Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En till tråd om att bygga hönshus i gammal bod... Obs! Många nya bilder! :)  (läst 16873 gånger)

MagnusL

• Skåne
SV: En till tråd om att bygga hönshus i gammal bod...
« Svar #20 skrivet: 03 jul-12 kl 22:41 »
Jag vet folk i norrbotten som har dvärghöns i ouppvärmd enkelbrädat hönshus. Dom tål mycket mer än vad man tror om dom har bra med mat och vindskyddat, som skrivet tidigare, det jobbiga blir ju vattnet.
 Bygget ser ju jättesnyggt ut men med gullfiberisolering och höns så skulle jag vara rädd för mögel/mus/insekts angrepp.
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

MagnusL

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 03 jul-12 kl 23:00 »
Det är väl mest en fråga om att det blir en väldigt fuktig miljö och gömslena är perfekta för att odla småkryp i oavsett material.
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

sizz

• Uppland
« Svar #22 skrivet: 03 jul-12 kl 23:06 »
Hej,
Jag hade precis lika mycket funderingar när jag byggde om en gammal bod, men det mesta har jag löst på sätt som jag är nöjd med nu i efterhand...

Fogskum var en blunder som jag gjorde, det fick jag skruva över brädbitar över, eller skära bort det som stack ut, tejpa med slvertape och måla blank färg över,,,då slutade hönorna att picka...

Jag satte oljehärdad board som innerväggar (efter att ha isolerat) även här tejpade jag alla fogar och målade över sen, nu har jag gjort en rejäl storrengöring och det fungerade fint...rent och snyggt blev det :)

Lycka till!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #23 skrivet: 04 jul-12 kl 06:59 »
Jag vet folk i norrbotten som har dvärghöns i ouppvärmd enkelbrädat hönshus. Dom tål mycket mer än vad man tror om dom har bra med mat och vindskyddat, som skrivet tidigare, det jobbiga blir ju vattnet.
 Bygget ser ju jättesnyggt ut men med gullfiberisolering och höns så skulle jag vara rädd för mögel/mus/insekts angrepp.

Beror på vad man menar med "tål mer". Människan skulle på de flesta breddgrader "tåla" att bara gräva sig ett hål. Det finns sådana hönshus i Ljusaste Småland också men sånt folk får inte köpa höns här.

Med täta skivor på insidan och vindpapp + lite ventilation i panelen är risken för mögel inte så stor.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

blåkullaprinsessan

• Östergötland
« Svar #24 skrivet: 04 jul-12 kl 11:38 »
Tack för era svar! Möss tror jag kommer ha svårt att ta sig in. Bräderna är spända mot varandra, tätt, tätt... men insekter kanske... har en jäkla massa tvestjärtar här...  :-\

Öppningsbart fönster har vi. :)

Mögel kommer väl bara om det blir fukt? Min pappa säger att det sällan blir fuktigt i hönshus..? Vad har ni för erfarenhet? jag har inte tänkt ha några skicor på insidan utan endast ha bräderna och olja dem.

Hur tycker ni vi ska göra invändigt? Måla med oljefärg? Jag vill helst bara olja bräderna eftersom jag tycker att det är fint med bräderna som syns. Vi har funderat på att måla golvet med oljefärg och bara olja väggarna och taket mm. Men finns det mer risk för fukt om man oljemålar golvet? Dock är det ju luft under golvet, som sagt så den vägen kommer det inte in någon fukt alls. Fogskum behövs inte tror jag. Finns inga stora sprickor. Vi ska också bygga golv/takträlister över fogarna. Och dessutom tror jag också att de älskar att äta fogskum. Mina tamråttor, kanin och katter ÄLSKAR att tugga sönder fogskum.

Och med skivor på väggarna borde det väl bygga in ännu mera fukt i luften invändigt, eller?

Massor av frågor från nybliven Kindahönsägare! :)

Innehavare av ett litet blått hus på en kulle, några underbara Kindahöns, sex randiga katter, två kaniner, en häst, två bodar, en jordkällare, en äng, en ekbacke och drömmer om en flock fjällkor som det tyvärr inte finns plats för.

blåkullaprinsessan

• Östergötland
« Svar #25 skrivet: 06 jul-12 kl 13:54 »
Lite fler bilder från bygget som vill ha kommentarer... vill ju gärna ha kvar bräderna eftersom det är fint men börjar bli orolig för ohyra nu enligt de svar jag fått här... har ju tänkt olja träet bara. Som sagt, kommentera nu! Måla eller inte måla. Täcka med skivor? Tips på ventilation!

Kom precis på att fönstret vi byggt in öppnas utåt... kom gärna med förslag på hur jag ska säkra fönstret mot djurinbrott och ändå komma åt att öppna och stänga det! :S Vi ska göra lister i tak och golv för att täta springorna där.

Innehavare av ett litet blått hus på en kulle, några underbara Kindahöns, sex randiga katter, två kaniner, en häst, två bodar, en jordkällare, en äng, en ekbacke och drömmer om en flock fjällkor som det tyvärr inte finns plats för.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #26 skrivet: 06 jul-12 kl 22:21 »
Här kommer ingen in!
Men har du redan satt dit utåtgående fönster så får det väl regna sönder då  ;D

tinna.m

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 07 jul-12 kl 00:33 »
Kalka väggarna tar väl kål på den ohyra som finns vid tillfället? Kalk är billigt och det blir vitt & fint. Inte behöver man skrapa så dant innan heller.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

tinna.m

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 07 jul-12 kl 11:06 »
Fördelen med kalken är att du får sanerat och nymålat på en och samma gång, till ett extremt lågt pris, med ett miljövänligt alternativ som går fort att få fixat.
Väl beprövat av generationer.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

JOW

• Värmland
« Svar #29 skrivet: 07 jul-12 kl 11:29 »
Håller med Tinna, kalkade väggar funkar toppen. Ingen ohyra i vårt gamla hönshus. Dessutom kan ni ju behålla känslan med den fina brädväggen.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #30 skrivet: 07 jul-12 kl 12:36 »
Japp!! Kalkade väggar som sanerar lite. Eller annan "dålig" färg så att virket får andas. Tät (olje-) färg i ett utrymme där det kan bli hög luftfuktighet är inte ..............  ::) igenomtänkt.

blåkullaprinsessan

• Östergötland
« Svar #31 skrivet: 08 jul-12 kl 18:56 »
Kalkade väggar låter intressant! Hur går det till? Jag får googla runt lite på det... Har ju ta mig tusan en påse kalk ståendes till och med! Och för mig målar jag gärna om en gång per år. Inte så lat av mig! Funderat lite på slamfärg också. Världens bästa färg enligt mig men vet inte hur det blir inne i ett hönshus men det känns gott att inte ha någon giftig färg inomhus iaf.

Olja väggarna är väl för att behålla träet i bra kvalité eller nåt... inte min idé att olja  o:)

Japp! Fönstret redan fastsatt... fast jag tror väl näppeligen att det ruttnar bort fönstret. ;) Innan jag köpte mitt hus hade det stått tomt i över ett år, med ett fönster vidöppet!! Lite fukt inne men ingen fara alls med fönstret.

Vi ska installera reglerbar ventilation också nu så förhoppningsvis behöver det inte stå öppet så mycket. Är det varmt är ju hönsen i hönsgården. 

blåkullaprinsessan

• Östergötland
« Svar #32 skrivet: 02 aug-12 kl 12:13 »
Nu har de små duvorna fått flytta in! Jag är inte helt klar än. Lite pyssel med bajsbräda, sandbadslåda till vintern och luckor utifrån till redena med mera är kvar. Såklart dissade de små duvorna mina fina sittpinnar till natten. De använder pinnarna på dagen och kvällen men när de ska sova sitter de på den stora regeln i mitten. Den är ju tyvärr svår att rengöra så jag funderar på att linda in den med vaxduk eller liknande. Eller en gammal vävd plastmatta som jag har här hemma. Så man kan ta loss den och tvätta. Dessutom lossnar kalken från regeln eftersom den är blanksliten på sina ställen. Desamma gäller dörren till hönsgården som gjordes av hyvlat virke. Jag målade nog för tjockt där tyvärr så det har redan lossnat lite kalk där. Jag kalkade tunt i fem lager men man lär sig och jag inser nu att det nog skulle ha varit ännu tunnare blandning, trots allt! :-[

Vad tror ni om idén med vaxduken? Blir det för halt för hönsen? Redena sitter ju ganska högt och ljust och jag insåg när det var klart att det kanske inte blev optimalt. Vi får se. Jag tänker hänga lite duk framför redena så det blir mörkare därinne. Återstår att se hur de tycker om dem. Än är de bara små så det kommer ju inte börja lägga ägg än på ett tag.

Kommentera gärna! Tips och råd av alla slag mottages tacksamt!

Dörren innifrån samt reden. Redena ska även få högre kanter nedtill. Särskilt de två övre. Eventuellt också en stege upp till dem även om de är ena hejare på att flyga mina små!

Öppningsbart fönster. Jag ska snickra en lucka som jag öppnar och stänger inifrån så att fönstret kan vara öppet utan att någon tar sig in utifrån. Fönstret är ju endast öppningsbart inifrån tyvärr.

Fönstret här är på tillverkning. Här ser ni också hur kalken lossnat från regeln.

Invändigt med sittpinnar, regeln jag skrev om och dörren till gården samt ventilationlucka nr 1.

Ingång från "vedbon"/förrummet till hönshuset samt ventilationslucka nr 2. Här inne är det mycket dragit och oisolerat så jag hoppas att det räcker att ventilationslucka nr 2 sitter här inne.

Ingång till hönsgården.

Hönsgården. Stolpar nedslagna i jordankare samt nedgrävt kycklingnät runtom. Stenar och jord på nätet där det ej gick att gräva.

Hönslucka. Först byggde jag en trappa upp men det blev onödigt när jag lade stenar under som de istället hoppar upp på. Här inne fick jag gräva ner nätet rejält och sedan vinklade jag det som blev över inåt. Borde skydda någorlunda mot djur som tar sig in under hönshuset.

Jord och grästuvor på nätet på utsidan. Det ligger en stor sten just där som jag fick lägga nätet över och så jord ovanpå. Hoppas det funkar.

Eltrådspyssel och ännu mera stenar. Puh!

Återvinning av beslag från den gamla utedassdörren vi tog bort.

Den stora tallen ger bra skydd mot sol och vind. Och även insyn ovanifrån.

Gården bakifrån. Tjärade brädor fick grävas ner så långt det gick och fästa nätet mot nedtill. Jag kommer nog täcka med mer jord på den synliga brädan här när jag orkar gräva upp mer jord och sten!  ::)

Och slutligen den lilla genbanksflocken av Kindahöns. Cirka två till tre månader gamla nu.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
Citera
Fönstret här är på tillverkning. Här ser ni också hur kalken lossnat från regeln.

Låt inte den förlorade kalken förstöra din dag! Den gör varken till eller ifrån och bjälken är säkert mer hönsvänlig utan vaxduk. Är det du eller hönsen som ska bo där?  8) En stor färgskrapa är bra att ha  hönshuset.

blåkullaprinsessan

• Östergötland
En kompis sa att jag ju kan hyra ut rummet till rika tyska turister om jag skulle tröttna på hönsen... ;) men det var innan jag kalkade. Tyckte det var finare innan kalket men det är nog bra med kalk trots allt. Vill ju helst inte ha en massa löss och skit på duvorna. <3 Angående kalket antar jag bara att jag får göra om och göra rätt nästa gång det ska målas. Dvs. med ännu tunnare blandning!

blåkullaprinsessan

• Östergötland
Ännu en fundering! :)

Det är ju himla mycket springor överallt. Kan man spackla igen dem tro? Med vanligt målarspackel, så'nt där vitt. Har en hel hink med sånt här. Är det farligt för "duvorna" att picka i sig? De pickar redan i sig en del kalkflagor som lossnat.

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
Va fint du gjort åt dom  ;D

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
Ännu en fundering! :)

Det är ju himla mycket springor överallt. Kan man spackla igen dem tro? Med vanligt målarspackel, så'nt där vitt. Har en hel hink med sånt här. Är det farligt för "duvorna" att picka i sig? De pickar redan i sig en del kalkflagor som lossnat.

Det går alldeles utmärkt, du lär spara en del hönsfoder om du spacklar.  ;) Skivor, t.ex masonite är det enklaste om du vill täta springor. Visst kommer du att bli av med en del lusagömmor men all sköns ohyra kommer de ändå att få emellanåt. Höns är riktiga ohyremagneter och duvor är ännu värre.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
Hur kul är flagnande oljefärgshälvete? I så fall borde det va täcklasyr. oljebaserad eller vattenbaserad spelar ingen roll.

När man slammar med kalk har man tapetklister i. Första lagret ska va så utblandat så det inte syns något förrän första lagret torkat. Sen kan man pytsa i mer kalk. Ju mindre kalk i varje lager, ju bättre sitter det. Är det riktigt ska det aldrig flagna på trä. På Masonite, OSB och liknande är det sämre.

blåkullaprinsessan

• Östergötland
Jag brukar inte vara så dålig på ironi men i skrift är det svårare men jag ska alltså inte spackla då.  :P

Jag kommer inte att sätta upp någon masonite förrän jag i alla fall provat utan. Får de löss i vilket fall som helst så har jag hellre bräderna och kalkar. Min kalk sitter jättefint på alla ställen där det var ohyvlat virke. Men såklart är det ju lite meck att måla. Efter fem strykningar var jag ganska så matt. ;) Men inte förrän efter femte lagret blev det verkligen vitt. Men, som sagt, ännu tunnare blandning hade inte skadat. Oljemålar gör jag nog om jag skulle sätta upp masonite i framtiden. Men hönsen måste ju ha överlevt förr i tiden också, utan masonite, så vi provar ett år på detta sätt först.

Dela detta:

* Inloggade just nu

386 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser