Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinbärsbuskar i hönsgården, kommer hönsen att äta upp allt?  (läst 5293 gånger)

danskismaaland

• Det kommer at bli bra, det :)
    • Småland
Vi har just fått hem vår första hönsfamilj, och det går ganske bra.

Planen var först att dom under dagen skulle vara frittgående på hele tomten, men vi har observeret rejält stort intresse från rovfåglarna, så tänker nu istället att bygga ut hönsgården.

Det utrymme som er mest lämpligt er nu vår vinbärsträdgård, med runt 16 gamle, *mycket goda* svarte vinbärsbuskar. Och frågan er nu, om hönsen kommer att äta upp och generelt förstöra buskarna? Det vore ganske tråkigt, men om dom inte gör, vore det ju ett mycket bra utrymme för dom at ha, med gott om skygge och så vidare.

Vad tycker ni?
"Så kys det nu, det satans liv - grib det, fang det, før det er forbi!"

(Steffen Brandt)

Broberg

• Gäst
De kommer att äta alla bären, men buskarna kommer att klara sig bra.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
Här äter de bara  bären de räcker. Visst hoppar dom jämfota en bit men buskarna här är rätt höga. Det blir allt lite bär till mesar och sparvar också!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Broberg

• Gäst
Här äter de bara  bären de räcker. Visst hoppar dom jämfota en bit men buskarna här är rätt höga. Det blir allt lite bär till mesar och sparvar också!

Hehe, mina hoppade fan en meter eller så. Hade en måbärshäck. Såg rätt kul ut.

danskismaaland

• Småland
Det blir allt lite bär till mesar och sparvar också!

Tänkte nu mest på bär till oss människor :P
Men då får vi kanske bare plantera nye buskar... Kanske flytta på ett par av dom gamla buskarna, eller dela på dom.

(Steffen Brandt)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Tänkte nu mest på bär till oss människor :P
Men då får vi kanske bare plantera nye buskar... Kanske flytta på ett par av dom gamla buskarna, eller dela på dom.
Mina höns äter alla röda vinbär, men är inte så förtjusta i svarta.

Det är lätt att föröka svarta vinbär, bara ta sticklingar, nästan vilken tid som helst på året, stick i kruka, eller direkt där du vill ha dem, vattna. Minst 70% brukar ta sig, men sätt typ 3 på varje ställe där du vill ha en ny buske.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
Jag hade vinbärsbuskar och krusbärsbuskar på stam i hönsgårdarna där jag bodde innan. Jag fick ca 1/3 av bären och hönsen åt resten. Men buskarna gav rikligt med skörd så min ranson räckte åt mig  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
 :o
Citera
Tänkte nu mest på bär till oss människor
  ??? jah-AAAAAAAAAAAAA, så du tänkte SÅÅÅÅÅ du.  o:)

;D

danskismaaland

• Småland
:o  ??? jah-AAAAAAAAAAAAA, så du tänkte SÅÅÅÅÅ du.  o:)

;D

Jajamen, jag er en riktig höns-plågare... Tänker endast på mig själv, inte ens äggen får dom behålla!
 ;D

(Steffen Brandt)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
Jajamen, jag er en riktig höns-plågare... Tänker endast på mig själv, inte ens äggen får dom behålla!
 ;D
Du är ju nästan djevfligare våra våra bekanta! De har en jack-russel terrier som de tagit äggen för!

Fast han tror ändå han är en fågelhund och jagar allt med fjädrar! >:(
« Senast ändrad: 13 maj-12 kl 18:36 av ToA »

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
Här fungerade det bra att ha hönsen gårende utan bärbuskarna första åren (krusbär och vinbär) men nu efter några år har kvävegdslingen blivit allt för kraftig (höns skiter ju onekligen en del, särskilt på sina favoritställen=under buskarna) vilket ger mögliga bär.  :(
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Eurydike

• Småland
Här äter de alla bär på svartavinbärsbusken i hönshägnet och alla bär de kommer åt på alla bärbuskar ute i trädgården. De både hoppar högt och försöker flygga upp och sätta sig i buskarna för att nå delikatesserna. Som tur är är buskgrenarna för klena för att hålla stora höns så då tycker de det blir för "vingligt" och flyger ner igen. Så några enstaka bär kan man få smaka själv.  ::)

Nuffield

• Västerbotten
[quote author=danskismaaland link=topic=133653.msg1248525#msg1248525 date=1336820612

Planen var först att dom under dagen skulle vara frittgående på hele tomten, men vi har observeret rejält stort intresse från rovfåglarna, så tänker nu istället att bygga ut hönsgården.

Vad tycker ni?
[/quote]

Rovfågel är generellt känsliga för metaller och drabbas lätt av akut blyförgiftning. Även stål ska ha samma effekt, även om det rekommenderas att man använder något grövre "fraktion". Man kan även fånga i fällor för frisläppande på annan plats. Avlivning bör då ske innan frisläppandet.

Nina W

• Värmland
Det går sækert att skydda buskarna med sådandær blått, tråkigt bærnæt. Men då måste man sækert packa in hela busken och knyta runt, annart kommer dom att fastna i nætet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 2 användare
Mariaea, mulle mullvad

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser