ihop med 250w värmelampa dygnet runt.

Det är alltid svårt att följa reglerna kring hur elen ska vara men man kan ju iaf försöka att göra det riktigt i viss mån.

Xoot

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 12 maj-12 kl 20:57 »
Du kommer få problem med råttor.
Stationer där bara råttor kommer in går att ha hos hönsen.

Råttan måste äta ett par gånger. Sen gömmer den sig för att slutligen lämna jordelivet.
Giftet är per kroppsvikt. Farligt men inte livsfarligt för en katt eller höna tex. Det är ett mellanting.

Levandefångstburen är bäst men den körde jag ihop med gift.
Tog 8st råttungar tillsammans med mamman samtidigt en kväll. 84st under en vinter.. :-X

Men giftet och levandefångst lokalutrotade så denna vintern nu som gick fanns här inga.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #11 skrivet: 13 maj-12 kl 18:06 »
Här är det isolerat med 100mm i väggar och 200 i taket. För att kunna ha bra ventilation har jag lite springor runt dörren och ett fönster någon cm. öppet eller mer. Största problemet är inte att hönsen fryser, de tål minst 15 minus. Men vatten fryser vid 0, därför vill jag ha frostfritt.
Om man har många höns går det inte åt så mycke värme, 2, 5 medelstor höna /kvM. räcker här men man kan ha minst dubbelt så många. När det drar sig neråt -20 har jag ett oljefyllt el-element som går på.
Begagnade 3-glasfönster kostar inte många kronor numera. Försök få tag på öppningsbara inåt så kan du spika sträckmetall på utsidan, för att stänga ute rovdjur. Sträckmetall på insidan är svårt att hålla rent.

blåkullaprinsessan

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 16 maj-12 kl 17:49 »
Tack för flera svar! Dock ytterliggare några frågor...

Känns som att jag får lite flertydiga svar. Dels att hönsen tål ner till minus 15 grader dels att jag ändå måste isolera? Med en värmeplatta till vattnet så fryser väl inte vattnet? Utrymmet är cirka 5 kvadratmeter så det är inte fråga om så jättemånga höns. Kanske endast fem-sex stycken..? Och så få värmer ju inte så mycket... Är dock orolig för att det blir fuktigt om jag isolerat för mycket. Min erfarenhet säger att det är bättre med kallt och torrt än varmt och fuktigt!

Gällande fogskum... Äter inte hönsen på det? Mina katter och min kanin äter glatt upp den fogskum jag har i mitt kallskafferi i huset...

Jag vet verkligen inte om jag klarar av tanken på råttgift. Hur farligt är det för hönsen med råttor? Kantänka mig att elen dock får råttsäkras...

Men kan råttorna ställa till med andra problem? Gnaga sönder skälva boden? Äta ägg??

Majasmamma

• Gästrikland
« Svar #13 skrivet: 16 maj-12 kl 18:06 »
Råttor älskar ägg!!   :o   Tyvärr... :(
Har de väl fått smak för ägg kommer de gärna tillbaka...
Vill man så kan man ;P

blåkullaprinsessan

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 16 maj-12 kl 18:13 »
Kunde just tänka mig det! Har ju två tamråttor som älskar ägg... :)

Kom på en sak till! Om jag har jordgolv kan ju röven gräva sig in i hönshuset utifrån. Hur har ni med jordgolv löst det? Galler nedgrävt längs med ytterväggarna?

blåkullaprinsessan

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 16 maj-12 kl 18:17 »
Räven! Inte röven... Haha... Fick en galen bild i huvudet nu..

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #16 skrivet: 16 maj-12 kl 18:21 »
Du MÅSTE inte isolera men jag tycker det är bekvämare med + eller iaf inte många minus-grader i hönshuset. En smålänning sparar ju på dyr el! :-[
Torrt och dragfritt är det viktigaste i ett hönshus.
15-20 höns på 5 kvadratmeter håller hygglig värme.
Fukt kan du förebygga med bra ventilation. 
Frigolit och fogskum är höns förtjusta i.
Råttor har vi inga här så jag har ingen aning. (Fanns inte ens en mus någonstans på hela vintern! Tror hönsen har utrotat dom.) En gammal bod kan ha många hål i tak, väggar och golv där vesslor och råttor kan ta sig in. Det tycker jag är ännu en anledning att isolera och inreda.

Och ja, du får fler och fler tvetydiga svar ju mer du frågar. Jag tror inte det finns två här som har likadana hönshus. Finns många sätt att göra rätt!

blåkullaprinsessan

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 03 jul-12 kl 21:33 »
Livar upp min gamla tråd!

Nu har vi kommit en bra bit med bygget. Nu börjar jag dock bli lite orolig för att vi isolerat för mycket. Vi har lagt bräder i två lager som golv med isolering emellan och bra med luft under de nedersta bräderna. Samma med väggar och tak. Isolering och vindskyddspapp mellan brädlagren överallt. Två fönster och en ny rejäl bräddörr som även den är isolerad inuti två lager bräder. Vi har tänkt att borra ventilationshål nedtill vid golvet på ena sidan och likadana hål uppe vid taket på motsatt vägg. Räcker det som ventilation? Lite orolig för jag läste en kommentar där någon ansåg att bästa sättet att bli av med en gammal träbod var att bygga hönshus i den.  :-\ Vi har en bit vägg kvar där vi skulle kunna göra springor eller liknande för att öka ventilationen. Vad tror ni? Bifogar en bild från bygget så ni ser hur vi byggde med bräder, vindskyddspapp och isolering emellan...

blåkullaprinsessan

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 03 jul-12 kl 21:40 »
en till Bild där ni ser hur golvet såg ut innan bräderna... det är en glipa på cirka 20 cm mellan understa golvbräderna och marken.
« Senast ändrad: 03 jul-12 kl 21:44 av blåkullaprinsessan »

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #19 skrivet: 03 jul-12 kl 21:45 »
Tycker det ser bra ut så långt, förutom att brädor invändigt her bra gömmor för div. ohyra.

Det mest värdefulla i mitt hönshus är nog öppningsbart fönster. Det går innåt och har vädringsbeslag så att det går att ha bara lite öppet på vintern. Och så sträckmetall utanför, så inga vesslor eller annat otyg kan ta sig in. Om fönstret gått utåt så hade det blivit vått sommartid, när det står vidöppet.

Jag tror inte man kan isolera för mycket. Man kan nog bygga in fukt, (antagligen inte med vindpapp) och ha för lite ventilation.

Dela detta:

* Inloggade just nu

437 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser